Ik hoop dat dit het juiste kopje is voor dit onderwerp, ben nieuw op het forum. Lijkt er wel op.
Excuses voor het nu volgende ellenlange verhaal, ik hoop dat iemand de moeite neemt het te lezen.
Ik ben momenteel in Kaapstad Zuid Afrika, op zoek naar een jacht dat ik, na een aantal maanden te besteden aan aanpassingen en zeilen rond de Kaap, naar Nederland wil varen.
Mijn budget is vrij beperkt ~20-25 duizend euro voor aanschaf en aanpassingen maar voor dat geld is hier toch nog wel wat te vinden.
Ik een aantal boten bezichtigd en dit zijn wat mij betreft op dit moment de beste opties. Ik ben benieuwd wat men ervan vindt.
1. Een Miura 30 uit 1978. Dit was absoluut mijn favoriet toen ik op internet advertentie scande. Een erg mooi schip dat alom word geprezen om zijn zeewaardigheid en zeileigenschappen. Miura's zijn door Berkemeyer (een duitse ontwerper) ontworpen voor Kaapstad Rio regatta.
Het schip verkeert echter in duidelijke slechtere staat dan de foto doet vermoeden (de foto is schat ik minsten 10 zo niet 15 jaar oud) en het ziet er naar uit daar er flink wat werk gepaard gaat met het vernieuwen en aanpassen van het schip (ws. nieuwe rigging, zeilen, + veel verfwerk en antifouling + aanpassingen om het van een cruiser in een echte zeezeiler te veranderen bv. zonnepanelen, windvaanstuurinrichting, extra veiligheidsvoorzieningen).
De vraagprijs is omgerekend ongeveer 18.000 euro, maar gezien de huidige staat en het feit dat het al erg lang te koop staat en de eigenaar ongeduldig begint te worden (wil een groter schip), moet er toch zeker een flink percentage van af kunnen (na een gedegen professionele keuring natuurlijk).
Dan is er nummer 2
2. Formosa 34 uit 1979. Een totaal ander schip, een meter langer maar ruim twee ton zwaarder. Het heeft Europese eigenaren die er de laatste jaren veel aanpassingen aan hebben gedaan. Zo is recent de rigging vernieuwd, heeft het een nieuwe roller-furling. Het is helemaal uitgerust om er lang mee te varen en vrij luxe (o.a. 5 accu's, 3pits kookstel + oven, erg veel ruimte, diverse extra's: tender met buitenboordmotor, life raft, gereedschap etc.)
In Internationale fora lees ik dat formosa jachten geen goede reputatie hebben. Ze zijn in Taiwan gebouwd met wisselende kwaliteit. Geduchte problemen zouden zijn rotten hout (multiplex) onder het teakhouten dek, slechte bedrading, blisters (? osmose). Ze zijn goedkoop in aanschaf maar duur in onderhoud. Daarnaast is men niet te spreken over de zeileigenschappen: erg zwaar voor de lengte daardoor traag, minder stabiel en komen er grote krachten op de romp/ mast te staan, de hoge center cockpit maakt het relatief topzwaar + er is veel 'beweging in de cockpit'.
De vraagprijs is 35.000 euro (geen rand, is brits geregistreerd schip). Maar de eigenaren wel het schip erg graag verkopen, ook zij hebben een groter schip op het oog. Ze willen het schip snel verkopen en terug naar Europa vliegen om geld te verdienen voor het aanpassen van hun nieuw schip + deze buitenlandse boot is minder aantrekkelijk voor Zuid Afrikanen die er veel extra kosten bij zouden krijgen. Er bestaat dus een mogelijkheid dat het schip binnen het budget valt.
Dus samengevat de mogelijkheden: 1. een 'echt' zeilschip (racer/ cruiser), waar nog flink aan geklust moet worden en het risico bestaat zonder geld met een half compleet schip in Zuid Afrika te zitten.
2. Een volledig uitgeruste comfortabele zeezeiler met echter een matige reputatie (al leek dit schip er van binnen er goed uit te zien, volledig teakhouten interieur). Met het risico dat als er toch iets moet worden aangepast of vervangen moet worden al het budget bij de aanschaf is verspeelt.
3. Geen van beiden, doorzoeken.
Persoonlijk lijkt optie 1 me een fantastische uitdaging, maar misschien ben ik gek. Ik denk erover de miura te laten keuren zodat ik iets beter weet wat voor een project ik zou aannemen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.