Ok, we zijn er uit. Mede dankzij al jullie hulp en tips. Bedankt daarvoor.
We gaan sowiezo voor de Spirit 28. Dat maakt het zoeken al wat eenvoudiger. Momenteel 2 opties (dus jullie zijn bijna af van mijn lastige en soms naïeve vragen
Althans over een boot kopen dan.... ).
We hebben er 2 op het oog. Beide zijn denk ik in goede staat qua structurele dingen: recente goede osmose meting bij 1, keuringsverslag, etc. Motor zal elkaar niet heel veel ontlopen.
Grootste verschil is dat:
Boot 1 is de afgelopen tijd zeer goed onderhouden, alles netjes, maar is ooit casco geleverd en interieur is door een (zeer handige) amateur gedaan , is niet slecht gedaan maar duidelijk minder van kwaliteit dan een werfgebouwde, minder fraai afgewerkt etc.
Boot 2 is van binnen heel mooi, maar heeft een jaar stil gelegen: bolders niet zo mooi, stagspanners roestig, sommige vallen droog, buiskap tent wat meer verweerd, paar blokjes moeten vervangen, etc.
Boot 2 is schat ik na onderhandelen 1000 euro duurder dan boot 1. (vraagprijs ligt 1400 uit elkaar). Daar komt nog bij dat er wat accessoires bij boot 1 zitten die boot 2 niet heeft. Deze zijn voor ons niet perse nodig, dus 'leuk meegenomen' maar representeren toch wel wat waarde (zonnetent, cockpittafel, Spinnaker en maststrijkinstallatie)
Met beide zouden we prima kunnen leven.
Ik vroeg me af wat jullie mening is over een eventuele verkoopbaarheid / waardevastheid van beide, vooral vanwege het verschil in interieur kwaliteit? Zou het bv de moeite zijn om boot 1 van binnen kwalitatief wat te laten verbeteren door een scheepstimmerman? Dan zou je echt een erg mooie boot hebben, maar ik heb werkelijk geen idee hoe duur dat zou zijn.
Groet,
Bas