Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke polyvalk??

welke polyvalk?? 01 sept 2007 09:38 #20823

  • jiskefet
  • jiskefet's Profielfoto
Misschien is dit onderwerp al eens behandeld, maar het gaat om de volgende vraag.

Ik heb na jaren niet meer gezeild te hebben besloten om er weer mee te beginnen. Mijn keuze is gevallen op stabiele (familie) zeilboot met weining onderhoud nl. een polyvalk met alu mast & giek en rolfok

Nou worden er verschillende merken polyvalken aangeboden, maar zijn er wezenlijke verschillen tussen bijv. een Hoora, Geuzenvalk, Ottenhome, Breehorn, etc of is dit persoonlijke voorkeur?

Ik zit te denken aan zaken als
- zeileigenschappen
- bedieningsgemak
- prijs ( tweedehands markt)

Ook zou graag antwoordt willen op de vraag wat beter is een aangehangen roer of doorgestoken roer?

Groeten,

Sietze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 01 sept 2007 18:19 #20830

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik had vorig aar precies de zelfde vragen en gedachten. Ik kwam uit bij een moderne polyvalk met doorgestoken roer en rolfok. Enne het heeft prima gewerkt :D . Het hele gezin is razend enthausiast geworden. Zo erg zelfs dat mijn Valk (een Breehorn, die tegenwoordig door Ottenhome gemaakt wordt) weer helemaal tekoop is :wink: . Dat alles vanwege de aanschaf van een zeiljachtje.

Alle gekheid op een stokje, de poly Valk is onderhouds arm en erg stabiel. Ondanks heel veel moeite, is het mij nog niet gelukt om hem om te krijgen. Mijn vrouw die niet gek op water was is er zelfs enthausiast door geworden.

Een rolfok is inderdaad handig en slim en snel te reven.

Verder maakt het volgens mij niet zo heel veel uit. Let op de staat van de zeilen en de eventuele motor.

Ik heb er een zomer tent bij... dat lijkt niet veel met zeileigenschappen te maken te hebben, en dat heeft het ook niet, maar het motiveerd wel. De boot is altijd schoon en droog en ik laat gewoon alles aan boord (geen probleem in NWOV :wink: ).

Suc6 met je keuze en aanschaf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 02 sept 2007 11:24 #20848

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Mijn ervaring is dat de valk met doorgestoken roer minder sportief zeilt dan het aangehangen roer. Dit komt omdat de types met doorgestoken roer een aangepast ontwerp is.( hoger vrijboord, doorgestoken roer etc) De types met aangehangen roer zijn meestal veel directer afgeleid van het originele ontwerp. Er heeft in de waterkampioen ooit eens een test gestaan met verschillende typen open zeilboten, waaronder een aantal polyvalken. Mischien dat je hier nog aan kan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 02 sept 2007 14:27 #20850

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Sportief en minder sportief??? Dat begrijp ik niet goed. Kun je me uitleggen wat je daarmee precies bedoeld? Bij ons op het meer zeil ik elke polyvalk met aangehangen roer er op hoogte en snelheid uit. Of is dat niet sportief... :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 07 sept 2007 12:51 #21031

  • Vonky
  • Vonky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Sportief en minder sportief??? Dat begrijp ik niet goed. Kun je me uitleggen wat je daarmee precies bedoeld? Bij ons op het meer zeil ik elke polyvalk met aangehangen roer er op hoogte en snelheid uit. Of is dat niet sportief... :?
Een andere boot voorbij racen is altijd mooi natuurlijk. maar ik denk dat het snelheidsverschil vooral te maken heeft met jou zeilkunde en de onkunde van anderen. Qua snelheid zou het niet veel uit moeten maken, maar hetgeen dat uitmaakt: zie hieronder

Het verschil tussen doorgestoken roer en aangehangen zit hem vooral in zaken als koersvastheid (is bij aangehangen veel groter).
En om even heel theoretisch in te gaan op het snelheid aspect: het doorgestoken roer heeft een kortere helmstok en dus is de roerbeweging automatisch sterker is (helemaal bij onervaren zeilers). Deze te sterke beweging met het roer heeft als gevolg dat de stroming van het water dat het roerblad volgt, het roerblad niet meer kan volgen (te scherpe hoek) en als het ware je boot afremd.


En dan terug naar waar dit topic echt om gaat: Welke polyvalk

Ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met de zeileigenschappen van de Geuzenvalken. Ik vaar ook regelmatig alles en iedereen op snelheid en hoogte voorbij, iets wat ik met een "aanzienlijk" zwaardere boot toch best knap vind) praat me niet over de levering van nieuwe boten, etc. daar ben ik minder over te spreken... Maar het ging hier om 2e hands boten.

De 'standaard' polyvalk (ottenhome e.d.) zijn de meest voorkomende valken in NL. Mijn ervaring leert dat deze echter na verloop van jaren (10-15) kwalitatief wat minder worden. Zeiltechnisch zijn ze beduidend minder als de nu moderne geuzenvalken en hoora valken.
De nieuwe polyvalken van Ottenhome zitten vol met allerlei leuke, maar dure extra's

De revolution (ottenhome). Dit is een vrij nieuw type, zal 2e hands niet veel te krijgen zijn. Maar dit type is onzinkbaar, zelfrichtend, snel en vooral: ONpraktisch. Dat komt door de te kleine gangborden en beperkte ruimte in het vooronder etc.

En dan is er nog de Hoora Valk. Hoora is altijd een zeer innovatieve botenbouwer geweest, en dat is wel te zien in deze valk. Dingen zoals de gasveer-strijkinstallatie zijn echt geniale vindingen. Zeileigenschappen zijn wel prima. Details kan ik je niet vertellen.

Erg belangrijk bij het kopen van een 2e hands valk is om te kijken door wie en hoe hij gebruikt is. Polyvalken zijn de meest gebruikte boten voor verhuur en les. Koop je van een verhuurder of zeilschool een oude valk, dan weet je een ding heel zeker: hij is héél intensief gebruikt. Van Huurders mag duidelijk zijn dat hij dan vrij Gaar is. Dit wordt vaak door de verhuurder gecompenseerd door de boot relatief jong (ca 3 jaar oud) te verkopen. Bij de zeilscholen is het verhaal iets anders, daar wordt de boot over het algemeen wel stukken minder misbruikt, maar is de leeftijd vaak anders.

Kortom: Ik zou geen boot bij een verhuurder of zeilschool kopen. Tenzij je het valkje hier voor een dusdanig lage prijs kan krijgen. Mocht je je valk particulier kopen, vraag dan naar het verleden (is dit de 1e eigenaar?)

Succes!

P.s. Zo.... dit is een heel verhaal geworden :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 08 sept 2007 19:33 #21072

  • jiskefet
  • jiskefet's Profielfoto
Bedankt voor bovenstaande uitleg, vooral het principe verschil tussen aangehangen - en doorgestoken roer.

Nu nog een geschikte polyvalk vinden, al denk dat de meeste polyvalken door particulieren aangeboden ooit in de verhuur c.q. bij zeilschool gebruikt zijn.


Sietze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 09 sept 2007 11:38 #21083

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Bedankt voor bovenstaande uitleg, vooral het principe verschil tussen aangehangen - en doorgestoken roer.

Nu nog een geschikte polyvalk vinden, al denk dat de meeste polyvalken door particulieren aangeboden ooit in de verhuur c.q. bij zeilschool gebruikt zijn.


Sietze

de verschillen tussen de soorten poly valk niet niet erg groot, maar dat hangt vooral af van wat jij fijner en leuker vind.

Misschien is het een goed idee om niet bij de particulier te kijken, maar bij de zeilschool zelf. Door het intesieve gebruik van de valken daar heb je vaak een beter valk. Ze worden meestal elke week in het seizoen nagekeken. Kapotte dingen worden op tijd gefixed, en sommige dingen zijn steviger of makkelijker. Je ziet telkens vaker bijvoorbeeld op de zeilschool een mast met een gasveer, of de verstaging, die is meestal 4 keer steviger dan een normale uitvoering.

Rechtreeks van de zeilschool is soms iets duurder, maar voor 4000,- heb je een top valk met alles erop en eraan.
En inderdaad, zoals Vonky zegt, ze worden vaak erg intensief gebruikt/ misbruikt. Maar omdat het zeilscholen zijn, kunnen de valken er vaak beter tegen. De gasveer is ideaal, de mast in zeilschool uitvoering is ook nog eens iets dikker. Soms krijg je er nieuwe zeilen bij. En als je naar de goede zeilschool gaat krijg je een prima valk, eventueel kan ik je hiermee helpen!
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 09 sept 2007 18:15 #21093

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
En inderdaad, zoals Vonky zegt, ze worden vaak erg intensief gebruikt/ misbruikt. Maar omdat het zeilscholen zijn, kunnen de valken er vaak beter tegen.
tja, minder gebruikt is en blijft minder slijtage!
ik moet elke week in een ottenhome valk ronddobberen midden in amsterdam. qua kwaliteit vind ik ze zeer goed, maar er zitten onhandigheidjes aan. het easy lift systeem is wel heel mooi op deze boten.
polyvalke blijven toerzeilboten, dus gewoon een kopen welke het best bij je past, en goed op de prijs/kwaliteit verhouding letten, zoals eerder gezecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 10 sept 2007 09:17 #21105

