Dank voor jullie uitgebreide reacties!
Een paar antwoorden op jullie vragen:
1. Ik heb de boot zeker laten keuren. In het rapport stond niets over de spindel of over de kiel (alleen dat er wat oppervlakkige roest op zat).
2. De boot lag in Veere en heeft daar nooit (dwz de laatste jaren) op de kiel gestaan/gerust, tijdens de winterstalling. De boot stond steeds water hoger, met de kiel redelijk ver omlaag.
3. Afgelopen winter heeft de boot wel op de (ingeklapte) kiel gestaan. De haven heeft mijn boot op de bok gezet toen ik er niet bij was. Ik heb de kiel dus niet kunnen ophalen. Ze hebben de boot laten zakken op de kiel, die toen is ingeklapt door het gewicht. Zie onderstaande foto, van de situatie net voordat mijn boot weer het water in ging.
4. Het stuk gietijzer dat ontbreekt is (denk ik) afgebroken door de klap, toen de kiel in een keer naar beneden viel.
5. Het draaien ging niet erg zwaar, maar zeker ook niet soepel. Toen ik geen beweging zag bij het touwtje dat aangeeft hoe ver de kiel is uitgeklapt, toen heb ik nog even rechtsom (dus een stukje terug) gedraaid. Op dat moment ging het fout en volgde de enorme klap.
6. De spindel lijkt nog redelijk intact. Dwz het deel dat in de kajuit zit, hangt er nog. De 'stang' hangt nu alleen los. Die kan ik omhoog tillen, maar dat heb ik bewust nog niet gedaan, omdat er nog een schade-expert moet komen kijken.
Wat mij vreemd leek, toen mijn boot in de kraan hing, was dat de kiel helemaal niet naar beneden zakte. Ik had verwacht dat de zwaartekracht zijn werk zou doen. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk ook het idee dat de kiel blijft staan in de stand waarin je deze hebt gezet.
Omdat ik de boot net had gekocht (dwz eind vorig seizoen, waarna de vorige eigenaar de boot van Veere naar Naarden heeft gevaren), had ik nog geen ervaring met de hefkiel. Het leek me alleen een simpel mechanisme, waar niet veel mee fout kon gaan. De vorige eigenaar heeft altijd erg goed voor de boot gezorgd. Dat werd ook bevestigd door de uitkomst van de keuring. Bij die keuring is alleen niet naar de binnenkant van het hefmechanisme gekeken. Ik weet niet of ik dat wel had mogen verwachten van de keurmeester, bij een standaard keuring.
Tips over goede werven, dus bij voorkeur aan het Markermeer (ik moet er wel kunnen komen, met mijn kiel helemaal omlaag), zijn van harte welkom!