@waverider82
Klopt, maar dit is voor ons als reguliere toer wedstrijdzeilers een utopie. Binnen de normen waar wij mee te maken hebben is slechts een bepaalde positieve stabiliteits / helling verhouding noodzakelijk binnen het ontwerp. Eenmaal om is om. Willen onze dobbers weer terug komen zal dat afhangen van de waterdichtheid van je constructie (kajuitopening en bakskisten e.d.) en de weersomstandigheden. De golf die je omgooit kan je ook weer recht krijgen. Ook de opbouw (drijfvermogen) speelt een grote rol. Ook het wel of niet verliezen van je tuigage (meestal wel) bij een 360 maakt of je weer eerder rechtop komt of niet.
Deze test zou overigens anders zijn verlopen met de kiel in het midden. Ook deze bak komt dan niet zomaar terug.
Die balast percentages zijn voor mij persoonlijk grotendeels voor window dressers. Het percentage is vaak gerelateerd aan een bepaalde kielversie terwijl er meerdere opties mogelijk zijn. Daarnaast is het percentage volgens mij bij LUS (leeg Uitgerust Schip). En dan nog wel vanaf de tekentafel. In de praktijk is mogelijk de romp al zwaarder en dus eigenlijk het percentage lager. Het percentage neemt verder dus fors af als je met 6 man, volle tanks, zeilen en materiaal plus bagage en proviand aan boord gaat. Een solo zeiler kan dus uiteindelijk een netto hoger balast aandeel overhouden bij een vaarklaar schip dan een volle boot met 6 crewmembers.
Op een of andere manier komt er vaak het gevoel op dat een hoger percentage ook "beter" of "sneller" is. Dat weten de bouwers ook.
Bij mijn Dehler zat eerst de flens aan de kiel vast. Dat gaf een totaal kielgewicht van 1800 kg. Vrij snel werd de flens mee ingelamineerd in de romp (sterker) waardoor de romp 200 kg zwaarder werd en de kiel 1600 kg ging wegen. Toch zie je in de marktplaats advertenties nu maar ook in de originele folder nog steeds die 1800 kg vaak staan. Staat natuurlijk wel leuk bij een gewicht van 3.800 kg welke je terug vindt op het datablad van de ontwerper. Hierin was de folder overigens wel eerlijk. Daar ging men al uit van 4.200 kg. De praktijk zal bij 4 man eerder 4.600 kg laten zien als je daadwerkelijk gaat zeilen met je gezin. Of nog meer als je een stuurstand, boiler, verwarming, extra ankerketting, meer ankers etc mee sleept.
Maakt nogal een verschil:
1800 kg op 3800 kg = 47,3%
1600 kg op 4600 kg = 34,7%
Anders gezegd, de ene berekening geeft een 36% hoger balastaandeel dan de ander. Het blijft echter exact dezelfde boot .....
Een balastpercentage zegt dus absoluut iets als je maar wel de uitgangspunten goed op elkaar afstemt. Appels met appels dus.
Gr Michel