Overigens worden bijna alle utiliteitsmotoren van Honda in China gemaakt, met name in Chongqing aan de Jangtse. Tegenwoordig komen de zuigers en de aluminium cilinderkoppen uit Vietnam en de krukassen en het 'blik' uit India. De 'echte' Honda motoren worden in Japan geassembleerd. De anderen kunnen uit elk 3e wereldland komen.
Rood is de gelukskleur in China en Japan en ook de kleur van Honda. Ze kunnen alles rood maken (en doen dat dus ook). Je gaat het verschil niet zien tussen Honda en een Chinees motortje, want dat is er niet. De Japanners werken hun motortjes wel netter af, met name aan de binnenkant van het carter. Een Chinese versie haal je er wel uit vanwege uitstekende 'opkomers' van het gietwerk. Die 'opkomers' zijn ook vaak de oorzaak dat het aangegeven nominaal vermogen niet altijd wordt gehaald. Ben je handig dan kun je met een slijper de 'opkomers' van het aluminium afslijpen en polijsten en wordt je beloont met meer vermogen!
Groeten, Peper.