ik denk dat je boot echt positief op moet laten vallen. en je de boot echt een mooie staat uit moet ademen.
Oftewel zorgen dat de boot mooi glimt, dus goed schoonmaken, als er verkleuring in de gelcoat zit door de zon dat even op polijsten met commandant en in de was zetten.
desnoods rol je het bij veel maxi77 in de verf gezette deel aan de boven het vrijboord( de kajuit even over met een trendy mode kleur.
zorgen dat het schilderwerk netjes is.
dus ook het hout in de kajuit en buitenkant aanpakken met een vers laklaagje.
teak met zout water of water met soda schrobben en de olie zetten.
zorgen dat alle kit vers is en niet vergeeld en los..
even een blik antislip over de delen die er in gezet zijn..
laat hem ook even hellen en afspuiten en geef hem een nieuwe laag anti fouling en bewaar de rekening en laat het restantje aan boord staan.
zorg verder voor een opgeruimde indruk. maar houd die wel een beetje leefbaar en scheeps. ook even de koperen klokjes als je die hebt oppoetsen/polijsten
verder echt alles opbergen wat niet noodzakelijk op de foto is zodat het ruim oogt van binnen..
even nieuwe vallen in de mast als diewat ouder zijn.
(hoeft niet duur te zijn, kan gewoon double braided polyester zijn. bijvoorbeeld
www.touwbestellen.nl/watersport/vallen-touw )
laat de motor even een zomerbeurtje geven of geef hem die zelf
en maak een foto van de bon waar duidelijk de onderdelen als impeller en filters genoemd zijn.
maak de motor ook goed schoon (geld voor een binnen en buiten boord motor)
en dan foto's maken van binnen en van buiten. Vooral veel detail foto's waar je de perfecte staat op ziet..
en die foto's maak je op een zonnige dag. zeker die ene met de zeilen omhoog met wind er in niet vergeten.
maak je foto's in de haven? hang dan even dezelfde glimmende stootwillen op met dezelfde lijnen of haal ze helemaal weg..
net als hoezen en huiken, die kan je op de foto zetten als ze netjes zijn en niet al te erg verschoten
zijn ze dat niet laat ze dan vooral weg.
verder een advertentie tekst die de boot echt verkoopt
zet er een telefoonnummer bij en reageer snel op mails. zorg dat je extra foto's achter de hand hebt met meer details en stuur die naar een geïnteresseerde partij toe.
maak de vraagprijs iets lager maar dan zonder buitenboordmotor en bied die als optie aan, doe ook niet moeilijk over een kortstaart die vergelijkbaar is inruilen tegen een langstaart met eventueel een kleine bijbetaling.
want die zijn redelijk makkelijk via MP te verkopen.
kortom zorg dat er vanaf de foto's weinig tot niets op aan te merken is.
en als mensen aan boord komen moet alles natuurlijk ook gewoon netjes zijn. maak dan ook zeker even een korte testvaart. nodig mensen ook actief uit zelf. dan merk je snel genoeg of ze echt geïnteresseerd zijn.
zijn ze aan boord... drink aan boord ook even een kopje koffie en maak een babbeltje
en idd als ik op de advertentie sites kijk denk ik dat je een maxi in goede staat voor 3000 euro aangeboden kan worden met buitenboord motor en 4500 met inboard diesel
als je voor eentje zonder inboard diesel en zonder motor 2400 euro kan krijgen heb je het heel erg netjes gedaan. hetzelfde geld voor 3500 met inboard motor, maar ik denk alleen wel dat het iets wat optimistisch is om meer te verwachten in de huidige markt.
de markt trekt echter weer wel wat aan... nu nog een mooie zomer en dan moet je hem echt wel kwijt raken. laat hem ook niet te ver omlaag zakken dus dat hij niet tussen de schepen komt die al langer te koop staan.
op MP kan je hem omhoog zetten door een paar euro te betalen. en maak de advertentie na een tijdje geen reactie even opnieuw aan.
je kan ook een website maken op blogspot met een veel uitgebreidere tekst en heel veel foto's en specificaties die je erbij laat plaatsen voor wederom een paar euro.