Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Het buy & charterconcept, is dat wat?

Het buy & charterconcept, is dat wat? 11 sept 2008 23:20 #42874

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Tijdens mijn zoektocht naar een eventuele boot voor een eventuele natte wintermeeting stuitte ik op een aantal verhuursites op het concept 'buy and charter'. Een willekeurig voorbeeld-uitleg van dit concept. En als je niet op de link wilt klikken, dit is het idee:
- koop een schip
- verhuur dat aan een charter/verhuurder
- gedurende de verhuurperiode ontvang je zoveel aan huur dat ligplaats en onderhoud gratis zijn

Graag wil ik weten of dit concept zo mooi is als het beweert te zijn. Misschien zijn er mensen die in een dergelijke regeling zitten? Ik hoor graag ervaringen! Of zit er ergens een gigantische adder onder het gras?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 11 sept 2008 23:53 #42877

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Dit soort concepten wordt je volledig mee doodgegooid in verschillende havens. Het heeft mij doen beseffen dat het merendeel van de schippers volgens mij niet de eigenaar is van de boot waar ze op varen.

Blauwe boei en vallant in lemmer of de marina volendam zijn van die plekken.

Je ziet dan telkens andere varianten van korting op de aanschaf, gratis onderhoud, time sharing of cash.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 05:25 #42879

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
volgens mij is dat duurder dan dezelfde boot huren als je een keer daadwerkelijk wilt varen terwijl het dezelfde onhandigheden heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 05:27 #42880

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Jij betaald de boot.
Anderen raggen hem af.
Na vijf jaar heb je vijfentwintigduizend euro bespaard.
En is je boot veertigduizend euro minder waard.
Rente verlies?
Dagen dat andere raggen met jouw schip kun je niet varen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 06:28 #42886

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Albatros in Stavoren verhuurt zo ook schepen. Heb zo ooit een Bavaria 42 gehuurd daar waarvan de eigenaar een bedrijf in Arnhem was. Op die manier is het voor de werkelijke eigenaar misschien fiscaal aantrekkelijk om een boot te hebben, maar ht zou mijn ding niet zijn. Anderen raggen zo'n boot inderdaad af en je moet zelf maar afwachten wat er voor jou over blijft. Nu is het wel zo dat je dat zelf voor een deel bepaald bij dit concept. Je kan aangeven wanneer jezelf de boot wilt gaan gebruiken. Maat het is een slim concept om boten te verhuren, het verhuurbedrijf hoeft zelf niet te investeren in boten en alle verantwoordelijkheden liggen uiteindelijk bij de eigenaar om de boot in goede conditie te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 09:27 #42897

De opbrengsten van de verhuur zal je dan waarschijnlijk ook als inkomsten moeten opgeven, en daar belasting over moeten betalen. Nou dan blijft er ook niet veel van over.
O god waar ben ik aan begonnen.

Fellowship 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 11:29 #42918

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Maar als je er belasting over moet betalen mag je ook de kosten aftrekken. Nu ben ik van mening dat ik heel graag belasting betaal, hoe meer des te beter. Ik zou graag voor 2009 10000 euro meer belasting betalen dan dat ik nu doe :D
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 11:53 #42920

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Mijn vrouw kwam ook met een aardig praktisch bezwaar.
Als we nu naar de boot gaan nemen we mee: schone kleren, een brood en een maaltijd, de zaterdagkrant. Alle overige spullen, van slaapzakken via kleurtjes voor de kids tot en met de Schippersbitter voor papa en mama, liggen al aan boord. Gaat je boot in de verhuur, moet je al je personalia heen en weer meeslepen en uit ervaring weet ik dat dat nogal veel is.

is het echt zo dat je boot afgeragd wordt? Als ik een auto huur ga ik toch ook niet expres stoeprandjes meepakken of eens testen of de motor echt stopt in het rode toerengebied?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 11:59 #42921

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Jij misschien niet.....

Tijdens mijn studententijd hadden we elk jaar een rally, met gehuurde auto's.

Daarnaast heb je ook het onopzettelijke. Voor elke huurder is het zijn 'maiden trip'. Het is toch wennen op een nieuw schip. En dat dan elk weekeinde!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 13:13 #42928

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Kom maar eens een dag in Enkhuizen zitten met een lekker NW windje. Dan zie je war er bedoelt wordt met afraggen. Het gaat over het algemeen niet expres maar ik zou mijn boot daar niet voor lenen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 13:15 #42929

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Ik zou een wat kleinere boot nemen, als ik moest besparen...
Ik moet er niet aandenken, Mathildaatje in de verhuur..

P.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 13:31 #42930

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Voor elke huurder is het zijn 'maiden trip'. Het is toch wennen op een nieuw schip. En dat dan elk weekeinde!
Niet aan gedacht, je hebt helemaal gelijk. Toen ik mn Defender net had wilde ik ook nog weleens een steigertje schrapen, tegenwoordig niet meer.
Aan de andere kant: wat is het probleem als de verhurende maatschappij de boel repareert/schoonmaakt/bijhoudt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 14:21 #42933

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Ik ga mee met matown. Koop de boot die je kunt betalen, dan krijg je nooit gedonder.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 14:36 #42936

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Meestal kunnen reparaties nooit onzichtigbaar worden weggewerkt tijdens het seizoen. Als ik soms zie hoe bij ons huurschepen terugkomen..........daar helpt geen lieve verhuurder aan. Lijkt wel of ze alle tonnen ( :wink: ) hebben willen meenemen. En dat terwijl het heel knap is om op het IJsselmeer tonnen te raken :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 14:55 #42939

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Zou ik niet te hard zeggen, ben nog steeds kampioen boeien strak voorbijvaren ;)

Overigens ga ik de discussie of je niet je budget c.q. eisen aan moet passen, niet verder voer geven. Hoe je tegen eigendom/betaalbaarheid aankijkt is een totaal ander verhaal, ik wilde weten wat de (on)mogelijkheden zijn van dit concept.

Wat me verder opvalt in dit topic: volgens sommigen is dit concept razend populair maar niemand hier ziet het zitten (ik ook niet overigens). Dat rijmt niet naar mijn gevoel; met dik 300 zeilers op het forum moet er toch wel íemand zijn die in een buy&charter-constructie zit? Of is ZF de plek waar je komt omdat je van je bootje houdt, en staan de B&C-mensen liefdeloos tegenover hun drijvend vermogen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 15:38 #42951

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Het is feitelijk niet veel anders dan dat de bungalowparken doen. Ik heb dat in mijn nabijheid meegemaakt je koopt een aardig vakantiehuisje maar je kunt het eigenlijk niet betalen. Het gevolg is dat anderen er gebruik van kunnen maken en dat jij het dus net kan betalen. Het stomme is natuurlijk dat de momenten waarop je goed kan verhuren ook de momenten zijn waarop jij zelf wil varen. Dat elke keer dat je na een verhuurperiode je erachter komt dat er dingen zoek of stuk zijn.

Bovendien sluit je je meestal aan bij een verhuurorganisatie. Deze mensen doen dat niet uit liefdadigheid maar omdat ze graag een boterham verdienen. Daar is op zich niets mis mee maar hoe dikker de hunne hoe dunner de jouwe.
Degene die zijn jacht wil verhuren om een gedeelte van zijn kosten goed te maken kan dat wellicht ook op een andere wijze doen. Misschien gewoon en rubriek 'te huur'in het ZF opnemen.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 16:36 #42957

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Ik zou mijn boot niet eens uitlenen aan mijn broer dus waarom zou ik dan wel een wildvreemde in mijn bed willen hebben?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 19:01 #42973

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Hoewel er natuurlijk een levensgroot verschil zit tussen je boot uitlenen en een vreemde wilde in je bed hebben, zit er behalve de emotie ook wel een stuk redelijkheid in het niet willen uitlenen/uithuren van je boot.
Zo hecht ik bijvoorbeeld erg aan vaste procedures voor het opdoeken van het zeil, het opschieten van lijnen en de plek van mijn voor het varen essentiële spullen. Een huurder/lener kent de procedures niet en volgt zijn eigen, zo hij die al heeft. Als je soms ziet hoe de grootzeilen op de gieken geknoopt wordt.. om te huilen gewoon. Met als gevolg dat je volgende keer mis grijpt, je zeil niet zonder moeite gehesen krijgt of je schoten allemaal in de knoop zitten. Irritant en potentieel gevaarlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 12 sept 2008 23:27 #42983

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Dit soort concepten wordt veelal voor kajuitjachten gebruikt. Als je kijkt hoe onhandig en onbeholpen de doorsnee huurder vaart wil je dat echt niet met je eigen boot.

Zoals al eerder door mede forumleden aangegeven lenen wij ook de boot niet uit PUNT. En dan een boot in de verhuur gooien ? Nee, laten ze maar een andere boot gebruiken om af te raggen of de kade in te deuken want dat is het beeld dat je bij blijft bij huurbakken. En geloof me, ik zie er veel langskomen in Heeg en wijde omstreken. Als het geen hufterig gedrag is , is het wel onbeholpen gedrag en zal altijd een aanslag zijn op de staat van het schip. Nee, mij niet gezien voor dat concept, dan maar een el-cheapo jachtje dat ik dan wel kan betalen en dat prima zeilt (Friendship 23 als voorbeeld ) .

Ik zie te veel fouten met gevolgen voor de staat van het schip, zelfs in onze thuishaven (Sportina, Valk, Sun) . Met enige regelmaat worden de boten uit het water getakeld of een hijsje naar de mast noodzakelijk voor een stukje extra onderhoud aangezien de zorgvuldig gekozen huurder toch niet zonder brokken de boot komt inleveren. Al is het maar omdat ze de mast in een boom parkeren en de Windex volledig krom wordt ingeleverd.

Nee, als eigenaar en liefhebber wil je huurders het liefst zo ver mogelijk van je schip weghouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 sept 2008 14:48 #43050

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Naast alle 'emotionele' bezwaren die al genoemd zijn: hoe zit het als de verhuur niet voldoende opbrengt?? Wie draait er dan voor de kosten op?? Zit je met een boot die je niet kan betalen... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 14 sept 2008 15:55 #43058

  • Mar10e
  • Mar10e's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Wat me verder opvalt in dit topic: volgens sommigen is dit concept razend populair maar niemand hier ziet het zitten (ik ook niet overigens). Dat rijmt niet naar mijn gevoel; met dik 300 zeilers op het forum moet er toch wel íemand zijn die in een buy&charter-constructie zit? Of is ZF de plek waar je komt omdat je van je bootje houdt, en staan de B&C-mensen liefdeloos tegenover hun drijvend vermogen?

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Liefdeloos is misschien een stap te ver, maar ik denk toch dat mensen die van hun scheepje houden zich niet lekker voelen bij het idee dat wildvreemden er mee op stap gaan ...

Zelf heb ik een oude Neptun 22 en het schatje is zeker niet het mooiste scheepje, maar ... ik leen haar niet eens uit aan varende vrienden, laat staan dat ik er iemand die ik niet ken mee weg zou laten varen. Moet er echt niet aan denken! ;)
"How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean."
- Arthur C. Clarke


sy-alegria.nl | vertrekkersinfo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 15 sept 2008 07:30 #43157

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Het is een afweging. Het maakt je boot goedkoper en je hebt er last van. Maar je hebt wel een boot.
Omstandigheden kunnen je nopen tot oftewel geen boot of een boot met bepaalde kenmerken (afmeting, inrichting noem maar op) en als je dat dan goed kan betalen door zo een systeem; tsja dan wordt het moeilijk kiezen...
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 01 okt 2008 18:57 #45029

Als je van schepen houdt moet je er twee dingn niet mee doen; verhuren en charteren. In 1 woord DRAMA! :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het buy & charterconcept, is dat wat? 01 okt 2008 19:19 #45030

Wil je je kosten verlagen...
koop dan saqmen met vriend/ familie een bootje en maak helder afspraken over schade en invetseringen en spreek de verdeling van de weekenden en vakanties af...
Kan prima werken... de meeste boten liggen ongebruikt week in week uit..
alternatief is dat je zelf af en toe huurt.... geen sores geen onderhoud voorspelbaar kostenplaatje...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het buy & charterconcept, is dat wat? 11 dec 2020 20:20 #1235502

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Anno 2020, er is weer veel veranderd in botenland.

Ondertussen misschien wel wat ervaringsdeskundigen?

De bank brengt geen hol op, kan dit systeem ook een leuke investering zijn? Zonder dan emotioneel te worden over een fout geplooid zeil of een kras op de romp. Kan het wat opbrengen met de leukheid dat je nog een aantal weekjes zelf kan varen?

Het huidige gezin heeft zo'n drukke agenda dat we afgelopen jaar amper 10 dagen hebben kunnen varen. Dan lijkt me zo'n buy & charter voor ons misschien wel een betere investering dan een eigen boot die zo lang stil ligt of dan voor die 10 dagen (hoogseizoen) te huren...
Laatst bewerkt: 11 dec 2020 20:21 door Waterzot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl