Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trailer Draak

Trailer Draak 25 mrt 2010 10:41 #120444

Beste

Ik ben aan het overwegen om een polyester draak te kopen en mijn houten draak te koop te gaan zetten. Nu zit er bij de polyester draak een trailer van het mer Küfer, wat een merk is zoals Harbeck, Pega. De trailer is wel van 1977. Nu zit er een kenteken op van Estland. De man zegt dat dit zo om te zetten is. Hebben enkele van jullie hiermee ervaring?
Misschien kunnen je me er wat wijzer over maken.

Alvast bedankt.


Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 11:04 #120447

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6657
Estland is toch europese unie? Dan moet de trailer een importkeuring bij RDW doorstaan, en kan je er een nederlands kenteken op krijgen als hij aan de keuringseisen voldoet. Gedetailleerde info kan je op de site van (RDW vinden, of telefonisch bij een keuringskantoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 11:08 #120448

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Heb je ook al gekeken of je dat geheel wel met je auto mag trekken? Een Draak + trailer weegt ongeveer 2000-2200 kg schat ik. Rijbewijs BE lijkt me ook handig.

EDIT: als je de trailer alleen maar gebruikt om de boot het land in te krijgen is een ééndagskenteken (voor Nederland) voldoende, desnoods haal je voor die enkele keer dat je hem daarna nog een keer op de weg gebruikt weer een ééndagskenteken (als dat kan). Verder hangt het een beetje af waar je die boot vandaan haalt, want als je hem uit het buitenland haalt is ook daar een tijdelijk kenteken nodig.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2010 11:14 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 12:06 #120452

  • TopQ
  • TopQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Indien de trailer een eigen kenteken heeft, is het geen probleem.
(binnen de EU moet dat overgenomen worden).
Zo niet en is het ook geen gangbaar merk waarvan er al trailers in NL rondrijden, moet je een tekening, gegevens assen enz. aanleveren en een typegoedkeuring voor de betreffende trailer aanvragen. Niets is onmogelijk, maar of dit lonend is...

Groeten,

Q.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 13:38 #120462

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6657
beewee schrijft:
Verder hangt het een beetje af waar je die boot vandaan haalt, want als je hem uit het buitenland haalt is ook daar een tijdelijk kenteken nodig.
Heb jij een kenteken op je boot? Een Draak is snel, maar wel onder zeil, dus komt niet in aanmerking voor een registratie als snelle motorboot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 13:43 #120464

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De trailer natuurlijk, bijdehandjes gegeten? Ik heb net een portie sjaggerijntjes op ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 13:55 #120467

De trailer met boot staat in Nederland en er zit een estlands kenteken op. Ik weet van horen dat het erg moeilijk is om een trailer gekeurd te krijgen. Bedankt voor de link van de rdw, ik heb dit gevonden:

Aanhanger invoeren uit Europese Unie

Voor een aanhanger die al eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA) geregistreerd is geweest, kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen. Dit geldt ook voor een aanhanger die eerder is geregistreerd in Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad.

Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?


Gegevens voor registratie
De eerdere registratie van het voertuig moet u aantonen met het regulier kentekenbewijs uit het land waar het voertuig vandaan komt. Om in aanmerking te komen voor een Nederlands kentekenbewijs moet de aanhangwagen voorzien zijn van een rem en een toegestane maximum massa (TMM) hebben van boven de 750 kg. De TMM is de massa dat de aanhangwagen mag wegen inclusief lading.

Als er bijzondere voorwaarden op het kentekenbewijs staan of de constructie van het voertuig is gewijzigd, kunnen er aanvullende beoordelingen nodig zijn, voordat de RDW een kentekenbewijs afgeeft.


Onderzoek
Voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs biedt u de aanhangwagen voor een onderzoek aan bij een RDW-keuringsstation.
Een onderzoek zonder afspraak is voor een lichte aanhangwagen iedere ochtend op werkdagen mogelijk bij alle keuringsstations tussen 08.00 en 12.00 uur. Voor zware aanhangwagens en een onderzoek op andere tijden, is het maken van een afspraak noodzakelijk. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier.
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken




Technische staat en APK
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde aanhangwagen uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van dit voertuig.
Als een aanhangwagen echter gezien zijn leeftijd of massa APK-plichtig is, moet deze zijn goedgekeurd voor de APK. U kunt ervoor kiezen om de APK gelijktijdig met het onderzoek voor afgifte van een kentekenbewijs door de RDW uit te laten voeren. Na ontvangst van het kentekenbewijs en het aanbrengen van de kentekenplaat kunt u dan direct rijden.


U kunt er ook voor kiezen om de APK door een APK-keuringsinstantie van uw keuze uit te laten voeren, direct nadat u het kentekenbewijs heeft ontvangen en de kentekenplaat is aangebracht.


Documenten
Bij het onderzoek moet u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Eventueel kunt u hierbij ook een Certificaat van Overeenstemming (CVO) overleggen, als de aanhangwagen van bouwjaar 2009 (of later) is. Bij het overleggen van een CVO komen alle relevante technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister. Een CVO kunt u verkrijgen bij de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland.

U ontvangt het kentekenbewijs per post van de RDW.

Werkwijze keuringsstation
Wilt u weten welke stappen u tijdens het onderzoek moet doorlopen, dan kunt u onderaan deze pagina een overzicht van de werkwijze van een keuringsstation downloaden. Geen Acrobat Reader? Klik dan hier

Werkwijze keuren op keuringsstation (PDF) (76kB)



Nu is het natuurlijk de vraag of dat allemaal wel zo makkelijk is, krijg maar een apk voor een trailer uit 1977, hopelijk is de trailer in goede staat. Ik ga snel eens naar de boot kijken...
Laatst bewerkt: 25 mrt 2010 14:00 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 14:55 #120483

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een APK voor aanhangwagens is voor mij nieuw, volgens mij gaat dat alleen om bedrijfsmatig gebruik. Voor caravans e.d. is ook geen APK. Het probleem is dat, zoals hierboven al genoemd is, de trailer óf van een gangbaar model met typegoedkeuring moet zijn, of dat er sterkteberekeningen e.d. bij moeten zitten.

Je zou eens bij een aanhangwagenbouwer zoals de Witte Smid kunnen informeren, wellicht dat zij hem met een nieuwe as en disselkoppeling erdoor weten te sluizen, maar dat kost natuurlijk wel wat (1500-2000 euro??).

Alternatief: voor die enkele keer dat je ermee op de weg komt (hij is toch ietsje groter dan een boedelbak) steeds een ééndagskenteken aanvragen.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2010 14:59 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 16:13 #120493

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Mijn ervaring is dat het allemaal niet zo lastig is. Zolang de trailer netjes gebouwd is, en geen hopeloze kromme roestbak, en aan wat basiseisen voldoet (verlichting op de goede plaatsen, werkende remmen, profiel op de banden, etc) dan is zo'n keuring prima te doen. Ook al komt de trailer uit 1977.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Trailer Draak 25 mrt 2010 16:18 #120494

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Waarom zou het moeilijk zijn om een trailer van 1977 APK gekeurd te krijgen als deze in goede staat is? Ook de RDW keuringis best te doen. Ik denk dat je alleen van tevoren moet opvragen waaraan de trailer moet voldoen en deze eisen checken. Vriend van me heeft al vele malen aanhangers laten keuren na aanpassen zonder problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl