Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke kiezen?

Welke kiezen? 11 okt 2012 16:40 #328749

Ok, we zijn er uit. Mede dankzij al jullie hulp en tips. Bedankt daarvoor.
We gaan sowiezo voor de Spirit 28. Dat maakt het zoeken al wat eenvoudiger. Momenteel 2 opties (dus jullie zijn bijna af van mijn lastige en soms naïeve vragen :-) Althans over een boot kopen dan.... ).

We hebben er 2 op het oog. Beide zijn denk ik in goede staat qua structurele dingen: recente goede osmose meting bij 1, keuringsverslag, etc. Motor zal elkaar niet heel veel ontlopen.

Grootste verschil is dat:
Boot 1 is de afgelopen tijd zeer goed onderhouden, alles netjes, maar is ooit casco geleverd en interieur is door een (zeer handige) amateur gedaan , is niet slecht gedaan maar duidelijk minder van kwaliteit dan een werfgebouwde, minder fraai afgewerkt etc.

Boot 2 is van binnen heel mooi, maar heeft een jaar stil gelegen: bolders niet zo mooi, stagspanners roestig, sommige vallen droog, buiskap tent wat meer verweerd, paar blokjes moeten vervangen, etc.

Boot 2 is schat ik na onderhandelen 1000 euro duurder dan boot 1. (vraagprijs ligt 1400 uit elkaar). Daar komt nog bij dat er wat accessoires bij boot 1 zitten die boot 2 niet heeft. Deze zijn voor ons niet perse nodig, dus 'leuk meegenomen' maar representeren toch wel wat waarde (zonnetent, cockpittafel, Spinnaker en maststrijkinstallatie)

Met beide zouden we prima kunnen leven.

Ik vroeg me af wat jullie mening is over een eventuele verkoopbaarheid / waardevastheid van beide, vooral vanwege het verschil in interieur kwaliteit? Zou het bv de moeite zijn om boot 1 van binnen kwalitatief wat te laten verbeteren door een scheepstimmerman? Dan zou je echt een erg mooie boot hebben, maar ik heb werkelijk geen idee hoe duur dat zou zijn.

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 16:49 #328752

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik zou voor boot 2 gaan (op basis van jou gegevens) de accesoires van 1 zijn er later wel bij te kopen, een ander interieur er in knutselen is veel meer werk (en duurder)

ook zal de boot wat makkelijker verkopen met een mooier interieur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 16:50 #328753

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18196
Het klinkt mij als uiteindelijk een keuze op gevoel en minder op ratio. Beide boten hebben hun voors en tegens, al kunnen wij daar zonder foto's niet over oordelen. Als het financieel allebei kan en er geen duidelijke winnaar is moet je afgaan op je hart en je onderbuik: op welke boot ben je stiekem verliefd geworden? Alle andere zaken neem je dan voor lief of knapt ze later zelf op. Succes!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 16:55 #328758

ik heb een paar vragen.
hoe zijn de zeilen
hoe oud zijn de schepen
koop je voor een paar jaar of voor langere tijd.

waarom, nieuwe zeilen kosten geld, zien ze er alle beide gelijk uit kies ik voor de eerste, geen uitgedroogde stiksels.

stel dat de schepen 25 jaar oud zijn , dan maakt het wat prijsverschil aan verkoop niets meer uit, het is wat de koper er voor over heeft

als je vandaag koopt en je wilt over een jaar weer verkopen verlies je geld, punt uit, ga je er 5 jaar mee varen kost het ook geld maar krijg je er 5 jaar plezier voor terug.

er zullen maar heel weinig schepen zijn van pak weg 25 jaar oud die nu nog zo zijn als dat ze zijn afgeleverd door de werf.
ik stuur je ook even een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 16:57 #328759

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Hout kost goud en scheepstimmerlui zijn niet te betalen....

Paar details?? Wet je wat een spi kost om over boom en tuig nog maar te zwijgen??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 16:59 #328762

ilCigno schreef :
Het klinkt mij als uiteindelijk een keuze op gevoel en minder op ratio. Beide boten hebben hun voors en tegens, al kunnen wij daar zonder foto's niet over oordelen. Als het financieel allebei kan en er geen duidelijke winnaar is moet je afgaan op je hart en je onderbuik: op welke boot ben je stiekem verliefd geworden? Alle andere zaken neem je dan voor lief of knapt ze later zelf op. Succes!

Er zijn natuurlijk wel foto's
:-)

www.botenbank.nl

Boot 1: referentiecode 186AF

Boot 2: referentiecode 287IL

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:08 #328768

Anjo schreef :
Hout kost goud en scheepstimmerlui zijn niet te betalen....

Paar details?? Wet je wat een spi kost om over boom en tuig nog maar te zwijgen??

Ik weet niet wat een spi kost en een boom en tuig. Maar die heb ik hopelijk niet nodig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:16 #328774

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18196
Anjo schreef :
...en scheepstimmerlui zijn niet te betalen
Maar een goede scheepstimmerman (of -vrouw natuurlijk) is zijn gewicht in goud waard! -- sorry, beetje off topic --
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 17:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:17 #328775

prsoonlijk vind ik beide schepen er netjes uit zien van binnen, je praat wel over een interieeur van pak hem beet dik dertig jaar oud.
dan maakt het voor MIJ niets meer uit wie of wat er is ingetimmerd. misschien is de eigen bouw wel met betere materialen gebeurd dan door de werf. (andersom kan ook om het een beetje spannend te houden)

als ik het goed heb gezien staat in de ene een ruggerini, de ander een volvo penta. de rug lijkt mij een nieuwere motor , maar ik kan me vergissen.

ik zou voor de eerste gaan, er lijkt me netjes opgepast en zo n zelf bouw, ach er zit vaak ook een beetje meer liefde in.

nogiets, je koopt geen boot voor de handel, denk ik, want dan kun je op het ogenblik beter een ander beroep nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:19 #328776

Zeilen:

Boot 1 heeft een oud grootzeil, maar een redelijk goeie Rolgenua en Spinnaker

Boot 2 heeft 2 complete sets (Genua, Fok, GZ), weet niet hoe oud, maar volgens rapport 'voldoende'

Schepen, 1977 en 1975

We kopen om te varen en plezier te hebben, hopelijk voor langere tijd. Het is geen investering, maar het zou natuurlijk leuk zijn als we over een paar jaar het zo leuk vinden dat we iets groters willen dat we er wat voor terugkrijgen, idem als we over een paar jaar zeggen dat het ons te duur is en het er nooit van komt om te varen...

Groet
Bas

sietse-ten schreef :
ik heb een paar vragen.
hoe zijn de zeilen
hoe oud zijn de schepen
koop je voor een paar jaar of voor langere tijd.

waarom, nieuwe zeilen kosten geld, zien ze er alle beide gelijk uit kies ik voor de eerste, geen uitgedroogde stiksels.

stel dat de schepen 25 jaar oud zijn , dan maakt het wat prijsverschil aan verkoop niets meer uit, het is wat de koper er voor over heeft

als je vandaag koopt en je wilt over een jaar weer verkopen verlies je geld, punt uit, ga je er 5 jaar mee varen kost het ook geld maar krijg je er 5 jaar plezier voor terug.

er zullen maar heel weinig schepen zijn van pak weg 25 jaar oud die nu nog zo zijn als dat ze zijn afgeleverd door de werf.
ik stuur je ook even een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:20 #328777

ilCigno schreef :
Anjo schreef :
...en scheepstimmerlui zijn niet te betalen
Maar een goede scheepstimmerman (of -vrouw natuurlijk) is zijn gewicht in goud waard! -- sorry, beetje off topic --

dat bedoeld anjo dus ook, twee weken werk , 8 uur per dag voor 50 euro per uur, dat kost je een halve boot extra, wat je dus nooit meer terug ziet bij verkoop. :evil: (exclusief reiskosten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:21 #328778

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Er zijn nog meer verschillen tussen de boten, zo te zien is de ene de ondiepe (1,40 m) ondiepe toerversie en de andere de beter zedilende wedstrijdversie van 1,55 m diep. Ook heeft de ene de originele VP diesel uit 1977 en de andere een Ruggerini 18pk uit 1996. Die laatste is weliswaar een budgetmerk, maar is wel een stuk nieuwer. Ook is er eentje met een rolfok.

Zaken die misschien wel belangrijker zijn als het interieur, al vind ik de interieurs zo op het oog niet eens zo gek veel verschillen. Het is bij de zelfbouwversie wel zaak om te kijken hoe bepaalde essentiële zaken zijn gedaan, zoals het inlamineren van de schotten en de montage van de motor(steunen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:22 #328779

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18196
sietse-ten schreef :
, je koopt geen boot voor de handel, denk ik, want dan kun je op het ogenblik beter een ander beroep nemen.
Daar heeft Sietse wel gelijk aan. Je nu al afvragen wat de boot bij verkoop gaat opleveren is m.i. geen goed uitgangspunt. Je moet je afvragen of je het geld er nu voor over hebt en of hetgene wat je krijgt je de aankoopprijs waard is. Verkoop is een zorg voor (hopelijk veel) later.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 17:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:32 #328782

beewee schreef :
Er zijn nog meer verschillen tussen de boten, zo te zien is de ene de ondiepe (1,40 m) ondiepe toerversie en de andere de beter zedilende wedstrijdversie van 1,55 m diep. Ook heeft de ene de originele VP diesel uit 1977 en de andere een Ruggerini 18pk uit 1996. Die laatste is weliswaar een budgetmerk, maar is wel een stuk nieuwer. Ook is er eentje met een rolfok.

Zaken die misschien wel belangrijker zijn als het interieur, al vind ik de interieurs zo op het oog niet eens zo gek veel verschillen. Het is bij de zelfbouwversie wel zaak om te kijken hoe bepaalde essentiële zaken zijn gedaan, zoals het inlamineren van de schotten en de montage van de motor(steunen).

De verschillen rolfok en motor hebben we al overwogen en daarvan besloten dat het een beetje lood om oud ijzer is alles bij elkaar.
Hoe zit het met die 2 versies? waar zie je dat aan (behalve diepte?).

Inlamineren van de schotten heb ik niet naar gekeken, weet ook niet precies waar ik dan op moet letten?

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:40 #328786

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die schotten zijn mogelijk al af fabriek geplaatst, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik ken de boot niet goed genoeg om het in detail uit te leggen, maar als het niet goed is gebeurd dan zie je dat aan een mogelijk ingezakt kajuitdak rond de mastvoet, en piepjes en kraakjes als je over dek loopt. Die schotten vormen een belangrijk deel van de stijfheid van de boot. Verder kun je ook kijken in hoeverre die schotten netjes passend zijn en in hoeverre ze verschillen met de andere boot.

De verschillen in motor kun je eigenlijk pas het beste zien als je er mee gaat varen, het liefst met een stevige golfslag en wind tegen. Beide motoren schelen niet zo gek veel in vermogen, maar een wel of niet geschikte schroef kan wel veel uitmaken.

De ondiepere versie zeilt ietsje minder goed maar nog steeds goed, en is mogelijk wat minder courant. Aan de ander kant kan een iets minder diepe boot, afhankelijk van je vaargebied, weer een stuk handiger zijn. Maar 't is maar 15 cm...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:41 #328787

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18196
Bij de schotten kijken naar de rand waar ze tegen de romp aan zitten. Als ze daar met stroken glasweefsel en/of epoxy fillets aan de polyester romp vastzitten spreek je van ingelamineerd, het schot vormt dan een geheel met de romp. Als er gekit is is de verbinding veel minder sterk en kan de romp meer vervormen. Het schip is dan minder stijf.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:44 #328788

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
even alleen over de motor;
-Volvo mists hij goed en snel start is en PRIMA motor
-Ruggorini is een ZEER licht gebouwd aluminium dieseltje, wat ook o.a. in Kubota kraantjes wordt gebruikt. (ik ben hier geen voorstander van)

Heb zelf een Volvo MD17C uit 1977 dus een ECHTE scheepsmotor, die prima z'n werk doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 17:46 #328790

ilCigno schreef :
Bij de schotten kijken naar de rand waar ze tegen de romp aan zitten. Als ze daar met stroken glasweefsel en/of epoxy fillets aan de polyester romp vastzitten spreek je van ingelamineerd, het schot vormt dan een geheel met de romp. Als er gekit is is de verbinding veel minder sterk en kan de romp meer vervormen. Het schip is dan minder stijf.

voor 99% zeker zijn de hoofd schotten al ingelamineerd op de werf voor dat het dek erop werd gezet. waarom, je krijgt ze anders niet meer naar binnen, bovendien is de boot veel te slap om te vervoeren.

wel kijken of de hulpschotten( bankjes /keuken end vast zitten aan de hull.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 18:01 #328798

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Hanno schreef :
-Ruggorini is een ZEER licht gebouwd aluminium dieseltje, wat ook o.a. in Kubota kraantjes wordt gebruikt. (ik ben hier geen voorstander van)

ik denk niet dat in een japanse kubota kraan een ruggerini staat, want kubota maakt zelf perfecte blokken en is onderdeel van mitsubishi. gemariniseert in de handel als o.a. vetus en solé.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kubota_(bedrijf)

en een ruggerini is niet zeer licht gebouwd, het is een op budget ontworpen blokje, en mits deze goed zijn onderhoud heeft gehad en niet te licht is bemeten voor het schip is het minstens net zo'n goede keus als de oude volvo penta.

die ruggerini is nieuwer, en de oude leverancier (alppa verschuur)kan en wil nog steeds (redelijk betaalbaar) onderdelen leveren en je graag van adviezen voorzien.

dat moet je voor de volvo penta nog maar afwachten.

ik zou het wel weten.
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 18:06 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 18:09 #328803

Mijn vrouw vindt deze mooier:
tinyurl.com/9xd9p3q

Altijd al een dure smaak gehad :-) Wel een nieuwere motor ( beta marine (kubota), 13.5pk, 2004, 200 uren)

Wat is dat voor merk? Is dat wat?

Groet, Bas (en Tania)
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 18:10 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 18:13 #328806

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Beta's zijn prima motoren: goede (kubota) basis, goed gemariniseerd in de UK. Alleen is het dealer netwerk in NL nog niet zo groot maar dat zou mij niet weerhouden. Ik had bijna ook een kubota gekocht voor mijn boot. Ik geef je vrouw dus gelijk :)
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 18:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 18:32 #328811

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mijn boot heeft een 13pk Kubota, de monteur was afgelopen winter prima te spreken over Kubota's, is helemaal niets mis mee. Die ene Spirit ligt volgens mij al héél lang te koop. Ziet er wel netjes uit, en zo'n kuiptent is iets wat je achteraf er niet zo snel bij koopt omdat het een smak geld kost, terwijl het gezien het Nederlandse klimaat eigenlijk ideaal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 19:03 #328824

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 19:11 #328826

beewee schreef :
Mijn boot heeft een 13pk Kubota, de monteur was afgelopen winter prima te spreken over Kubota's, is helemaal niets mis mee. Die ene Spirit ligt volgens mij al héél lang te koop. Ziet er wel netjes uit, en zo'n kuiptent is iets wat je achteraf er niet zo snel bij koopt omdat het een smak geld kost, terwijl het gezien het Nederlandse klimaat eigenlijk ideaal is.

Welke is al heel lang te koop?

Gr, Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke kiezen? 11 okt 2012 19:13 #328828

Sons schreef :
Ook leuk. We hadden de Spirit gekozen vanwege zeileigenschappen, veel ruimte, en vooral: 6 slaapplaatsen. Zie ook mijn andere posts.
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 19:13 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl