hnrts schreef :
Vraag 1 is welk recht hier van toepassing is. Ook al zijn jullie beiden Belg, wanneer er in het contract niets over is afgesproken en de boot is gekocht en geleverd in Nederland, dan zou het zomaar kunnen dat Nederlands recht van toepassing is. Met een Belgische bootregistratie kan het echter ook Belgisch recht zijn. BE en NL recht kunnen andere bepalingen hebben over dit onderwerp. Dat moeten jullie uitzoeken.
In plaats van kosten maken voor een CE-keur kan de koop ook worden ontbonden waarbij jullie de boot in dezelfde staat terug moeten krijgen tegen terugbetaling van de aankoopprijs. Dan hangt het er vanaf of koper daarin is geinteresseerd. Dat is een optie die in ieder geval in NL recht bestaat.
Onder NL recht heeft een koper ook een vergaande onderzoeksplicht. Het is de verantwoordelijkheid van de koper om zelf uit te zoeken wat men koopt en of dat voldoet. Ook weer afhankelijk van wat er in het contract staat.
Maar de opmerking van Arent om uit te zoeken of er ergens een CE-document te vinden is, is veruit de simpelste oplossing.
Dank voor uw antwoord.
Nog enkele bedenkingen :
- ben ik als verkoper verplicht dit document mee te leveren ? (ik heb het zelf ook niet ontvangen bij de aankoop)
- de koper heeft de overeenkomst getekend, de boot betaald en met geen woord gerept over dit attest. Hij heeft gekocht "as is", kan hij nu nog eisen dat wij verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen van dit document ?
Ik vrees dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg voor andere eigenaars, zelf nooit een andere Kievit 22 gezien en er zijn er maar een beperkt aantal gemaakt