3Noreen schreef :
Er is iets vreemd bij de Belgische registratie plicht. Ook een zelfbouw boot wordt een CE verwacht om te kunnen registreren. Maar ook als je iets verandert hebt aan de boot. Bijvoorbeeld de lieren vervangen moet er een nieuwe CE verklaring komen.
Wat het beoogde doel van deze eisen is blijft onduidelijk.
Het de ambtenaren gemakkelijk maken, is het idee dat bij opkomt.
Zij hebben een richtlijn, in dit geval: Er moet een CE verklaringen bij zijn.
Wie daarvan afwijkt zoekt problemen.
Een generieke of copie van een ander schip zal meestal door de betreffende ambtenaar niet eens opvallen want zijn probleem Er moet een CE verklaring bijzijn is opgelost.
Zelf meegemaakt bij aanmelding van mijn nieuwe motor, ook CE verklaring verplicht, ik mij sufgezocht tot ik op de website van Vetus voor mijn motor een pdf vond van de CE verlaring.
Geen serienummer alleen typenummer, ambtenaar was tevreden en de inschrijving of wijziging kon gedaan worden. (Vraag mij af of ze het zouden opmerken indien je een CE verklaring van een andere motor zou bijvoegen.)
Mijn advies, kijk of je bij een colega Dufour eigenaar van zelfde type schip een copie van de CE verklaring kunt krijgen en voeg die bij je aanvraag.
Let wel op, voor 87 waren er volgens mij geen CE verklaringen verplicht, en het kan dus zijn dat ook die schepen geen CE verklaring hebben.
Ook mijn 2800 van 77 is dit geval, ik heb ook geen CE verklaring, maar moet die ook niet hebben wegens het bouwjaar 77.