De Optimaal schreef :
Wadloper schreef :
@PieterA; heb je ook een kaartplotter of een boordcomputer aan boord waarop je jezelf kan zien varen op een bijgewerkte kaart? Dan kun je daarop alle 'blinde' tonnen zien en ook je eigen boot. Een boeglicht lijkt me dan eigenlijk overbodig.
geldt alleen voor geregistreerde obstakels. kan me voorstellen dat je bij twijfel zicht wil hebben op incidentele obstakels die niet op je plotter of boordcomputer staan wil zien.
Zoals met zoveel (nice 2 have) zaken hier op ZF...bouwen en proberen
Zie ook de reactie van JB-NL.
"Nice to have" is inderdaad de instelling van de moderne mens die veelal dingen niet alleen doet als ze nodig zijn, maar vaak vooral omdat het kan.
De wens om blinde tonnen te zien kan ik me voorstellen.
"Niet geregistreerde obstakels" zullen in de praktijk vooral zijn: bootjes die zonder fatsoenlijke verlichting varen of een drijvend stuk hout van beperkte afmetingen. Afgevallen containers of andere drijvende lading komt op het Nederlandse binnenwater zelden voor. Bovendien merk je dergelijke obstakels vaak alleen maar op als je je 'boeglichten' permanent aan laat staan, wat (indachtig de opmerking de opmerking van JB-NL) niet prettig is voor de tegemoet komende scheepvaart. Als er onverhoopt iets is wat je lichtbunder sterk reflecteert is eigen nachtzicht ook tijdelijk weg.
Het binnenvaartschip met koplampen waar sprake van was gebruikt die lichten waarschijnlijk niet zozeer als koplampen maar als zoeklichten. Ze worden vaak gebruikt bij het in het donker naderen van een beoogde aanlegplek om de situatie ter plaatse op te nemen en beter te kunnen overzien. Op doorgaand vaarwater zal een binnenvaartschip die lichten zelden gebruiken, denk ik. Ik zie het op het beroepsvaarwater rondom Dordrecht nooit, in ieder geval.