waverider82 schrijft:@Spirit mannen,
Wat zouden in jullie optiek minpunten zijn van een spirit
Nou dan zal ik Thomas maar aanvullen..
Sommigen hebben een Renault motor waar onderdelen tegenwoordig schaars voor zijn, je moet er dus een met een Volvo Penta vinden. 10 pk is in de huidige optiek wat krap, dus liefst ook nog de 13 pk Volvo Penta.
De binnenruimte is minder dan bij een modern - veel breder - schip, geen groot dubbel bed achterin dus.
De spinnaker is nogal groot in verhouding tot het grootzeil - zoals bij veel boten uit deze periode - waardoor het gecontroleerd binnenhalen van de spi kritischer luistert dan op een boot met een groot grootzeil.
Je hebt geen vaste kaartentafel - maar daardoor wel een relatief grote - vraag is of dat heden ten dage nog relevant is, nu iedereen met plotters werkt en de kaart slechts backup is.
Last but not least: je zoektocht naar een volgende boot wordt ernstig belemmerd doordat je al die grotere boten die je (met name aan de wind) altijd inhaalde of bijhield natuurlijk niet wilt hebben
Vwb motor en verstaging die Thomas terecht noemt, bij een aantal boten op de huidige markt zijn dat soort dingen natuurlijk al recent een keer vervangen / gereviseerd.
edit: Ando kan dit lijstje vast verder aanvullen!