FKZ schreef :
Wat een hedze tegen epoxy multiplex boten zijn uitstekend te conserveren met epoxy. En nu niet weer met het doodskleed aankomen bla bla bla.
Niks hetze (met een t

) en niks blablabla.
Je hebt helemaal gelijk, multiplex boten zijn uitstekend te conserveren met epoxy.
Het probleem is alleen dat het meestal niet (en ik bedoel: bijna nooit) goed gedaan wordt.
Werken met epoxy op een bestaande boot kan alleen maar goed gedaan worden als die epoxy óveral, op elk plekje, goed wordt aangebracht. Aan de buitenkant, aan de binnenkant, onder elk stukje beslag, onder elk spant, in elke naad en stuik, ook in de uiterste onbereikbare hoekjes en gaatjes. En dat is in de praktijk vrijwel onmogelijk.
Bij nieuwbouw kan het wel heel goed gedaan worden, kijk maar hoe Jerry zijn bootjes bouwt.
En nee, ik gebruik het woord "doodskleed" niet. Dat woord werd vooral gebruikt voor het blik dat over rotte houten schepen werd geslagen om hun leven een paar jaar te rekken.
Maar ik vergelijk het aanbrengen van epoxy op een bestaande boot met het verpakken ervan in een dichte plastic zak. Hoe goed bedoeld ook, het water komt er gegarandeerd in, via een onbereikbaar plekje, een vergeten plekje, een scheurtje, een beschadiging, een schroefgaatje enz., en kan niet meer verdampen dankzij de geweldige epoxy. Je staat er steeds weer versteld van hóé snel het hout dan gaat rotten.
Trouwens, ook multipleks vertoont werking. Weliswaar minder en gelijkmatiger dan massief hout, maar toch. (Een bekende tegeltjeswijsheid zegt: het enige uitgewerkte hout dat bestaat, ligt in de asla van de kachel).
Maar het grootste probleem van multipleks is, dat de nerven alle kanten oplopen en dat er rondom kops hout zit. Inkomend vocht wordt zo vlot en optimaal verspreid door de hele plaat. Knappe epoxy-werker die dat 100,0000 % duurzaam tegenhoudt.