Maar waar ik helemaal niemand over hoor is het feit dat osmose, het ontstaan van blazen, helemaal niet gevaarlijk is maar dat het echte 'probleem' ligt in hydrolyse!! Dat laatste zorgt er namelijk voor dat het polyester degradeert. Osmose kan in een goed gebouwd laminaat geen schade aanrichten omdat de opgebouwde druk domweg te laag is.
In principe is de osmose een restproduct van de hydrolyse. Zodra de polyester uit elkaar valt ontstaan de hygroscopische stoffen, die water de blazen in trekken. Maargoed, de meeste polyester bootjes die lang geleden gebouwd zijn drijven nog, en zolang de consument niet wil betalen voor materiaal waardoor de boot meerdere eigenaren overleeft(heel begrijpelijk) zal er in polyester gebouwd worden. Al zal er de komende 20 jaar wel weer een omslag komen met duurzame materialen: biologische harsen, natuurlijke vezels, enz.
Zelf zou ik geen problemen hebben met een osmose boot. Ik kan het zelf repareren en behandelen. Zeker als het om enkele blaasjes per jaar gaat. En de meeste bootjes zijn sterk genoeg gebouwd om sterkteverlies door osmose ruimschoots te compenseren.
qua stijfheid is het een ander verhaal: elke % lucht in het laminaat, is 10 keer zoveel % stijfheidsverlies. En laat osmose nou net ontstaan in een laminaat met veel lucht..
Maar dat is vooral van belang bij wedstrijdboten, een toerboot is een heel ander verhaal.