Bram, onmiskenbaar stuurt de Vega "apart" op de motor maar ... je raakt er eerlijk gezegd wel snel aan gewend.
Ik schrok ook toen ik de reacties las (had eerst de Vega gekocht en ging pas daarna toen kijken naar ervaringen van anderen, en dat was goed) Kocht zelfs toen ik ze las op marktplaats een roer van een bavaria om er ekstra hulproer bij op te maken. Want als anderen het zeggen dan zal het wel zo zijn dacht ik.
Het roer is inmiddels al lang weer verkocht: Dat hulproer is niet nodig, ik manoevreer op de motor door de kleinste slootjes en bevaar echt bijna alle grachtjes van Amsterdam, ook als het druk is, en ondanks dat het een zeilboot is.
En kom altijd aan de steiger of in de box en door de sluis, en ja, soms misschien iets minder snel, elegant of stoer dan de groteren met boegschroef en joystick
en de kleineren met hun om de as draaibare BB motor. So what?
Het geeft mij oprecht ekstra plezier om de boot goed aan te voelen.
Want ik weet dat onder de Vega een prachtige schroef met verstelbare spoed zit met een mooie vaanstand. (=geen weerstand tijdens zeilen) En een roer dat heel degelijk aan 2 punten is opgehangen aan de kiel, een kiel die onverliesbaar 1 geheel is met boot. (S-spant en geen bouten) Daar kun je nog eens mee vastlopen.
Solo of met vriendin is er overigens nog nooit een onvertogen woord gevallen. Dat laatste zit hem echt niet in de boot hoor maar meer in de schipper.
Dus .... om alleen daarom een concept van de hand te wijzen: ieders goed recht en ook te begrijpen, maar ik ben blij dat ik inmiddels andere ervaringen heb zoals op de dag van de foto op het ketelmeer: even later liepen we op het IJsselmeer voorbij Urk tegen 11 knopen