Rob,
Gefeliciteerd met de aankoop van je Wing 6.8. Zelf ben ik een wing 6.8 aan het restaureren, ben nu ongeveer terug op het casco. Ik kan je wel wat aanvullende gegevens geven van dit ontwerp.
De romp is een ontwerp van de engelse ontwerper David Thomas, hij heeft vele boten ontworpen waarvan de Hunter Sonata één van de meest succesvolle is. er zijn er zo'n 800 van gebouwd rond 1980 en er varen er nog steeds (in Engeland) vele fanatiek wedstrijden mee (ze traileren daar gewoon). In Nederland varen een vijftal exemplaren rond (heb er tot acht jaar geleden ook één gehad, de Haasje Repje).Zie ook de site van de klasseorganisatie, je zult zien, het lijkt veel op mekaar.
www.sonata.org.uk/index.php
De opbouw is volgens mij door iemand anders ontworpen, hoe dan ook, de boot is gebouwd bij Prins in IJsselmuiden destijds, deze meneer Prins is nu woonachtig in Dronten en heeft een bedrijf in carbonproducten, echt high tech (Prince Fiber Tech). Hij heeft geen werf meer oid en ook geen nazorg tav verkochte boten, dat ligt allang achter hem.
De Wing 6.8 is op zich een goede zeiler, met name aan de wind sterk, halve wind gemiddeld en voor de wind matig vanwege zijn wat opgetrokken en smalle kont, geen planeer boot dus! Overigens best prettig als je je gezin tevreden wilt houden, want dat is de reden, een racer/ cruiser was het uitgangspunt voor het ontwerp.
Afhankelijk van hoeveel erin is getimmerd en geplaatst (en vooral waar) zal het gewicht hiervan in hoge mate bepalen hoe snel je boot uiteindelijk is.
Mijn 6,8 is in 1995 uit de mal gekomen, gebouwd door een werknemer van Prins in de vrije uurtjes nadat de mallen jaren in een hoek hadden gelegen en zelfs wat waren vervormd omdat er water in had gestaan.
Waarom toch die boot zou je zeggen, wel omdat die niet van enkel galsvezel en polyester is gebouwd zoals alle Wings maar van vinylester (geen osmose) en met name kevlar, wat glas en carbon. Tevens is de hele boot in sandwichconstructie uitgevoerd. Wat levert dit op, een knetterstijve boot, sterk en relatief licht.
Hierdoor voert hij meer kielgewicht en staat er een groter zeilplan op, bij uitstek geschikt om wedstrijden mee te varen. De boot deed het goed in wedstrijden. Omdat de romp bijna identiek is aan die van de Sonata weet ik dat het in principe een snel schip kan zijn.
Je begrijpt dat ik er zo goed als niets in wil hebben en eerlijk gezegd, voor een boot van deze afmeting heb je ook niet veel nodig anders dan wat hand held apparatuur als je naar de eilanden gaat en een goed bed. De boot is redelijk zeewaardig, het is vooral het feit dat er geen inboard in zit maar een buitenboordmotor die je beperkt, bij behoorlijke golfslag doet de motor de helft van de tijd niets omdat ie uit het water schiet. Echter 's zomers eens buitenom of naar de eilanden behoort absoluut tot de mogelijkheden mits de bemanning het aan kan.
Zelf hoop ik mijn Wing dit najaar naar de haven te kunnen varen om deze winter de dek layout af te maken. Vooralsnog heb ik nog enkele weken schuren en plamuren te gaan voordat de boot kan worden gespoten en weer kan worden opgebouwd.
Mocht je vragen hebben over zaken waar je tegenaan loopt dan hoor ik het wel, het bootje is het in ieder geval waard!
Tip : zo te lezen heb je nog niet veel te maken gehad met zeilboten, ga via een KNWV vereniging je CWO Kielboot opleiding doen, erg leuk en vooral leerzaam om te doen. mijn vrouw was destijds na deze cursus verkocht en dat is heel wat waard!
Veel zeilplezier toegewenst, Jos