Stabiliteit ligt vooral aan het onwerp van het schip, en daarmee samenhangend het ballast aandeel. Staal hoeft niet perse minder staboiel te zijn, er varen bijvoorbeeld hele mooie klassieke S-spantjes rond die niet om te krijgen zijn......... Kijk dus vooral na het ontwerp in deze....
Je hebt natuurlijk stabiliteit en stabiliteit. Als je kijkt naar mijn Sneekermeer die is ook absoluut niet om te krijgen, als de rest al moet reven kan ik met volle zeilen gewoon door zonder in de problemen te komen. Omgaan zal hij niet.
Maar de golfstabiliteit is ronduit waardeloos. Bij de geringste rimpel in het water deind het hele schip heen en weer, bij ee beetje golfslag heb ik, vanwege de grote uitslag van de mast, de helft van de tijd geen wind in de zeilen.
Ik kon dat goed vergelijken toen ik tijdens de vakantie, met 2 bft dus iedereen op de motor de sluis uitkwam bij Lelystad richting IJsselmeer. In het stuk naar de centrale toe kwam ons een binnenvaartschip tegemoet en verder geen golfslag. De boten om me heen gingen zondere enige beweging over de hekgolf terwijl bij mij de hele boot op en neer ging.
Windkracht 6 is geen enkel probleem op de plassen (zelfs zonder een enkel rif), maar op markermeer/ijsselmeer is windkracht 5 al te veel vanwege de golfslag die daarbij hoort. Rodeorijden is dan een betere omschrijving dan zeilen. Als je op die manier kijkt naar stabiliteit, is een stalen schip werkelijk waardeloos.