lfw_jansen schreef :
@Roland27;
Ik suggereer niet dat zo'n schip weinig kastruimte heeft, maar in vergelijk met andere schepen van die lengte stukken minder. Tankcapaciteit is juist door de beperkte verkrijgbaarheid zo belangrijk. Als je al de mogelijkheid hebt om water te tanken dan kun je beter bunkeren. Watermaker is een goed alternatief maar het maakt je wel afhankelijk van gevoelige techniek.
Het is ook maar net hóe je de wereld wil omzeilen. Ieder zijn waterbehoefte is verschillend, en het is ook een feit dat je meer gebruikt als je tanks groter zijn. Persoonlijk vind ik 580 l voor 2 mensen erg veel. Dat is bijna 20 liter per dag voor een maand - 10 l per persoon dus, 2 1/2 keer de 4l waar de meeste mensen mee rekenen voor dagelijkse behoefte, die je ook alleen maar nodig hebt als je watermaker het zou begeven. Er zijn niet veel passages van meer dan een maand, sterker, voor een 47 voeter is elke oversteek in principe minder. Dus voor mij is er voldoende water aan boord. Wat meer dieselcapaciteit zou mooi zijn, maar dat hangt ook totaal af van je eigen instelling. Indien sleepgenerator, windgenerator, en zonnecellen in je energiebehoefte voorzien, heb je een diesel alleen nodig als je haast hebt (of in noodgevallen). Je zult iets meer moeten opletten bij je keuze om de motor aan te zetten, maar het lijkt mij prima te doen. We zijn tenslotte zeilers.
Ik ben wel met je eens dat er te weinig opslagruimte is op een SO47, ik zou zeker een kooi opofferen en verbouwen tot opslagruimte.
Een bezwaar aan deze boot vind ik de mastvoet op dek - indien je rigging het begeeft en de zaak overboord gaat is het volgens mij een stuk moeilijker een juryrig te maken dan met een doorgestoken mast.
Onno