Er zijn 2 soorten kielboten:
- vaste kiel: die moet je over het algemeen met de kraan in- en uit het water halen. Soms kan het met een handigheidje (trailer flink ver het water in rijden) ook zonder kraan, maar niet iets wat je snel even doet.
- ophaalbare kiel: daarbij kun je de kiel, die meestal ongeveer 100 kg weegt, met een spindel omhoog draaien. Is een paar minuten werk, wat wel te doen is. Maar de combinatie boot+trailer(+motor) weegt al gauw 700 kg, zodat je de boot+trailer niet "met het handje" de trailerhelling op/af kunt rijden.
Er is nog één tussenvorm: de Randmeer, die heeft een kielmidzwaard, zeg maar een kleine kiel waar ook een zwaard in zit, maar een Randmeer is over het algemeen erg kostbaar.
Als je de boot op de wal op een trailer wilt stallen en je wilt hem zonder hulp van een auto/tractor/extra lier/takel in/uit het water doen dan is een zwaardboot de beste oplossing. En een Volksboot, Schakel en Spanker zijn niet voor niets heel populair modellen: ze bieden over het algemeen een goede combinatie van goede zeileigenschappen, ruimte en stabiliteit.
Traileren van een zwaardboot is een makkie: zwaard omhoog trekken, trailer een stukje het water in, bootje er op lieren/trekken, trailer op de wat trekken en hem als een klein kind aan de hand naar de walplaats rijden. De mast kan blijven staan, een dekkleed is wel verduveld handig om de boot droog en schhin te houden. Oh ja, en de zelflozers open zetten zodat regenwater er altijd weer uit kan. Anders heb je een bad ipv een boot op de trailer staan
Zwaardboten kun je, mits ze niet te zwaar zijn, ook op een jollensteiger leggen, dat is vaak nóg makkelijker. Dat is een schuin lopende steiger die aan de waterkant vlak boven het water zit, daar kun je boot zo op trekken. Maar dan moet de boot niet al te zwaar zijn.
Sommige jachthavens hebben alleen walplaatsen voor boten tot 5 meter lengte, en hebben voor die boten ook geen normale trailerhelling, zoals onderstaande foto, houdt dat even in de gaten.