De trailer met boot staat in Nederland en er zit een estlands kenteken op. Ik weet van horen dat het erg moeilijk is om een trailer gekeurd te krijgen. Bedankt voor de link van de rdw, ik heb dit gevonden:
Aanhanger invoeren uit Europese Unie
Voor een aanhanger die al eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA) geregistreerd is geweest, kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen. Dit geldt ook voor een aanhanger die eerder is geregistreerd in Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad.
Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?
Gegevens voor registratie
De eerdere registratie van het voertuig moet u aantonen met het regulier kentekenbewijs uit het land waar het voertuig vandaan komt. Om in aanmerking te komen voor een Nederlands kentekenbewijs moet de aanhangwagen voorzien zijn van een rem en een toegestane maximum massa (TMM) hebben van boven de 750 kg. De TMM is de massa dat de aanhangwagen mag wegen inclusief lading.
Als er bijzondere voorwaarden op het kentekenbewijs staan of de constructie van het voertuig is gewijzigd, kunnen er aanvullende beoordelingen nodig zijn, voordat de RDW een kentekenbewijs afgeeft.
Onderzoek
Voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs biedt u de aanhangwagen voor een onderzoek aan bij een RDW-keuringsstation.
Een onderzoek zonder afspraak is voor een lichte aanhangwagen iedere ochtend op werkdagen mogelijk bij alle keuringsstations tussen 08.00 en 12.00 uur. Voor zware aanhangwagens en een onderzoek op andere tijden, is het maken van een afspraak noodzakelijk. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier.
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken
Technische staat en APK
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde aanhangwagen uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van dit voertuig.
Als een aanhangwagen echter gezien zijn leeftijd of massa APK-plichtig is, moet deze zijn goedgekeurd voor de APK. U kunt ervoor kiezen om de APK gelijktijdig met het onderzoek voor afgifte van een kentekenbewijs door de RDW uit te laten voeren. Na ontvangst van het kentekenbewijs en het aanbrengen van de kentekenplaat kunt u dan direct rijden.
U kunt er ook voor kiezen om de APK door een APK-keuringsinstantie van uw keuze uit te laten voeren, direct nadat u het kentekenbewijs heeft ontvangen en de kentekenplaat is aangebracht.
Documenten
Bij het onderzoek moet u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Eventueel kunt u hierbij ook een Certificaat van Overeenstemming (CVO) overleggen, als de aanhangwagen van bouwjaar 2009 (of later) is. Bij het overleggen van een CVO komen alle relevante technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister. Een CVO kunt u verkrijgen bij de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland.
U ontvangt het kentekenbewijs per post van de RDW.
Werkwijze keuringsstation
Wilt u weten welke stappen u tijdens het onderzoek moet doorlopen, dan kunt u onderaan deze pagina een overzicht van de werkwijze van een keuringsstation downloaden. Geen Acrobat Reader? Klik dan hier
Werkwijze keuren op keuringsstation (PDF) (76kB)
Nu is het natuurlijk de vraag of dat allemaal wel zo makkelijk is, krijg maar een apk voor een trailer uit 1977, hopelijk is de trailer in goede staat. Ik ga snel eens naar de boot kijken...