Sailingcamelot schreef :
In de UK is er een Warwick Collins tandem kiel onder gezet met een hartvormige vleugel. De velugel is achter wat lager dan voor en zou wat lift moeten geven.
Deze kiel komt prominent in beeld bij onze "klussen" pagina uit 2014, kijk aub op
https://sites.google.com/sailingcamelot.nl/sailingcamelot/2016/klussen_2
Het is een (ondiepe) kiel met een "canard" ervoor. De vleugen onderaan is meegegoten in het ijzer en heeft een geprononceerde hartvorm. Achteraan is de kiel bijna 1,5M breed. Ik heb geen zin om hiermee droog te vallen zoals je je wellicht kunt voorstellen...
Het ziet er allemaal wat vreemd uit maar het werkt prima. Bij ruime wind lijkt de boot (dankzij de "lift"van de kiel??) bijzonder snel te lopen hoewel daar wel wat wind voor nodig is. Ik zie op volle zee vaak erg prettige snelheden en heb meerdere malen meer dan 150 mijl per etmaal afgelegd bij ruime wind.
Ah een "after market"/custom kiel. Bedankt voor de link / info. Ziet er indrukwekkend uit. Droogvallen zou ik met vrijwel geen (ondiepe) kiel adviseren. Het is een beetje offtopic, maar heb je met deze kiel al eens in de blubber gezeten zoals gangbaar is bij aantal ondiepere havens aan de Westerschelde / Cadzand? Ik kan mij voorstellen dat deze zich behoorlijk vast kan zuigen, of als een soort wadpoot gaat werken?
Nachtvlinder schreef :
[...]
Maar toch proef ik hier ofwel een sterke self-fulfilling prophecy, of een gebrek aan vergelijkingsmateriaal.
Los daarvan: als het goed voelt is het prima toch!?
Precies. Ik proef meer de onzekerheid over de zeileigenschappen en met kans op dat mogelijk de gewenste eigenschappen niet gehaald worden. Het betreft een flinke aankoop. Indien mogelijk een proefvaartje plannen evt met een vergelijkbaar zusterschip. Als dan de boel goed genoeg aanvoelt is dat snel over.