Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: op zoek naar een keuring

Re: op zoek naar een keuring 06 juli 2011 12:11 #205925

Hoezo lijkt Olav Cox je "niet zo"??? Goede keuring, en heeft een naam hoog te houden. Hij is ook nog medeforumlid. Ik heb uiteindelijk geen keuring gedaan maar als ik het zou doen zou ik het zeker bij Olav doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 06 juli 2011 12:48 #205932

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Olav Cox is zeer aan te bevelen. Maar je moet uiteraard op je eigen gevoel afgaan. Persoonlijk ook goede ervaringen met Rem Schuijt: www.expertiseburoschuijt.nl/

Vraag de keurmeester hoe lang hij de boot droog wil hebben. Probeer met de verkoper af te spreken dat deze de keuring (en de hellingkosten)betaalt, mocht de boot door de mand vallen. Je krijgt na de keuring een taxatierapport met een waarde. Dat gebruik je natuurlijk bij je onderhandelingen.
Laatst bewerkt: 06 juli 2011 12:53 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 06 juli 2011 13:20 #205933

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik ben wel benieuwd waarom Olaf Cox "niet zo" lijkt. Ligt dat aan hoe zijn site er uit ziet? Ik ken zijn achtergrond en denk dat dat een hele goede basis is om een prima keuring op te leveren.
Dat nog even los van de ervaringen die anderen met hem hebben als keurder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 06 juli 2011 14:56 #205949

  • manja
  • manja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Wij hebben onlangs een erg positieve ervaring met Van Baars. Heel grondig, maar ook pragmatisch (loopt niet zomaar het standaard Hiswa lijstje af zonder verder te denken/kijken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 06 juli 2011 15:52 #205962

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vraag eens naar de verantwoordelijkheid van de keurmeester (ook ANWB) als blijkt dat naderhand een en ander niet goed is. Vooral op motorgebied gaat er nogal wat mis en daar is vaak niets aan te doen. Mensen met positieve reacties geven gauw namen door van keurmeesters, mensen met negatieve reacties durven dat vaak niet.

Wat betreft Olav, die heeft hier een naam te verliezen en zou een grote kanshebber zijn in de zoektocht naar een keurmeester.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 06 juli 2011 18:45 #205992

  • Sil
  • Sil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Wij hebben een aantal jaren geleden ons huidige schip gekocht na een aankoopkeuring door ANWB. Is bij ons goed uitgepakt. Mijn advies: zorg dat je er zelf bij bent, erg leerzaam.
Ik denk dat je nooit kunt verwachten dat je via een aankoopkeuring alle mankementen 100% boven water kunt krijgen. Was bij ons ook niet zo. Maar de keuring zie ik als een goed hulpmiddel. We kregen in het keuringsrapport ook een richtprijs van de waarde van de boot en deze hebben we samen met de gevonden aandachtspunten natuurlijk gebruikt in de prijsonderhandelingen. Alles bij elkaar hebben wij er een tevreden gevoel van, ondanks allerlei uitsluitingen vanuit de keuringsinstantie die wij natuurlijk ook gelezen hebben. Ik zou niet weten waarom Cox niet goed zou zijn. Ik meen dat ik van expertisebureau Schuit ook wel eens goede berichten heb gelezen of gehoord.

Succes.
Sil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 04:41 #206012

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik heb in het verleden een (houten) schip via de ANWB laten keuren. Ben daar totaal niet over te spreken. Ca een half jaar geleden mijn huidige schip door een HISWA erkende keurder. Ging er snel doorheen, samen met mij. Op zich wel beter, maar achteraf gezien toch nog veel laten liggen. Kortom, in mijn optiek is de kwaliteit sterk afhankelijk van de persoon (niet of degene al dan niet erkend is) Olav Cox sprak ik laatst nog. Is niet HISWA erkend (de koopovereenkomst kan bepalen dat je een HISWA-erkende keurder moet nemen), maar neemt wel alle tijd. Is al gauw een dag met je schip bezig. Ook heb ik iemand gesproken die zich Compomis 999 heeft laten keuren door Olav Cox en die was erg tevreden. Mijn advies is in ieder geval: spreek vantevoren duidelijk af hoe lang de keurder met je schip bezig zal zijn. En loop, zoals in deze topic al eerder is aangegeven, met de keurder mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 06:07 #206022

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
SailerBe schreef :
Is niet HISWA erkend (de koopovereenkomst kan bepalen dat je een HISWA-erkende keurder moet nemen)

Dat is dan waarschijnlijk ook een hiswa koopovereenkomst... En dus is dat koppelverkoop. Dat mag niet. De Hiswa dient niet de belangen van de consument maar die van het aangesloten lid.

Als in het Hiswa koopcontract staat dat het schip hiswa gekeurd moet worden dan is er sprake van partijdigheid.
Voor mij is het niet lid zijn van de Hiswa een pre!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 06:23 #206023

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heesterman schreef :
Voor mij is het niet lid zijn van de Hiswa een pre!

de Hiswa is toch een zustervereniging van de Boevag?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 07:25 #206030

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik zou voor de aankoop van een schip onder de € 100.000,-- proberen om een ervaren watersporter, liefst één die al een stuk of vier bootjes heeft gekocht mee te nemen en zelf te keuren.

De keurmeester is een deskundig professional maar stapt juist door die professionaliteit gemakkelijk over kleine zaken heen. Zelf werk ik in het vastgoed en bij de oplevering van een nieuwbouw woning geldt hetzelfde. Als iemand van "de vereniging eigen huis" mee komt opleveren zijn de bouwers blij omdat die met een professionele beroepshouding gemakkelijk over zaken heen stapt. (een tikje een krasje een deukje).

Een keurmeester kan natuurlijk wel sommige dingen doen zoals een vochtmeting. Nou stel dat in de schaal van je boot 30 liter water zit, fijn dat weet je dan. Vaak is in een koopcontract opgenomen dat bij een bedrag aan noodzakelijke reparaties boven een bepaald percentage het contract wordt ontbonden. Maar wat is de schade bij 30 liter vocht als er verder geen structurele schade zoals delaminatie of osmose te constateren valt?.

Een keurmeester maakt ook een proefvaart maar die duurt meestal nooit lang genoeg om de motor op temperatuur te laten komen en zo kunnen veel problemen verborgen blijven. Zeilen keuren gebeurt alleen optisch. Reparaties, scheuren en stijfheid van het doek kun je zelf ook constateren. Als een zeil zijn profiel kwijt is, merk je dat pas als je gaat zeilen en dat doen keurmeesters meestal niet.

En zoals gezecht zaakjes die voor een eigenaar best belangrijk kunnen zijn, blijven vaak uit het rapport van de keurmeester omdat die vannuit een afstandelijk professioneel standpunt weinig invloed hebben op de taxatiewaarde van het schip.

Nou zijn de kosten voor een keurmeester ook weer niet zo hoog dus ik zou zeggen baat het niet, dan schaad het niet en ik zou mijn ervaren kennis proberen te charteren om bij de keuring aanwezig te zijn. Die kan de keurmeester op bepaalde de kleinere zaken wijzen en dan worden ze meestal juist wel in het rapport vermeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 07:39 #206038

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Er zijn twee instanties waar i, als het om 'keuren' gaat, met een grote boog omheen zou lopen: EMCI en Hiswa. De eerste is een hele vage 'organisatie' waarvan de hele opzet al twijfels oproept.
De Hiswa doet er alles aan om de leden zoveel mogelijk te beschermen en dat zie je aan alle uitsluitingen die in hun keuringsrapporten staan.
Een keuring is in 9 van de 10 gevallen ook niet meer dan een inspectie, al dan niet aangevuld met een (vrij zinloze) vochtmeting en/of een hele globale motortest, beiden uiteraard tegen extra kosten. Het is mijn ervaring dat je even ver komt als je iemand meeneemt die al wat langer vaart en geen roze bril op heeft ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 09:05 #206053

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ik mijn boot indertijd laten keuren door Guido Beekmann, en was daar redelijk tevreden over. In ieder geval heb nav zijn rapport 1/3 van de prijs af weten te halen, een niet gering bedrag.
Bovendien is het volgens mij ook niet onbelangrijk, dat áls er uiteindelijk toch iets met de boot aan de hand is na aankoop, je als koper ook moet kunnen aantonen dat je er alles aan gedaan hebt verborgen gebreken etc aan het licht te brengen, mocht het voor de rechter komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 11:17 #206072

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het 'rechter' argument is een veelgebruikte maar ik vraag me wel af hoe vaak het in de praktijk zal voorkomen dat een koper ook daadwerkelijk een civiele procedure zal starten om zijn recht te halen. Het is een langdurige en kostbare hobby waarbij het maar helemaal de vraag is of de kosten opwegen tegen de kosten van reparatie. Daarnaast is het ook maar helemaal de vraag wanneer een koper 'alles' heeft gedaan. Valt het inhuren van een zgn deskundige die een rapport schrijft waar de helft van de tekst bestaat uit uitsluitingen? Of moet je dan helemaal doordraven en er bijvoobeeld een echte expert van Lloyds bijhalen? Of is het zelf afwerken van een inspectielijst ook voldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 11:33 #206075

sigdock schreef :
Het 'rechter' argument is een veelgebruikte maar ik vraag me wel af hoe vaak het in de praktijk zal voorkomen dat een koper ook daadwerkelijk een civiele procedure zal starten om zijn recht te halen. Het is een langdurige en kostbare hobby waarbij het maar helemaal de vraag is of de kosten opwegen tegen de kosten van reparatie. Daarnaast is het ook maar helemaal de vraag wanneer een koper 'alles' heeft gedaan. Valt het inhuren van een zgn deskundige die een rapport schrijft waar de helft van de tekst bestaat uit uitsluitingen? Of moet je dan helemaal doordraven en er bijvoobeeld een echte expert van Lloyds bijhalen? Of is het zelf afwerken van een inspectielijst ook voldoende?

het hangt er ook helemaal vanaf wat voor boot. zou ik een sandwich gaan kopen, waar ik helemaal niets vanaf weet, dan moet ik dus iemand zoeken die me daar mee helpt.
ga je voor een 15 meter van een half miljoen, dan kom je al in de buurt van loyds.
als ik nu een boot zou willen gaan kopen, en ik heb raad nodig, dan zou ik toch eerst een praatje gaan maken met olav, waarom hij heeft een naam te verliezen, als hij fouten maakt dan komt er een ontevreden forum lid zijn verhaal doen in de forum kroeg of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 11:47 #206076

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Precies. En bovendien is Olav de makkelijkst te traceren expert in geval van problemen: De man is werkelijk uitstekend te vinden: Hij zit ieder jaar op de laatste zaterdag in mei stipt te zestienhonderd uur aan een pint in The Butt and Oyster. Een beetje kerel/wijf komt dan wel solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 12:40 #206082

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Wat heeft Lloyds hiermee te maken? Er is bijna geen zeiljacht wat onder Lloyds gebouwd wordt. Wel veel werkschepen...
Laatst bewerkt: 07 juli 2011 12:41 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 12:49 #206084

Herman schreef :
Wat heeft Lloyds hiermee te maken? Er is bijna geen zeiljacht wat onder Lloyds gebouwd wordt. Wel veel werkschepen...

ga eens vragen bij dat werfje in medemblik, dertig jaar geleden in ieder geval wel.

maar er zijn meer, ik heb ergens(voorzichtig) gelezen dat de grote bavs ook werden/worden gebouwd onder door loyds goedgekeurd ontwerp???

maar5 of ik hier vrienden mee maak :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 14:11 #206100

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat is gewoon een typekeuring en geen boot voor boot verhaal. Tussendoor kan er veel fout gaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 14:31 #206103

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Capolavoro schreef :
heesterman schreef :
de Hiswa is toch een zustervereniging van de Boevag?
groet
t

Die kende ik nog niet :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 14:35 #206104

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
SailerBe schreef :
Capolavoro schreef :
heesterman schreef :
de Hiswa is toch een zustervereniging van de Boevag?
groet
t

Die kende ik nog niet :lol:

de Boevag had vroeger stickers, voor op je bumper:

"ik kom net van de garage, dat geeft een opgelucht gevoel"

en in Amsterdam had je al heel gauw iets andere:

"ik kom net van de garage, dat geeft een opgelicht gevoel"

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 15:08 #206110

toch worden bijna alle one-offs en schepen van meer dan een half miljoen gebouwd onder keur van bijvoorbeeld Lloyds, ABS, RINA, DNV, Germanischer Lloyds.
Maar daar zijn veel verschillende gradaties in, het kan een gekeurd ontwerp zijn, er kan een seriematige keur plaats vinden (bijvoorbeeld iedere 10de boot) het kan een casco keuring zijn (alleen de romp) het kan casco plus mechanisch zijn, volledige keur etc.
Dan vervolgens kijken voor welke vaargebieden de keuringen zijn geacepteerd, deze komen niet perse overeen met de CE vaargebieden.

Kortom met een papiertje van Lloyd's (of welke andere onafhankelijke classificatie maatschappij dan ook) moet je nog eens achter je oren krabben wat het nu eigenlijk inhoud dat het gekeurd is. Slechts hoogst zelden worden zeiljachten volledig gekeurd.

De volgende limitatie is dat de keuring voor de oplevering heeft plaatsgevonden, alles dat later verbouwd is of aangevuld is waarschijnlijk niet gekeurd. Daar nog weer boven op moet je, om aan de Lloyd's (of andere) eisen te voldoen ieder jaar een natte keuring laten uitvoeren en iedere 5 jaar een droge keuring, als dat niet gedaan is weet je nog niets.

Een (te lang) niet gekeurde boot zal Lloyd's (ea) hun tijd waarschijnlijk niet aan "verdoen" ze zijn sterk onderbemand met surveyors en de beroepsvaart krijgt voorrang omdat die verplicht onder klasse gebouwd moeten worden en dus geen keus hebben.

Zoals iedereen hier al schrijft, neem wat ervaren vrienden mee, of zelfs via het forum een oproep hiervoor, en deze zien net zoveel als een surveyor die een hele dag bezig is. Daarbovenop kan het geen kwaad om toch een "expert" in te schakelen. Ik zelf heb ook een beetje moeite met mensen die zichzelf tot expert benoemd hebben, maar in het geval van Olav zit je verder wel goed denk ik. Ik heb tenminste een hoop zeer slechte experts getroffen die wel alle mogelijke papieren hebben. Papieren zeggen dus zeer zeker niet alles.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 07 juli 2011 16:14 #206121

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
joostp schreef :
Olav Cox is zeer aan te bevelen. Maar je moet uiteraard op je eigen gevoel afgaan. Persoonlijk ook goede ervaringen met Rem Schuijt: www.expertiseburoschuijt.nl/

Vraag de keurmeester hoe lang hij de boot droog wil hebben. Probeer met de verkoper af te spreken dat deze de keuring (en de hellingkosten)betaalt, mocht de boot door de mand vallen. Je krijgt na de keuring een taxatierapport met een waarde. Dat gebruik je natuurlijk bij je onderhandelingen.

Deze meneer heb ik ook ingeschakeld op aanraden van een kenner en ik moet zeggen, hij slaat niets over. Met andere keurmeesters heb ik geen ervaring maar ik zou deze man meteen nog een keer vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 13 juli 2011 11:40 #207115

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Capolavoro schreef :
SailerBe schreef :
Capolavoro schreef :
heesterman schreef :
de Hiswa is toch een zustervereniging van de Boevag?
groet
t

Die kende ik nog niet :lol:

de Boevag had vroeger stickers, voor op je bumper:

"ik kom net van de garage, dat geeft een opgelucht gevoel"

en in Amsterdam had je al heel gauw iets andere:

"ik kom net van de garage, dat geeft een opgelicht gevoel"

groet
t

:laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 13 juli 2011 15:49 #207164

  • Pion Rouge
  • Pion Rouge's Profielfoto
WilfredB schreef :
joostp schreef :
Olav Cox is zeer aan te bevelen. Maar je moet uiteraard op je eigen gevoel afgaan. Persoonlijk ook goede ervaringen met Rem Schuijt: www.expertiseburoschuijt.nl/

wij hebben zeer slechte ervaring met Remt Schuijt. We hebben 3 jr geleden onze boot gekocht en na aankoop en dus ná de keuring bleek dat er osmose in de boot zat welke hij zeer makkelijk vooraf tijdens de keuring had kunnen opmerken, er zaten namelijk gewoon zichtbare blaasjes in de romp. een lekenoog was het niet opgevallen maar een professional had dit niet moeten mogen missen. Aangezien we al aan de koop van de boot vast zaten, hebben we uiteindelijk na dreiging met juridische stappen de helft van de kosten van de osmosebehandeling van schuijt vergoed gezien, maar het vertrouwen was helemaal weg iig. Daarnaast: wat Schuijt helemaal gemist heeft was het feit dat bleek dat onze kiel letterlijk los onder de boot hing. Volgens de hiswa voorwaarden wordt gekeken naar de kielbevestiging, maar dit gaat niet verder dan een visuele inspectie van de kielbouten, er wordt niet gekeken naar de bevestiging zelf, dus of er mogelijke speling/ beweging in de kiel kan zitten. Bij ons bleek dat de kiel dusdanig gevaarlijk los onder de boot hing, dat het zondermeer levensgevaarlijk is geweest dat wij uberhaubt met de boot gevaren hebben. (noordzee 6bf en hoge golven, kiel hing aan een zijden draadje").

Meer in het algemeen stel mijnsinziens een keuring niet heel erg veel voor. Maar wat een beter alternatief is vraag ik mij af.

Wat overigens ook een punt van aandacht is:
wij hebben het standaard aankoop/ verkoopcontract gebruikt voor pleziervaartuigen van de ANWB. Mijn advies is om dit contract nóóit zondermeer te gebruiken als aankoper. Er staat namelijk een bijzonder nadelige clausule in dit contract opgeneomen waarin je de verkoper eigenlijk vrijwaart van alle mogelijke problemen die het schip kan hebben maar die tijdens de koop onopgemerkt zijn gebleven. Feitelijk elemineer me je al je kansen om na de koop indien nodig de verkoper te kunnen aanpakken en koop je de boot 'zoals deze in het water ligt/ op de kant staat' .

Voor ons bleek dit ook zeer nadelig omdat we zowel de keurmeester niet meer konden aanpakken wegens de zeer beperkende hiswa voorwaarden, als ook dat we de verkoper niet meer konden aanpakken door de nadelige uitsluitingsclausule in het ANWB contract.

Uiteindelijk hebben we dus redelijk wat pech gehad na aankoop van de boot welke ons bespaard zou zijn gebleven wanneer de keurmeester goed wek zou hebben afgeleverd . . .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: op zoek naar een keuring 13 juli 2011 16:19 #207170

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
Vorig jaar bijna een boot gekocht, koopcontract was opgemaakt en onder voorbehoud van keuring was alles akkoord. Keuring uit laten voeren door Olav en uiteindelijk de boot niet gekocht. Gelukkig! bleek toch meer aan te mankeren dan was aangegeven.

Olav kijkt nauwkeurig, neemt de tijd en is kritisch, doch zet het geheel ook om in een reëel beeld met betrekking tot de leeftijd van de boot. Als je bij de kering aanwezig bent dan krijg je ook nog uitleg en leer je wat.

Bij een volgende aankoop maak ik zeker weer gebruik van de diensten van Olav.

Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl