Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is de onderhandelingsmarge bij een 2e hands schip

Wat is de onderhandelingsmarge bij een 2e hands schip 05 aug 2007 21:29 #19884

  • MJE
  • MJE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Wij hebben een 2e hands Hallberg Rassy op het oog, ze ligt bij een makelaar. Kan je bij de onderhandeling bij dit soort schepen ook 20% onder de vraagprijs gaan zitten of heeft dit absoluut geen nut?? Heeft iemand hier ervaring mee?? Is er een verschil in de onderhandelingsmarge tussen particulieren en makelaars??
Groeten,

Maarten.

Een dag niet gezeild is een dag niet geleefd!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is de onderhandelingsmarge bij een 2e hands schip 05 aug 2007 21:51 #19888

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9606
MJE,

Kijk ook even hier www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=3599
misschien wat bruikbare tips.

Tja, een makelaar moet ook brood verdienen en dus zit er meer tussen dan dat je rechtstreeks met een particulier te maken hebt. Belangrijk is om gewoon eens wat rond te kijken voor wat voor een prijzen vergelijkbare schepen worden aangeboden. Geeft een beetje de marge aan van wat mogelijk is en wat gevraagd wordt.

Succes met je aankoop, den Rassy 31 vind ik nog steeds een leuk schip en is natuurlijk een betrouwbaar en degelijk schip en een goede investering.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marge 24 aug 2007 17:40 #20525

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3840
Ik ben zelf toevallig ook bezig met het kopen van een 2e hands boot en doe het een beetje als volgt.

Pin je niet vast op 1 boot en waar je smoor verliefd op wordt.
Relativeer hetgeen aan boord is. Een berg met electronica lijkt heel mooi maar als je nu eens 5000 ¤ voor electronica uit geeft dan heb je al een berg in huis incl. radar etc.
Vergelijk verschillende schepen met elkaar en ga veel kijken bij boten.
Laat je niet verleiden tot uitspraken en laat je niet teveel zien bij de boot met familie etc.
Als de makelaar je belt en je moet terug bellen bel dan vooral niet te snel terug.
Som alle gebreken nauwkeurig op (ook de kleinste zaken) in een E mail en doe een bod. Dit bod kan soms wel 30% onder de vraagprijs liggen maar dat is dan de waarde voor jou op dat moment en het is niet de makelaar die de prijs bepaald maar degene die het schip wil verkopen en als die om geld verlegen zit zal de marge wat groter zijn.
Waarom in e-mail: nou E mail is anoniem en je kan alles op je gemak goed voorbereiden qua tekst en duidelijk opsommen wat je wilt. Makelaars zijn verkopers en zijn daar op afgericht, dus anoniemiteit is daar m.i. een probaat middel tegen.
Je zal zien dat dit na een paar boten een soort sport gaat worden om je prijs te bereiken en je minder emotioneel betrokken bent bij de koop en meer rationeel. Natuurlijk komt het voor dat dan net te laat bent of te laag hebt geboden maar ik zeg altijd maar geen hand vol maar een land of EU vol met boten.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is de onderhandelingsmarge bij een 2e hands schip 26 sept 2007 21:23 #21639

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Ik zou als "startprijs" en bod aanhouden van 25% onder de vraagprijs. Niet per email, maar gewoon face-to-face met de verkoper.

Schrik niet terug van de reactie, want vaak zal men roepen dat "het een belachelijk bod" is.
Niks aan de hand: zeg dat je toch echt serieus bent,laat je tel.nr. achter met de tekst "laat maar horen wanneer we in de buurt komen" en bel (indien de boot nog te koop ligt) na een paar maand op met de vraag hoe de situatie is en of men al wat meer interesse in je eerder gedane bod heeft. Indien niet, dan vragen met welke prijs er onderhandel kan worden of zeggen dat ze je altijd kunnen bellen op het moment dat men toch interesse heeft.

Vraag desnoods of men het bod wel heeft doorgegeven aan de verkopende partij (indien te koop bij een makelaar, natuurlijk). Gegevens over de eigenaar kun je navragen bij het kadaster indien geregistreerd. Kost wel ¤ 10,- per uittreksel, maar dan kun je evt. de eigenaar zelf benaderen....

Natuurlijk zal je niet bij het eerste bootje beet hebben, maar echt: je komt op een gegeven moment een geschikte boot tegen die men voor een goede prijs wil verkopen. Zolang je maar geduld hebt en je niet vastpint op één scheepje, kun je veel geld in je zak houden....
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is de onderhandelingsmarge bij een 2e hands schip 28 sept 2007 14:03 #21701

Volgens mij is er geen harde regel voor het afdingen...
Voor winkeldochters (en dat zijn erg veel boten in de klasse tot ca 9 meter, ouder dan 20 jaar) is het wat de gek er voor geeft....
Als koper verliefd worden is dan een dure business... Besef dat wanneer je een dergelijk schip koopt, jij vervolgens met een winkeldochter op gescheept zit, dat is geen probleem indien de prijs hiermee i n evenwicht is.
Voor onze Kievit gold dat deze reeds een jaar te koop lag, voor zover we tot opheden kunnen zien is er niet echt iets structureels mee mis... Hij lag in zo'n mega haven waar niet op een tonnetje meer of minder gekeken wordt...ons bootje vieol daar een beetje bij in het niet, de ligprijs (2500 pj.) was voor hen een zwaarder wegend argument voor de verkopers dan de maximale opbrengst... men moest er voor het einde van het seizoen vanaf....
Vraagprijs was eerst ca 10.000,-- na een tijdje 7500,-- na een tijdje 5500,-- en toen zijn we pas gaan mailen, bellen en uiteindelijk ook bieden. Men gunde ons deze boot en uiteindelijk waren de verkopers net zo blij met de transactie als wij dat zijn.... Een winkeldochter waar we veel lol van gaan hebben en ons niet diep in de schulden heeft gebracht.
Voor een courant schip ligt dat echter geheel anders... Ik zou zeggen dat 10-15% haalbaar kan zijn, je loopt het risico dat iemand anders meer betaalt....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is de onderhandelingsmarge bij een 2e hands schip 29 sept 2007 07:32 #21713

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Ik denk dat Hans in zijn laatste zin een beetje de kern van de hoge prijzen in de gebruikte botenmarkt weergeeft: bang zijn dat iemand anders meer bied voor een boot.... We worden (te) snel "verliefd" op een boot waardoor de redelijkheid op de achtergrond raakt.

Tuurlijk is het niet leuk om de boot die je past voor je neus weg te zien varen met iemand anders aan boord omdat deze meer heeft betaald.
Maar je moet wel blijven rekenen. Ook op een boot schrijf je af. Het is nu eenmaal een gebruiksvoorwerp. En dat geldt zeker ook voor zeilen, staand en lopen want en apparatuur.

Wat denk je van het volgende rekensommetje:
- Afschrijving boot in 20 jr, waarbij je mag uitgaan van een restwaarde van 20% en afschrijving in het eerste jaar van een procent of 15. De overige jaren een gelijke afschrijving, mits de boot natuurlijk in goede staat is...
- Zeilen moet je, bij recreatief gebruik, na 8-10 jr vervangen, dus afschrijving in 10 jr.
- Voor verstaging en apparatuur houdt je deze termijn ook aan.

Als je er dan ook nog rekening mee houdt dat de makelaar 8% courtage vraagt excl BTW (is dus netto 10% van de verkoopprijs. Wat doet hij daar eigenlijk voor.....?) en dat dit percentage echt in de vraagprijs is verrekend, kun je een onderbouwde rekensom maken en heb je een verhaal naar een makelaar. Toch?
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is de onderhandelingsmarge bij een 2e hands schip 29 sept 2007 08:28 #21718

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9606
Voor een courant schip ligt dat echter geheel anders... Ik zou zeggen dat 10-15% haalbaar kan zijn, je loopt het risico dat iemand anders meer betaalt....

Waarom hier bang voor zijn? Het is een kopersmarkt op het moment! Stel maar eens een lijstje samen van het type boot waar je naar gaat zoeken, je komt er dan echt veel tegen op de verschillende aanbiedende sites. Begin dan maar eens te onderhandelen met de eerste die je wat lijkt. Is die weg dan naar de volgende....... Niet te bang zijn, er is echt genoeg.

En oke, als het dan echt een uniek schip is waar je verliefd op wordt..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl