Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wing 6.8

Wing 6.8 06 mrt 2008 22:22 #28826

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo Allemaal,

Na 2 avonden het halve zeilersforum doorgespit te hebben :roll: heb ik nu mijn eerste (en vast niet de laatste) vraag.

Ik zal mij eerst even heel kort voorstellen, ik ben nieuw hier. :D

Mijn naam is Rob en zeil al vanaf mijn jeugd.
Ben begonnen in de piraat, daarna Flying Junior, daarna Vaurien (hout en nog steeds in bezit) en nu heb ik nog een Dart 18 catamaran welke te koop is.

Ik ben nu op zoek naar een kajuitjacht(je) van ong. 6 tot 7 mtr.
Tijdens mij zoektocht kwam ik een Wing 6.8 tegen.
Bouwjaar '81, verder weet ik eigenlijk ook niets.
Vind het qua lijn (om te zien) een mooi ding.
Mijn "probleem" is dat ik niets, maar dan ook eigenlijk niets over deze boot kan vinden.
Is het wat? Kwaliteit, zeileigenschappen enz enz.
Wie heeft er ervaring met de Wing of weet er het een en ander over te vertellen.

Ik hoop op een paar goede reactie's.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 06 mrt 2008 22:32 #28827

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hallo Rob,

Welkom hier, dat je veel plezier aan het forum mag beleven!

Bedoel je deze?

link.marktplaats.nl/139906174

Over het algemeen zijn Wings goed gebouwde scheepjes. Niet de meest snelle zeilers maar wel met prettige zeileigenschappen.

Ik kan ook zo niet wat vinden voor je, hoop voor je dat hier wat reacties komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wing 06 mrt 2008 22:45 #28828

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo,

Dát is een snelle reactie.
Het is inderdaad de boot die ik bedoel.

Ben er even wezen kijken en wat me opviel was dat er van voor naar achteren een metalen strip loopt die net iets over het gangboord uitsteekt.
Als je de linker foto bekijkt dan zie je de stipjes wel zitten. Dit zijn de gaten in de strip.
Hieronder (tussen de romp en de strip, lastig uitleggen) lijkt het alsof er een dikke laag polyester of opvulmiddel zit.
Hierin zitten heel veel barsten en ook zijn er soms stukken uit.
De strip lijkt niet echt los te zitten maar toch, het is even iets om naar te kijken.

Ook viel me op dat bij sommige staanders van het "Hekje" de bouten tussen dit opvulmiddel steken. Maar dus niet bij allemaal.
Lijkt alsof er een beetje mee gerommeld is.
Nu verwacht ik van een boot van 27 jaar niet dattie helemaal nieuw is maar ben wel benieuwd of iemand hier iets vanaf weet.

Kwam ook enkele blaasjes tegen welke overigens met de nagel wel plat te krijgen zijn.
Vraag me af of het osmose is of dat het gewoon lucht onder de verf is.

Helaas heb ik er nog niet in de boot kunnen kijken en heb geen idee van de indeling.

Als laatste:
Ik weet dat deze boot verkocht wordt zonder genua, dus met alleen een fok.
Is dat een "probleem"?

Het is al geen snelle zeiler zoals ik begrijp maar met alleen een fok wordt het er vast niet beter op.
Of zou de Wing origineel überhaupt geen genua hebben???

AANPASSING VAN MIJ: WORDT VERKOCHT MET ROLGENUA, DUS GEEN FOK, mijn excuses
Daarmee draai ik de vraag om, is het eventueel nog nadelig om alleen een rolgenua te hebben en geen fok


En zoals ik al vermeldde, ik ben nog lang niet klaar met vragen.

Dus bij deze een 2e bombardement met vragen.....

Alvast bedankt!

Groet,

Rob.

PS: Ik heb in ieder geval al 2 avonden met plezier een paar uur naar het beeldscherm zitten staren dus dat plezier komt wel goed :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 06 mrt 2008 22:53 #28829

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Die metalen strip die je bedoeld is een schuurstrip denk ik, die is bedoeld om je boot te beschermen als je langs paaltjes en zo gaat. Het vulmiddel wat je beschrijft is dat hard of zacht? Dit kan kit zijn. Hoeft niet meteen te betekenen dat er aan gerommeld is maar het is wel goed daar verder naar te kijken. Net zoals de bouten bij het hek.
Die blaasjes kunnen of osmose zijn (waar zitten die blaasjes overigens) of ontstaan zijn door ingesloten lucht. Krab zo'n blaasje eens open, als die zurig ruikt is het osmose.
Alleen een fok betekent waarschijnlijk dat je bij weinig wind wat aan snelheid gaat verliezen, maar wie weet wat er voor een genua nog op past. Meestal met een beetje zoeken kan je iets vergelijkbaaars op de kop tikken tweedehands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wing 06 mrt 2008 22:57 #28830

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo,

Je bent echt snel.
Het vulmiddel is hard, het is zeker geen kit.

Overigens denk ik dat het geen stootrand is. Daarvoor steekt ie naar mijn idee niet ver genoeg uit.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

De blaasjes zitten aan de zijkant boven de waterlijn.
Ik schat een cm of 20 boven de waterlijn.
Met de nagel druk je ze zo plat, kapot drukken heb ik niet gedaan omdat het mijn boot niet is. Als de eigenaar er bij is dan vind ik het anders maar nu vind ik dat ik dat niet kan maken.

Nou, alvast bedankt maar weer.

Groet,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 06 mrt 2008 23:37 #28832

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Blaasjes boven de waterlijn? Lijkt me stug dat dat osmose zou zijn. Dat ontstaat toch eigenlijk alleen als polyester onbeschermd gedurende langere tijd in contact met water is. Boven de waterlijn is daarvan geen sprake.

De strip is geen stootrand maar een voetreling. Kan je je dus tegen afzetten als je over de gangboorden loopt en het schip helt. Meer schepen hebben zoiets (de Standfast Loper bv) en de gaatjes zijn prima plekken voor blokjes etc.

Er zal toch wel een soort vulmiddel zijn gebruikt tussen het dek en de voetreling; komt die los dan krijg je op den duur speling in de reling. Lijkt me niet urgent tenzij het over de gehele lengte van de boot af aan het brokkelen is.

Waarom wordt ie trouwens verkocht zonder genua als er in de advertentie over een rolgenua gesproken wordt?

Een zeil is soms nog wel eens tweedehands te vinden, zie in Zeiltuigage voor wat adresjes.

Succes met nadenken over dit bootje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wing 07 mrt 2008 00:01 #28835

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo Delphi32,

Bedankt voor je reactie.

Je hebt overigens gelijk, hij wordt verkocht met een rolgenua.
Ik heb mijn eerdere berichtje reeds aangepast en daarmee ook de vraag....

Is het nadelig om alleen een genua te hebben en geen fok?
Of kan je, bij hardere wind de genua een eindje oprollen zodat je een "fok" overhoudt?

Bedankt voor je suggestie van de voetreling. Dit is het inderdaad denk ik.
Zou er zelf niet aan gedacht hebben.
De blokken voor de schoot van de genua zitten aan de staanders van het hekje, vlak boven het gangboord. Aan de voetreling is hoofdzakelijk het net bevestigd (heeft zo'n net nog een naam??) De standers van het hekje zitten waarschijnlijk samen met de voetreling vast d.m.v. een bout die dwars door het dek gaat (Denk ik) Deze bout komt er op sommige plekken dus buiten de romp weer uit.
De bouten die aan de andere kant van de voet van de staanders zitten gaan denk ik dwars door het gangboord en zitten waarschijnlijk met een bout/moer systeem vast. (denk ik)

Je denkt dus dat de blaasjes geen osmose is?
Ik zal, als ik zover kom, de eigenaar vragen of ik er een kapot mag drukken. Zal er eens goed aan snuiven.

In ieder geval weer bedankt voor de snelle reacties.

Ik hoop er nog vele te krijgen.

Groet,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 07 mrt 2008 00:20 #28837

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mooi dat die rolgenua erbij zit, alvast 1 zorg minder ;)
Is het nadelig om alleen een genua te hebben en geen fok?
Of kan je, bij hardere wind de genua een eindje oprollen zodat je een "fok" overhoudt?
Genua oprollen is niet ideaal maar het kan wel. Omdat het gros van de zeilers bij 5+Bft de haven niet eens verlaat kan je rustig stellen dat de meesten genoeg hebben aan een genua die in noodgevallen weggerold wordt. De wat fanatiekere zeilers (en geloof me, daar lopen er hier heel wat van rond) gaan toch naar buiten maar met fok ipv genua.
Is het dus nadelig om geen fok te hebben? Dat hangt van je zeilgedrag af :D
De blokken voor de schoot van de genua zitten aan de staanders van het hekje, vlak boven het gangboord. Aan de voetreling is hoofdzakelijk het net bevestigd (heeft zo'n net nog een naam??)
Dat heeft inderdaad een naam: een relingnet. Hoe verrassend :)
De staanders heten trouwens scepters en het hekje heet de reling. Niet om je te plagen hoor, maar om je een beetje in te wijden in het jargon. Kijk ook eens op de ZeilersWiki voor de uitleg van meer termen.
Schootblokken aan de scepters kan wel maar is niet ideaal. Je krijgt in principe een soort permanente puntbelasting op 2 boutjes door het dek.
De standers van het hekje zitten waarschijnlijk samen met de voetreling vast d.m.v. een bout die dwars door het dek gaat (Denk ik) Deze bout komt er op sommige plekken dus buiten de romp weer uit.
De bouten die aan de andere kant van de voet van de staanders zitten gaan denk ik dwars door het gangboord en zitten waarschijnlijk met een bout/moer systeem vast. (denk ik)
Een bout die buiten de romp naar buiten komt? Je bedoelt hopelijk benedendeks en niet dat ie naar buiten steekt?
In ieder geval weer bedankt voor de snelle reacties.
Blij te horen dat je je goed vermaakt op ons forum ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wing 07 mrt 2008 07:23 #28845

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo Delphi,

De bout steekt (ik was misschien wat onduidelijk) buiten de romp, in het overstekende randje van de voetreling.

In "uitlegtaal"

*) Voetreling steekt iets over.
*) De "oversteek" is opgevuld met hard vulmiddel wat her en der afbrokkelt. Ook zitten hier heel veel barsten in.
*)Van boven naar beneden (dus door het dek heen) is een bout gestoken welke door het overstekende stukje er weer uit komt. Daar is weer een moer opgezet.
De moet zit dus vast in het opvulmiddel en rond de moer is uiteraard ruimte ontstaan.

Ik heb de boot gezien zoals hij ook op de foto's van MP staat.
Als je dus langs de romp naar boven kijkt zie je de bout en moer dus zitten.
MAAR: Niet overal dus, zo her en der steekt die bout met moer erdoor.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is en dat je me wellicht kan vertellen of je daar een goed gevoel bij hebt of niet.

Anders rij ik er gewoon nog een keer heen. Tis voor mij niet zo ver rijden en dan maak ik wat foto's.

Alvast (ik val in herhaling) bedankt.

Groet,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoop wing 6.8 16 mrt 2008 13:44 #29418

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo medezeilers,

Ik heb de wing 6.8 gekocht. Heb gisteren samen met de eigenaar in de kajuit gekeken enzo en het zag er allemaal erg goed en verzorgd uit. Hij had de boot als 2e eigenaar en heeft hem ongeveer 26 jaar gehad en uit zijn verhalen maak ik op dat hij hem met veel liefde heeft onderhouden.
Ook over de eerder besproken geplamuurde voetrand kon hij vertellen wat het was en het lijkt mij geen groot probleem.
De voetrand is vroeger dichtgemaakt om het allemaal wat mooier te maken.
Probleem was dat daardoor het water op het gangboord niet weg kon en zo uiteindelijk in de kajuit kwam. Ze hebben toen het spul weer weggehaald en nu is alles weer oké. Het ziet er alleen niet helemaal mooi uit. Verder een nette boot en met heel veel nieuwe accesoires.

De blokken die aan de scepters zitten waar ik het eerder over had, zijn niet de blokken voor de genua maar voor de rolsysteem van de genua. Voor de schoot zit er aan beide kanten gewoon een rail op het dek met daaraan de schootblokken.

Nu heb ik nog wel een vraag over een aantal dingen.
Ik wil met de boot gaan ankeren. Niet elke nacht maar gewoon zo af en toe eens op een rustig plekkie voor anker. Daarvoor ben ik natuurlijk accu's nodig om alle (navigatie)verlichting, radio (voor een rustig achtergrond muziekje) e.d. te kunnen laten werken.

- Wat voor soort accu raden jullie mij aan?
- Of raden jullie mij aan om 2 accu's te nemen?
- Welke of wat voor acculader?
- Overigens hoeft de motor niet op de accu's gestart te worden, dit moet (helaas manueel gebeuren)

Tevens heb ik een vraag over de navigatieverlichting voor 's avonds en 's nachts.
Volgens mij moet je als je zeilt (dus zonder motor) alleen een toplicht voeren.
Zodra je op de motor vaart moet je het rode en groene licht voeren + heklicht.
Als je voor anker ligt voer je het toplicht.

Klopt dit?

Is er ook nog een bepaalde plek waar de rode en groene lamp zich moeten bevinden?
Bij deze boot zitten ze ongeveer halverwege de mast. Dat zal denk ik op ongeveer 6 mtr boven het water zijn. Het heklicht heb ik nog niet kunnen ontdekken. Kan het zijn dat deze bij het toplicht is "ingebouwd"? Bestaan er dergelijke lampen waar het toplicht en heklicht in 1 zitten?

Alvast bedankt voor de reactie's en mocht je een boot tegenkomen met de naam "Blue Wing" It's me!

Groetjes,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 16 mrt 2008 13:52 #29419

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
He Rob,

Gefeliciteerd met je aanschaf! Hopelijk kan je er ook nog minstens 26 jaar van genieten.

De blokjes bij de scepters zijn dus voor de roller. Dat is inderdaad geen probleem, wordt vaker toegepast. Het verhaal van de voetrand is voor mij nog wat duister, misschien dat je er nog een keer een close up foto van kan maken.

Je overige vragen zijn denk ik beter op hun plek in Stroom & Electronica; maak er maar een nieuw topic voor want zo te zien stel je vragen die veel antwoorden (en nieuwe vragen!) kunnen opleveren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 16 mrt 2008 20:14 #29432

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Gefelicteerd met je boot. Op de plaatjes ziet hij er netjes uit. Kun je vast veel plezier aan beleven.

Mijn insteek zou zijn om nu even niets aan te schaffen maar gewoon te gaan varen. Ankeren kun je nog altijd met een stormlantaarn op petroleum en die kosten nog geen 10 euri :idea: Als je dan later vindt dat er meer moet weet je beter wat je wil.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 16 mrt 2008 21:19 #29442

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Gefeliciteerd en heel veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 16 mrt 2008 21:30 #29445

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Gefeliciteerd met de aankoop! 8) Dat je er veel plezier aan mag beleven! :D
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wing 6.8 22 apr 2008 17:28 #31337

  • josd
  • josd's Profielfoto
Rob,

Gefeliciteerd met de aankoop van je Wing 6.8. Zelf ben ik een wing 6.8 aan het restaureren, ben nu ongeveer terug op het casco. Ik kan je wel wat aanvullende gegevens geven van dit ontwerp.

De romp is een ontwerp van de engelse ontwerper David Thomas, hij heeft vele boten ontworpen waarvan de Hunter Sonata één van de meest succesvolle is. er zijn er zo'n 800 van gebouwd rond 1980 en er varen er nog steeds (in Engeland) vele fanatiek wedstrijden mee (ze traileren daar gewoon). In Nederland varen een vijftal exemplaren rond (heb er tot acht jaar geleden ook één gehad, de Haasje Repje).Zie ook de site van de klasseorganisatie, je zult zien, het lijkt veel op mekaar.
www.sonata.org.uk/index.php

De opbouw is volgens mij door iemand anders ontworpen, hoe dan ook, de boot is gebouwd bij Prins in IJsselmuiden destijds, deze meneer Prins is nu woonachtig in Dronten en heeft een bedrijf in carbonproducten, echt high tech (Prince Fiber Tech). Hij heeft geen werf meer oid en ook geen nazorg tav verkochte boten, dat ligt allang achter hem.

De Wing 6.8 is op zich een goede zeiler, met name aan de wind sterk, halve wind gemiddeld en voor de wind matig vanwege zijn wat opgetrokken en smalle kont, geen planeer boot dus! Overigens best prettig als je je gezin tevreden wilt houden, want dat is de reden, een racer/ cruiser was het uitgangspunt voor het ontwerp.
Afhankelijk van hoeveel erin is getimmerd en geplaatst (en vooral waar) zal het gewicht hiervan in hoge mate bepalen hoe snel je boot uiteindelijk is.

Mijn 6,8 is in 1995 uit de mal gekomen, gebouwd door een werknemer van Prins in de vrije uurtjes nadat de mallen jaren in een hoek hadden gelegen en zelfs wat waren vervormd omdat er water in had gestaan.
Waarom toch die boot zou je zeggen, wel omdat die niet van enkel galsvezel en polyester is gebouwd zoals alle Wings maar van vinylester (geen osmose) en met name kevlar, wat glas en carbon. Tevens is de hele boot in sandwichconstructie uitgevoerd. Wat levert dit op, een knetterstijve boot, sterk en relatief licht.
Hierdoor voert hij meer kielgewicht en staat er een groter zeilplan op, bij uitstek geschikt om wedstrijden mee te varen. De boot deed het goed in wedstrijden. Omdat de romp bijna identiek is aan die van de Sonata weet ik dat het in principe een snel schip kan zijn.
Je begrijpt dat ik er zo goed als niets in wil hebben en eerlijk gezegd, voor een boot van deze afmeting heb je ook niet veel nodig anders dan wat hand held apparatuur als je naar de eilanden gaat en een goed bed. De boot is redelijk zeewaardig, het is vooral het feit dat er geen inboard in zit maar een buitenboordmotor die je beperkt, bij behoorlijke golfslag doet de motor de helft van de tijd niets omdat ie uit het water schiet. Echter 's zomers eens buitenom of naar de eilanden behoort absoluut tot de mogelijkheden mits de bemanning het aan kan.

Zelf hoop ik mijn Wing dit najaar naar de haven te kunnen varen om deze winter de dek layout af te maken. Vooralsnog heb ik nog enkele weken schuren en plamuren te gaan voordat de boot kan worden gespoten en weer kan worden opgebouwd.

Mocht je vragen hebben over zaken waar je tegenaan loopt dan hoor ik het wel, het bootje is het in ieder geval waard!
Tip : zo te lezen heb je nog niet veel te maken gehad met zeilboten, ga via een KNWV vereniging je CWO Kielboot opleiding doen, erg leuk en vooral leerzaam om te doen. mijn vrouw was destijds na deze cursus verkocht en dat is heel wat waard!

Veel zeilplezier toegewenst, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wing 25 apr 2008 14:41 #31489

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo Jos,

Ontzettend bedankt voor je antwoord.
uiteraard ook de andere forumgebruikers BEDANKT!!

Ik heb ondertussen al een paar keer gezeild en het bootje bevalt goed! Zeilt lekker en de snelheid valt me niet tegen.
Ik heb inderdaad van kajuitboten nog weinig kaas gegeten, zeilen op zich doe ik al van kinds af aan.

Op dit moment ben ik erg tevreden met de boot. Her en der moet er wel opnieuw gekit worden. O.a. bij de scepters loopt er druppelgewijs nog wel wat water naar binnen.

Groter probleem is de ankerbak. Ik kwam er 2 dgn na aankoop achter dat de kussens in de punt, maar ook het houtwerk drijfnat waren. Hoe ik dat niet heb kunnen zien of merken is mij een raadsel. Maar goed, ik was te laat.
Heb het houtwerk eruit gehaald, kussens mee naar huis en de ankerbak dichtgetaped. Nu moet ik alleen bekijken waar het lek zit en hoe ik dit weer dicht krijg. Eerst het zaakje maar laten drogen, dan zie ik wel weer verder.
Ik wil ook zien dat als ik em weer ga opbouwen dat ik dan het bed in de punt iets kan verlengenen, dit is nu te kort. Een kind kan er prima liggen maar ik niet. Vond het alleen geen reden om de boot daarvoor niet te kopen.

Al met al, geen slecht gevoel, er moet alleen nog het een en ander gebeuren om hem helemaal af te maken.
Maar ja, dat houdt je bezig.

Koop een boot & werk je dood... :wink: :D

Tijd voor het mooie weer, tijd om te genieten!

Bedankt voor de reactie's en als iemand nog tips heeft met betrekking op de ankerbak of kitten van het dekbeslag dan hou ik me aanbevolen.

Groetjes,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wing 6.8 25 apr 2008 19:39 #31495

  • josd
  • josd's Profielfoto
Hallo Rob,
Ankerbak lekker laten drogen, goed opschuren, en opnieuw lamineren helemaal tegen de bovenkant van het dek aan, de ankerbak gaf mij dezelfde problemen is gewoon te licht gemaakt.
Wat betreft de scepterpotten niet gaan priegelen, eraf, schoonmaken kitten en monteren, niet direct strak aandraaien maar pas na uitharding van de kit (anders pers je alles er tussenuit), succes!
Groet
Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 06 mei 2008 18:36 #31890

  • powerbox
  • powerbox's Profielfoto
Hoi hoi,

wat leuk, eindelijk vind ik nog een paar mensen met een Wing 6.8. Wij hebben ons wing nu een paar jaar. Dit jaar wordt het een treurig jaar voor ons zeil plezier.
We hebben besloten om hem dit jaar op de kant te laten staan voor een grote verf beurt. Alles wordt opnieuw in de 2 componenten gezet.

Vorig jaar heb ik de mast ( zwart gecoat aluminium ) helemaal kaal geschrapt. Dit raad ik iedereen af. Wat een rotwerk was dat. Maar het is gelukt en hij is nu weer heel mooi zwart.

Ik las het probleem van het water in de ankerbak. Misschien een tip om even te kijken naar je vuldop van je waterzak. Waar de slang het dek ingaat kan het zijn dat dit niet meer goed aansluit. Ik heb hier een extra kit randje omgezet en wij hebben nergens meer last van.

Voor de scepterpotten en ander dekbeslag raad ik kitten af. Dit ivm het feit dat kit plakt en als je het er weer afhaalt dat je soms stukken gelcoat eraf trekt. Ik gebruik altijd een soort kauwgom. Ik weet de naam even niet maar het is grijs van kleur en je kan het kneden en er dan tussen stoppen. Bouten aandraaien en het grijze kauwgom zit overal tussen.

Als iemand vragen of problemen heeft dan hoor ik het wel.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 06 mei 2008 19:25 #31891

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Die grijze kauwgom is butileen. Het wordt meestal gebruikt als afdichting voor luiken ed. Het dicht fantastisch af maar heeft als nadeel dat het nooit hard wordt en dus bij elke belasting blijft vloeien. Het perst dan dus steeds verder uit de naad.

Je moet dus vaak jaarlijks een randje wegnemen dat er uitgeperst is.

Op eebn dag zit er dus niets meer in je naad en dicht het niet meer af. Omdat luiken niet of nouwelijks belast worden is het daar zeer geschikt voor.

Ik heb vroeger een Signet 20 gehad waar alle beslag hiermee was afgedicht. Jaarlijks hielden we spul over ter grootte van een gehaktbal. Na 5 jaar is het scheepje verkocht en we hebben nooit lekkerij gehad.

Ik heb niet zo lang geleden een rolletje gekocht bij KOK in Rotterdam ze hadden het gewoon op voorraad.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maiden Voyage 25 mei 2008 09:20 #33025

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo Forummers,

Bedankt voor alle reactie's.
Ik heb inmiddels mijn maiden voyage gehad.
Ben in het Pinksterweekend 3 dagen op pad geweest met de boot.
Mijn doel was om de zaterdag van Zwartsluis naar het Bergummermeer (Friesland) te varen in 1 dag. Hier staan we met de caravan. Dit is dus niet gelukt. Heb in Langweer overnacht en ben die zondag uiteindelijk aangekomen. Het is me allemaal zéér goed bevallen. Vond het ook enorm gaaf dat ik alles alleen heb gedaan. Geeft toch een soort van "overwinnings" gevoel. Omdat ik dus niet terug kon qua tijd heb ik die woensdag en donderdag vrij genomen. Ben die woensdag weer retour gegaan. Heb overnacht in Echternerbrug. Het mooie was dat er die woensdagavond een heel mooi windje 4 stond dus ik heb ook eindelijk eens echt "echt" kunnen zeilen met de wing. Die donderdag binnendoor weer terug gevaren.

Al met al is het me allemaal zéér goed bevallen en ik ga dit dus ook zeker vaker doen. De verkoop van de catamaran heb ik nog geen spijt van gehad. Ik vraag me nu ook af of ik dat ooit wel ga krijgen.


Dan nog 1 probleem waar ik tijdens mijn tripje tegenaan liep.
Ik heb een behoorlijke bezinegeur aan boord. De tank zit in een ruimte onder de bank in de kuip. Tussen die ruimte en de kajuit zit alleen een houten schotje dus dat is niet 100% van elkaar afgesloten.
De tank altijd maar buiten laten staan vind ik ook geen optie.
Ik heb een quiksilver tank van 10 of 11 liter.
Wat me opvalt is dat als het warm wordt de "omgeving" rond de slangaansluiting naar de motor van de tank nat/vochtig wordt. De benzinedamp wordt er daar dus wel uitgeperst.

* Ik vraag me af of dat normaal is of dat dat officieel niet zou mogen.
* Heeft er iemand tips om, zodra het probleem van de tank is opgelost, die geur kwijt te raken.

Alvast bedankt en iedereen een hele goede zeilzomer gewenst!!

Groetjes,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wing 6.8 25 mei 2008 19:08 #33117

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hallo Rob,

Kennelijk lekt de benzine langs de aansluitingen, dit zou niet moeten gebeuren. Je kan eens kijken of de aansluitingen goed zijn. Neem ze los en inspecteer de boel. Desnoods schoonspoelen en opnieuw proberen. Blijft dit lekken dan moet je echt hier iets aan gaan doen, de boel mag beslist niet lekken! Benzinedamp levert nu eenmaal ontploffingsgevaar op.

Mocht je een andere tank zoeken, dan kan je een kunststof tank over wegen (heb er heeeeel toevallig nog een liggen die ik niet gebruik, even PBtje als je meer wilt weten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl