Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring?

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 01 feb 2025 15:26 #1609903

Volgens de fabrikant zou dit goed gaan. Aangezien ik geen VC-17 meer kan bemachtigen wellicht overstappen. Ervaringen?
Laatst bewerkt: 01 feb 2025 15:27 door Duderovski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 02 feb 2025 08:31 #1609973

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 02 feb 2025 09:09 #1609980

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Duderovski schreef :
Volgens de fabrikant zou dit goed gaan. Aangezien ik geen VC-17 meer kan bemachtigen wellicht overstappen. Ervaringen?

Je bent jezelf er waarschijnlijk wèl van bewust dat deze AF in Nederland hoogstwaarschijnlijk niet is toegelaten?

Komt ook niet voor op de Nederlandse site van International, zelfs niet als je 'professionalsknopje' aanklikt. Wel twee componenten zo te zien. Mogelijk een alternatief voor VC-17. Maar VC-17 is in Duitsland ook nog te koop, dus als je tòch illegaal gaat, kun je net zo goed dáár VC-17 op de kop tikken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 07:44 #1610124

Dank Zwaardje! Toevallig zelf ervaring met Compass C18? Of iemand anders hier op het forum?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 09:31 #1610138

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Wadloper schreef :
Duderovski schreef :
Volgens de fabrikant zou dit goed gaan. Aangezien ik geen VC-17 meer kan bemachtigen wellicht overstappen. Ervaringen?

Je bent jezelf er waarschijnlijk wèl van bewust dat deze AF in Nederland hoogstwaarschijnlijk niet is toegelaten?

Komt ook niet voor op de Nederlandse site van International, zelfs niet als je 'professionalsknopje' aanklikt. Wel twee componenten zo te zien. Mogelijk een alternatief voor VC-17. Maar VC-17 is in Duitsland ook nog te koop, dus als je tòch illegaal gaat, kun je net zo goed dáár VC-17 op de kop tikken..

Aanvulling op bovenstaande: VC-17 bestaat inderdaad niet meer. VC Offshore EU wel. Waarschijnlijk hetzelfde spul onder een andere naam.

Maar inderdaad: dat alternatief van Compass is per 750 ml een tientje goedkoper. En net als VC Offshore EU "alleen voor export". Wat dat laatste moet inhouden is me niet precies duidelijk. Levert Compass dit spul op een Nederlands adres?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 09:35 #1610141

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3793
VC 17 werkt absoluut niet als je op zout water ligt. VC offshore werkt dan wel maar is niet zo glad in afwerking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 09:41 #1610142

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
madoc schreef :
VC 17 werkt absoluut niet als je op zout water ligt. VC offshore werkt dan wel maar is niet zo glad in afwerking.

Ik ga er vanuit dat je spreekt uit ervaring.
Zwaardje blijkt het alternatief van Compass (C18) op zijn boot te hebben gerold, dus hij heeft ook ervaring. Uit een oudere pots van hem blijkt dat het bijgevoegde koperpoeder van International komt. Mogelijk is die C18 in feite dus gewoon de oude VC17. Zou ook verklaren waarom VC17 door International niet meer wordt gevoerd en VC Offshore EU wèl.

De volgende vraag zou dus kunnen zijn: wat is de ervaring van Zwaardje? Ligt Zwaardje's boot op zout en ligt de boot van TS op zout?
Laatst bewerkt: 03 feb 2025 09:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 09:50 #1610145

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3793
Wadloper schreef :
madoc schreef :
VC 17 werkt absoluut niet als je op zout water ligt. VC offshore werkt dan wel maar is niet zo glad in afwerking.

Ik ga er vanuit dat je spreekt uit ervaring.
Zwaardje blijkt het alternatief van Compass (C18) op zijn boot te hebben gerold, dus hij heeft ook ervaring. Uit een ouder pots van hem blijkt dat het bijgevoegde koperpoeder van International komt. Mogelijk is die C18 in feite dus gewoon de oude VC17. Zou ook verklaren waarom VC17 door International niet meer wordt gevoerd en VC Offshore EU wèl.

De volgende vraag zou dus kunnen zijn: wat is de ervaring van Zwaardje? Ligt Zwaardje's boot op zout en ligt de boot van TS op zout?
Mijn ervaring is dat de boot een paar weken op Terschelling lag en dat er een hele mosselbank onder hing. Het ging dus om standaard VC 17 zonder toegevoegde koperpoeder. Ik heb de boot daarna voorzien van VC ofshore. Vanwege slechte hechting op en slecht verwijderen van VC 17 heb ik eerste Primocon(1 dun laagje) aangebracht. Sinds VC Ofshore geen mossels meer onder de boot gehad. Maar al met al is dit een ervaring van 30 jaar geleden met mijn vorige boot.
Laatst bewerkt: 03 feb 2025 09:59 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 09:52 #1610147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
madoc schreef :
Mijn ervaring is dat de boot een paar weken op Terschelling lag en dat er een hele mosselbank onder hing. Het ging dus om standaard VC 17 zonder toegevoegde koperpoeder.

Tja. Dat verklaart alweer een hoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 12:17 #1610179

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1930
VC17 had toch altijd een los zakje koperpoeder? Als je dat er niet bij doet heb geen AF vlgs mij, maar alleen een teflon coating?

NB: ik baal nog steeds dat die VC17 in Nederland verboden is. Dat werkte op bv IJsselmeer uitstekend en bijzonder makkelijk in onderhoud. Waterdun laagje erover en je kon weer een jaar verder.
Die selfpolishing rommel blijft enorme stof-boel bij onderhoud en ik gooi elk jaar stofzakken vol blauw of zwart giftig poeder in het chemisch afval, zelfs als ik het maar licht opschuur. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar "milieu-winst" mee wordt behaald ?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 12:22 #1610181

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Ik heb C18 nog niet toegepast, dus nog geen ervaring.
Op het zakje koperpoeder staat International.
Afgelopen jaar leverde Compass het gewoon in Nederland, wel met een brief erbij dat C18 niet is toegestaan in Nederland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 12:24 #1610184

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Watermaat schreef :
VC17 had toch altijd een los zakje koperpoeder? Als je dat er niet bij doet heb geen AF vlgs mij, maar alleen een teflon coating?

NB: ik baal nog steeds dat die VC17 in Nederland verboden is. Dat werkte op bv IJsselmeer uitstekend en bijzonder makkelijk in onderhoud. Waterdun laagje erover en je kon weer een jaar verder.
Die selfpolishing rommel blijft enorme stof-boel bij onderhoud en ik gooi elk jaar stofzakken vol blauw of zwart giftig poeder in het chemisch afval, zelfs als ik het maar licht opschuur. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar "milieu-winst" mee wordt behaald ?

Selfpolishing AF is maar zeer ten dele zelfslijpend. Toen ik het nog gebruikte schuurde ik de lagen van vorige jaren (ik was toen nog een tijd lang zo gek dat ik er elk voorjaar een nieuwe laag bij zette) vaak even op met een natte schuurspons en veel water. Emmer met rood of blauw water daarna in het gootje van de afspuitplaats op de werf. Zo verbruikte je de AF op de manier zoal het bedoeld was. Maar vanzelf ging het niet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 12:49 #1610191

Wadloper schreef :
Watermaat schreef :
VC17 had toch altijd een los zakje koperpoeder? Als je dat er niet bij doet heb geen AF vlgs mij, maar alleen een teflon coating?

NB: ik baal nog steeds dat die VC17 in Nederland verboden is. Dat werkte op bv IJsselmeer uitstekend en bijzonder makkelijk in onderhoud. Waterdun laagje erover en je kon weer een jaar verder.
Die selfpolishing rommel blijft enorme stof-boel bij onderhoud en ik gooi elk jaar stofzakken vol blauw of zwart giftig poeder in het chemisch afval, zelfs als ik het maar licht opschuur. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar "milieu-winst" mee wordt behaald ?

Selfpolishing AF is maar zeer ten dele zelfslijpend. Toen ik het nog gebruikte schuurde ik de lagen van vorige jaren (ik was toen nog een tijd lang zo gek dat ik er elk voorjaar een nieuwe laag bij zette) vaak even op met een natte schuurspons en veel water. Emmer met rood of blauw water daarna in het gootje van de afspuitplaats op de werf. Zo verbruikte je de AF op de manier zoal het bedoeld was. Maar vanzelf ging het niet..

Je begrijpt het verkeerd. Self polishing betekent dat je het zelf moet polishen :)
Laatst bewerkt: 03 feb 2025 12:51 door FF FliereFluiter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 13:39 #1610202

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
FF FliereFluiter schreef :
Je begrijpt het verkeerd. Self polishing betekent dat je het zelf moet polishen :)

Zelf dacht ik eigenlijk dat mijn handelwijze aangeeft dat ik het wèl had begrepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 16:18 #1610222

Co-Pilot zegt dat ze uitwisselbaar zijn:

De Compass C18 antifouling en de VC-17 van International zijn vergelijkbaar, maar er zijn enkele verschillen:

Samenstelling en Toepassing:

Compass C18 is een hard, dunne-film antifouling die effectief is in wateren met lichte tot middelmatige aangroei. Het heeft een extreem gladde en wrijvingsarme afwerking1.
VC-17 van International is ook een dunne-film antifouling die bekend staat om zijn gladde oppervlak en lage weerstand, wat de snelheid van de boot kan verhogen2.
Compatibiliteit:

Compass C18 is compatibel met andere dunne-film antifoulings, inclusief VC-17, en kan direct worden overgeschilderd zonder schuren1.
VC-17 kan snel worden overgeschilderd en is geschikt voor gebruik in zoet, brak en zout water2.
Beschikbaarheid:

VC-17 is nog steeds beschikbaar, maar de versie met Biolux is stopgezet vanwege regelgeving3.
Beide producten bieden een gladde afwerking en zijn geschikt voor motor- en zeilboten. Als je al een voorkeur hebt voor een van de twee, kun je die blijven gebruiken, maar ze zijn in veel opzichten uitwisselbaar.


Moet ik hier dan maar de eerste zijn die dit product probeert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 16:34 #1610226

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1930
Het is dat ik er afgelopen week net weer een laagje selfpolishing heb opgezet, maar ik denk er serieus aan om volgend jaar over te stappen op C18 of VC17M (dan maar illegaal).
Een keer je boot goed schoon maken, strak trekken met epoxy-primer en jaarlijks een laagje thin-film werkt stukken fijner dan al dat jaarlijkse poeder-gedoe.
Daarbij was de VC 17M altijd super strak en glad als je de hogedruk spuit erlangs had gehaald en kon je na een laagje bijna dezelfde dag weer tewater als je wilde.

Het enige risico is dat de EU tzt alle thin-film gaat verbieden (teflon?)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 17:25 #1610234

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1424
Watermaat schreef :
Het is dat ik er afgelopen week net weer een laagje selfpolishing heb opgezet, maar ik denk er serieus aan om volgend jaar over te stappen op C18 of VC17M (dan maar illegaal).
Een keer je boot goed schoon maken, strak trekken met epoxy-primer en jaarlijks een laagje thin-film werkt stukken fijner dan al dat jaarlijkse poeder-gedoe.
Daarbij was de VC 17M altijd super strak en glad als je de hogedruk spuit erlangs had gehaald en kon je na een laagje bijna dezelfde dag weer tewater als je wilde.

Het enige risico is dat de EU tzt alle thin-film gaat verbieden (teflon?)

Op mijn zojuist verkochte boot had ik VC17 met toegevoegde koperpoeder. En heb mij nooit bezwaard gevoeld over het verbod. Het slijt immers niet in het water. En ook op zoutwater (een seizoen Grevelingen) nauwelijks aangroei.

Het meest vervelende was het ritje naar BOOT om het daar illegaal te scoren.

(Door een onhandige actie, bovenwinds het zakje koperpoeder openen, heb ik ooit een hap koperpoeder genomen. Dan proef je zeker 2 maanden niets meer…..)
Laatst bewerkt: 03 feb 2025 17:26 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 18:48 #1610247

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8802
Als het niet slijt, waarom dan nieuwe laag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 19:58 #1610252

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Ilex schreef :
Als het niet slijt, waarom dan nieuwe laag?

Dat koper oxydeert en loogt uit, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 21:05 #1610261

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8802
Was eerder retorische vraag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 21:18 #1610262

Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Als het niet slijt, waarom dan nieuwe laag?

Dat koper oxydeert en loogt uit, natuurlijk.

Jij neemt echt álles serieus hé!?

Was duidelijk een retorische vraag :P
Laatst bewerkt: 03 feb 2025 21:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 21:43 #1610268

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28118
Nachtvlinder schreef :
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Als het niet slijt, waarom dan nieuwe laag?

Dat koper oxydeert en loogt uit, natuurlijk.

Jij neemt echt álles serieus hé!?

Was duidelijk een retorische vraag :P

Je liet het je ook wel "duidelijk" voorzeggen, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Int Offshore EU over VC-17? Iemand ervaring? 03 feb 2025 22:06 #1610273

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1016
Ilex schreef :
Was eerder retorische vraag...

Voor jou wel misschien :p. Ik wist het echter niet en was wel benieuwd. Zo zie je maar, vrij naar 'domme vragen': retorische vragen bestaan niet :D

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl