Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ORC stability index

ORC stability index 26 nov 2025 14:41 #1661707

Goedenmiddag!

Ik hoop dat er hier iemand is die iets weet over de Stability Index zoals de ORC die hanteert. Het gaat me specifiek om het volgende. Ik heb een meetbrief van een zusje van mijn boot (Waarschip 870) van orc.org geplukt. Daar staat een stability index van 112.7 op. Echter, mijn boot heeft een 15cm diepere kiel, en het zwaartepunt is nog verder omlaag gebracht omdat het origineel een gietijzeren kiel had, en mijn boot een stalen dooskiel met onderin lood.

Heeft iemand enig idee hoeveel invloed dat naar schatting heeft op de stability index? Zou die gestegen zijn naar 115 of hoger? Het blijft gissen, natuurlijk, maar een indicatie zou leuk zijn.

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 18:11 #1661738

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Vanwaar dat getal van 115?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 18:25 #1661741

Dat moet een oude meetbrief zijn, want Stability Index staat al een aantal jaren niet meer op meetbrieven (net als de LPS).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 20:08 #1661751

Makkie schreef :
Vanwaar dat getal van 115?

Ik overweeg in te schrijven voor de Azores and Back-race 2027. Die valt onder WS OSR cat 1, en daar wordt die stabiliteitsfactor 115 geeist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 20:09 #1661752

Baasklusje schreef :
Dat moet een oude meetbrief zijn, want Stability Index staat al een aantal jaren niet meer op meetbrieven (net als de LPS).

Is een oudje idd. Doen ze dan helemaal geen stabiliteitsmetingen meer voor ORC?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 20:13 #1661753

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 707
Je kan bij het watersport Verbond gewoon een meting aanvragen, dan meten ze de stabiliteit. toplocatie.
Ze hangen iets van 100 kg aan de giek en doen die dan maximaal buitenboord en dan meten ze de helling. Deze is op de meetbrief opgenomen.
Leuk dat je de AZAB wil gaan doen, Solo of duo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 20:32 #1661754

aluijten schreef :
Je kan bij het watersport Verbond gewoon een meting aanvragen, dan meten ze de stabiliteit. toplocatie.
Ze hangen iets van 100 kg aan de giek en doen die dan maximaal buitenboord en dan meten ze de helling. Deze is op de meetbrief opgenomen.

Meting komt er zeker. Maar ik ben bang dat ik die niet georganiseerd krijg voordat de inschrijving vol is. Vandaar.

aluijten schreef :
Leuk dat je de AZAB wil gaan doen, Solo of duo?

Zeker! Zin in! Ik ben van plan het alleen te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 20:39 #1661755

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 707
volgens mij valt het met dat volzitten erg mee. is toch ook pas 2027? Daarnaast is een meting meestal op korte termijn te regelen , mits je de boor op een plek kan aanbieden waar de meting goed uitgevoerd kan worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 21:00 #1661756

Ik zal morgen eens een meting aanvragen. Dingetje daarbij is dat de kiel niet-standaard is. Wordt dat een probleem met de hull files?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 21:05 #1661757

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 707
Ik heb ook een hullscan laten doen indertijd,
Hoe het beste met de nieuwe kiel omgegaan kan worden zou ik ook gewoon vragen.
Het watersport verbond of de meter zal deze vragen kunnen beantwoorden
Als het goed is wordt je in contact gebracht met een meter. die zal je kunnen vertellen wat hij nodig heeft voor een juiste en complete meting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 26 nov 2025 21:08 #1661758

Dat klinkt als een goed georganiseerd proces. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 30 nov 2025 10:24 #1662117

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Zou Arthur Pelzer hier iets over kunnen zeggen?
Die kent de waarschepen immers goed en ook de 1010 kiel waar jouw nieuwe kiel op gebaseerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC stability index 01 dec 2025 02:40 #1662248

Even wat uit de losse pols schatten.

Op internet kan ik vinden dat de halftonner 3000 kg weegt en 1.65 diep is.
Ballast aandeel kan ik niet vinden, maar laten we dat op 40% zetten gezien het vorm geheel en de leeftijd van het ontwerp. Je hebt dus 1200kg aan kiel waarvan je zegt dat deze 15cm dieper is, maar ook met een lager zwaartepunt. Er vanuitgaande dat het totaal gewicht niet veranderd is kunnen we voorzichtig concluderen dat het zwaartepunt van de boot als geheel 8cm naar beneden gaat.

De rompvorm is redelijk geknepen dus een schatting van de richtende arm bij 90 graden helling is 35 tot 38cm. 8cm naar beneden is een toename in richtend moment van ruwweg 23%. Dat lineair door rekenen naar de 112.7 graden van de originele boot zou betekenen dat je grofweg rond de 120 tot 122 graden uit zou komen.

Bij een dergelijke schatting zonder een stabiliteitscurve van de boot te hebben en de daadwerkelijke posities van de zwaartepunten is de te verwachten afwijking makkelijk een graad of 7 tot 8. Echter, zo uit de losse hand zou ik zeggen dat je toch ruim boven de 115 uit zou moeten komen.

Een meting laten doen zoals hiet boven beschreven is de makkelijskte en snelste manier. Het kost wellicht een paar honderd euro, maar dan is er ook volledige zekerheid.

Mocht je boot om de een of andere reden niet aan de 115 komen, dan is de makkelijkste en goedkoopste manier om er toch aan te komen door een aanpassing te maken aan het volume van de kajuit opbouw. Dat kan door een laag schuim semi-permanent op je kajuit dak te bevestigen, of door een blok schuim op het voordek te plaatsen als verlenging van de kajuit. Met semi-permanent bedoel ik dat het goed vast zit en niet door een golf weggespoeld kan worden. Ik betwijfel echter ten zeerste dat het nodig is als je kiel echt 15cm dieper is en met een lager gewichtszwaartepunt. Ik zou er een flesje wijn op durven zetten dat je dichter bij de 120 graden uitkomt dan bij de 115. maar goed, meten is weten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 dec 2025 02:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl