Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar moet op letten bij aanschaf van een waarschip 725/710

Waar moet op letten bij aanschaf van een waarschip 725/710 08 jan 2004 12:13 #3339

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo Mark,

Bepaal vooraf of je een "project" zoekt of een boot met wat werk. Als je geen project wilt en er toch een tegen komt loop er dan resoluut bij weg! Projecten zijn eigenlijk altijd te duur.

Zwakke plekken, waar te beginnen?

Waar het bijna allemaal op neer komt is goed of slecht hout. Goed hout is zo hard als een vers plankje, slecht hout kan gedelamineerd zijn of ingewaterd(=zacht). Daarom kun je het beste een boot kopen die niet geschilderd is aan de binnenkant. Slechte plekken kun je bijna altijd door blanke lak heen zien, die zijn donker gekleurd. Vaak is daarom de verkoopwaarde van een van binnen geschilderde boot lager.

Let ook extra goed op als er een teakdek op de boot ligt. Klop op elke (letterlijk!) cm2 om te ontdekken of het ergens los ligt. Als het losligt kijk dan in de boot of het hout er onder nog hard is. Losliggende teak delen moeten allemaal vervangen worden!

Kijk naar de boot of je een plasje water bent, waar kun je dan het lekkerst liggen? Deze plekken zijn gevoelig voor inwatering.

Kijk of er water in de boot heeft gestaan. en als je vermoed van wel, kloppen om delaminatie of inwatering vast te stellen. Je kunt bij de aankoop van een houten boot nooit teveel kloppen!

Als de romp naar je zin is kijk dan naar de uitrusting.

Voor hetzelfde geld kun je zeer verschillend uitgeruste boten kopen. Een 710 zou nog een houten mast kunnen hebben, wil je dat? Hoeveel zeilen zitten er bij. Hoe oud is de motor, 2 takt/4 takt. Dit gaat zo nog een tijdje door....

Volgens mij moet je vooral er voor zorgen dat de boot die je koopt de staat van onderhoud heeft die je voor ogen hebt. Ga pas daarna de uitrusting vergelijken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Als je nog meer wilt weten, stuur me dan een mailtje via via onderstaande knop

Sven Heesterman
kwartton Iduna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waar moet op letten bij aanschaf van een waarschip 725/710 08 jan 2004 15:19 #3342

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik denk dat een houten mast in gebruik niet veel zal verschillen met een alu exemplaar. Een houten mast heeft waaschijnlijk een grootzeil met leuvers, een alu mast meestal een lijketouw. Leuvers blijven meestal in het mastprofiel zitten en zo'n zeil is daarom wat makkelijker te hijsen en op te doeken.

In stijfheid zal er niet veel verschil zijn. Ik denk dat dus alleen het verschil in onderhoud overblijft, en dat is best een groot verschil!

Ik vermoed dat er niet veel verschil in snelheid is tussen een 710 en een 725 Een 725 is zo wie zo jonger en ruimer en er is meer aanbod. Bij gelijke prijs en uitrusting zou ik een 725 nemen.

Let trouwens ook op het bouwmateriaal. De meeste kwarttonners zijn in mahonie gebouwd. Kom je er een tegen in okumé dan zou die denk ik wat goedkoper moeten zijn. Is tie al in epoxy gezet hoeft dat misschien juist niet.

Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

delaminatie 23 feb 2004 08:11 #3484

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo Sanghatia,

Klopt inderdaad. Bij delaminatie is het hout zelf vaak niet aangetast maar alleen de lijmlaag. De kleur van het hout is dan normaal maar de plaat is niet vlak meer.

Door kloppen zou zo'n plek te vinden moeten zijn en meestal begint delaminatie aan de kopse kant en is daar goed zichtbaar. Als zo'n plek goed droog is en niet te groot is het misschien(!) het proberen waard dit te repareren door injectie met epoxy. Dit is echter sterk afhanklijk van de situatie.

Sven Heesterman
Kwartton Iduna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl