nu 1 jaar en 8 maanden verder gaat de boot voor het eerst weer het water in. Ons schip heeft al die tijd kunnen drogen op de kant, gelcoat eraf.
We hebben de keurmeester ondanks de afwijzing van onze rechtsbijstandsverzekering op eigen initiatief via een bevriende advocaat succesvol aansprakelijk gesteld. Hij heeft toen, wel morrend, de helft van de schade vergoed.
Iemand zei dat we de verkoper ook aansprakelijk hadden kunnen stellen, echter hebben we helaas een standaard koopcontract voor pleziervaartuigen gebruikt van de ANWB, waarin we feitelijk de verkoper hebben ontslagen van enige aansprakelijkheid omdat er standaard in dit contract een clausule is opgenomen waarin we simpel gezegd, tekenen voor de koop van het schip zoals ie in het water ligt/ of op de kant staat (dus inc gebreken). zgn Exoneratiebeding.
We konden de verkoper dus niet meer aanpakken.
ADvies: gebruik als koper geen standaard ANWB contract, of pas deze iig aan door dat Exoneratiebeding te verwijderen (artikel 4 ofzo gewoon schrappen).
>>>>>>>>het fenijn zit in de staart<<<<<<
osmose was al geconstateerd, echter: toen de boot september 2008 uit het water ging voor de behandeling, bleek de kiel los onder het schip te hangen...... ook dit had de keurmeester gemist. Opnieuw aansprakelijk gesteld, ook gemeld bij de rechtsbisjtand en bij onze bootverzekering. Na een keuring door een ander buro was de conclusie dat de strekking opdracht van de aankoopkeuring was dat er optisch wordt gekeken naar de ophannging van de kiel, er wordt geen kracht/druk in welke vorm dan ook uitgeoefend. Optisch leek het in orde, de bouten zagen er goed uit . .. . . maar voor de rest hebben we een seizoen levensgevaarlijk gezeild achteraf bezien. Ik zal nog wel eens foto's posten van de kiel nadat deze onder de boot vandaan is geslepen.......
We hebben er nu een nieuwe kiel onder, en een mooie epoxysysteem en ook direct maar de romp gespoten (hulde voor Rainbow jachtpainters in Warns).