  • Vonky
  • Vonky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
... Door het intesieve gebruik van de valken daar heb je vaak een beter valk. Ze worden meestal elke week in het seizoen nagekeken. Kapotte dingen worden op tijd gefixed, en sommige dingen zijn steviger of makkelijker. Je ziet telkens vaker bijvoorbeeld op de zeilschool een mast met een gasveer, of de verstaging, die is meestal 4 keer steviger dan een normale uitvoering.
[...]
Maar omdat het zeilscholen zijn, kunnen de valken er vaak beter tegen. De gasveer is ideaal, de mast in zeilschool uitvoering is ook nog eens iets dikker. Soms krijg je er nieuwe zeilen bij. En als je naar de goede zeilschool gaat krijg je een prima valk, eventueel kan ik je hiermee helpen!
Ik ben het hier niet mee eens.
Het verschil tussen particulier gebruik en "proffesioneel" (zeilscholen dus) is dusdanig groot (een particulier zeilt veel als de boot 1x per maand de box uit komt). Bij een zeilschool wordt een boot (gemiddeld) toch al snel een aantal dagen (en dan de hele dag!) per week gebruikt.
Het goede onderhoud bij (sommige) zeilscholen maakt wel wat goed, maar ik denk dat het onderhoud bij (grote) verhuurders wel beter is.
Met onderhoud kan je onzichtbare schade niet herstellen, de schade die ontstaat door het zgn. verplaatsen van de wal (veel te hard aankomen) is onzichtbaar.

Kortom: ik zou gewoon op marktplaats kijken. Daar koop je voor hetzelfde bedrag, een valk die zelden gebruikt wordt. Particulieren weten namelijk vaak niet wat een boot nog waard is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 22 sept 2007 21:35 #21453

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Elke gebruikte boot, particulier of professioneel moet je altijd wantrouwend bekijken! Kijk goed naar gebruikssporen. En een aangehangen roer stuurt veel gevoeliger en directer, maar is meer schadegevoelig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 22 sept 2007 22:30 #21460

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
... Door het intesieve gebruik van de valken daar heb je vaak een beter valk. Ze worden meestal elke week in het seizoen nagekeken. Kapotte dingen worden op tijd gefixed, en sommige dingen zijn steviger of makkelijker. Je ziet telkens vaker bijvoorbeeld op de zeilschool een mast met een gasveer, of de verstaging, die is meestal 4 keer steviger dan een normale uitvoering.
[...]
Maar omdat het zeilscholen zijn, kunnen de valken er vaak beter tegen. De gasveer is ideaal, de mast in zeilschool uitvoering is ook nog eens iets dikker. Soms krijg je er nieuwe zeilen bij. En als je naar de goede zeilschool gaat krijg je een prima valk, eventueel kan ik je hiermee helpen!
Ik ben het hier niet mee eens.
Het verschil tussen particulier gebruik en "proffesioneel" (zeilscholen dus) is dusdanig groot (een particulier zeilt veel als de boot 1x per maand de box uit komt). Bij een zeilschool wordt een boot (gemiddeld) toch al snel een aantal dagen (en dan de hele dag!) per week gebruikt.
Het goede onderhoud bij (sommige) zeilscholen maakt wel wat goed, maar ik denk dat het onderhoud bij (grote) verhuurders wel beter is.
Met onderhoud kan je onzichtbare schade niet herstellen, de schade die ontstaat door het zgn. verplaatsen van de wal (veel te hard aankomen) is onzichtbaar.

Kortom: ik zou gewoon op marktplaats kijken. Daar koop je voor hetzelfde bedrag, een valk die zelden gebruikt wordt. Particulieren weten namelijk vaak niet wat een boot nog waard is.

De zeilschoolvalken worden idd wel veel vaker gebruikt, maar vaak zijn dit boten waar alles daarop gemaakt is. De stootrand is dikker, het poly iets dikker bij sommige, verstaging en mast sterker. Gasveer en alles heb je erbij en soms nieuwe zeilen.

Je hebt idd wel gelijk met het verplaatsen van de wal, maar meestal richt dit niet erg veel onzichtbare schade op. Meestal valt het redelijk mee door de dikke rubberen stootrand en versteviging rond de boot en op de punt.
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 03 dec 2008 10:48 #51075

Goedemorgen,

Heb met veel belangstelling gelezen wat hier tot nu toe over geschreven is. Ben zelf op zoek naar een boot, heb een paar jaar zonder gezeten maar dat bevalt dus niet echt...

Heb vroeger een paar keer een Randmeer gehuurd, beviel altijd goed. Ik vind ze echter tweede hands maar mondjesmaat en toch relatief nog duur.

Ging zoeken naar valken (in wezen de andere boot voor de massa...) en kom bij poltrading.nl nog de Friesche valk tegen. De prijs doet eigenlijk rotzooi / inferieure kwaliteit vermoeden, maar is dat ook echt zo? Het scheelt nl. behoorlijk (9300 euro ipv iets van 13000 voor de andere "grote" merken). Terwijl op het eerste gezicht de basisuitrusting vrij compleet is (dubbel rif in het grootzeil, standaard nagelbank) en ook de opties nou niet bijzonder prijzig overkomen.

Kortom: is er iemand met ervaring met deze boot?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 03 dec 2008 11:50 #51076

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
Geen ervaring met de genoemde boot, maar ik kan me voorstellen dat zowel de site als de prijs doet vermoeden dat het om wat mindere kwaliteit valken gaat.

Bij de omschrijving van de boot zie ik het kopje 'comfortable' twee keer, om nog maar te zwijgen over de spelling.

Maar wellicht heb ik het finaal mis en is het een prima boot! De omschrijving is wel heel compleet...

Overigens denk ik dat de randmeer zo weinig beschikbaar is omdat niemand hem kwijt wil :) gewoon een goeie boot!

Overigens kan je ook een twee jaar oude geuzenvalk kopen, dat zijn mijns inziens echt kwalitatief zeer goede boten, waarbij het niet veel uitmaakt of je een nieuwe of een tweedehandsje hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 03 dec 2008 18:37 #51095

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Er is een fabrikant van polyvalken die de kiel wat meer naar voren plaatst om bij huurvalken het risico van omslaan kleiner te maken. De naam weet ik niet meer, maar het bedrijf zit (zat??) net ten noorden van Terhorne. Dorp uit, brug over, 1e links en gelijk aan je linkerhand.

Jaren terug eens een lang weekend één gehuurd. Tot windje drie ging het leuk, daarna begon hij zo verschrikkelijk loefgierig te worden dat ik eigenlijk moest reven. Maar dan zeilt heel Friesland je voorbij, dus rif er uit en van een landvast een derdehandje gemaakt om het roer in onder controle te kunnen houden. Ik heb me drie dagen helemaal suf getrimd, maar niets hielp.
Bij terugkomst eens gevraagd wat ik verkeerd deed. Antwoord: helemaal niets, maar bij de huurvloot gaat de kiel verder naar voren zodat hij bij harde wind oploeft en niet omslaat.

Kenmerk van deze vlak: een RVS helmstok (elk ander materiaal zou binnen een dag afgebroken zijn). Een paar jaar daarna een valk gehuurd in Zeewolde. Toen we aan kwamen lopen: oh oh, RVS helmstok. En inderdaad: zelfde euvel.

Wellicht handig om te weten.

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke polyvalk?? 19 jan 2009 19:12 #55454

Misschien wat laat maar misschien heeft iemand er nog eens iets aan:
Heb op verschillende polyvalken gevaren, zowel met aangehangen als met doorgestoken roer. Of de manier van roerophanging de zeileigenschappen beinvloed weet ik niet, heb de twee varianten nooit tegen elkaar gevaren en bovendien zijn er veel verschillende polyvalken bouwers dus kan het best zo zijn dat de ene valk met aangehangen roer veel beter zeilt dan de andere.
Wat ik zelf wel lastig vind van het doorgestoken roer is dat de helmstok pas halverwege het achterdek door het dek komt. Hierdoor moet je nogal acrobatische toeren uithalen om achteruitvarend op de motor (zittend op het achterdek) je helmstok te blokkeren. Bij een aangehangen roer kun je gemakkelijk de helmstok tussen bijvoorbeeld je voet en heup klemmen.
Verder hebben de nieuwere Hoora valken een diepere kuip dan veel andere valken en bieden daardoor wat meer beschutting en is de gasveer een enorm gemakkelijk ding in brugrijke gebieden. Er wordt getracht de boten hufterproof gte maken en of dat mooi is valt te betwijfelen.
Er varen tegenwoordig ook polyvalken met een negatieve zeeg rond (zgn. katterug), m.i. oerlelijk en heb het idee dat ze ook slecht hoogte houden.
Een polyester valk van de oude stempel, met houten mast en gebogen gaffel is toch het mooist om te zien (op ene echte houten valk na dan) ...
Wanneer je kiest voor een ex-verhuurboot zou ik goed controleren of er geen water in de luchtkasten in voor- en achteronder staat (vaak zit er een plug in de bilge). Dit duidt soms op een lekkende rubberen neus, of erger, een gat net onder de waterlijn van huurders die dachten dat basaltblokken een fijne steiger vormen (zonde, maar gebeurt toch wel regelmatig).

Gr. Ruben
Marieholm 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl