Welkom,
Gasten
|
Onderwerp: Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 17 okt 2024 16:05 #1591697
|
Hallo allemaal,
Dit jaar ben ik samen met mijn vriendin naar de middellandse zee gevaren met een polyester 10 meter semi s-spant uit 1970. Een klassiek slanke boot met relatief korte waterlijn en slanke kont. Sloep getuigd met grote genua en helmstok. De boot hield zich goed en wij hebben de tijd van ons leven gehad deze reis. We zouden het zo weer doen. Maar dan misschien toch met een andere boot??? We hebben erg veel vertrouwen gekregen en plezier gehad met onze boot maar er waren ook wel momenten dat ik ietwat jaloers naar grotere en modernere boten keek. Aan de ene kant droom ik over groter en zwaarder want meer dan eens zag het er na uren rollen en bonken toch een stuk comfortabeler uit op die grotere boot die ons voorbij voer. En moderner omdat we zeilen leuk vinden maar ook een keer aan willen komen en het liefst zonder motor. En ik heb toch boten heerlijk zien lopen terwijl wij twijfelachtig naar de startknop zitten te staren. Misschien is het gras altijd groener maar ik heb mijzelf wijs gemaakt dat we met een modernere boot meer zeilen en het zeilen en het trimmen ook leuker wordt…. Sommige etappes voelde wel erg als moetjes en wie weet is dat minder het geval als de boot makkelijker en harder loopt?? Er is geen haast bij maar stiekem ben ik me dus aan het oriënteren op een eventuele vervolgboot. Ik dacht dat ik met meer ervaring beter zou weten hoe de volgende boot eruit zou zien. Maar nu de reis erop zit realiseer ik me dat ik alleen ervaring heb op mijn eigen specifieke boot. Op een platbodem na heb ik nog nooit op een andere boot gezeild. En nu er een bootloze herfst, winter en lente aankomt lijkt het me heel mooi om wat ervaring op te doen met andere ontwerpen. Zodat ik beter kan inschatten welke soort boot bij ons zou passen. Ik zoek natuurlijk naar de onmogelijke boot: perfecte zeileigenschappen en geringe diepgang. Wanneer ontwerpt iemand nou eens zoiets!? Dus vandaar mijn oproep hier: Bij wie kan ik eens mee zeilen om te ervaren hoe een andere boot vaart? In principe ben ik nieuwsgierig naar alle ontwerpen die comfortabel langere tochten kunnen maken. Deze heb ik zo snel even ingedeeld in drie groepen. Traditioneel: Een traditioneel zwaarder ontwerp voor comfort op zee. Zoals onze boot maar dan een maat groter. Hallberg rassy’s bijvoorbeeld. Mij eigelijk te veel luxe maar kan niet ontkennen dat ze me wat doen. Een middenkuip lijkt me niet mijn ding maar heb ik ook nooit ervaren dus ook daarnaar ben ik benieuwd. Het liefst motoren we zo min mogelijk en ben benieuwd hoe dat is met een grotere zwaardere boot. Wanneer gaat de motor aan zeg maar? Misschien is het ook weer zo dat het op de motor fijner vaart omdat het minder storend is op een grotere boot? Modern: Onderweg zag ik veel lichtere boten sneller zeilend afstanden afleggen. En dat idee staat me ook erg aan. Maar is dat, ook voor mijn vriendin (en mijzelf;)) en eventuele opstappers, wel zo comfortabel? Of zijn ze door de rompvorm en snelheid misschien juist comfortabel? Wat ik ook niet kan inschatten is of cruiser/racers ook “werken” als je niet te actief met de trim bezig bent? Er wordt niet alle shifts evenveel aandacht aan de trim besteed zeg maar. Ben bijvoorbeeld gecharmeerd geraakt van de franse RM boten. Ondiep stekende boten en droogvallers: Droogvallen vind ik prachtig en mijn ideale boot kon dus droogvallen. Of tenminste de kreekjes op en ankeren waar de meeste niet kunnen komen. Deze reis heb ik dit eerlijk gezegd niet heel veel gemist maar was het mogelijk geweest hadden het waarschijnlijk niet willen missen. Ik heb nog nooit op een kiel-midzwaard gevaren maar zou heel graag ervaren hoe dit vaart. En of de aan de wind eigenschappen mee of tegen vallen. Ben ook benieuwd hoe de knikspant rompen van de Ovni’s varen. Ik zie ons ook nog wel op een kleine trimaran varen aangezien deze veel wensen afvinkt en misschien wel het beste compromis is voor een zeilboot :o?? Alleen ben ik niet zeker over het comfort op ruwe zee en de veiligheid als het serieus wild word. En met bezoek wordt het misschien ook te krap? Ook wil mijn vriendin het verschil niet zien tussen een mooie tri en een lelijke cat en zeker na de Middelandse zee heeft ze een hekel aan multirompers. Maar ik ga graag een keer mee! Dus als iemand de komende tijd nog uitvaart met een boot waarvan hij/zij vindt dat het past in wat ik zoek en het ook nog eens leuk lijkt om mij aan boord te hebben hoor ik het graag. Of bemanning zoekt voor een (kleine) tocht. Overigens doe ik ook graag wedstrijd ervaring op. Nog nooit gedaan en ben nog geen goede trimmer maar wel leergierig. Dus als iemand nog bemanning zoekt hoor ik het ook graag. Ik ben woonachtig in Amsterdam en redelijk flexibel en kan in principe overal opstappen. Boten die ik interessant vind. Ovni Altijd mijn droomboot geweest. Naar een paar wezen kijken maar nooit op gezeild. Alu is toch een beetje eng. Ben eigelijk wel gek geworden op polyester. De 365 of 395 lijkt me ideaal. En de 385 ook. Allures Te duur maar als ik de oudere zie vind ik ze mooi en lijken me ideaal. Schijnen beter te varen dan Ovni’s? Iemand ervaring met deze boten? Southerly Soort sjieke polyester Ovni en de indeling lijkt me best slim. De 115 toch wel heel erg niet mijn smaak maar stiekem heeft het bijna alles. En niet zo duur. Lijkt me ook niet een hele fijne boot op zee en het is toch ook een oud ontwerp. De nieuwere en grotere erg duur en luxe maar zeilen erg goed schijnt? Feeling DI Lijken me ook best ideaal. Niet te luxe maar ook niet erg modern. Die achterzit onder de kuip vind ik gezellig maar naar voren kijkend lijkt het me hokkig. Ben benieuwd of ze beter zeilen dan de gemiddelde kiel-midzwaarder. De oudere vind ik niet erg mooi maar soms erg gunstig geprijsd. Vraag me af waarom? Voor een droogvaller toch wel veel boot voor het geld. Sommige hebben een soort hefkiel ipv een midzwaard wat me ook niet ideaal lijkt als je de grond raakt. Delphia Zijn ook versies met midzwaard. Wil eventueel de 40.3 huren volgend jaar. Iemand ervaring met droogvallen met een delphia? Traditionele ontwerpen Hallberg rassy, victoire, najad, contest, westerly, welke vergeet ik? de Amerikaanse versies vind ik +-40 ft? toch wel echt veel te log. Lijken me ideaal voor veel lange tochten en ik wil altijd al een ketch dus sluit het niet uit. Vind het vaargedrag in de golven ook fijn bij onze boot en ben benieuwd naar het vaargedrag een maat groter. Zijn vaak goed gebouwd maar ook oud, ouderwets en zwaar. Sluit het zeker niet uit en vind sommige erg mooi en scheeps. Misschien mis ik een merk of boot die beter zeilt en toch zo comfortabel is? Nieuwere modellen misschien? RM kimkiel Lijkt me heerlijk zeilen vind ze gek genoeg heel mooi. Inrichting is mooi maar misschien weinig opbergruimte. Vind het multiplex met epoxy eng voor zon dure boot. Misschien te racy voor ons vooral de kuip maar dat zal ook wel weer wennen. De kimkiel variant steekt nog steeds vrij diep. Trimaran Heel benieuwd naar de zeilervaring en ik kan me voorstellen dat het gebrek aan binnenruimte gecompenseerd wordt door het zeilgedrag en de diepgang. Hoe gedraagt het zich voor anker? Je kan natuurlijk erg beschermd gaan liggen maar misschien slaan de drijvers op het water bij golven? Cruiser/racers Ken ik eigelijk niet goed. Maar deze kijken me interessant. Diepgang krijg je erbij maar misschien is dat het dus wel waard? x yachts Lijkt me een een heerlijke boot maar zonder veel ervaring moeilijk te zeilen voor ons? En ze zijn misschien onnodig luxe/duur First Schijnen enorm goede zeilers te zijn. Vind het best mooie boten maar misschien te moeilijk te zeilen als je niet te fanatiek bent? Refit is misschien veel duurder bij oude racers vanwege slijtage en kwaliteits onderdelen? Grand soleil Sommige zijn mooi en lijken me erg goed zeilen. Misschien ook te racy? Modernere Dehler Een goed compromis tussen niet te Luxe/duur, comfort en performance? Sommige rompen lijken mij best extreem voor de tijd en ben er niet veel tegengekomen, misschien populairder als clubracer? Winner Mooi en lijken me erg fijn. Misschien voor lange reizen niet de eerste keus? In het buitenland niet zo makkelijk te verkopen Luffe Heel mooi maar zie ze niet veel en door de geringe breedte minder ruimte binnen. Bavaria/Jeanneau/Beneteau Niet mijn eerste keus maar ben ook gevormd door het hele AWB gebeuren. Heb het idee dat een nieuwere AWB al een verademing is voor ons, ook kwa zeilprestaties. Veel boot (comfort) voor je geld. En heb je de hogere kwaliteit echt nodig? Dufour Iets mooier en betere kwaliteit dan de andere AWY? Heb vaker nieuwsgierig met de verrekijker gekeken naar een onbekende productie boot om er achter te komen dat het een dufour was… Weet niet waarom maar misschien iets beter dan de concurrentie? Anders Ik vergeet er nog een heleboel en hoor hier graag wat er mist. Zoals te zien is mijn nieuwsgierigheid groot. Vooral omdat ik zo objectief als mogelijk wil beginnen. Ik weet bijna zeker dat het geen Bavaria bijv. wordt maar er gaan er toch heel veel de wereld rond en alles bij elkaar is het rationeel misschien wel de beste optie? Budget en reisplannen kunnen niet ontbreken bij een zoektocht naar een boot. Waarschijnlijk willen we na een paar seizoenen terug naar de Atlantische oceaan en daarom zoeken we ook naar een comfortabelere boot voor op zee. Budget zijn we niet uit en zal duidelijker zijn wanneer onze reisplannen en duur daarvan duidelijk is. Waar het me vooral om gaat is om te ervaren hoe andere boten varen, en daardoor dus een betere keuze kan maken als de tijd daar is. Hierbij mijn vragen over ervaringen met verschillende ontwerpen formaten: Hellen moderne boten met een brede kont eigelijk minder (snel) dan een s-spant? Soms gaat bij ons helaas toch de motor aan tegen de wind omdat mijn vriendin (ik soms ook) klaar is met het op ge-kruis en ge-hel. Is er een type boot die minder snel helling maakt hoog aan de wind? Zijn er monohull ontwerpen die minder gemakkelijk rollen en hobbelen achter het anker? Wat zien jullie als ideale maat voor een stel die af en toe vrienden aan boord heeft? We hebben kwa binnenruimte niet echt veel gemist behalve een grotere watertank en stahoogte. Wanneer we iemand op bezoek hadden werd het wel erg krap. Dus een moderne boot met een extra hut zou eventueel kunnen voldoen. Een grote boot is voor ons vooral interessant vanwege comfort en snelheid. Ruimte is dan vooral mooi meegenomen. Hier zijn vast genoeg mensen die zijn overgestapt van een 30 voeter naar een 40(+) voeter. Het extra comfort de snelheid en de ruimte lijken mijn heerlijk maar vaar je er nog net zo gemakkelijk alleen mee en durf je nog zeilend te ankeren enzo? Of is dit verschil te verwaarlozen als je van een oud ontwerp naar een grotere lichtere boot gaat. Mijn vraag is denk ik; hoe is het zeilplezier bij een grotere boot? Zeilt een moderne 40 voeter net zo makkelijker of misschien wel makkelijker/leuker als een klassieke 30 voeter? Als we geen bestemming hebben vind ik het net zo leuk om 3 knopen te halen in hele lichte wind als 6 knoop met meer wind. Ik kan me voorstellen dat er een zeilplezier-plafond is bij grotere boten in lichte wind? Wat is in jullie ogen de ideale maat voor comfort op zee maar ook nog leuk en makkelijk te zeilen in lichte wind? Zijn racer/ cruisers geschikt voor een stel dat niet altijd fanatiek wilt zeilen? Of kan je gewoon wat conservatiever zeilen en dan loopt het nog steeds mooier dan een minder racy boot? Mijn vriendin (en ik ook soms;))zeilt is niet altijd geïnteresseerd in hoe de zeilen staan. Zou dit een probleem zijn bij de meer performance georiënteerde boten? Of haal je er dan gewoon niet alles uit maar is het verder wel veilig? Kielmidzwaardboten: Heeft er iemand ervaring met een kiel-midzwaard boot en (racer)cruisers zeilboten tijdens langere tochten? Er gaan genoeg Ovni’s rond en dat snap ik helemaal. En windrichting kan je redelijk uitkiezen als je tijd hebt. Is er iemand met midzwaard ervaring die toch liever lange tochten maakt met een diepstekende boot? Sommige midzwaarden steken erg diep. Dan zou je toch best goede aan de windse eigenschappen verwachten. Liggen de eigenschappen dan vooral aan het profiel van het zwaard? Welke droogvallende boot is de beste zeiler? Iemand ervaring met kielmidzwaardboot bij erg lichte wind? Zeilt het vergelijkbaar met vergelijkbare boten van die lengte? Nou het is een heel verhaal geworden. Ben benieuwd! Groet, nonkel |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 17 okt 2024 18:59 #1591736
|
Mooie zoektocht, je pakt het lekker breed aan, lijkt me goed. Even mijn ervaringen, ik heb me dan even beperkt tot de types waar ik wel eens mee gezeild heb.
Hallberg rassy’s bijvoorbeeld. Mij eigelijk te veel luxe maar kan niet ontkennen dat ze me wat doen. Een middenkuip lijkt me niet mijn ding maar heb ik ook nooit ervaren dus ook daarnaar ben ik benieuwd. Het liefst motoren we zo min mogelijk en ben benieuwd hoe dat is met een grotere zwaardere boot. Wanneer gaat de motor aan zeg maar? Misschien is het ook weer zo dat het op de motor fijner vaart omdat het minder storend is op een grotere boot? Ik heb meerdere malen met een HR36 de oversteek gemaakt naar Engeland. Hele fijne boten, ook met wat meer wind. Geen spectaculaire zeilers, maar ze lopen redelijk, en je voelt je veilig in de middenkuip. Zware motorisering inderdaad. Gevaar is misschien dat je vaker op de motor gaat varen . Pas op voor teakdekken! (maar geldt eigenlijk voor alle boten). x yachts Lijkt me een een heerlijke boot maar zonder veel ervaring moeilijk te zeilen voor ons? En ze zijn misschien onnodig luxe/duur De meeste moderne x-yachts zijn niet moeilijk te varen, behalve die oudere types met de bakstagen, zoals de X-99. Daar heb ik wel eens mee gevaren, super leuk, maar een echte racer. Een 332 is makkelijk te varen. X-yachts zou ik niet als bijzonder luxe omschrijven, wel kwalitatief goed, sportief en daardoor ook wat duurder. Modernere Dehler Een goed compromis tussen niet te Luxe/duur, comfort en performance? Sommige rompen lijken mij best extreem voor de tijd en ben er niet veel tegengekomen, misschien populairder als clubracer? De oudere types zijn soms lastig te varen (smalle kont, bakstagen), dus zie zou ik vermijden.Nieuwe types zijn duidelijk anders, en lijken mij makkelijker te varen. Bavaria/Jeanneau/Beneteau Niet mijn eerste keus maar ben ook gevormd door het hele AWB gebeuren. Heb het idee dat een nieuwere AWB al een verademing is voor ons, ook kwa zeilprestaties. Veel boot (comfort) voor je geld. En heb je de hogere kwaliteit echt nodig? Dufour Iets mooier en betere kwaliteit dan de andere AWY? Heb vaker nieuwsgierig met de verrekijker gekeken naar een onbekende productie boot om er achter te komen dat het een dufour was… Weet niet waarom maar misschien iets beter dan de concurrentie? Je doet net of dit een aparte categorie is (AWB). Maar je kunt je afvragen of een Dehler of een X ook niet gewoon een AWB is. Wat is nou eigenlijk het verschil? Lijkt mij een beetje een onzin-aanduiding. Ik zou iets dieper per merk kijken: er zitten immers behoorlijke verschillen tussen Bav/Jean/Beneteau. Bav's ken ik niet, maar lijken me uitgesproken comfortbakken. Niks mis mee, maar iets om rekening mee te houden. Jeanneau's (ondanks dat het nu dezelfde fabrikant is), zijn van een ander DNA dan Beneteau. Jeanneau's zijn toch wat sportiever met doorgaans een beter tuig dan een beneteau (met uitzondering van de sportieve Firsts natuurlijk). Ik heb goede ervaringen met een Sun Odyssee 37 (gehuurd), prima boot. Ik heb een keer een delivery gedaan van een Dufour (36 voet), en die vond ik niet zoveel afwijken van een Jeanneau. Ik hoop dat je er iets mee kunt. Zelf zeil ik een Azuree 33C, geen doorsneeboot en tweedehands moeilijk te vinden. Het is een performance cruiser vergelijkbaar met een moderne Dehler, Grand Soleil, X of sportieve Elan. Als je eens mee wilt varen om een indruk te krijgen van dit soort boten, dan ben je welkom. Hopelijk kun je er iets mee. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 18 okt 2024 07:42 #1591808
|
Probeer ook de ervaring die jullie nu opgedaan hebben eens beter te plaatsen.
Je stelt dat jullie geen intensieve zeilers zijn, maar hoeveel snelheid heb je eigenlijk uit dat S-spant gehaald? Dat je voorbij gelopen wordt door grotere boten is logisch: waterlijnlengte bepaalt rompsnelheid. Kijk dus eens wat je gemiddelde snelheid op de reis was, en zet die af tegen de theoretische rompsnelheid van die boot. Gebruik dat geven ook om een eventueel volgende boot te beoordelen. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 18 okt 2024 08:43 #1591832
|
Hellen moderne boten met een brede kont eigelijk minder (snel) dan een s-spant? Soms gaat bij ons helaas toch de motor aan tegen de wind omdat mijn vriendin (ik soms ook) klaar is met het op ge-kruis en ge-hel. Is er een type boot die minder snel helling maakt hoog aan de wind? Nee. Ik vaar zo'n brede bak (3.70 op 33 voet), en die helt behoorlijk. Door de breedte achter, voelt die helling ook heftiger. De hoge kant is ineens echt hoog geworden. Helling is meer afhankelijk van type kiel, ballast, hoogte tuig, zeiltrim en of je op tijd reeft. Daar heb je zelf dus heel erg veel de hand in. Zijn er monohull ontwerpen die minder gemakkelijk rollen en hobbelen achter het anker? Moderne "taartpunt" boten zoals de mijne (of bijv een moderne Elan), rollen weinig door de vlakke bodem, maar zwaaien wel weer, door gering lateraal oppervlak. Een oud IOR achtig ontwerp, zoals een Swan 38 (ook ooit eens gehuurd), rolt flink, ook door zijn smalle uiteinden. Niet gevaarlijk, wel hinderlijk. Tijdens het zeilen is het juist weer een vrij stabiele boot. Wat zien jullie als ideale maat voor een stel die af en toe vrienden aan boord heeft?
We hebben kwa binnenruimte niet echt veel gemist behalve een grotere watertank en stahoogte. Wanneer we iemand op bezoek hadden werd het wel erg krap. Dus een moderne boot met een extra hut zou eventueel kunnen voldoen. Is best persoonlijk. Wij vinden 33 voet al genoeg, de meeste mensen zullen 36-40 voet prefereren. Een extra hut is doorslaggevend, niet zozeer de lengte. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 20 okt 2024 15:25 #1592367
|
Bedankt voor jullie reacties Apae en Andre.
De theoretische romp snelheid is 6.6 knopen. Dit haalden we niet vaak en zeker niet constant. Het hardst loopt de boot bij schijnbare wind van rond de 80 tot 50 graden. En soms met harde wind van achter maar dan rolt de boot op de golven waardoor het gemiddelde eerder 5,5 / 6 knoop is. Misschien zeilen we ook wel te conservatief. Wij zeilen best vaak met het eerste rif in het grootzeil omdat het dan een een betere vorm heeft. Met vol grootzeil wil de boot vervelend snel oploeven. Dus er is waarschijnlijk veel te winnen met een nieuwe grootzeil, minder zwaar beladen en een betere trim. Ik heb ook het idee dat de laatste knoop veel meer energie vraagt dan de eerste 5,5. Die moet je er echt uitpersen. Is dat bij alle boten zo of vooral bij een s-spant? Hallo Andre, Wat ik bedoelde met het AWB is niet zozeer de productie boot maar meer een boot waar de ruimte binnen wellicht belangrijker is dan inrichting voor het zeilen en de zeileigenschappen. Ik dacht dat dat het verschil is tussen bijvoorbeeld x-yachts / grand soleil / dehler en een Bavaria, Jeanneau of Beneteau. Het gaat ons vooral om het vergroten van het plezier (bij ons hangt dat samen met gemak) van het zeilen en het trimmen en het vergroten/versnellen van onze dag afstanden. Dit is voor ons waarschijnlijk al een verademing bij een moderne Sun Odyssee of Oceanis. Kan je zeggen dat een boot zoals een Azuree (die kende ik nog niet), moderne x-yachts of dehler niet perse moeilijker te zeilen is dan bijvoorbeeld een Sun Odysea? Oudere modellen en meer racy boten zoals First’s zijn dat dus wel en dan vooral door de bakstagen en hoger tuig? Interessant dat zo’n brede taartpunt juist veel helt en dat je door de brede kont dan ook extra hoog komt te zitten, had ik nooit zo over na gedacht. Wat wij gewend zijn aan onze zware kiel is dat het hellen vrij langzaam gaat en je niet vaak met de grootschoot in je hand staat. Kan me voorstellen dat dit met lichtere boten levendiger is. Ik ga graag op je aanbod in om dit een keer te ervaren Andre. Jullie boot lijkt me een heel mooi voorbeeld van een moderne cruiser/racer waar wij eventueel naar opzoek zijn. Scheelt de gemiddelde snelheid en het zeegedrag van jullie Azuree 33 veel met bijvoorbeeld de Sun Odysea 37 en de HR 36 waar je ook op gevaren hebt? Bedankt voor je reactie! Ik heb je een PB gestuurd. Groet, Nonkel PS: Onze boot is ook een S&S met smalle uiteinden en achter het anker was het rollen en hobbelen soms zo vervelend dat goed “ankergedrag” bij onze zoektocht een belangrijke eigenschap is geworden. Ben blij dat dat op moderne boten een stuk beter is. Het zwaaien nemen we dan maar voor lief. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 20 okt 2024 16:24 #1592375
|
nonkel schreef :
Trimaran Heel benieuwd naar de zeilervaring en ik kan me voorstellen dat het gebrek aan binnenruimte gecompenseerd wordt door het zeilgedrag en de diepgang. Hoe gedraagt het zich voor anker? Je kan natuurlijk erg beschermd gaan liggen maar misschien slaan de drijvers op het water bij golven? Dit is de mijne. We varen er met z'n tweeën nu twintig jaar mee. Van Stockholm tot aan de Azoren. Ik zou geen andere boot willen. Noreen is een zeer gematigd ontwerp. Maar dan nog is ze bepaalt geen alle mans vriend. Zoals Ellen MacArthur in een boek van haar schreef als onderschrift bij een foto van een trimaran. "Doing what it does best, going fast." Dat lijkt een leuke eigenschap en dat is het misschien ook. Maar veel mensen die een tijdje met zo'n ding varen komen er achter dat ze zelf dat snel gaan helemaal niet zo prettig vinden. Het heeft ook de keerzijde dat je nooit de boel de boel kunt laten. Een tri zorgt niet voor haar opvarenden, de opvarenden moeten voor haar zorgen. Niet voor niets zijn zeewaardige tri's zeldzaam. Maar als je het ongeluk treft dat jij nu net diegene bent die het fantastisch vind ben je voor eens en altijd verloren en zul je niet iets anders echt leuk vinden zeilen. Niet alleen de floats slaan op het water op zee. Als je +12 knoop over de golven op zee gaat met een 36 ft bootje slaat gewoon ALLES. Niet alleen de loef float. Kortom voor ons niets anders maar we raden het anderen niet (meer) aan. |
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 okt 2024 16:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 20 okt 2024 17:32 #1592388
|
@ De oudere types zijn soms lastig te varen (smalle kont, bakstagen), dus zie zou ik vermijden.Nieuwe types zijn duidelijk anders, en lijken mij makkelijker te varen.
Mijn kajuitboten (Sandinavische ontwerpen) hadden bakstagen. Lastig? Niet echt, op een beetje open water al helemaal niet en het geeft extra trimmogelijkheden waar TS naar op zoek is. Een van mijn boten had ook een keerfok, dat maakte het leven dus weer veel makkelijker. |
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 20 okt 2024 17:58 #1592394
|
Mijn Maxi 1000. Schep ik verder niet over op
|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 20 okt 2024 18:35 #1592406
|
Om te voorkomen dat dit draadje luchtfietserij wordt is het handig wanneer jullie concreter aan kunnen geven:
- budget - vaargebied - hoe lang je ongeveer aan boord wilt blijven tijdens een reis Ik kan wel een Boreal 44 of een Bestevaer van een half miljoen plus adviseren, maar wanneer is iets nog realistisch voor jullie budget? Ook de Allures die je zelf noemt kost een paar stuivers. Vinden jullie de Med en/of de Carieb meer dan genoeg of wil je ook nog een keer een weg hakken door het ijs van de Noordpool? Dat wordt een andere boot. Wanneer je een jaar of zo aan boord wilt verblijven zul je andere eisen stellen dan voor een tocht van max. een maand of zo. Een Ovni 385 waar ik zelf op heb gevaren komt niet hoger dan ca. 60 graden aan de wind. Volgens een zeilmaat van mij die regelmatig op een Allures 40 vaart, is die boot eigenlijk alleen bedoeld voor ongeveer voordewindse koersen. Bij een centerboarder, zoals een Ovni, heb je sneller te maken met rollen dan bij een diepstekende vaste vinkiel. Niet alle Ovni's zijn officieel CE A, ook al varen ze de wereld over. En dan kom je terecht in de internet bibliotheken over het onderwerp AVS (Angle of Vanishing Stability) waar iedere deskundige weer iets anders van vindt. De ideale boot bestaat niet. Sla eerst een paar piketplaatjes, zoals budget en doel van de boot. Kijk dan ook eens op de vele andere "ideale boot" draadjes die hier op ZF te vinden zijn. Anders ben je jaren aan het kijken en vergelijken wanneer je alle smaken voorbij wilt laten komen. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Ervaring opdoen en zoektocht naar een vervolgboot 20 okt 2024 20:16 #1592426
|
@Nonkel
Kan je zeggen dat een boot zoals een Azuree (die kende ik nog niet), moderne x-yachts of dehler niet perse moeilijker te zeilen is dan bijvoorbeeld een Sun Odysea? Nee, zeker niet moeilijker. Ik heb ervaring met een X99 (die is wel iets lastiger, en ouder), een X332 (moderner) en een IMX40. Dat zijn echt geen moeilijke boten. Ik heb ook wel eens een Sun Odyssee gehuurd, en later ook gezeild hier in NL. Boot is een beetje ondertuigd, zeilt makkelijk, maar wel een beetje tam. Oudere modellen en meer racy boten zoals First’s zijn dat dus wel en dan vooral door de bakstagen en hoger tuig? Persoonlijk nooit mee gevaren. Firsts zijn niet heel extreem gebouwd. Maar als je het niet te moeilijk wilt maken, zou ik bakstagen vermijden. Interessant dat zo’n brede taartpunt juist veel helt en dat je door de brede kont dan ook extra hoog komt te zitten, had ik nooit zo over na gedacht. Wat wij gewend zijn aan onze zware kiel is dat het hellen vrij langzaam gaat en je niet vaak met de grootschoot in je hand staat. Kan me voorstellen dat dit met lichtere boten levendiger is. Dat is zeker zo. Daarom zou ik boten zonder overloop vermijden. De overloop geeft je een goede trimmogelijkheid om extreme helling te vermijden. Ik ga graag op je aanbod in om dit een keer te ervaren Andre. Jullie boot lijkt me een heel mooi voorbeeld van een moderne cruiser/racer waar wij eventueel naar opzoek zijn. Scheelt de gemiddelde snelheid en het zeegedrag van jullie Azuree 33 veel met bijvoorbeeld de Sun Odysea 37 en de HR 36 waar je ook op gevaren hebt? ja een Sun Odyssee is veel langamer dan mijn Azuree. Maar wel veel comfortabeler. Het platte onderwaterschip van de Azuree is aan de wind met wat deining op zee, niet altijd een pretje. Downwinds is het wel heel fijn: stabiel en snel, en veel grip door de dubbele roeren. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden