Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 27 juli 2025 18:20 #1639364

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Een houten wedstrijdvalk (of andere houten kielboot) het hele seizoen in het water laten liggen: heeft het (onderwater)schip daar meer onder te lijden dan elke keer kranen en de boot steeds op een trailer zetten (wat ook een hoop werk is en ook niet top is voor de boot lijkt me)? Hoe doen andere eigenaren van houten kielboten dat?
Laatst bewerkt: 27 juli 2025 19:31 door Cheizz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 27 juli 2025 20:29 #1639407

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7349
Boten waarmee wedstrijden worden gezeild worden doorgaans op een trailer gestald en vervoerd naar de wedstrijdlokaties. Ga je zo’n boot in het water stallen dan zal er antifouling op moeten en jaarlijks worden bijgewerkt. Aangroei zal de snelheid in het water ernstig schaden. Mijn ervaring beperkt zich tot de houten Olympiajol waarmee ik geen wedstrijden zeilde en die ik in het water liet maar ‘swinters in een loods stalde en een houten Valk die jaarlijks in de Sneekweek vaart en altijd op een trailer wordt gestald en vervoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 28 juli 2025 07:04 #1639464

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
De houten Valk is bijna 100 jaar geleden ontworpen. De mode om wedstrijdschepen alleen tijdens de westrijd nat te laten worden is misschien 20 jaar oud.
Gewoon in het water laten liggen dus, tenzij je een exemplaar koopt dat met epoxy is 'gerestaureerd': dan kan het maar beter helemaal geen water meer zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 28 juli 2025 07:26 #1639468

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8398
Leuk! Mijn zoons hebben vorig jaar ook een wedstrijdvalk gekocht en gerestaureerd. Die van ons staat droog gestald en gaat alleen het water in voor wedstrijden. Verder woont die op de trailer.
Aan de kiel zit een hijspunt. Met de mast gestreken is de boot daar precies in evenwicht. Daarmee is in het water takelen erg eenvoudig.
Bij mijn weten hebben alle wedstrijdlocaties wel een kraan (zelf alleen ervaring met die bij Sneekermeer). Kranen gaat erg vlot en efficient. Ook de andere kielboten werken op die manier. Zwaardboten worden er bij de trailerhelling uitgehaald en verder identiek behandeld.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 28 juli 2025 08:00 #1639485

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Ja ik weet hoe het werkt. Ik heb jarenlang J22 gevaren. Voor mij is het elke keer kranen en de trailer moeten manoeuvreren wel een drempel, vandaar mijn vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 28 juli 2025 08:26 #1639489

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Om je vraag te beantwoorden, je zal mogelijk wat aan groei hebben op je ows. Je roer kan er makkelijk afhalen. Ik ken een aantal toer zeilers met een houten valk die zonder problemen de valk het hele jaar in het water laten liggen. Deze hebben allemaal antifouling en niet noemenswaardig meer onderhoud. Ik zou dan wel een tent voor een liggende mast adviseren omdat je boot daar goed droog onder blijft. Op mijn wedstrijd valk zit nog vc 17 met daaronder epoxy panser coat. Zo vaart deze boot al 30 jaar wedstrijden wel op trailer gestald met zeer goed resultaat. De meeste wedstrijdvalken hebben een Dd lak kan ongeveer 2 tot 3 dagen in het water liggen daarna krijg je al slijm en wat bultjes.
Laatst bewerkt: 28 juli 2025 08:29 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 28 juli 2025 08:27 #1639490

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Ja een tent lijkt me dan wel een must. Dank voor je reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 29 juli 2025 09:32 #1639743

Als je ergens een schiphuis kan vinden, waar je de valk er ook telkens uit kan takelen, is dat een goede oplossing. Is wat werk, maar het tegelijk het behoud. Ik zou je niet adviseren een houten valk in weer en wind buiten te laten liggen, ook al is het onder een tentje. Dat gaat je veel meer werk opleveren. Het ophijsen van een houten valk aan het hijsoog is niet ingewikkeld of slecht voor de boot.
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 09:34 door Noardewyn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 29 juli 2025 13:23 #1639792

  • Joep1
  • Joep1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
tenzij je een exemplaar koopt dat met epoxy is 'gerestaureerd': dan kan het maar beter helemaal geen water meer zien.[/quote][/color][/map]
Wat een onzin-opmerking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 29 juli 2025 16:52 #1639842

  • Joep1
  • Joep1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Jaren een houten wedstrijdvalk gehad.
Indien op de goede manier buitenom behandeld, al dan niet met epoxy, en aangroeiwering, kan die prima in het water blijven. Wèl met een goede dektent want de blanke delen, dek en binnenwerk, zijn gevoelig voor UV.
Veel wedstrijdvalken die op de trailer staan, staan gewoon buiten met een goede dektent.
Mijn waarschip ligt tenslotte ook gewoon in het water mët dektent en 's winters buiten op de wal met mast plat en wintertent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 29 juli 2025 18:38 #1639862

De wedstrijdzeiler in mij zou toch gaan voor de trailer optie. Ik heb ook jaren op een J22 gevaren en vond dat terug op de trailer zetten helemaal niet zo’n gedoe eigenlijk. In ieder geval minder dan moeten gaan aanklooien met antifouling ieder seizoen. Of indien zonder telkens de boot schoon krijgen.
Ook is het mooie gladde onderwaterschip een mooie bijkomstigheid zonder dat spul! En nog beter voor alles in het water ook.

Het maakt hier natuurlijk wel uit hoe serieus je de wedstrijden neemt. Maar goed meedoen om niet te willen winnen is ook maar niks als je het mij vraagt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 29 juli 2025 21:12 #1639886

  • Joep1
  • Joep1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
De vraag was of in het water laten kan. Ja dat kan. Maar als je regematig wedstrijd vaart, is op de trailer beter. Die van mij stond ook altijd op de trailer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 30 juli 2025 06:16 #1639917

  • Klapgijp
  • Klapgijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Welke bandenspanning prefereren jullie voor een trailer die een bootje uit deze categorie moet vervoeren?
zeiler pur sang...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 30 juli 2025 08:20 #1639940

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Joep1 schreef :
tenzij je een exemplaar koopt dat met epoxy is 'gerestaureerd': dan kan het maar beter helemaal geen water meer zien.
[/color][/map]
Wat een onzin-opmerking.[/quote]
Kom maar door met de voorbeelden van houten schepen die meer dan tien jaar na een restauratie met epoxy nog varen (en nee: dan bedoel ik niet dat ze twee keer per jaar een paar uurtjes van een westrijd het water zien).
Ik ken ze namelijk niet. Het gaat altijd in die tien jaar wel grondig fout.
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 08:20 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 30 juli 2025 10:16 #1639975

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Apae schreef :
Joep1 schreef :
tenzij je een exemplaar koopt dat met epoxy is 'gerestaureerd': dan kan het maar beter helemaal geen water meer zien.
[/color][/map]
Wat een onzin-opmerking.
Kom maar door met de voorbeelden van houten schepen die meer dan tien jaar na een restauratie met epoxy nog varen (en nee: dan bedoel ik niet dat ze twee keer per jaar een paar uurtjes van een westrijd het water zien).
Ik ken ze namelijk niet. Het gaat altijd in die tien jaar wel grondig fout.

Wat een hedze tegen epoxy multiplex boten zijn uitstekend te conserveren met epoxy. En nu niet weer met het doodskleed aankomen bla bla bla. Een hechthouten valk heeft bijna geen werkend hout de grote oppervlaktes kan je prima met epoxy of ander 2c lak afwerken. De lijm verbindingen kunnen goed open gefreesd worden en met epoxy verlijmt

Elke (houten) boot die in het water ligt of op de kantstaat heeft onderhoud nodig. Bij het ene soort is het niet plegen vam onderhoud desastreuzer dan bij andere. Hout krijgt rot, staal roest, polyester hoewel lang met een sopje te redden krijgt op een gegeven moment ook problemen vooral als de beschermende gelcoat of laklaag aangetast is.

Er zijn legio houten boten die in het water blijven in het seizoen. Als het om de laatste paar meter gaat dan is droog gestalde boot in het voordeel. Gladder en droger en daardoor lichter dan praat je wel over de laatste meters.
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 10:18 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag vóór mogelijke aanschaf wedstrijdvalk 30 juli 2025 11:00 #1639991

FKZ schreef :

Wat een hedze tegen epoxy multiplex boten zijn uitstekend te conserveren met epoxy. En nu niet weer met het doodskleed aankomen bla bla bla.

Niks hetze (met een t :P ) en niks blablabla.

Je hebt helemaal gelijk, multiplex boten zijn uitstekend te conserveren met epoxy.

Het probleem is alleen dat het meestal niet (en ik bedoel: bijna nooit) goed gedaan wordt.
Werken met epoxy op een bestaande boot kan alleen maar goed gedaan worden als die epoxy óveral, op elk plekje, goed wordt aangebracht. Aan de buitenkant, aan de binnenkant, onder elk stukje beslag, onder elk spant, in elke naad en stuik, ook in de uiterste onbereikbare hoekjes en gaatjes. En dat is in de praktijk vrijwel onmogelijk.
Bij nieuwbouw kan het wel heel goed gedaan worden, kijk maar hoe Jerry zijn bootjes bouwt.

En nee, ik gebruik het woord "doodskleed" niet. Dat woord werd vooral gebruikt voor het blik dat over rotte houten schepen werd geslagen om hun leven een paar jaar te rekken.
Maar ik vergelijk het aanbrengen van epoxy op een bestaande boot met het verpakken ervan in een dichte plastic zak. Hoe goed bedoeld ook, het water komt er gegarandeerd in, via een onbereikbaar plekje, een vergeten plekje, een scheurtje, een beschadiging, een schroefgaatje enz., en kan niet meer verdampen dankzij de geweldige epoxy. Je staat er steeds weer versteld van hóé snel het hout dan gaat rotten.

Trouwens, ook multipleks vertoont werking. Weliswaar minder en gelijkmatiger dan massief hout, maar toch. (Een bekende tegeltjeswijsheid zegt: het enige uitgewerkte hout dat bestaat, ligt in de asla van de kachel).
Maar het grootste probleem van multipleks is, dat de nerven alle kanten oplopen en dat er rondom kops hout zit. Inkomend vocht wordt zo vlot en optimaal verspreid door de hele plaat. Knappe epoxy-werker die dat 100,0000 % duurzaam tegenhoudt.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl