Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Miura 30 vs Formosa 34

Miura 30 vs Formosa 34 04 feb 2011 14:55 #174978

  • Robbl
  • Robbl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik hoop dat dit het juiste kopje is voor dit onderwerp, ben nieuw op het forum. Lijkt er wel op.
Excuses voor het nu volgende ellenlange verhaal, ik hoop dat iemand de moeite neemt het te lezen.

Ik ben momenteel in Kaapstad Zuid Afrika, op zoek naar een jacht dat ik, na een aantal maanden te besteden aan aanpassingen en zeilen rond de Kaap, naar Nederland wil varen.

Mijn budget is vrij beperkt ~20-25 duizend euro voor aanschaf en aanpassingen maar voor dat geld is hier toch nog wel wat te vinden.
Ik een aantal boten bezichtigd en dit zijn wat mij betreft op dit moment de beste opties. Ik ben benieuwd wat men ervan vindt.

1. Een Miura 30 uit 1978. Dit was absoluut mijn favoriet toen ik op internet advertentie scande. Een erg mooi schip dat alom word geprezen om zijn zeewaardigheid en zeileigenschappen. Miura's zijn door Berkemeyer (een duitse ontwerper) ontworpen voor Kaapstad Rio regatta.
Het schip verkeert echter in duidelijke slechtere staat dan de foto doet vermoeden (de foto is schat ik minsten 10 zo niet 15 jaar oud) en het ziet er naar uit daar er flink wat werk gepaard gaat met het vernieuwen en aanpassen van het schip (ws. nieuwe rigging, zeilen, + veel verfwerk en antifouling + aanpassingen om het van een cruiser in een echte zeezeiler te veranderen bv. zonnepanelen, windvaanstuurinrichting, extra veiligheidsvoorzieningen).
De vraagprijs is omgerekend ongeveer 18.000 euro, maar gezien de huidige staat en het feit dat het al erg lang te koop staat en de eigenaar ongeduldig begint te worden (wil een groter schip), moet er toch zeker een flink percentage van af kunnen (na een gedegen professionele keuring natuurlijk).





Dan is er nummer 2

2. Formosa 34 uit 1979. Een totaal ander schip, een meter langer maar ruim twee ton zwaarder. Het heeft Europese eigenaren die er de laatste jaren veel aanpassingen aan hebben gedaan. Zo is recent de rigging vernieuwd, heeft het een nieuwe roller-furling. Het is helemaal uitgerust om er lang mee te varen en vrij luxe (o.a. 5 accu's, 3pits kookstel + oven, erg veel ruimte, diverse extra's: tender met buitenboordmotor, life raft, gereedschap etc.)
In Internationale fora lees ik dat formosa jachten geen goede reputatie hebben. Ze zijn in Taiwan gebouwd met wisselende kwaliteit. Geduchte problemen zouden zijn rotten hout (multiplex) onder het teakhouten dek, slechte bedrading, blisters (? osmose). Ze zijn goedkoop in aanschaf maar duur in onderhoud. Daarnaast is men niet te spreken over de zeileigenschappen: erg zwaar voor de lengte daardoor traag, minder stabiel en komen er grote krachten op de romp/ mast te staan, de hoge center cockpit maakt het relatief topzwaar + er is veel 'beweging in de cockpit'.
De vraagprijs is 35.000 euro (geen rand, is brits geregistreerd schip). Maar de eigenaren wel het schip erg graag verkopen, ook zij hebben een groter schip op het oog. Ze willen het schip snel verkopen en terug naar Europa vliegen om geld te verdienen voor het aanpassen van hun nieuw schip + deze buitenlandse boot is minder aantrekkelijk voor Zuid Afrikanen die er veel extra kosten bij zouden krijgen. Er bestaat dus een mogelijkheid dat het schip binnen het budget valt.





Dus samengevat de mogelijkheden: 1. een 'echt' zeilschip (racer/ cruiser), waar nog flink aan geklust moet worden en het risico bestaat zonder geld met een half compleet schip in Zuid Afrika te zitten.
2. Een volledig uitgeruste comfortabele zeezeiler met echter een matige reputatie (al leek dit schip er van binnen er goed uit te zien, volledig teakhouten interieur). Met het risico dat als er toch iets moet worden aangepast of vervangen moet worden al het budget bij de aanschaf is verspeelt.
3. Geen van beiden, doorzoeken.

Persoonlijk lijkt optie 1 me een fantastische uitdaging, maar misschien ben ik gek. Ik denk erover de miura te laten keuren zodat ik iets beter weet wat voor een project ik zou aannemen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Miura 30 vs Formosa 34 04 feb 2011 15:19 #174984

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
3
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Miura 30 vs Formosa 34 04 feb 2011 15:37 #174991

Sorry maar 't wordt 3, omdat 1 zeer waarschijnlijk voor het weer zeewaardig is het dubbele van je budget nodig heeft.;)
2 niet omdat zoals je zelf al schrijft niet zo'n lekkere reputatie heeft en risico's van dat kaliber ik nooit zou nemen.B)

Succes,
Hilko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Miura 30 vs Formosa 34 04 feb 2011 16:07 #174998

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Kusthoppen wordt sowieso een probleem langs de westkust van Afrika, dus zul je een schip moeten hebben, wat ingericht is voor langere reizen.

Dan wordt optie 1 nogal duur.
Optie 2 is geen optie in mijn ogen, zeker niet voor zo'n grote trip.
Blijft 3 open, gewoon doorzoeken.

Welkom overigens op dit forum.:)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 04 feb 2011 16:09 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Miura 30 vs Formosa 34 04 feb 2011 17:59 #175027

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Off topic, maar toch ook weer on topic: wil je die boot uiteindelijk in Nederland laten liggen? Dan moet hij worden ingevoerd, wat niet helemaal zonder haken en ogen gaat. Zie daarvoor ook het draadje "Boot kopen in het buitenland"

Ik weet niet hoe de prijzen zijn, maar in Europa vind je voor 25 duizend euro na lang zoeken wel een boot die enigszins geschikt is als vertrekkersboot.

Als je de boot idd in Nederland wilt laten, dan zou ik eens kijken of je er niet eentje over kan nemen die in Europa is geregistreerd. Dat beperkt uiteraard wel de mogelijkheden om een geschikte boot te vinden.

Ik heel even voor je gezocht, en kwam deze tegen, die me in ieder geval zeewaardig lijkt en bovendien in Engeland is gebouwd én geregisteerd: www.apolloduck.co.za/display.phtml?aid=182432 .

(EDIT: hier staat hij ook nog een keer: marinedirectory.ybw.com/boat/n...p?id=48119&curr_id=1 )

Dan heb je volgens mij in ieder geval geen gedoe met de CE keur, komen er ook geen invoerrechten bij en valt hij in Europa nog enigszins te verkopen. In de VS vragen ze er voor een zelfde boot, maar dan een stuk mooier uitgevoerd, trouwens een veelvoud voor: www.sailboatlistings.com/view/11808
Laatst bewerkt: 04 feb 2011 18:01 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Miura 30 vs Formosa 34 04 feb 2011 18:36 #175041

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Op het eerste gezicht en het vehaal zeg ik optie 3

Maar die Miura Geeft erg veel hits op google. Schijnt een zeewaardig jacht zonder log te zijn. Comfortfactor 25. Prima zeezeiler dus en gemaakt voor een pittige zee. Als de mast en de motor goed Kan dit een goede kandidaat zijn. Makkelijk is een boot die al helemaal klaar is. Geef ik toe en dan zoek je lekker verder toch ?

Enne welkom op het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl