Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snelheid vs Comfort

Snelheid vs Comfort 04 sept 2024 08:31 #1582972

  • Jimboot
  • Jimboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Ik ben een beginnende zeiler, alles zelf geleerd (dat is nog niet zoveel). Langste trip was dit jaar van Stavoren naar Lemmer in windkracht 5 voor de wind en met witte knokkels (op een huurboot: new classic).

Ik heb een vraag over het verschil in zeileigenschappen tussen een kleine boot zoals mijn westerly met rond de 160 sail area displacement ratio, en een zware kimkieler die het dubbele heeft (350!).

Ik zeil in een oude westerly van 21 ft en ben als beginneling een mooiweer zeiler als het kan. Wat ik best leuk vind is dat ik vaak merk dat ik iets sneller vooruit kom dan grotere boten om mij heen ALS er weinig wind staat. Dus windkracht 2, en ik kan met alleen een fok al redelijk vooruit.

Ik heb verder niet echt iets met snelheid, dus als het meer dan 5 kts gaat vind ik het spannend, maar ik vind het wel fijn dat ik op mijn boot met 160 S.A. displacement ratio met een zuchtje wind al redelijk vooruit kom.

Hoe zit dat met bijv. een Westerly Centaur? Die is 3 x zo zwaar, kimkielen, en S.A.D Ratio van 320+ Of de Cobra 850? Hogere topsnelheid, maar kost volgens mij heel veel wind om die te halen.

Hoe gaat dat met weinig wind in de praktijk? Kom je dan amper vooruit? Zit je op sommige koersen bij te motoren? Heeft het uberhaupt nog zin om te zeilen op zo'n drijvende tank onder windkracht 3?

Ik vraag dit omdat andere cijfers van die zwaardere boten mij wel aanspreken:

Zeilcomfort:

Westerly 21 = 12.17
New classic = 12.49

Cobra 850 = 24.93 !

Capsize ratio:

Westerly 21 = 2.31
New Classic = 2.34

Cobra 850 = 1.92

Boegsnelheid is van de Cobra iets meer, maar met gelijke wind ben je altijd sneller in de westerly en New classic volgens mij.

Ik noem die boten omdat ik daar ervaring mee heb (bezit en huur).

Ik vind stabiliteit en comfort iets belangrijker dan snelheid, maar nog belangrijker vind ik zeilgedrag bij matige wind (vanaf windkracht 2). Als een stabiele en zware kimkieler in windkracht 2 10% langzamer gaat dan is dat te overzien, maar als dit soort boten onzeilbaar zijn en pas tot hun recht komen in een fikse storm dan is dat ook niet ideaal. (soms lees je zoiets: 'Rocks you like a baby at sea in heavy wind!' Ok, maar zo'n situatie wil ik het liefst omzeilen)

Ik probeer zoveel mogelijk ervaring op te doen en te lezen over verschillende boten, maar ik ben echt een amateur en hier is zoveel kennis, wie kan iets zeggen over wat deze abstracte cijfers in de praktijk betekenen met verschillende windkracht?

Is het nog wel leuk om te zeilen in 300+ SA/d. boten met weinig wind? Hoe belangrijk is de capsize ratio voor jou?

Ik ben hier benieuwd naar omdat wij op zoek zijn naar een grotere boot, ideale lengte 28 ft, + -, max diepte 1.4. (kust)zeewaardig (voor latere seizoenen). Ruim van binnen, max budget +- 15.000. Lager mag altijd.
Westerly Jouster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid vs Comfort 04 sept 2024 09:07 #1582985

Zwaar en veel nat oppervlak (Zoals onze Golden hind 31 met lange kiel en twee bilgekielen bijvoorbeeld) zorgt ervoor dat je over het algemeen langzaam bent met weinig wind, zeker in combinatie met relatief weinig zeil... Wij vinden dat geen probleem maat dat is echt persoonlijk. Als ik wil racen doe ik dat wel in mijn ILCA 7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid vs Comfort 05 sept 2024 08:05 #1583235

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1581
Snelheid is een (belangrijke) mate van comfort heb ik ervaren.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid vs Comfort 05 sept 2024 08:41 #1583253

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Snelheid en comfort zijn zoals Reed al noteerde niet in tegenspraak. Het is ook een aspect van veiligheid en prettige bijzaak je actieradius is groter.
Enfin ieder z'n meug, maar een Centaur zou 'k niet doen, heb er vroeger een paar tochtjes mee gedaan, het is een log en zwaar ding en zeilt echt niet prettig.
Je zal veel meer zeil plezier hebben van een wat recentere en lichtere boot. Mijn eerste boot wat een Feeling 286, maar er zijn veel vergelijkbare jachten van die generatie (begin '90) die binnen je budget zullen vallen.
Licht betekend ook dat de krachten bij het maneuvreren behapbaar blijven, scheepjes van die generatie zijn binnen ook veel ruimer en comfortabeler dan hun voorgangers, ook dat is veiligheid.
Wat de Feeling betreft kan ik zeker bevestigen dat die ook zeewaardig is, we hebben er jaren met de kinderen zomer en winter op zee mee gezeild van Bretagne tot Denemarken zonder noemenswaardige problemen.
Alvast veel geluk met je zoektocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid vs Comfort 05 sept 2024 09:25 #1583265

Ik zou niet al te veel kijken naar de comfort ratio.... ik vraag me echt af of dat getal zoveel zegt. Ik heb met verschillende boten gezeild met heel verschillende comfort ratio's. De verschillen vond ik in de praktijk echter veel kleiner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid vs Comfort 05 sept 2024 10:12 #1583277

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14568
Het is niet Snelheid vs Comfort. Het is een driehoek tussen Snelheid, Comfort en goedkoop. Je mag er twee kiezen ;)

Dus;
Snelheid + comfort maar niet goedkoop.
Snelheid + goedkoop maar geen comfort.
Comfort + goedkoop maar niet snel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid vs Comfort 05 sept 2024 10:12 #1583278

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4299
Zelf een Cobra 850 gehad, met de rest geen ervaring. Als het niet zo hard waait zet je (later) een grote zeil op, waardoor je harder kunt gaan. Jouw stelling dat de 21ft Westerly en Newcomfort harder (in pure snelheid) zou gaan dan een 28ft (op basis van de zeilcomfort ratio) kan ik mij niet voorstellen.

Voor mij is deze ratio wel zo'n beetje de laatste waar ik naar kijk bij aanschaf van een nieuwe boot.

De Cobra is absoluut niet overtuigd, dus vaar je veel met een grote genua. Ik kon met 2/3bft nog prima zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid vs Comfort 05 sept 2024 14:38 #1583375

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6502
Reed schreef :
Snelheid is een (belangrijke) mate van comfort heb ik ervaren.
Maar welk soort comfort heb je het dan over? Heeft een snellere boot een prettiger zeegang? Is het het comfortabele idee dat je je reisdoel makkelijker haalt? Twee totaal verschillende vormen van comfort...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl