Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: verjongde vallen

verjongde vallen 05 feb 2014 07:04 #483481

Mijn vinger zweeft boven de muisknop om nieuwe vallen te kopen bij svb. Type tapertwin want ik wil per se verjongde vallen.

Voordat ik deze dure aankoop doe dacht ik grutjes, hier is nog een vat met meningen aan te boren. Iemand ervaring of betere alternativen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 07:24 #483494

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27804
boarderbas schreef :
Mijn vinger zweeft boven de muisknop om nieuwe vallen te kopen bij svb. Type tapertwin want ik wil per se verjongde vallen.

Voordat ik deze dure aankoop doe dacht ik grutjes, hier is nog een vat met meningen aan te boren. Iemand ervaring of betere alternativen?
Nou, laten we het eens omdraaien. Ik wil ook wel eens wat leren. Wat zijn volgens jou de pro's en con's van verjongde vallen? Er zal iets mee zijn, gezien het feit dat die dingen voor jou onontkoombaar zijn..
Is het net zoiets als met de vroegere vallen die half van staaldraad en half van touw waren gemaakt?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 07:31 #483498

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ik zelf vind de voordelen van verjongde dyneema vallen minimaal.
Je gaat met dyneema toch al een maat dunner, dus het loopt al soepel over je blokken. En het gewicht van de mantel is niet waar bij vallen het verschil in zit. (bij spischoten wel!)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 07:47 #483506

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik zie ook het nut niet van verjongde vallen. Ziet er gaaf uit, maar verder?
Niet verjongd kan je nog eens omdraaien (verlengt levensduur, zeker icm inkorten).
Je geeft zelf aan dat je een toermast hebt. Daarbij heb je meestal maar twee (uitzondering3) boven. Wat is de gewichtbesparing?
Kik je op het uiterlijk, doen!!
Gaat het om gewicht, tsja...

Verjongde lijschoten zie ik het nut wel.
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 07:50 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 08:12 #483518

Bij mij in de mast zitten twee spivallen, een genuaval, een grootzeilval en een spi.ophouder.
Als ik daar even de lengte van schat is dat 66 m. Dit is het verjongde deel (zonder mantel).
Je zou eens 66 meter mantel moeten wegen om het voordeel te zien. Elke kilo in de mast
telt zwaar door in de balans...
Daarnaast heb ik een dyna one achterstag en dyneema bakstagen. Een kraanlijn heb ik
uiteraard niet. Reeflijnen zitten niet in het grootzeil (alleen eerste rif ingeschoren (dyneema)
tweede rif alleen muislijntje)
Met al deze maatregelen voorkom je onzinnig gewicht in de mast. TS wil graag z´n bootje
tunen. Dit is vrij simpel te realiseren en helpt absoluut. Daarnaast is het dan belangrijk om kritisch door de boot te lopen en al het teveel aan gewicht eruit te halen. Geen vakantiespullen, tweede ankers, acculaders, boeken, volle tanks, teveel bier, matrassen etc.
Als je serieus mee wil doen met een Rush kun je zo nog aardig competitief worden.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 08:22 #483521

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Begrijp het wel.

Ik zou ook ff bij Ed van der Kooij vragen (geen aandelen). Hij heeft heel veel of kan het voor je krijgen. Vast een stuk goedkoperderderder. ;) :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 08:30 #483523

Een gemiddelde dyneema val van 8 mm weegt ongeveer 4 kilo per 100 meter. Stel dat de mantel 50% van het gewicht voor zijn rekening neemt, dan bedraagt dit ca. 2,0kg per 100 meter.

Een Rush heeft wat kortere vallen dan een J/33, dus laten we zeggen 50 meter. D.w.z. dat je winst in gewicht 1,0 kg per 50 meter is.

Daarnaast trek je tijdens het zeilen het grootste deel van de val door naar de kuip, dus ben je een groot deel van dat gewicht ook nog eens kwijt uit de mast. Die 1 kg besparing moet je dan ook nog verdelen over de hele lengte van de mast, dus het vergelijk met een zak zout in je masttop gaat ook niet op.

Ik vind het geile lijntjes, maar om nou te zeggen dat het zoden aan de dijk zet. Bij een hard-core racer waar in het hele concept al over iedere gram is nagedacht kan ik het me wel voorstellen.

Correct me if I'm wrong... ;)
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 08:31 door lfwjansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 09:03 #483527

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Wedstrijd of toer ? Dat is de grote vraag. Voor wedstrijd geld alle beetjes helpen. Kilo hier 500 gram daar, en zie, je vaart sneller dan je buurman. En als jij het niet doet doet een ander het wel.
Als toerder; Ook hier als je gek bent op zeilen is een heel licht en dus leuk zeilende boot misschien je meer waard dan een wc pot… :silly:

Overigens je kunt ook je eigen verjongde vallen maken. :woohoo:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 09:56 #483543

Uiteraard zijn het kleine beetjes die helpen. Echter, de som van al deze beetjes kan best
aanzienlijk zijn. Het verschil tussen mijn rod-achterstag (hangt nu in de garage) en de
dyna-one stag, maakt echt uit. Simpel bakstagsysteem met weinig blokken van dyna-one
maakt ook veel uit t.o.v. traditioneel systeem. En ja, verjongde vallen helpen ook.
In een ander draadje vraagt TS zich af hoe hij z´n boot optimaal kan "pimpen" voor een
race. Op die vraag kun je niet anders dan voorgaand antwoord geven.
Of hij vervolgens iedereen van het water vaart dankzij superieure gewichtsbesparing is
een heel andere vraag....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 10:07 #483544

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De tip van De Verleiding laatst vond ik ook wel aardig. Kort stuk lijn kopen en dan de mantel verschuiven. Dat het overgrote deel van de staart waaraan je hijst alleen een mantel zonder kern is. Scheelt je een boel in de aanschaf en het is nog een stuk lichter.

Tapertwin is goed spul, veel vergelijkbare alternatieven ook. Wat ik persoonlijk nog wat mooier vind is los Dyna-one kopen en daar een losse mantel met 50% Kevlar of Technora omheen zetten. Die mantel zijn veel slijtvaster dan de standaard polyester mantel van TaperTwin.

Ed vd Kooi even bellen kan zeker geen kwaad inderdaad, heeft een boel op voorraad waaronder ook het nodige TaperTwin en gelijkwaardig.

Let verder op met verjongen dat je de mantel wat 'te kort' maakt. Bij het aanspannen van de val wil je dat deze zich klem trekt om de kern, anders gaat het schuiven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 11:03 #483562

FMJ schreef :
Wat ik persoonlijk nog wat mooier vind is los Dyna-one kopen en daar een losse mantel met 50% Kevlar of Technora omheen zetten. Die mantel zijn veel slijtvaster dan de standaard polyester mantel van TaperTwin.

Slijtvaster zeker , maar Kevlar is niet UV bestendig .
Technora wel iets beter ( met name Technora Black) maar nog steeds veel minder dan bijv. gewoon polyester. Ook Technora is nl een (para)aramide en die zijn net als alle polyamides (zoals ook nylon dus) (zeer) slecht UV bestendig.
Mer info vind j o.a. hier: www.cncphotoalbum.com/rope/

Overigens , wil je nooit meer Kevlar naast Technora zetten ;) :evil:
Technora is nl net als Twaron een product van Teijin Aramid en Kevlar van de concurrent , Dupont :angry: .
Als je al "gewone" aramide wilt noemen , zeg dan Twaron .
Ad
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 11:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 12:56 #483623

Zoals ik al zei, meningen te over.

Er hoeft niet op mijn stoel te worden gezeten, het besluit staat vast.

Je praat over een van van €4,70/meter. Ja er zijn veel alternatieven, maar goedkoper kom ik het niet tegen.

Kevlar mantel alleen al kost je het dubbele.

En het verschuiven van kern en mantel is natuurlijk je eerste winst!

Denk er over na om even zo'n voordelig stukkie dyneema wat ik voor mijn railing heb gekocht te gebruiken als kern in een overgebleven stuk mantel. Scheelt weer een val kopen..


En denk niet alleen aan gewicht. Ook weerstand. Als je je spi aanslaat hangt je spival lelijk in de genuaspleet of je laminaire stroom achter je genua te ontsporen. Ik vind zelf verjongde vallen ook een lichtere handling opleveren op het voordek. Het is nou niet dat ik flink de portomonnee trek. Het is niet duurder, alleen een (heel leuk) splitsklusje extra...

Alle kleine beetjes helpen en verjongde vallen is deel van een groter project waarbij er heel wat weightwatcher puntjes zijn gescoord door de mast. Vergelijk het totaal aan winst maar gerust met het effect van een stevige boordaccu onder in de kiel...maar dat bereik je alleen door op alle slakken zout te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 13:58 #483647

boarderbas schreef :
Zoals ik al zei, meningen te over.

Er hoeft niet op mijn stoel te worden gezeten, het besluit staat vast.

Je praat over een van van €4,70/meter. Ja er zijn veel alternatieven, maar goedkoper kom ik het niet tegen.

Kevlar mantel alleen al kost je het dubbele.

Ik begrijp hieruit dat jij er al zeker geen Kevlar amntel om wilt ?
Want dat Kevlar en in het algemeen aramide en alle andere polyamides niet tegen UV kan is in ieder geval geen mening maar een vaststaand feit.

Als er al een leverancier vallen aanbiedt met een Kevlar mantel heeft hij kennelijk (sorry voor die leverancier) weinig belegen kaas gegeten van kunstvezels.( snap je de woordspeling i.v.m. Kevlar... :laugh: ).
Ad
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 13:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 14:10 #483650

Ik ga voor een budget val.

Ik heb laminaatzeilen en die komen pas tot hun recht als je val minder rekt dan het zeil.

Dyneema is dan je keus. Tapertwin viel op omdat er én weing goedkoere dyneema vallen zijn én je het kan verjongen.

Mogelijkerwijs neem ik een val met aramide kern voor de genua.

Kevlar is erg nuttig als ommanteling in sommige gevallen. Dat zijn wel de gevalen waarin de schipper al accoord is met een nieuw setje membraanzeilen iedere 2 jaar.

Ik heb wel eens gevaren op een boot waarop een muislijntje werd gehesen aan de val, zodat die buiten de wedstrijden in de mast zat tegen de UV. Ieder zijn meug.


Ow. en nee, ik snap je woordgrapje niet. Helaas voor jou wordt het meestal niet grappiger van een uitleg, anders had ik er graag om gelachen :lol:
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 14:12 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 14:56 #483671

boarderbas schreef :
Ow. en nee, ik snap je woordgrapje niet. Helaas voor jou wordt het meestal niet grappiger van een uitleg, anders had ik er graag om gelachen :lol:

Ehhh , welke kleur heeft kaas ....en aramide?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 16:20 #483709

Wat te denken van luchtweerstand van een ongebruikte val?
Die kilo's die je bespaard zijn merkbaar als je de boot optimaal gaat zeilen en gebruiken (zoals Harry terecht opmerkt) maar het verschil in luchtweerstand van je tuig is enorm! Alleen dat zou al een reden zijn om te verjongen.

Even uitgaande van een loef en een lei sinnakerval, twee genuavallen, een spiboom ophouder en een val voor de kotterfok, dan neem je opeens 10% van de luchtweerstand van je tuig weg door de vallen te verjongen.
Dat verschil zie je beter op je performance meter terug dan de gewichtsbesparing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 16:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 16:42 #483723

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb ze ook. Terwijl ik toer ben. Het is gewoon geil!
Maar ook paste de 6mm dyneema beter door masttop wieltjes die voor staalkabels zijn gemaakt.
Heb de ene "kale" helft dyneema aan een goedkope dyneema met mantel gesplitst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 16:43 #483724

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Okee, ben om! Ik ga ook verjongen!
Dan wel met muislijntje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 17:05 #483728

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
har.vogel schreef :
Reeflijnen zitten niet in het grootzeil (alleen eerste rif ingeschoren (dyneema)
tweede rif alleen muislijntje
Harry, ik heb 1e en 2e rif permanent ingeschoren (met dyneema). Moet dat wel met m'n lichte bootje..
Wil 3e ook met muisje doen.
Kun je vertellen hoe dat handig gaat? Ik dacht aan shockcord loop door 2e en 3e reefoog. Heb jij dat met gewoon lijntje? Werkt het in de praktijk goed, makkelijk, snel??
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 17:06 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 18:20 #483754

Jedre,

als jij nou dit koopt:Dyneema 4mm SK75 voor €1,20 p/m 6mm voor €2,54p/m

...Dan mag je mijn overgebleven mantel voor een zacht prijsje hebben...
Laatst bewerkt: 05 feb 2014 18:22 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 18:50 #483769

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Das niet duur! Maar ik moet mijn centen eerst in een ander deel van mijn bootje stoppen. Ik ben mijn hele interieur aan het opknappen, moet nog leuvers in mijn toergrootzeil, dus mast aanpassen voor leuvers zo dat mijn carbon wel netjes in de groef gehesen kan worden. Op verzoek van de familie een zwemtrap en etc.

Vallen komen dus als vervanging nodig is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 19:58 #483814

@ sunday
Door oog 1e en 2e rif een loopje van een dun lijntje. Als je het tweede rif wilt zetten
haak je je smeerrep van je eerste met een mastworpje aan de loop en trekt hem rond.
Zo krijg je je smeerreep makkelijk door het tweede oog. Daarna weer vastzetten rond de
giek.
M´n smeerreep is een verjongd dyneema lijntje met een mantel op het uiteinde (door de stopper en op de vallier).

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 20:30 #483839

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Als je nou toch bezig bent nog een andere tip.

Verjongde vallen zijn allemaal wit... Dus verwarring op het voordek!

Op de hawkeye hebben we geexperimenteerd met het kleuren van de verjongde vallen (in een emmer hangen met zo'n textiel kleur tablet)

Werkte prima!

En ook op de Hawkeye gingen de genuavallen de mast in in de haven. Die waren nl van een bepaald materiaal (kan even niet meer teruhalen welk) wat nog minder rekt tov dyneema, maar helaas niet Uv bestendig is...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 20:32 #483841

Kíjk even naar tapertwin. Die heeft gekleurde kern....nice...


En dat materiaal is kevlar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verjongde vallen 05 feb 2014 20:36 #483845

Wij laten de sk75 voor wat het is.

Hier een mooie grafiek waarom je de hele middag aan de genuaval blijft draaien.

pdf.nauticexpo.com/pdf/marlow/.../21537-66281-_5.html


Bijlage image_2014-02-05.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 05 feb 2014 20:38 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl