Ik heb diverse boten bekeken, waarvan de laatste boten allen een Compromis 720.
Inmiddels is mij duidelijk:
* onderhoudsstaat: Er zat duidelijk verschil in de onderhoudsstaat. Bij één van de boten (vraagprijs ¤4500) komt er op zeer korte termijn voor ¤1500 onderhoud aan, nog exclusief de prijs voor vervanging van de ±30jaar oude buitenboordmoter. Zo kan een "goedkope" boot toch nog heel duur worden. Met wat zoeken op internet ontdek je dat noodzakelijke vervanging van onderdelen van een boot behoorlijk prijzig kunnen zijn ten opzichte van de aanschafprijs van de boot.
* (buitenboord-)motor: Een nieuwe buitenboordmotor is nogal prijzig. Een ¤2000 ben je al snel kwijt. Een boot met een niet al te oude (goed onderhouden) (buitenboord-)motor mag wat meer kosten dan een boot met een oud beestje erachter.
* toebehoren: Een verkoper heeft soms veel geld uitgegeven aan allemaal toebehoren voor een boot. Vind je dat als koper wel belangrijk/nodig?
* vergelijk: van het boottype dat mij aansprak heb ik van de internet-advertenties jaartal, motor, ligplaats, vraagprijs, toebehoren en onderhoudsstaat overgenomen en onder elkaar gezet. Op die manier kreeg ik een globaal idee van de prijsvorming. De boten die mij aanspraken heb ik bekeken, waarbij ik ontdekte dat de voorstelling zoals aangegeven op internet lang niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Pas als je een aantal boten bekeken hebt, dan kan je beter een oordeel geven over de prijs/kwaliteitverhouding tussen de boten.
Er zijn vast nog wel aanvullingen hierop te geven, hopelijk hebben andere botenkopers hier wat aan.