De op de foto zichtbare cracks bevinden zich in de topcoat. Dit is een soort gelcoatlaag die juist op de plekken rondom de kielmoeren nogal dik lijkt te zijn aangegracht. De laag is relatief bros, dus de kans dat hier scheurtjes in komen bij vervorming is aanwezig. De topcoat draagt verder niets bij aan de sterkte of stijfheid van het geheel.
Het feit dat de topcoat gebarsten is duidt er op dat het onderliggende laminaat vervormt of vervormd is geweest. Laminaat kan daar best tegen, het buigt relatief gemakkelijk en veert dan weer terug. Maar laminaat bij de kielbouten zou dit eigenlijk vrijwel niet moeten doen, aangezien het de kiel moet dragen. Regelmatige vervorming zal op den duur ook vermoeiing van het materiaal opleveren, waardoor de stijfheid verder achteruit gaat. Daarom is het laminaat ter plaatse meestal zwaarder uitgevoerd en zijn er pal naast de kielbouten extra verstijvingen aangebracht in de vorm van de op de foto deels zichtbare wrangen.
Helaas is op de foto niet zichtbaar of het gaat om alle kielmoeren, of alleen om de moeren ter plaatse van het in de romp meegevormde bilgeputje. Daar hebben de Jeanneaux wel vaker wat gedonder mee gehad. Maar wanneer de overige kielmoeren geen problemen vertonen zou dat al mooi zijn.
Wanneer een jacht voorwaarts varend aan de grond loopt, drukt de kiel zich met de achterkant omhoog waardoor bij stevig bodemcontact de achterste wrangen een opdonder krijgen. Is die opdonder te groot dan ontstaat er schade aan die achterste wrangen. Helaas is dit op de foto niet zichtbaar, maar het zou wel interessant zijn om te weten of de wrangen overal, en dan met name bij de achterzijde van de kiel, nog goed vast zitten en schadevrij zijn.
Indien dit het geval is lijkt het er op dat het laminaat van het vlak tussen de wrangen domweg niet stijf genoeg is om het moment van de kiel op te vangen. Het laminaat beweegt dan onder helling varend door golven een beetje waardoor de topcoat kan barsten. Uiteraard kan dit ook een eenmalige vervorming zijn geweest, bijvoorbeeld door zijdelings onder helling vast te lopen waarbij de kiel zwaar belast is geweest. In dat geval zou ik echter ook schade aan de wrangen verwachten.
In hoeverre het laminaat is gedelamineerd, is op de foto's niet te zien. Mogelijk is het vanaf het begin af aan al wat licht gebouwd geweest met vervorming tot gevolg. De contramoeren zorgen ook niet echt voor een ruime verdeling van de krachten over het vlak, dus dat draagt ook niet echt bij aan het verhaal.
Kortom, het hoeft niet veel te betekenen, maar kan ook een forse klus opleveren. Als het meevalt gaat het gewoon om een te dikke laag topcoat die net even wat te bros is uitgevallen. Als worst case scenario zou ik rekening houden met het moeten demonteren van de kiel en verstijven van wrangen en vlak ter plaatse. Bij delaminatie zal zelfs een deel van het vlak vervangen moeten worden.
Dit soort prachtige cracks rondom de kielbevestiging kom je wanneer je veel bootjes ziet overigens maar weinig tegen, zeker wanneer er verder geen andere schade aan wrangen zichtbaar is.