Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Najade 900

Najade 900 12 jan 2014 19:14 #475591

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Hallo beste mede water gebruikers,

Ik ben mij momenteel aan het orienteren om een 30FT + zeilboot aan te schaffen, ik ben een heropstapper en heb al circa 18jaar niet meer gezeild..beter laat dan nooit toch?

Nu kom ik al surfend dit type boot tegen, een Najade 900. Geen Najad ;)
Het is duits dus heel slecht zal het kwalitatief niet zijn vermoed ik.. maar op het net kan ik verder weinig over vinden? Iemand ervaring met dist type schip of aanvullende info?
Het lijkt mij vrij veel schip voor relatief weinig geld, zie ik iets over het hoofd?

Ik hoor jullie graag.


Grtn Art
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 12 jan 2014 19:40 #475605

Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 12 jan 2014 20:04 #475617

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ja dat wist ik inderdaad al, maar gezien het prijsverschil lijkt me dat ook duidelijk.

Vraag blijft echter is een Najade dan een "slechte" boot, en deze mag je inderdaad zeker niet vergelijken met een Najad.


grt Art
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 08:34 #475725

Bedenk wel dat zeilers geobsedeert zijn dooor lengte. Veel boot voor je geld zit m ook in de hoogte een breedte.

Een boot uit deze periode zal veel onderhoud of renovatie vragen.

Het is ontegenzeggelijk een charmant scheepje, maar als "herintreder" kun je jezelf wellicht beter trakteren op een schip dat wat jonger en moderner is.

Als je je wensen hier post zal het ongetwijfeld aanraders opleveren.

Ik zelf heb dit type schip gekocht en ben verrast door de kwaliteit, ruimte, comfort en snelheid. Deze ligt al lang te koop en ze vragen een bod.

Je hoeft mijn voorbeeld niet te volgen, maar een schip uit deze periode is redelijk betaalbaar en redelijk solide. Het is een kopersmarkt, dus schaam je niet om 40% onder de vraagprijs te bieden in deze prijsklasse, zolang je je bod onderbouwd en vriendelijk blijft. Je weet nooit of de eigenaar geholpen is met wat jij kunt missen...
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 08:44 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 09:54 #475757

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
Voor de lengte inderdaad niet vreselijk veel ruimte, en vooral de kuip vond ik wat krap, mede door een vreemde indeling op het exemplaar dat ik ooit heb bekeken.
Kwalitatief vond ik het er wel goed uitzien, maar wat boarderbas zegt is natuurlijk waar: schepen van deze leeftijd hebben vaak wel wat extra onderhoud nodig. Als je wat rechterhanden hebt hoeft dat geen probleem te vormen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 09:57 #475759

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Hoi,

Hoe was het gezegde ook weer? Size does matter? ;) Alle gekheid op een stokje, het perfecte schip bestaat natuurlijk niet.
Het zijn de bekende afwegingen van wat wenselijk en voldoende is met een vleugje persoonlijke voorkeur.

Maar zal even een korte uiteenzetting doen van het lijstje, het vaargebied zal in ieder geval bestaan uit de zeeuwse wateren, en noordzee kust, met op termijn oversteken naar Engeland / Zweden / Spanje.
Ik zal voornamelijk solo zeilen, en een enkel keer met de 2kids of vrienden.
Heb een persoonlijke voorkeur voor een semi s-spant of s-spant. Dit heb ik van huis uit meegekregen... Volgens mij is het gewoon een sterkere constructie (das persoonlijk dus). M.a.w. kwaliteit gaat voor snelheid.
Ben een echte toerzeiler, en een weekendje voor anker kan ik ook zeer van genieten.

Ik denk aan een polyester schip in de lengte van 30 tot 35ft?, met liefst een diepgang van max 170cm (ivm mogelijke eigen ligplaatst.) Hoeft zeker niet volgehangen te zijn met luxe en al dat meer, een no nonsens schip zeg maar.
Tevens zou een stuurstand (vanwege kleine handicap) een welkome plus zijn, maar als ik daaraan vast hou dan valt er een hoop aanbod af.
Het budget schommelt tussen de 10 a 20.000 beetje afhankelijk van type en staat van het schip.
En uiteraard zijn alle wensen enigszins flexibel, er zullen toch afwegingen gemaakt moeten worden.

Schepen die ik natuurlijk al bekeken heb zijn de oudere contest 33, victoire 933, e.d.


Misschien nu een iets beter beeld?

Grt Art
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 10:06 #475764

Hurley Ruud schreef :
Ik zie in deze link dat de Najade in Moenchengladbach gebouwd is en door Jenniskens geconstrueerd. Uit de 70tiger komen ook de Greyhound 20 en 33 die in Moenchengladbach zijn gebouwd en door Jenniskens geconstrueerd. Ik heb ervaring met de 20. Een goed zeilend schip, maar kwalitatief niet geweldig. De Greyhound 20 en 33 zijn beide flushdek met zeer veel binnenruimte.
De Najade 900 lijkt weer een totaal ander schip. De werf in Moenchengladbach bestaat al jaren niet meer.
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 10:58 #475785

Houdt niet te veel vast aan "klassieke" denkbeelden. Ik herken de liefde/voorkeur, maar uiteindelijk vaar je niet om mooi te wezen.

Het concept "zeewaardig" werd in de 70ies heel anders uitgelegd dan nu...

Zelden zinkt een werfgebouwd schip nog door gebrekkige constructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 11:21 #475796

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
En zit dat verschil in zeewaardigheid dan in raambevestiging en dergelijke details, of echt in de rompvorm...
Ik geef het je te doen om een moderne 30-35 voeter te vinden die echt zeewaardig is binnen dat budget. Winkelen voor een jaren 60/70 ontwerp lijkt me een zeer verdedigbare keuze.
Daarnaast twijfel ik aan de zeewaardigheid van de modernere "draaitol" ontwerpen als je solo zeilt: je maakt je dan 120% afhankelijk van het werken van je stuurautomaat. Een type boot waar je het roer ook een paar minuten in de steek kunt laten lijkt me inherent zeewaardiger.
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 11:23 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 12:00 #475814

Seadog 30, traag, maar robuust en een 'stuurstand'
www.hanskrijnen.nl/main.php?g2_itemId=1735
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 13:02 #475843

Zoals ik al zei, de interpretatie van zeewaardigheid verschilt.

Vroeger moest je nog mikado kunnen spelen bij windkracht 12 en mocht een opwaaiende orka je mast niet omver werpen. Tegenwoordig moet een schip je veilig en comfortable rondvaren en mag er in dat éne incident dat je een keer overvallen word door slecht weer op zee wel een beetje aan comfort worden ingeboet ten opzichte van een fijn schip in de rest van de 99,9% van de tijd. ALs je atlantische oversteken gaat maken kiest je het eerste. Ik ook. Als je een ligplaats aan het ijsselmeer hebt een goed geplande uitstapjes maakt niet verder dan een dag uit de kust...

Daarbovenop zijn er compromissen, zoals het schip wat ik linkte. Moderner zeilgemak, maar een zeer zeewaardige rompvorm. Boten onder IOR ontworpen werden aangemoedigd om zeewaardig te zijn door regelvoordeel. Dat is niet in alle gevallen gelukt hoor, maar dat zijn vaak one-offs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 19:29 #476070

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Snap de opmerking. En los van dat ik gewoon minder gevoel heb bij de wat modernere schepen wil ik toch uiteindelijk ook wat verder dan 1 dag uit de kust..
Maar alle suggesties zijn welkom natuurlijk, zet me in ieder geval aan het denken.

Maar zoals gezegd een persoonlijke voorkeur voor de (semi) s-pant schepen, tis met de paplepel ingegoten dus zal er ook niet uit gaan ;) Ik vrees dat dit bijna een vast gegeven word in de zoektocht. Uitgaande van het budget verval ik dan toch regelmatig in jaren 70 begin jaren 80 schepen.

Maar sta zeker open voor alternatieven, enig knutselwerk vind ik ook geen bezwaar, is deel van de hobby. Moet natuurlijk wel de prijs er ook naar zijn.
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 19:31 #476071

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Kwalitatief niet geweldig? Dan moet ik denken aan welke zwakke punten?
Er staat moneteel ook een Najade te koop voor niet heel veel, als het polyesterwerk in orde en degelijk gebouwd is dan valt er al snel weinig op aan te merken lijkt me?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 19:40 #476077

arthur, ik heb zo mijn bedenkingen bij het woord zeewaardig. dat zijn de meeste schepen, behalve die gene die explisiet gebouwd zijn voor de binnen wateren.
maar dan heb ik het voor schepen met een zeer ondiepe kiel, vaak in staal.

ik ben met een oudje, gibsea fluspoker, 27 voet, bouwjaar ongeveer 1975, van nederland naar tenerife gevaren. geen centje pijn, behalve spierpijn.
overmorgen ga ik vertrekken om naar de caraibe te varen en hoop deze zomer even een bakje goulash te eten in de zeilersforum thuishaven.

als je een boot van onder en liefst ook van boven waterdicht kunt maken, zorgt dat de paal er niet af dondert en je weet waar je bent, ach dan ga je met elke boot de bol rond.

het enige wat dan je keus gaat bepalen, hoe ziet het eruit en hoeveel comfort (personen) wil je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 13 jan 2014 20:05 #476094

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Hoi Sietse,

Misschien is de term zeewaardig niet geheel de juiste (is ook nogal een algemene kreet natuurlijk), denk ook dat bemanning meer verschil maakt in zeewaardigheid dan het schip.
Misschien zijn bovengemiddeld geconstrueerd / kwalitatief goede basis betere begrippen?
Hier komt denk ik ook mijn voorkeur voor een spant vandaan...danwel terecht/onterecht
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 14 jan 2014 09:53 #476237

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
Nou, punten als raamrubbers versus frames/geschroefd, dun plexiglas versus stevig spul, luiken van bakskisten die los liggen of aan hengsels, etc... Er zijn best een boel afwerkingsdetails die een op zich prima romp toch een niet erg zeewaardig schip kunnen maken. Zeker bij jaren-70 boten wel iets om op te letten, maar er zijn er ook genoeg die wel prima geschikt zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 14 jan 2014 11:43 #476281

Zeewaardigheid hangt van vele dingen af en het is niet mijn bedoeling om dat in jouw topic te bediscissiëren. Weeg idealen goed af tegen praktijk. Zeilers zijn romantici en maken keuzes die soms wat tegendraads zijn om die redenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 15 jan 2014 09:25 #476656

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ja dat beeld is hier niet anders (romantici), maar om beetje bij het topic te blijven inderdaad.. De najade 900 is dus weinig over bekend vermoed ik?
Als het polyester werk (romp en dek) solide zijn uitgevoerd dan vind ik dit soort schepen al relatief laag geprijsd. Al het andere is vervangbaar, vaak zijn ze ook relatief simpel uitgevoerd (meccano techniek).
Iemand misschien nog opties voor vergelijkbare schepen? De grotere schepen die mij bij aanspreken zijn bijv deze in de onderstaande linkjes, echter zitten deze een prijsklasse hoger.

hoger.www.yachtsnet.co.uk/archives/c...35/challenger-35.htm
www.sailboatlistings.com/view/34595

Dus ook dat is een keuze, ga ik kijken voor "low" budget tot 10.000? Of spaar ik even door en kijk rond de 25.000eur? Enkel vrees ik dat bij verkoop een duurder schip juist lastiger te verkopen is en er financieel meer op moet worden toegelegd.

Wie nog enige suggesties / opmerkingen?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 15 jan 2014 09:34 #476660

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Met een budget van 10-12000 moet je wel iets kunnen vinden in wat jij zoekt.
Vraagprijs van 18-20000 kan je met wat meeval naar beneden krijgen tot jou budget.Er staan meer boten al lang te koop voor 20000.Als je op zulke schepen een bod doet....

Ondanks de scherpe prijs staat deze toch ook al een hele tijd te koop..
Wel geen stuurstand maar mooie klassieker
www.marktplaats.nl/a/waterspor...8f31&previousPage=lr
Laatst bewerkt: 15 jan 2014 09:45 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 16 jan 2014 19:30 #477214

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
ja had deze ook al zien staan, helaas door zijn diepgang niet een model wat bovenaan het lijstje zal staan.

Zie bijv ook in de UK en Spanje veel jaren 70/80 schepen te koop staan, is daar dan nog iets om rekening mee te houden met invoer o.d.?

Heb inmiddels ook een aanbod gehad van een najade 900 tegen een zeer lage prijs, echter wel osmose en achterstallig onderhoud. In hoeverre is osmose een reële bedreiging? (waarschijnlijk topic op zichzelf)
De huidige eigenaar ligt er niet wakker van, wat gelijk de staat van de boot verklaard.. is dit voor 99% te verhelpen, en is het kostbaar?

Is ook een schip uit dacht 1973, met een volvo uit 2000 en waar wel nodige aan gedaan is, maar de laatste jaren vooral niet meer..
Is zo een boot dan een soort van total loss door de osmose?

Iemand verder nog types waar ik zeker eens naar moet kijken?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 16 jan 2014 21:16 #477249

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Osmose op het forum: zoeken met deze link (let op, het woord osmose komt alleen al in afgelopen jaar 431x voor)
Valt wel mee, zegt de een
Deze is misschien ook wel interessant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 17 jan 2014 08:41 #477318

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Mijn mening, maar dat is persoonlijk en waarschijnlijk voldoende voor een apart topic, maar goed.
Hoeveel boten zijn er al door gezonken? Niet zoveel. Maar ik wil dat direct nuanceren. Je moet het wel aanpakken. Je kan het zelf doen (hard en veel werk) of laten doen (iets duurder). Zowiezo is het "goed" om de vraagprijs te laten zakken.

Mijn ervaring met vochtmeters, osmose en achterstallig onderhoud is goed. Een schip dat door achterstallig onderhoud op de kant geraakt zal daar lang blijven staan en laat dat net zijn wat je nodig hebt: tijd om te drogen. Een voorbeeldje over ons schip. Er zijn 4experts naar het os komen kijken voor de verkoop. 2 zeiden:osmose 2zeiden: fout in het verfsysteem. Het schip heeft dan (niet alleen daardoor) 2jaar te koop gestaan, droger wordt het echt niet. Wij hebben dan direct preventief een kleine behandeling gegeven en na anderhalf jaar in het water nog steeds plus minus zelfde vochtwaarden. Niks aan de hand dus met beperkte kosten en lage vraagprijs.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het zou kunnen meevallen. Probeer door het achterstallig onderhoud te kijken,zolang het enkel vuil en niks constructief is (rotte schotten enzovoort) ga er gewoon voor als het je droomschip is. Alles is te herstellen, maar je moet een kosten- baten analyse durven maken en dat hangt een stuk af van je eigen handigheid en je portemonnee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 18 jan 2014 07:44 #477623

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Helaas ligt dit schip niet op het droge maar al jaren verwaarloosd in het water, dit zal voor de osmose dus niet echt in het voordeel zijn.
De eigenaar telde afgelopen zomer een stuk of 20 blaren van 1 a 2 cm doorsnee.
Ik ben wel met je eens dat je zo goed als alles kan (laten) herstellen. Echter bij een lowbudget schip als dit geef je natuurlijk al snel teveel uit.
Ik heb ook geen idee wat het kost om osmose te laten behandelen?

Zie de bijlage voor het bootje.
Geeft gelijk een aardig beeld van wat ik zoek, geen glimmend show ding, maar gewoon een degelijk? no nonsens scheepje van 9 a 10 mtr.

Iemand toch ook nog andere types om op te letten? Een barbarican 33? is dat wat? Lijkt me niet een echt zeilschip gezien het onderwaterschip?

Er is weinig keus, ook mede gezien de diepgang van max170cm.
Bijlagen:
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 18 jan 2014 08:23 #477627

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Als je voor deze wil gaan zou ik eens googlen naar wat het kost om een schilmachine te huren of offertes opvragen om het te laten doen. Op een paar duizend euro zou ik dan toch rekenen en of je kosten- baten dat voor jou waard is zal je zelf moeten uitmaken.
Als je zelf de handen uit de mouwen wil steken en er tijd tegen wil gooien om te laten drogen kan je wel wat besparen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Najade 900 19 jan 2014 19:26 #478024

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Op zoiets had ik wel gerekend ja, de osmose zou ik zeker wle grondig willen (laten) aanpakken. Ben niet van luxe e.d. Maar wat er is moet wel 100% goed zijn.
Echter deze ligt in Spanje. (leuk eerste maiden tripje ;) )

Nu blijkt er echter geen BTW verklaring meer bij het schip te zijn, vaart onder Duitse vlag.
EN is uit bouwjaar 1975. Een onoverkomelijk probleem of toch nog mogelijkheden...?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl