Het is maar net wat je onder de 10% laat vallen. Een mens rekent nu eenmaal graag naar zich toe (of naar zijn gelijk).
Bij onze vorige boot 24.2 voet uit 1999 heb ik om de twee jaar een impeller vervangen ieder jaar de olie en een keer een reparatie aan de fok.
Verder ieder jaar 20 liter Diesel (maximaal) We zeilden waar mogelijk alles (niet vanwege de kosten
). Ieder jaar in de AF en twee keer per jaar in de was. Totale kosten onderhoud per jaar in de afgelopen vier jaar:
AF 100,00 p/jr + was 14,00 doeken/borstels 10,00 diesel 25,00
vaste kosten:
liggeld zomer en winter op de bok +/- 1000,00
Verzekering: 140,00
in de vier jaar:
1 keer startmotor revisie: 134,00
olie en waterkering: 30,00
Overige lijnen en harpjes etc. 150,00
Vier reddingsvesten: 300,00
Overige klus spullen: 300,00
Eigen uren algemeen klussen: 0,00
Kom ik op nog geen 5 %
Had ik een goedkopere boot gekocht (b.v. de helft van mijn vorige aanschafprijs) van de zelfde lengte had ik mogelijk de zelfde kosten gehad en zit ik op 10%.
Of reken ik bij mijn boot wel alle extra opties mee inclusief kleding etcetc.etc. kom ik mogelijk ook wel weer op 10%.
(Reken ik de extra gekochte gps/stuurautomaat extra accu zonnepaneel vlaggetje ZF (
) kleding niet mee)
Ik ben van mening dat als je een boot koopt in een "goede" staat dat zeilen niet duur hoeft te zijn. De ligplaats bepaalt bij een boot een aardig deel van de vaste kosten. Zoek een leuke betaalbare plek en koop een goed onderhouden boot. Dan hoeft varen echt niet duur te zijn.
Natuurlijk badminton blijft goedkoper.