Ik ben een beginnende zeiler, alles zelf geleerd (dat is nog niet zoveel). Langste trip was dit jaar van Stavoren naar Lemmer in windkracht 5 voor de wind en met witte knokkels (op een huurboot: new classic).
Ik heb een vraag over het verschil in zeileigenschappen tussen een kleine boot zoals mijn westerly met rond de 160 sail area displacement ratio, en een zware kimkieler die het dubbele heeft (350!).
Ik zeil in een oude westerly van 21 ft en ben als beginneling een mooiweer zeiler als het kan. Wat ik best leuk vind is dat ik vaak merk dat ik iets sneller vooruit kom dan grotere boten om mij heen ALS er weinig wind staat. Dus windkracht 2, en ik kan met alleen een fok al redelijk vooruit.
Ik heb verder niet echt iets met snelheid, dus als het meer dan 5 kts gaat vind ik het spannend, maar ik vind het wel fijn dat ik op mijn boot met 160 S.A. displacement ratio met een zuchtje wind al redelijk vooruit kom.
Hoe zit dat met bijv. een Westerly Centaur? Die is 3 x zo zwaar, kimkielen, en S.A.D Ratio van 320+ Of de Cobra 850? Hogere topsnelheid, maar kost volgens mij heel veel wind om die te halen.
Hoe gaat dat met weinig wind in de praktijk? Kom je dan amper vooruit? Zit je op sommige koersen bij te motoren? Heeft het uberhaupt nog zin om te zeilen op zo'n drijvende tank onder windkracht 3?
Ik vraag dit omdat andere cijfers van die zwaardere boten mij wel aanspreken:
Zeilcomfort:
Westerly 21 = 12.17
New classic = 12.49
Cobra 850 = 24.93 !
Capsize ratio:
Westerly 21 = 2.31
New Classic = 2.34
Cobra 850 = 1.92
Boegsnelheid is van de Cobra iets meer, maar met gelijke wind ben je altijd sneller in de westerly en New classic volgens mij.
Ik noem die boten omdat ik daar ervaring mee heb (bezit en huur).
Ik vind stabiliteit en comfort iets belangrijker dan snelheid, maar nog belangrijker vind ik zeilgedrag bij matige wind (vanaf windkracht 2). Als een stabiele en zware kimkieler in windkracht 2 10% langzamer gaat dan is dat te overzien, maar als dit soort boten onzeilbaar zijn en pas tot hun recht komen in een fikse storm dan is dat ook niet ideaal. (soms lees je zoiets: 'Rocks you like a baby at sea in heavy wind!' Ok, maar zo'n situatie wil ik het liefst omzeilen)
Ik probeer zoveel mogelijk ervaring op te doen en te lezen over verschillende boten, maar ik ben echt een amateur en hier is zoveel kennis, wie kan iets zeggen over wat deze abstracte cijfers in de praktijk betekenen met verschillende windkracht?
Is het nog wel leuk om te zeilen in 300+ SA/d. boten met weinig wind? Hoe belangrijk is de capsize ratio voor jou?
Ik ben hier benieuwd naar omdat wij op zoek zijn naar een grotere boot, ideale lengte 28 ft, + -, max diepte 1.4. (kust)zeewaardig (voor latere seizoenen). Ruim van binnen, max budget +- 15.000. Lager mag altijd.