Beste Philip,
Met mijn bedrijf SailTime heb ik van van zeiljacht sharing mijn beroep gemaakt, hierbij mijn objectieve antwoord.
SailTime Fractional Sailing is een concept waarbij een eigenaar het gebruik van zijn zeiljacht deelt met maximaal 7 vaste medegebruikers, die geen eigenaar zijn. De eigenaar ontvangt een vergoeding voor het gebruik van zijn zeiljacht, de medegebruikers betalen een vast lidmaatschap. SailTime beheert en controleert de boot en zorgt voor ligplaats, verzekering, onderhoud en reparaties.
Laat ik voorop stellen dat het delen van een zeiljacht niet voor iedereen is weggelegd, er kleven een aantal nadelen aan die voor sommige zeilers onoverkomelijk zijn, getuige de reacties op het forum. Er is aan de andere kant een grote groep eigenaars die er geen enkele moeite mee heeft om hun zeiljacht door anderen te laten gebruiken. Overigens is het grootste gedeelte van de zeiljachten die wereldwijd verhuurd worden in het bezit van particulieren en niet van de bedrijven die ze verhuren.
Om maar een paar bezwaren te noemen:
Huurders gaan niet netjes met schepen om, dit is helaas vaak het geval. Met stijgende verbazing constateer ik dat mensen zonder noemenswaardige ervaring een zeiljacht kunnen huren Regelmatig krijg ik zeilers met Valk-ervaring aan de telefoon die verwachten bij mij zomaar een 32-voets zeiljacht mee te kunnen krijgen. Niet dus! Ik realiseer me dat ik hierdoor inkomsten misloop, bij de concurrent kan men immers wel terecht, ik vind het echter onverantwoordelijk en ik ben een groot voorstander van meer praktijkopleiding bij vaarbewijzen. Iedereen die bij ons lid wordt krijgt gedurende 2 dagen een introductie en als dit niet voldoende blijkt te zijn is aanvullende instructie verplicht. Juist omdat onze gebruikers vast huurder zijn gaan ze beter en zorgzamer met de spullen om en voelt men zich meer verantwoordelijk. Natuurlijk gebeurt er bij ons ook wel eens wat, eventuele beschadigingen worden niet eens per jaar maar zo mogelijk direct gerepareerd. Het resultaat is dat ook onze oudere schepen nog in topconditie verkeren en er ook gedurende het seizoen niet als huurbakken uitzien.
Je kunt geen spullen aan boord laten: Klopt helemaal, het is dus wat meer werk als je bijvoorbeeld een weekje gaat zeilen. Aan de andere kant zorgt het voor een opgeruimde, nette boot in waar ons uitgebreide standaardinventaris overzichtelijk op een vaste plek ligt. Bij gebruik voor 1 dag wat juist bij ons concept ook vaak gebeurt is het meenemen van een zeiltas dan voldoende.
Ik las zelfs een reactie van iemand die zelfs zijn eigen broer niet aan boord laat slapen. Ik vraag me af of deze persoon in een hotel ook zijn eigen matras meeneemt.
Het delen van een zeilboot biedt natuurlijk ook veel voordelen.
Voor minder kosten een grotere, nieuwere boot met meer (hedendaags) comfort. Er gaat geen tijd verloren aan onderhoud en reparaties, voor sommigen onderdeel van de hobby, voor anderen een noodzakelijk kwaad.
Ons bootdeelconcept is ideaal om het bezit van een boot uit te proberen alvorens te besluiten (of niet) tot aanschaf over te gaan. Ik ken genoeg verhalen van zeiljachten die na een jaar weer in de verkoop gaan aangezien de eigenaar er niet mee vaart omdat familie en vrienden niet meer mee willen.
Bij Fractional Sailing is geen sprake van deeleigendom of time-share, dit betekent maximale flexibiliteit en geen langdurige verplichtingen (1 jaar lidmaatschap).
Als bedrijf vervullen wij de intermediair rol ten aanzien van het nakomen van afspraken over schoonmaak, het bijvullen van brandstof etc.. zodat gebruikers hierover niet met elkaar hoeven te communiceren. Gebruikers maken bij ons juist afspraken over het combineren van langere zeiltochten of deelname aan wedstrijden er onstaat dus een soort community.
Essentieel voor een optimale beschikbaarheid is een goed en flexibel reserveringssysteem en een goed beheersysteem ten aanzien noodzakelijke reparaties etc. Het systeem dat wij gebruiken is in samenspraak met gebruikers ontwikkeld en wordt steeds verder doorontwikkeld. Wachtlijstverzoeken, ruilen van vaardagen ad-hoc gebruik het is allemaal mogelijk.
Gedeeld eigenaarschap is volgens mij heel lastiger te realiseren, waar vind je 4 of 6 gelijkgestemden te vinden die hetzelfde schip aan willen schaffen en zich ook nog een voor een bepaalde periode (vaak toch minimaal 5 jaar) vast te leggen, daardoor onstaat ook een grote afhankelijkheid van elkaar, wat als iemand de kosten niet meer kan of wil voldoen? Daarnaast ontbreekt dan vaak een onafhankelijke partij voor het beoordelen van geschillen. Dat is de reden dat wij werken wij met 1 eigenaar en een aantal (maximaal 7) medegebruikers.
Ik hoop dat dit je helpt in je overwegingen
Met vriendelijke groet
Ragnar Koot
SailTime Holland
When all you want to do is sail![/url]
www.sailtime.nl