Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Delphia 31 of Feeling 32 DI?

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 02 okt 2025 15:26 #1653495

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Wij zijn op zoek naar een boot met kiel-midzwaard die goed kan droogvallen. We hebben nu een Jeanneau Sun Odyssey 29.2 met kiel-midzwaard en willen een maatje groter.
Nu waren we enthousiast over de Feeling 32 DI, die komen niet zo veel op de makrt en laatst is er een net voor onze neus verkocht. We kijken nu naar een Delphia 31. Ik ben benieuwd naar ervaringen over deze boot. Zeileigenschappen (ja ik snap met zo'n kiel-midzwaard vaar je nooit er hoog aan de wind) maar ook hoe zit het met de kwalitieit?
NB met beide boten heb ik zelf nog niet gevaren.
Hoor graag ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 02 okt 2025 16:14 #1653506

Volgens mij heeft de Feeling een zware gietijzeren bodemplaat waar het grootste deel van de ballast in zit. Zosls de Kelt’s vroeger. Dit gietstuk zorgt voor de nodige bescherming van het vlak als je eens op een kei droogvalt. De Delphia lijkt een polyester zwaardkast te hebben waar de kiel/zwaard in valt.

Hoe beide boten zeilen tov elkaar weet ik niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 02 okt 2025 16:42 #1653509

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
Nachtvlinder schreef :
Volgens mij heeft de Feeling een zware gietijzeren bodemplaat waar het grootste deel van de ballast in zit. Zosls de Kelt’s vroeger. Dit gietstuk zorgt voor de nodige bescherming van het vlak als je eens op een kei droogvalt. De Delphia lijkt een polyester zwaardkast te hebben waar de kiel/zwaard in valt.

De Feeling is inderdaad van de twee de meer stevig geconstrueerde boot.
De Delphia heeft naast het midzwaard ook binnenballast, maar ik heb het idee dat dat de Delphia's toch meer boten voor (ruim) binnenwater zijn. Dat er relatief veel Poolse midzwaardboten op de markt zijn, heeft te maken met het feit dat Polen een uitgestrekt gebied met relatief ondiepe meren kent (Mazurië).
Waarschijnlijk kun je op de Wadden ook prima met de Delphia uit de voeten, maar als je ook de zee op wilt, zou ik voor de Feeling kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 02 okt 2025 17:52 #1653521

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1355
Wat ik zo snel vind is het schip gekeurd onder categorie B. Dus wat dat betreft volgens de wet in ieder geval geschikt t/m windkracht 8 en een significante golfhoogte t/m 4 m. Dan vind ik het zelf kort door de bocht om te zeggen dat de boot niet geschikt zou zijn voor gebruik op zee. Dat is Categorie B nog maar dan moet je wat beter op het weer passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 02 okt 2025 17:59 #1653524

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Wist ik maar iemand met een feeding 32 di :whistle:
Maar wat wil je specifiek weten, anders wordt het een lang verhaal
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 02 okt 2025 19:25 #1653533

  • timw
  • timw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 161
Ben met beide boten (van een verhuurder in Friesland) meerdere weken op vakantie geweest.
Ondanks vergelijkbare boten en zelfde eigenschappen toch heel verschillend.

Zeer vergelijkbaar ingericht, prima hutten voor en achter. Voor punt bed bij beide hoog boven vloer. Achter bij beide hooft stoten. Combuis en navigatieplek en toilet vergelijkbaar. Feeling voelt iets krapper, kielkast is iets prominenter aanwezig en boot iets lager.

Feeling is praktischer ingericht met de mooie doorgang van toilet naar bakskist. En buiten een wat vlakker dek.

Feeling is rond met zware bodemplaat, en vlak van onderen kielmidzwaard volledig in de boot. Delphia heeft vleugelkieltje als ballast met daarin zwaard. Makkelijk en snel droogvallen dus beter met de minder Dieppe feeling. Varen op weinig water beter met de delphia.

De feeling voelt lichter en vaart iets hoger en harder, op gevoel tenminste heb geen data.
Delphia kan iets langer door zonder reven, maar dat moet nog steeds wel bij 18 knopen.
Wel belangrijk verschil, ik voer de feeling met helmstok en de delphia met stuurwiel.
Voor beide is de boegschroef wel een belangrijke pre. Ondanks dat al zeg ik het zelf, ik best redelijk kan manoeuvreren zou ik met beide boten in een vol Terschelling niet zonder willen. (Geen kiel oppervlak en geen schroef water is toch lastig).

Qua constructie ik vond de delphia bij de verhuurder er sneller oud uit zien. Meer gebreken, lelijkere plekken in de lak en meer haarscheurtjes in de opbouw. Maar kan ook gebruik en verschil in leeftijd zijn.

Al met al zou ik de feeling met helmstok prefereren. Maar zoek je een ruimere camper of wil je vaker Friesland in kan de delphia beter zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 06:21 #1653553

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ja dat dacht ik zelf ook. Cat B voor 6 personen zelfs, en we gaan max met 4 personen. Tot 5 a 6 Bft zal het wel goed gaan lijkt me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 06:22 #1653554

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Er lag er vorige week een t ekoop uit 2005, heel mooie boot, net een halve dag te laat met bod uitbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 06:32 #1653555

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dank voor je uitgebreide bericht. Ja we hebben beiden bekeken, qua ruimte en indeling behoorlijk vergelijkbaar, Delphia nog iets meer stahoogte. De Delphia waar we nu naar kijken heeft ook een boegschroef (ik heb ervaring met een Jeanneau SO met kiel-midzwaard en dubbel roerblad, manouvreren vooral achteruit op weinig snelheid box in en uit is dan best lastig), dus dan is een boegschroef praktisch. De Delphia uit 2016 ziet er heel strak uit, maar is dan ook vrij jong.

Ons vaargebied is Friesland IJsselmeer en Wadden, tot nu toe met name onderlangs, dus vandaar de hefkiel versie. Maar ik ben vooral ook benieuwd naar hoe deze op zee zeilt, blijft hij goed stabiel of gaat hij erg rollen? Plannen om naar Duitse wad, Denemarken en Engeland te gaan komende jaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 07:07 #1653560

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Volgens een eigenaar van een delphia "dweilt" een delphia met de kiel omhoog
Een feeling 32 vaart nog redelijk strak
Met de kiel helemaal omhoog zeil je makkelijk 60 graden aan de wind
Wel zorgen dat je 3 knoop + doet, anders ga je alleen opzij

Met ruime wind en foute golven op het IJsselmeer kan een feeling aardig rollen
Dat zal bij een delphia niet beter zijn, want die zijn afgeleid van een feeling
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 07:28 #1653565

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Terschelling? Kun je toch prima in liggen met het zwaard omlaag? Met manoeuvreren waarschijnlijk ook vele malen beter. Heb daar, ook hoogzomer iig nog nooit een boegschroef gemist.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 03 okt 2025 07:28 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 07:48 #1653574

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ton Mitz schreef :
Volgens een eigenaar van een delphia "dweilt" een delphia met de kiel omhoog
Een feeling 32 vaart nog redelijk strak
Met de kiel helemaal omhoog zeil je makkelijk 60 graden aan de wind
Wel zorgen dat je 3 knoop + doet, anders ga je alleen opzij

Met ruime wind en foute golven op het IJsselmeer kan een feeling aardig rollen
Dat zal bij een delphia niet beter zijn, want die zijn afgeleid van een feeling

Kijk dat was informatie waar ik ook naar op zoek was. ik hoorde (zojuist) van een voormalig Delphia 31 eigenaar dat de boot bij Bft 5 op IJsselmeer met golven schuin van achter/ruime wind d eboot moeilijk bestuurbaar was. Zou mogelijk komen door de kleine roerbladen maar ook doordat (met stuurwiel) de overbrenging hydraulisch is en dat je dan geen tegendruk " voelt" wat het sturen moeilijker maakt. Maar rollen doet een Feeling dus ook op die koers. Wist overigens niet dat de Delphia afgeleid is van de Feeling. Dank voor je info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 07:52 #1653576

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Koezt schreef :
Terschelling? Kun je toch prima in liggen met het zwaard omlaag? Met manoeuvreren waarschijnlijk ook vele malen beter. Heb daar, ook hoogzomer iig nog nooit een boegschroef gemist.

Volgens mij komt het manouvreer probleem eerder doordat de schroef tussen de twee roerbladen zit en je dan eerst snelheid moet maken voordat hij reageert op het roer. Zwaard op of neer maakt in mijn ervaring met onze Jeanneau SO 29 met twee roerbladen minder uit.

Heb jij ook een boot met twee roerbladen met de schroef ertussen of schroef voor het enkele roer?
Laatst bewerkt: 03 okt 2025 07:52 door EHaan67.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 08:43 #1653587

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
EHaan67 schreef :
Koezt schreef :
Terschelling? Kun je toch prima in liggen met het zwaard omlaag? Met manoeuvreren waarschijnlijk ook vele malen beter. Heb daar, ook hoogzomer iig nog nooit een boegschroef gemist.

Volgens mij komt het manouvreer probleem eerder doordat de schroef tussen de twee roerbladen zit en je dan eerst snelheid moet maken voordat hij reageert op het roer. Zwaard op of neer maakt in mijn ervaring met onze Jeanneau SO 29 met twee roerbladen minder uit.

Heb jij ook een boot met twee roerbladen met de schroef ertussen of schroef voor het enkele roer?
1, maar Terschelling vaar je de vakken achteruit in. Maakt dan volgens mij weinig uit.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 08:57 #1653590

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Je moet roeien met de riemen die je hebt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 09:07 #1653592

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Een roerblad met schroef ervoor vs twee roerbladen met schroef ertussen is een wereld van verschil v.w.b. manouvreren. Zowel voor- als achteruit. Dus vandaar die opmerking van andere reageerder op mijn vraag.
Maar goed, dat is mij bekend en de Delphia waar we naar kijken heeft een boegschroef dus dat lost het probleem al grotendeels op.
Maar dank voor je inbreng.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 09:24 #1653595

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
madoc schreef :
Je moet roeien met de riemen die je hebt ;)

Haha ja dat klopt, maar wij zijn naar "nieuwe riemen" aan het kijken en dan wil ik A en B nog wel even vergelijken
Laatst bewerkt: 03 okt 2025 09:24 door EHaan67.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphia 31 of Feeling 32 DI? 03 okt 2025 12:20 #1653629

  • EHaan67
  • EHaan67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
EHaan67 schreef :
Ton Mitz schreef :
Volgens een eigenaar van een delphia "dweilt" een delphia met de kiel omhoog
Een feeling 32 vaart nog redelijk strak
Met de kiel helemaal omhoog zeil je makkelijk 60 graden aan de wind
Wel zorgen dat je 3 knoop + doet, anders ga je alleen opzij

Met ruime wind en foute golven op het IJsselmeer kan een feeling aardig rollen
Dat zal bij een delphia niet beter zijn, want die zijn afgeleid van een feeling

Kijk dat was informatie waar ik ook naar op zoek was. ik hoorde (zojuist) van een voormalig Delphia 31 eigenaar dat de boot bij Bft 5 op IJsselmeer met golven schuin van achter/ruime wind d eboot moeilijk bestuurbaar was. Zou mogelijk komen door de kleine roerbladen maar ook doordat (met stuurwiel) de overbrenging hydraulisch is en dat je dan geen tegendruk " voelt" wat het sturen moeilijker maakt. Maar rollen doet een Feeling dus ook op die koers. Wist overigens niet dat de Delphia afgeleid is van de Feeling. Dank voor je info.

Update via. Chat GPT: Top! Dan vergelijken we dus twee boten die allebei een keelmidswaard + twin rudders hebben:
• Feeling 32 DI – centreboard in een korte kielkist, dubbele spade-roeren. Diepgang ca. 0,65–1,90 m; verpl. ±4.450 kg. In testen staat expliciet dat de centreboard-configuratie de koersstabiliteit wat kan verminderen (dus sneller slingeren/uit het roer lopen als het rompeinde wordt “geduwd”). 
• Delphia 31 “PH/IA” (keel & centerboard, twin rudders) – uitvoering met korte vaste vin + midzwaard (0,45–1,65 m variabele diepgang) én dubbele roeren in de ondiepe-versie. Verpl. rond 5,1 t (modelrange). Diverse advertenties en specs bevestigen de combo “keel & centerboard” en “double rudder”. 

Wat betekent dit specifiek voor “ruimewind, golven schuin van achteren”?

Overeenkomsten (beide boten)
• Twin rudders: top als je overhelt; minder “bite” als de boot vlak vaart (ruimewind), waardoor bij een pushes van een achteropkomende golf de kont wil uitzwaaien.
• Midzwaard: stand van het zwaard beïnvloedt de koersvastheid sterk. Te ver opgetrokken = minder lateraalvlak → makkelijker “weathervanen”.

Verschillen die je voelt aan het roer
• Feeling 32 DI: lichter en door het volledig geïntegreerde centreboard (zonder echte “mini-vin” eronder) heeft ze in tests iets minder richtingsstabiliteit. In quartering seas merk je sneller dat ze wil “vallen” en dan agressief moet worden gecorrigeerd. 
• Delphia 31 (keel+centerboard): de korte vaste vin onder de romp geeft een constante “ruggengraat” waartegen het midzwaard werkt. Dat helpt de boot een recht spoor te houden wanneer een golf de spiegel optilt/duwt. In de praktijk voelt de Delphia dan vaak iets vergevingsgezinder en minder geneigd om abrupt uit het roer te lopen dan de Feeling – mits zwaard en zeilplan goed staan. 

Why: de combinatie “korte vin + variabel zwaard” verplaatst het centrum van laterale weerstand (CLR) minder dramatisch dan een puur centreboard-kielkast; samen met iets meer massa (traagheid) dempt dat de initiële uitzwaai. 

Praktische trimtips per boot (ruimewind, quartering seas)

Geldt voor allebei
• Reef vroeg; hou het grootzeil relatief klein en laat een (kleinere) voorstagfok staan voor balans.
• Koers: niet pal ruimewind; 10–20° variëren (een fractie oploeven/afvallen) om surfs gecontroleerd te sturen.
• Gewicht: niet te veel achterin; hou de kont licht zodat de roeren beter blijven “grijpen”.
• Autopilot: hogere respons en een goede gyro helpt, maar handsturen is vaak beter in echte quartering seas.

Feeling 32 DI – extra aandacht
• Midzwaard: vaar niet volledig opgetrokken. Zet het zwaard 1/3–1/2 neer om het CLR vooruit te houden en slingeren te dempen. Dit helpt tegen het “wegvallen” bij een golfduw. (Het testverslag benoemt juist die wat lagere koersvastheid.) 
• Roerhoek: anticipeer vroeg; kleine correcties, sneller frequent.

Delphia 31 (keel+centerboard, twin rudders) – extra aandacht
• Midzwaard: meestal ¼–⅓ neer is genoeg; de korte vin doet al veel. Bij meer surfen kun je naar ½ om de spoorvastheid te vergroten, maar zet ’m niet te ver omlaag (onrustig stuurgevoel). 
• Speed control: rem net-te-harde surfs met iets meer twist in het grootzeil (traveller omlaag, beetje schoot los) zodat de kont rustiger blijft.

Samenvatting
• Ja, beide typen (twin rudders + midzwaard) kunnen op ruimewind met achterlijke zee sneller uit het roer lopen dan je aan de wind zou verwachten.
• Tussen deze twee zal de Delphia 31 (keel+centerboard, twin rudders) doorgaans iets koersvaster en vergevingsgezinder aanvoelen in quartering seas dan de Feeling 32 DI, waar de centreboard-opzet in tests juist als minder koersvast is aangemerkt. Goed trimmen en zwaard deels neer maakt bij allebei het grote verschil. 

Wil je dat ik dit doorreken voor jouw typische Wadden-/IJsselmeer-golflengtes (bijv. 0,8–1,2 m, 4–6 s) en een concreet zwaard-/zeil-advieskaartje maak per windsnelheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl