Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waardebepaling schip

waardebepaling schip 06 mrt 2012 11:28 #268249

Hoe kom ik er als aspirant koper achter wat een redelijke vraagprijs van een boot is?

Bij het bepalen van de prijzen kijken verkopers en kopers naar de markt. Vragen een paar verkopers een bepaald bedrag voor hun schip, dan zal een andere verkoper veelal rond dit bedrag gaan zitten.

Een expert zal mij vast aan een waarde van een schip kunnen helpen, maar ik wil ook graag bij het kennismaken met een verkoper en zijn schip al enigszins weten waar ik sta. Sommige verkopers geven namelijk ongevraagd al bij de eerste kennismaking aan dat er weinig tot geen ruimte voor onderhandelen mogelijk is (zie als voorbeeld citaat hieronder).
Nu is onderhandelen ook niet mijn sterkte kant, maar ik wil dan wel graag -objectief- weten of een verkoper een terechte prijs vraagt.
Prijs is pas verlaagd van 32500 naar 27500, dus verwacht niet dat dit kwaliteit schip voor een appel en een ei weg gaat
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 11:38 #268251

Als een verkoper zegt dat er geen ruimte is voor onderhandelingen kun je beter (een beetje gemaakt boos) gelijk weglopen.
En soms roepen ze je dan nog terug ook!
Tenslotte is de markt overvoerd met tweede hands boten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 11:44 #268255

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Petra, hoe stugger die verkoper doet, hoe langer hij met zijn boot blijft zitten. Het is momenteel echt "wat de gek er voor geeft". Zie die prijsverlaging maar als een correctie, omdat hij er eerst te veel voor vroeg. Hij heeft die prijs niet voor niets lager gemaakt, dat is een zwaktebod.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 12:01 #268261

Er bestaan ook legio cursussen om onderhandelingstaktieken te leren.
Erg leuk.
Daarna steek je de verkoper misschien wel de loef af tenzij hij natuurlijk ook zo'n cursus heeft gedaan wat bij jachtmakelaars meestal het geval is.In dat geval heb je eigenlijk al verloren... :ohmy:

Gezien de prijs van dat soort cursussen ( vaak rond de €1000) misschien helemaal niet zo gek.
Of natuurlijk een aankoop makelaar meenemen.
Ad
Laatst bewerkt: 06 mrt 2012 12:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 12:39 #268274

Weglopen heeft -nog- geen nut daar het citaat uit de eerste mail van de verkoper gekopieerd is. Ik vroeg slechts naar informatie en foto's.

Inderdaad wordt er lekker wat aangeboden. Zo ben ik gestuit op 5 schepen van een bepaald type. De prijzen variëren van 23.000 tot 40.000, waarbij de duurste de oudste is. Weliswaar staat er vermeld bij de duurste dat deze in uitmuntende staat is, maar toch vind ik het op voorhand al een behoorlijk prijsverschil.

Ik kan best wel een beetje onderhandelen (al zou een cursus niet verkeerd zijn, goede tip!) maar ik wil dan voor mezelf wel zekerheid dat ik geen onzin uit sta te kramen als ik roep dat een boot te duur ligt.

Ik vind het moeilijk uit te leggen ... ik vraag me ook af wat er wel of niet meeweegt in prijs.

Verkopers noemen bijvoorbeeld de makkelijk vervangbare dingen (electronica, bekleding) ook als belangrijk, terwijl ik die niet van belang vind. Ik vind van belang dat de boot, verstaging en mast constructief en qua onderhoud in goede staat zijn.
Electronica is al snel verouderd, of half werkend. Bekleding zou ik ook snel vervangen. En vaak is dat ook allemaal niet in de staat welke de emotionele verkoper in zijn hoofd heeft zitten ;)

Is er niet gewoon heel simpel ergens een waardeboekje, net als van auto's?
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 13:17 #268279

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Een dergelijk waardeboekje bestaat volgens mij niet. Je kunt het beste iemand meenemen die de technische staat van de boot goed kan beoordelen en een beeld heeft van de markt.
Onderhandelen gaat stukken beter als je precies weet wat er nog allemaal aan de boot moet gebeuren en wat dat gaat kosten. Je kunt daar iemand voor inhuren, bij zulke bedragen verdien je die kosten volgens mij zo weer terug. Ik heb goede verhalen gehoord over een van de sponsoren van dit forum (in de balk links).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 13:24 #268281

Het inroepen van een expert doe ik pas in het eindstadium; dat wil zeggen dat ik dan al voor mezelf heb uitgemaakt dat ik die boot wel graag wil hebben (mits er geen rare gebreken uit de keuring tevoorschijn komen).
Echter zit ik dan wel met boten en verkopers die zichzelf buiten mijn budget prijzen. Ik kan dan natuurlijk wel heel stoïcijns gaan bezichtigen, maar dat vind ik niet fair naar de verkoper plus dat ik bang ben mezelf te lekker te maken met onbereikbare boten.
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 13:25 #268282

  • Pura Vida E48
  • Pura Vida E48's Profielfoto
Het kopen van een boot is emotie. Als je een bepaalde boot ziet, dan voel je "dit is ´m". Je kunt verliefd worden op een boot, zo is mij weleens verteld. Heb je dat niet, loop je naar de volgende.
Een tweede hands boot heeft meestal verouderde electronica en andere zaken die ouder zijn. Maar, als alles werkt, kun je in ieder geval gaan varen en in je eigen tijd dingen gaan veranderen, updaten en aanpassen zodat het JOUW boot wordt. Soms heb je geluk dat er nieuwe of bijna nieuwe zeilen opzitten.
Het kan zijn dat de oudste boot, verreweg de mooiste en best onderhouden is met de juiste spullen (en geen Gamma-boot). Dan ga je voor die, ook al is ie wellicht wat duurder.

Waar het om gaat is dat de boot en motor in orde zijn. Da´s wel het meest belangrijke. En als je dan voelt dat dit jouw boot moet worden, en de prijs is enigszins redelijk (je gaat bijvoorbeeld niet overgeven als je de prijs ziet), dan doe je een bod. Veel verkopers, zijnde geen makelaars, vinden het ook leuk dat iemand enthousiast is over hun troetelkindje.

Als je puur en alleen met je prijsboekje of zoals bij huizen en autos en SMS moet sturen "voor de zogenaamd juiste prijs", ben je volgens mij niet goed bezig. Dat heet handel.
Maar, dat is maar mijn mening. Ik koop een boot op gevoel en kijk daarnaast ook wel naar de prijs, maar niet andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 13:31 #268284

Het komt op mij een beetje over: "het is maar net wat een gek ervoor geeft".

Die gevoelskwestie ben ik het mee eens hoor. Maar ik wil ook niet teveel geld uitgeven omdat ik verliefd ben. Maar voordat ik echt totaal verliefd loop te zijn met roze bril wil ik zorgen dat de centjes niet te hard mijn portemonnee uitvliegen ;)
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 13:33 #268285

Stel zelf eens een staatje op van hoe lang iets mee gaat:
Zeilen: 10 jaar.
Verstaging: 10 jaar (volgens sommige verzekeringen)
Motor: 20 jaar
Vallen etc: 10 jaar
Antifauling: 2 jaar
Electronica: 7 jaar
Kussens: 15 jaar
Bekleding: 7 jaar
Dek beslag: 15 jaar
Lieren: 20 jaar
etc.

loop deze standaard lijst per boot af en je weet wat er allemaal vervangen aangepast moet worden. Dit kun je dan van de nieuwprijs van de boot aftrekken en je weet aardig wat de waarde is. als er bijvoorbeeld 5 jaar oude zeilen bij zitten kun je 50% van de waarde van de zeilen aftrekken.

het lijkt heel erg nattevinger werk, maar in de praktijk zul je zien dat het allemaal vrij aardig klopt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 13:38 #268287

Hee, dat is een goede lijst. Hartstikke bedankt :)
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 13:40 #268288

Pjetrow schreef :
Een dergelijk waardeboekje bestaat volgens mij niet. Je kunt het beste iemand meenemen die de technische staat van de boot goed kan beoordelen en een beeld heeft van de markt.
Onderhandelen gaat stukken beter als je precies weet wat er nog allemaal aan de boot moet gebeuren en wat dat gaat kosten. Je kunt daar iemand voor inhuren, bij zulke bedragen verdien je die kosten volgens mij zo weer terug. Ik heb goede verhalen gehoord over een van de sponsoren van dit forum (in de balk links).

Ergens staat mij bij dat er vroeger zoiets was , geinitieerd door de Waterkampioen geloof ik.
En inderdaad hier: www.vaargelijk.nl/node/12
Alleen kan ik er net bij want ik ben geen waterkampioenlid.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 14:09 #268292

Hmmm ... misschien is het dan zaak voor mij lid te worden?! Nu ben ik niet zo'n fan van de anwb/waterkampioen. In ieder geval wel heel erg bedankt voor de link en de tip!
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 14:27 #268295

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
PetraVL schreef :
Het inroepen van een expert doe ik pas in het eindstadium; dat wil zeggen dat ik dan al voor mezelf heb uitgemaakt dat ik die boot wel graag wil hebben (mits er geen rare gebreken uit de keuring tevoorschijn komen).
Zorg dan wel dat je over de prijs nog geen afspraken hebt gemaakt. Wat uit zo'n keuring komt is niet alleen nuttig om de koop eventueel af te kunnen blazen, maar die onafhankelijke blik naar een boot waarvan waarschijnlijk zowel de koper als verkoper een te rooskleurig beeld hebben is ook heel handig om in de prijsonderhandelingen mee te nemen!

De kans is groot dat je de kosten van de keuring terugverdiend (en wellicht nog meer) door de lagere prijs die je kunt bedingen met het rapport in de hand.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2012 14:30 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 14:34 #268297

het kan ook van de omstandigheden afhangen.
ik zocht een boot om ook op te gaan wonen en later mee weg te gaan.

ik zie wat ik wil hebben, zo in een flits wist ik dat is het.

vraagprijs was een ton (guldens) , ik had niet meer dan 80K te besteden.
dus eerlijk gezegd, kijk ik heb 80, als je wilt gaan we naar de bank voor een garantie, ja of nee. hij had het geld zeer dringend nodig en ik had het.

het werd mijn boot, voor die prijs nadat we geen verborgen gebreken hadden gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 14:52 #268302

OK, niet afspreken alvorens de keuring is gerapporteerd .. maar ik zou dan toch al wel een bod kunnen doen onder voorbehoud van die keuring? Want als ik niet onderhandel voor een keuring, dan kan het wel eens zijn dat een verkoper helemaal niet naar mijn aanbod toe wil gaan met zijn prijs. Dan heb ik kosten voor niets gemaakt.

Ja Sietse, ik kan me zo voorstellen dat als je een verkoper het geld direct voor zijn neus legt, dat je een sterke onderhandelingspositie hebt.
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waardebepaling schip 06 mrt 2012 15:41 #268310

PetraVL schreef :
OK, niet afspreken alvorens de keuring is gerapporteerd .. maar ik zou dan toch al wel een bod kunnen doen onder voorbehoud van die keuring? Want als ik niet onderhandel voor een keuring, dan kan het wel eens zijn dat een verkoper helemaal niet naar mijn aanbod toe wil gaan met zijn prijs. Dan heb ik kosten voor niets gemaakt.

Als je in de gelegenheid bent om mee te lopen met de keuring dan, zo is mijn (beroepsmatige0 ervaring, het een uiterst leerzame dag. Ook als het niets wordt met het betreffende schip, kun je die ervaring heel gericht gebruiken bij een volgend schip. Kosten voor "niets" is dan mijn inziens niet terecht, wel vervelend omdat het uiteindelijke doel, de aankoop van het betreffende schip niet doorgaat.
Je kunt ook besluiten om bijvoorbeeld die dag het schip niet te laten kranen, maar dat pas na afloop van de 1e keuring te doen, dat scheelt alvast een hoop geld. (wel weer aanvullende reiskosten voor de expert)
Je kunt je ook bijlaten staan door de expert ivm de bieding.
(als hij-zij dat wil, soms enkel als verkoper hiermee ook akkoord gaat, dit ivm zijn onafhankelijke positie als expert.

Het is vaak een kip - ei verhaal, heb je zelf inzicht in waarde, condite etc, dan kun je zelf onderhandelen en prijsafspraak maken.
Let op wat je afspreekt mbt de keuring, x bedrag/percentage verborgen gebreken voor rekening verkoper, x bedrag gebreken voor rekening koper. Daarboven, recht op ontbinding vastleggen in de overeenkomst. (In de praktijk komt het zelden tot ontbinding overigens) Waardebepaling door expert, na overeengekomen prijs, is geen reden tot ontbinding. .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl