Ik heb tijden geleden een Sneekermeer gehad en ben nu in het bezit van een Hurley.
Mocht ik een keuze maken tussen die twee dan zou ik zeker voor de Hurley gaan, MAAR!
Bij boten van deze leeftijd is het ontzettend belangrijk te kijken naar de staat van onderhoud. Een Sneekermeer heeft veel onderhoud nodig. Ik heb destijds zelf de gehele romp aangepakt onder en boven de waterlijn, een diesel ingebouwd en na een jaar kon ik bijna weer van voor af aan beginnen. Let goed op bij de zeerailing en of de boordranden niet van binnen uit doorrotten. Hetzelfde kan gebeuren bij de dooskiel. Deze is meestal volgestort met beton maar er blijft altijd wat vocht zitten tussen het beton en de wand. Ik zou een sneekermeer ook zeker uit het water kopen. Verder zijn het stabiele zeilers al zijn ze minder zeewaardig dan een Hurley. Alles is meestal wat eenvoudiger en grover. Wel meer binnenruimte. Ik heb na de Sneekermeer besloten voor kleinere boten nooit meer voor staal te kiezen.
De Hurley (700) heeft een heel ander probleem. De constuctie van het dak is te zwak gebleken door de jaren heen. Dit is meestal opgelost door een paal midden onder het dak te plaatsen en daarmee lever je enorm veel binnenruimte in. Verder scheurt het dak in sommige gevallen en zijn de ingelamineerde (maar niet verlijmde) dakspanten (die overigens gewoon van multiplex zijn) aan het rotten. Let goed op de constructie van de paal en op lekkage bij het dak eromheen. Meestal is dit bekleed dus een verkleuring (het rottende deel wordt donker) valt niet op. Soms loopt het water weg tot bij de zijkanten en kun je het daar zien. Als je naar de verstaging kijkt (beetje slap) of recht van voren over het dak kijkt kun je het vaak ook wel zien. Andere lekkage (en zwakke plekken) zijn de wantputtings. Deze waren niet naar binnen gebogen en gaan op de randjes lekken. Het is erg moeilijk te bepalen in hoeverre dit problemen oplevert. De genuarails en de scepterpotten hebben hetzelfde probleem. Op zich niet erg, als je van klussen houd, maar laat de prijs er zeker van afhangen. Nog een punt van aandacht is de roerkoning. Neem het trapje weg, kruip in het gat onder de kuip met een camera en kijk of de roerstang niet bijna door is. Het hoeft er niet super uit te zien maar het kan daar volledig wegrotten. Onze Hurley heeft eens een osmose behandeling ondergaan en heeft daar geen noemenswaardige last van. Ik geloof ook niet dat het een groot probleem is van deze boten.
Degene die ik kocht was in pricipe onverkoopbaar maar ik zie bij makelaars wel ergere dingen. Boten die verkocht worden met stukgevroren kranen, volledige rotte wantputtings etc. En je moet het echt zelf zien, niemand gaat je dat vertellen.
Onze hurley kwam derhalve met een zeer goede zeilinventaris (nieuwe mast, nieuwe zeilen, marifoon, goede motor etc. en veel extra's voor een koopje, maar ik ben nu nog steeds bezig (was voorzien). Nieuwe verzwaarde dakspanten met twee palen (veel minder ruimteverlies), geheel nieuwe binnenbekleding, alle genuarails (vier stuks), sceptorpotten, ramen en stootrand opnieuw monteren en kitten etc. etc. etc. Daarna is hij weer zeewaardig en een zeer stabiele sterke zeiler.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes..