Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk?

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 10 mrt 2014 15:21 #494364

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Even de topcoat er af slijpen, dan zie je genoeg ;)

(maar daar zal de verkoper niet al te blij mee zijn.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 10 mrt 2014 20:19 #494510

Over het algemeen gaan zaken die koper en verkoper onderling al bekend zijn niet meer van de overeengekomen prijs af na een keuring.

Het contract is bindend en niet zo zeer de mening van de expert.
Tenzij in dat contract daarover een clausule is opgenomen.
(en daar gaat het vaak ook nog fout)

TS heeft door het stellen van de vraag al behoorlijk inzicht gekregen in de mogelijke oorzaken en gevolgen. Dat kan die evt nu nog verwerken in een laag bod of anderszins als ontbindende voorwaarde opnemen. Maar het is door hem nu wel uitgebreid gesignaleerd, ondanks dat consequenties hem niet duidelijk zijn. Daarvoor moet het gewoon open gemaakt worden, en dan nog kun je wellicht na destructief onderzoek pas vaststellen dat het eigenlijk wel meeviel, of dat het wonder was dat het schip bleef drijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 10 mrt 2014 22:36 #494577

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
JRomkes schreef :
Even de topcoat er af slijpen, dan zie je genoeg ;)

(maar daar zal de verkoper niet al te blij mee zijn.)

Als hij er niet blij van wordt, dan weet je genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 11 mrt 2014 07:55 #494623

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 848
De op de foto zichtbare cracks bevinden zich in de topcoat. Dit is een soort gelcoatlaag die juist op de plekken rondom de kielmoeren nogal dik lijkt te zijn aangegracht. De laag is relatief bros, dus de kans dat hier scheurtjes in komen bij vervorming is aanwezig. De topcoat draagt verder niets bij aan de sterkte of stijfheid van het geheel.

Het feit dat de topcoat gebarsten is duidt er op dat het onderliggende laminaat vervormt of vervormd is geweest. Laminaat kan daar best tegen, het buigt relatief gemakkelijk en veert dan weer terug. Maar laminaat bij de kielbouten zou dit eigenlijk vrijwel niet moeten doen, aangezien het de kiel moet dragen. Regelmatige vervorming zal op den duur ook vermoeiing van het materiaal opleveren, waardoor de stijfheid verder achteruit gaat. Daarom is het laminaat ter plaatse meestal zwaarder uitgevoerd en zijn er pal naast de kielbouten extra verstijvingen aangebracht in de vorm van de op de foto deels zichtbare wrangen.
Helaas is op de foto niet zichtbaar of het gaat om alle kielmoeren, of alleen om de moeren ter plaatse van het in de romp meegevormde bilgeputje. Daar hebben de Jeanneaux wel vaker wat gedonder mee gehad. Maar wanneer de overige kielmoeren geen problemen vertonen zou dat al mooi zijn.

Wanneer een jacht voorwaarts varend aan de grond loopt, drukt de kiel zich met de achterkant omhoog waardoor bij stevig bodemcontact de achterste wrangen een opdonder krijgen. Is die opdonder te groot dan ontstaat er schade aan die achterste wrangen. Helaas is dit op de foto niet zichtbaar, maar het zou wel interessant zijn om te weten of de wrangen overal, en dan met name bij de achterzijde van de kiel, nog goed vast zitten en schadevrij zijn.

Indien dit het geval is lijkt het er op dat het laminaat van het vlak tussen de wrangen domweg niet stijf genoeg is om het moment van de kiel op te vangen. Het laminaat beweegt dan onder helling varend door golven een beetje waardoor de topcoat kan barsten. Uiteraard kan dit ook een eenmalige vervorming zijn geweest, bijvoorbeeld door zijdelings onder helling vast te lopen waarbij de kiel zwaar belast is geweest. In dat geval zou ik echter ook schade aan de wrangen verwachten.

In hoeverre het laminaat is gedelamineerd, is op de foto's niet te zien. Mogelijk is het vanaf het begin af aan al wat licht gebouwd geweest met vervorming tot gevolg. De contramoeren zorgen ook niet echt voor een ruime verdeling van de krachten over het vlak, dus dat draagt ook niet echt bij aan het verhaal.

Kortom, het hoeft niet veel te betekenen, maar kan ook een forse klus opleveren. Als het meevalt gaat het gewoon om een te dikke laag topcoat die net even wat te bros is uitgevallen. Als worst case scenario zou ik rekening houden met het moeten demonteren van de kiel en verstijven van wrangen en vlak ter plaatse. Bij delaminatie zal zelfs een deel van het vlak vervangen moeten worden.

Dit soort prachtige cracks rondom de kielbevestiging kom je wanneer je veel bootjes ziet overigens maar weinig tegen, zeker wanneer er verder geen andere schade aan wrangen zichtbaar is.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 11 mrt 2014 07:59 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 11 mrt 2014 08:03 #494626

  • sst
  • sst's Profielfoto
@ olaf
Wat een dief..... van eigen portemonnee.... maar wel aardig.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2014 08:03 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 16 mrt 2014 20:10 #496269

  • Wernerv
  • Wernerv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Na alle reacties en na er een paar nachtjes over geslapen te hebben, hebben we uiteindelijk toch maar besloten om verder te zoeken...
Het gevoel zit toch niet helemaal goed over deze boot. De verkoper ging voor mij net iets te vlug over het onderwerp heen toen ik het aanhaalde. Het enige wat hij er over meldde was dat het niet gevaarlijk is.
Aan het interieur was inderdaad duidelijk te zien dat het behoorlijk vochtig was geweest in de boot.

Iedereen van harte bedankt voor zijn bijdrage aan onze besluitvorming!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 31 mrt 2014 16:49 #500896

  • Spice
  • Spice's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Pas bij m'n eigen boot (Gib sea 312) een haarscheur gevonden na helemaal kaal halen aan de onderkant. Haarscheur van zo'n 15 cm lang ontdekt net naast een spant BB achter. Gelcoat helemaal weg geschuurd tot kaal polyester en wat bleek. Over dezelfde lengte een haarscheur in het polyester. Was nodig om diep uit te slijpen, tot ik op den duur binnen zat. Is nu weer dicht gepolyesterd, maar je begrijpt; bij maar iets van scheurtjes, vertrouw ik het niet meer en ga ik door tot er niks meer zit.
Je wil geen ellende achteraf toch? :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 31 mrt 2014 17:10 #500906

  • sst
  • sst's Profielfoto
Zoals je het beschrijft, (dus ik weet niet precies wat je gedaan hebt) maar nogmaals, zoals je het beschrijft ,zou het wel eens kunnen zijn, dat je eerder meer, dan minder problemen hebt.
Want vullen doet helemaal niets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 31 mrt 2014 18:23 #500950

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Spice schreef :
Pas bij m'n eigen boot (Gib sea 312) een haarscheur gevonden na helemaal kaal halen aan de onderkant. Haarscheur van zo'n 15 cm lang ontdekt net naast een spant BB achter. Gelcoat helemaal weg geschuurd tot kaal polyester en wat bleek. Over dezelfde lengte een haarscheur in het polyester. Was nodig om diep uit te slijpen, tot ik op den duur binnen zat. Is nu weer dicht gepolyesterd, maar je begrijpt; bij maar iets van scheurtjes, vertrouw ik het niet meer en ga ik door tot er niks meer zit.
Je wil geen ellende achteraf toch? :ohmy:

Oepsssss, zoals ik je bericht begrijp heb je haarscheur helemaal uitgeslepen tot je een mooie gleuf had, helemaal open tot de binnenkant?
Dan heb je vrees ik ook alle verbinding die er nog over was er uit geslepen. Met een beetje beweging van het laminaat komt de plamuur er vrees ik ook weer uit zetten. Hou dat maar goed in de gaten tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 31 mrt 2014 18:37 #500958

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
polyesteren zal toch niet t zelfde zijn als plamuren mag ik hopen...neee natuurlijk niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 31 mrt 2014 19:15 #500979

koko schreef :
Spice schreef :
Pas bij m'n eigen boot (Gib sea 312) een haarscheur gevonden na helemaal kaal halen aan de onderkant. Haarscheur van zo'n 15 cm lang ontdekt net naast een spant BB achter. Gelcoat helemaal weg geschuurd tot kaal polyester en wat bleek. Over dezelfde lengte een haarscheur in het polyester. Was nodig om diep uit te slijpen, tot ik op den duur binnen zat. Is nu weer dicht gepolyesterd, maar je begrijpt; bij maar iets van scheurtjes, vertrouw ik het niet meer en ga ik door tot er niks meer zit.
Je wil geen ellende achteraf toch? :ohmy:

Oepsssss, zoals ik je bericht begrijp heb je haarscheur helemaal uitgeslepen tot je een mooie gleuf had, helemaal open tot de binnenkant?
Dan heb je vrees ik ook alle verbinding die er nog over was er uit geslepen. Met een beetje beweging van het laminaat komt de plamuur er vrees ik ook weer uit zetten. Hou dat maar goed in de gaten tijdens het zeilen.

Wanneer je er alleen polyester tussen hebt gedaan heb je een zwakpunt gecreeerd.... liefst met epoxy en glasmatten... de huid zit immers vol met wapening en vulling.. tezamen geeft dat de sterkte... alleen wat polyester neemt weinig krachten op... zou er nog ff naar laten kijken...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 01 apr 2014 05:43 #501048

En dan niet met epoxy met glasmatten maar alleen met glasweefsel of eventueel met glasmat wat speciaal voor epoxyverwerking is.
Normale glasmatten kun je met epoxy niet verwerken omdat de binder niet oplost.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 01 apr 2014 18:30 #501368

  • Spice
  • Spice's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Even ter verduidelijking toch. Met polyesteren bedoel ik niet plamuren en niet alleen met polesterhars maar met weefsel in laaagjes opgebouwd van dun naar steeds iets breder tot iets meer dan de originele dikte. Vandaag vlak geschuurd en de binnenkant extra verstevigd.
Was iets te laat vandaag om er een toplaag op te zetten (ivm met vochtigheid) dus maar ff wachten tot ik iets eerder thuis ben van de week.

En uiteindelijk voor de antifouling erop gaat, gaat het hele onderwaterschip 3 keer in de epoxy afsluitlaag, vc tar2.

Nog genoeg te doen dus...en er staan er al een paar te springen om weer het water op te gaan. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kielbouten - scheuren in polyester, zorgelijk? 01 apr 2014 18:45 #501377

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Spice schreef :
Even ter verduidelijking toch. Met polyesteren bedoel ik niet plamuren en niet alleen met polesterhars maar met weefsel in laaagjes opgebouwd van dun naar steeds iets breder tot iets meer dan de originele dikte. Vandaag vlak geschuurd en de binnenkant extra verstevigd.
Was iets te laat vandaag om er een toplaag op te zetten (ivm met vochtigheid) dus maar ff wachten tot ik iets eerder thuis ben van de week.

En uiteindelijk voor de antifouling erop gaat, gaat het hele onderwaterschip 3 keer in de epoxy afsluitlaag, vc tar2.

Nog genoeg te doen dus...en er staan er al een paar te springen om weer het water op te gaan. :whistle:

Gelukkig, hadden we het verkeerd begrepen.

Ja, genoeg te doen zo te lezen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl