PetraVL schreef :
OK, niet afspreken alvorens de keuring is gerapporteerd .. maar ik zou dan toch al wel een bod kunnen doen onder voorbehoud van die keuring? Want als ik niet onderhandel voor een keuring, dan kan het wel eens zijn dat een verkoper helemaal niet naar mijn aanbod toe wil gaan met zijn prijs. Dan heb ik kosten voor niets gemaakt.
Als je in de gelegenheid bent om mee te lopen met de keuring dan, zo is mijn (beroepsmatige0 ervaring, het een uiterst leerzame dag. Ook als het niets wordt met het betreffende schip, kun je die ervaring heel gericht gebruiken bij een volgend schip. Kosten voor "niets" is dan mijn inziens niet terecht, wel vervelend omdat het uiteindelijke doel, de aankoop van het betreffende schip niet doorgaat.
Je kunt ook besluiten om bijvoorbeeld die dag het schip niet te laten kranen, maar dat pas na afloop van de 1e keuring te doen, dat scheelt alvast een hoop geld. (wel weer aanvullende reiskosten voor de expert)
Je kunt je ook bijlaten staan door de expert ivm de bieding.
(als hij-zij dat wil, soms enkel als verkoper hiermee ook akkoord gaat, dit ivm zijn onafhankelijke positie als expert.
Het is vaak een kip - ei verhaal, heb je zelf inzicht in waarde, condite etc, dan kun je zelf onderhandelen en prijsafspraak maken.
Let op wat je afspreekt mbt de keuring, x bedrag/percentage verborgen gebreken voor rekening verkoper, x bedrag gebreken voor rekening koper. Daarboven, recht op ontbinding vastleggen in de overeenkomst. (In de praktijk komt het zelden tot ontbinding overigens) Waardebepaling door expert, na overeengekomen prijs, is geen reden tot ontbinding. .