Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aankoop Etap 28

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 14:52 #139079

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik zou geen "tussenboot" kopen. Je hebt een mooi budget en kan een aardig scheepje kopen. Paar jaartjes "inzeilen" en hier en daar wat upgraden en je hebet een prima azoren schip.
Heb je al die Centurion 32`s gezien? er staan er 2 geruime tijd te koop in NL. Kan vast nog zeker 30% van de vp af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 16:10 #139090

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Dat ben ik met Nardus eens .

Een 32 voeter is maar een beetje groter dan een 28.Maar opeens zoveel zeewaardiger en meer leefbaar dan een 28 er .
Ook nog heel goed solo te zeilen .
Mooie boot die centurion 32 .
Maar ik zou ik niet zijn om je te wijzen op het bestaan van een Spirit 32.

Groet ,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 16:44 #139093

  • PvdKevie
  • PvdKevie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Ik vind het zeker een mooie boot. Inderdaad is 28 toch best krap.

Ga vanaf nu dan ook opzoek naar een boot zo net tegen de 10m.

Wat betreft mn buget, ik bedoel dit niet arrogant etc. maar ik heb een vrij grote erfenis gehad. Het gaat er dus om dat ik dat bedrag er voor wil uitgeven maar is iets anders een stuk beter voor in verhouding iets meer is dat niet een heel groot probleem.

Zeker nu ik heb besloten geen tussen schip te kopen, maar gelijk het schip waar ik ook de reis mee wil gaan maken ben ik bereid er ook wel meer geld aan uit te geven. +- 30.000.

Een aantal opties:

www.botentekoop.nl/zeiljachten...Optima-101-1985.html

www.botentekoop.nl/zeiljachten.../Dehler-34-1989.html

www.botentekoop.nl/zeiljachten...2-Wauquiez-1970.html

www.botentekoop.nl/zeiljachten.../Spirit-32-1985.html

Zijn Dehlers het wat betreft prijs/kwaliteit verhouding nu echt waard ?

mvg. Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 16:59 #139095

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
PvdKevie schrijft:
Ik vind het erg moeilijk hoe ik dit nu het best aan moet pakken. Het is natuurlijk zoiezo een beetje de omgedraaide wereld. Als je voor langere tijd weg wil gaan, Middelandsezee, Azoren etc. mag je verwachten dat diegene zelf wel kan bepalen wat je daar voor nodig hebt. Als je dat niet kan ben je er duidelijk nog lang niet niet klaar voor.

Zal ik nu een boot kopen die gelijk geschikt is voor zo'n tocht inclusief apparatuur zeilen etc. Of echt een beginners bootje en eerst meer ervaring opdoen? Ik vraag me af hoelang ik ongeveer nodig zal hebben omgenoeg ervaring en kennis op te doen om aan een dergelijke toch te beginnen zonder dat het een soort kamikaze is. Tijd heb ik genoeg dus ik kan heel veel oefenen. Mijn plan is om zoiezo deze winter veel te investeren in allerlei cursussen.

Even voor de goede orde: eerst ben je iemand die tot nu toe bij kennissen aan boord heeft gezeild en nu zelf een boot wil om ervaring op te doen en tezijnertijd de zee op te gaan. Dan denk ik in eerste instantie aan een oversteekje naar Engeland. Nu komen ineens de Azoren om de hoek kijken. Dat soort bestemmingen waren geloof ik nog niet eerder aan de orde.

De boot viel een beetje tegen, schrijf je.
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar je moet jezelf niet gek laten maken over de dingen die hier worden geroepen over vraagprijzen en hoeveel daar wel niet afgepraat kan worden. Bekijk eerst nog eens een boot of 10. Dan heb je een veel beter idee wat je aan kwaliteit voor een bepaald bedrag kan krijgen, dan wat men je hier wijs maakt.
Als je echt richting een 32 voeter wilt die in prima staat is, met een goed tuig, een jonge motor en niet teveel dingen die kapot zijn, dan is 20.000 euro een krap budget. Ik bedoel: een motor van 30 jaar oud kan goed draaien, maar hij is oud en heeft vroeg of laat een revisie of vervanging nodig. En een nieuwe motor voor een 32 voeter komt je, ingebouwd en wel, zo op 6000 - 8000 euro te staan.
Dertig procent van de vraagprijs af praten lukt alleen bij boten met veel achterstallig onderhoud of andere problemen.
De meeste eigenaren die vlot willen verkopen hebben zeker zo'n goed idee van de markt als de wijsneuzen hier. Wie z'n boot 30 procent te hoog in de markt zet weet dat ie lang kan wachten. De markt kan zogenaamd slap zijn, maar in deze wereld krijg je nog steeds niks voor niks.
De slapte van de markt zit vooral in de kleinere boten (te klein om met een gezinnetje mee op vakantie te gaan). Over wat er mogelijk is bij boten vanaf 28 voet en groter wordt in deze groep schromelijk overdreven.

--
stegmna
Laatst bewerkt: 26 juli 2010 17:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 17:11 #139096

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
ANDO schrijft:
Een 32 voeter is maar een beetje groter dan een 28.Maar opeens zoveel zeewaardiger en meer leefbaar dan een 28 er.

Dan moet je mij toch eens uitleggen hoe dat zit met die magische grens tussen 28 en 32 voet en de aanzienlijk grotere zeewaardigheid van een 32 voeter. Zo'n verhaal kan alleen onderbouwd worden met namen en rugnummers, lijkt mij.

Het lijkt mij vrij lastig, zo'n onderbouwing. Persoonlijk vind ik het namelijk onzin. Het begrip zeewaardigheid is op deze manier behoorlijk aan devaluatie onderhevig.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 17:19 #139100

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een beetje tegengas mbt de Spirit 28 spammerts: dit lijkt me ook een uitstekend schip voor jouw uiteindelijke doel: www.boten.nl/boten/Zeilboot/11...rkman-&-Stephens.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 19:59 #139124

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
lodewijk stegman schrijft:
ANDO schrijft:
Een 32 voeter is maar een beetje groter dan een 28.Maar opeens zoveel zeewaardiger en meer leefbaar dan een 28 er.

Dan moet je mij toch eens uitleggen hoe dat zit met die magische grens tussen 28 en 32 voet en de aanzienlijk grotere zeewaardigheid van een 32 voeter. Zo'n verhaal kan alleen onderbouwd worden met namen en rugnummers, lijkt mij.

Het lijkt mij vrij lastig, zo'n onderbouwing. Persoonlijk vind ik het namelijk onzin. Het begrip zeewaardigheid is op deze manier behoorlijk aan devaluatie onderhevig.

--
stegman

Ik had het niet over een magische grens (rare term in deze,wat bedoel je daar eigenlijk mee )
Een 28 kan inderdaad net zo zeewaardig zijn als een 32 ,of 22 ,of 25,Wat je maar wilt .
Maar zeewaardigheid wordt ook uitgemaakt door meer comfort .
Door de grotere lengte biedt een 32 nu eenmaal een rustiger vaargedrag .Je hebt meer bewegingsvrijheid op de boot .Zowel binnen als buiten.
Om te koken ,navigeren en slapen,hoef je een 32 meestal niet om te bouwen .Allemaal zaken die leiden tot meer rust aan boord hetgeen leidt tot grotere zeewaardigheid.
Maar kennelijk heb jij een vaststaand begrip over zeewaardigheid waarbij elke andere mening leidt tot devaluatie van (jouw idee over )zeewaardigheid.

Nu dan,vertel het dan maar.

Groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 20:32 #139133

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
lodewijk stegman schrijft:
Als je dat niet kan ben je er duidelijk nog lang niet niet klaar voor.
Duidelijk, maar hij kan toch alvast een stevige boot kopen waarmee hij uiteindelijk naar de Azoren zou kunnen varen.
Mannen met een Porsche 911 zijn ook toch ook niet allemaal coureurs ?

lodewijk stegman schrijft:
Ik vraag me af hoelang ik ongeveer nodig zal hebben omgenoeg ervaring en kennis op te doen om aan een dergelijke toch te beginnen zonder dat het een soort kamikaze is.
Ik kreeg niet de indruk dat hij stond te popelen om te vertrekken. :huh:

lodewijk stegman schrijft:
Dertig procent van de vraagprijs af praten lukt alleen bij boten met veel achterstallig onderhoud of andere problemen.
De meeste eigenaren die vlot willen verkopen hebben zeker zo'n goed idee van de markt als de wijsneuzen hier.
En de beste wijsneuzen staan aan de verkoopsteiger zeker.. ;)
Laatst bewerkt: 26 juli 2010 20:35 door nardus. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 20:33 #139134

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gaat nou iemand mij vertellen dat ik met een goeie 29' een kloteboot heb die zich echt anders gedraagt dan een 32'die comfortabeler zou zijn?.

:woohoo: :woohoo: :woohoo:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 20:39 #139136

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
nee joh ! topicstarter gaf al aan dat hij uiteindelijk wat groters wilde. Tussenstap raadde ik hemaf. Meer niet.

maar de comfortfactor kan je uitrekenen. En daar komen langere boten vaak beter uit. :)
Laatst bewerkt: 26 juli 2010 20:40 door nardus. Reden: extra zin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 21:10 #139140

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
ANDO schrijft:
Ik had het niet over een magische grens (rare term in deze,wat bedoel je daar eigenlijk mee
Je doet het nogal magisch klinken: maar net een dikke meter langer, maar opeens zoveel zeewaardiger. Alsof er een knop wordt omgezet.
Wat jij bedoelde leg je hieronder uit, maar in eerste instantie klonk het wel een beetje raar..
Een 28 kan inderdaad net zo zeewaardig zijn als een 32 ,of 22 ,of 25,Wat je maar wilt .
Maar zeewaardigheid wordt ook uitgemaakt door meer comfort .
Door de grotere lengte biedt een 32 nu eenmaal een rustiger vaargedrag .Je hebt meer bewegingsvrijheid op de boot .Zowel binnen als buiten.
Om te koken ,navigeren en slapen,hoef je een 32 meestal niet om te bouwen .Allemaal zaken die leiden tot meer rust aan boord hetgeen leidt tot grotere zeewaardigheid.
Maar kennelijk heb jij een vaststaand begrip over zeewaardigheid waarbij elke andere mening leidt tot devaluatie van (jouw idee over )zeewaardigheid.
Over zeewaardigheid raakt men niet gauw uitgesproken, dus ik ga me niet wagen aan de ultieme definitie daarvan.

Maar om even op je stellingen in te gaan: er zijn 28 voeters waamee ik zonder meer naar de Azoren zou durven zeilen (gesteld dat ik er de tijd en de moed voor had..). Er zijn ook 32 voeters waarmee ik dat liever niet zou doen.
Het is naar mijn idee een feit dat een groot deel van de moderne toerjachten het qua 'prettig zeegedrag' aflegt tegen oudere toerschepen in de categorie 'lang, dun en lekker'. En dan bedoel ik niet de IOR-types, maar nog een generatie eerder. Dan begrijp je wel ongeveer waar de klepel hangt, denk ik.
De stelling dat een 32 voeter ineens zoveel zeewaardiger is dan een 28 voeter is dus kletskoek als daar niet concreet boottypes bij worden genoemd.
En dan nog: hoeveel comfort heb je nodig? Een 28 voeter biedt ruim plaats aan twee volwassenen. Bewegingsvrijheid genoeg dus. Maar bewegingsvrijheid zegt niks over het gedrag van de boot op zee.
Trouwens: als bewegingsvrijheid betekent dat je in een kajuit als een balzaal onder helling van houvast naar houvast moet sprinten, inplaats van dat alles onder handbereik is en je jezelf een beetje 'klem' kan zetten terwijl je twee handen vrij hebt, dan mag je je beweginsvrijheid houden, wat mij betreft.

Het enige wat ik bedoel te zeggen: het is nogal relatief allemaal en als ik dan zo'n vreemde absolute uitspraak voorbij zie komen, heb ik ernstig de neiging daar even iets van te zeggen. Sorry, hoor..

--
stegman
Laatst bewerkt: 26 juli 2010 21:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 26 juli 2010 21:23 #139147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
nardus schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
Als je dat niet kan ben je er duidelijk nog lang niet niet klaar voor.
Duidelijk, maar hij kan toch alvast een stevige boot kopen waarmee hij uiteindelijk naar de Azoren zou kunnen varen.
Mannen met een Porsche 911 zijn ook toch ook niet allemaal coureurs ?
Dat schreef ik niet. Dat schreef de TS zelf
lodewijk stegman schrijft:
Ik vraag me af hoelang ik ongeveer nodig zal hebben omgenoeg ervaring en kennis op te doen om aan een dergelijke toch te beginnen zonder dat het een soort kamikaze is.
Ik kreeg niet de indruk dat hij stond te popelen om te vertrekken. :huh:
Duh. Dat schreef ik niet. Dat schreeft de TS zelf
lodewijk stegman schrijft:
Dertig procent van de vraagprijs af praten lukt alleen bij boten met veel achterstallig onderhoud of andere problemen.
De meeste eigenaren die vlot willen verkopen hebben zeker zo'n goed idee van de markt als de wijsneuzen hier.
En de beste wijsneuzen staan aan de verkoopsteiger zeker.. ;)
Ach, volgens mij heeft de TS zelf inmiddels ook wel door hoe de vork in de steel zit. Ik zie dat ie z'n budget heeft verhoogd tot 30.000 euro.

Ik hoop dat ie daarbij ook even de exploitatie van de boot meeneemt. Als geld echt geen rol speelt kan ie dat vergeten, maar toch noem ik het maar even. De jaarlijkse kosten van een 32 voeter ten opzichte van een 28 voeter verschillen percentueel meer dan die 1,20 m lengteverschil doen vermoeden.

--
stegman
Laatst bewerkt: 26 juli 2010 21:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop Etap 28 27 juli 2010 07:46 #139176

Boten zijn net auto's, ieder jaar een voetje inflatie en over een paar jaar start de zeewaardigheid bij 40 voet en wordt het vaargebied voor de 30 voeters beperkt tot de loosdrechtse plassen.. als ik de kenners moet geloven!

Op een forum is veel te leren, maar niet zoveel als op het water. Mijn advies is om een boot te kopen waar mee jij de komende jaren kan varen op het water dat past bij je ervaring. Merk je gelijk wat wel en niet bevalt aan een boot en waar je voor jezelf de grens trekt. Met die bagage is de aanschaf van een volgende boot een stuk beter te doen.

Bijkomend voordeel: het scheelt je een heleboel euries die je weer kunt steken in de boot waarmee je naar de Azoren kunt varen.. en terug!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl