Mijn ervaring is dat BTW verklaring van NL en kadaster verklaring van niet inschrijving voldoende is.
Eventueel aangevuld met een eigen verklaring mbt eigendom.
Lokaal kunnen er voor de kopers nog andere eisen gaan gelden, maar dat is in eerste aanleg toch hun
zaak om dat te regelen en zich in te verdiepen als ze internationaal gaan kopen.
Zo hebben sommige landen strengere toelatings eisen wbt emmissie van de motor.
Maar toch kan het vaak voor ze uit om in NL schip te kopen en motor te vervangen.
nb. Er is geen sprake van export, schip blijft binnen EU.
TheoBakker schreef :
Kadaster: ipv een uitschrijving kan je ook een "verklaring van niet teboekstelling" aanvragen voor 22,50 bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , dit is voldoende voor export. Vermeld bootnaam werf bouwjaar bouwnummer kleur motorgegevens in de email.
Btw: gezien ouderdom aantoonbaar maken dat schip in jaren tachtig al in europese wateren voer dmv bv havennota's. Anders btw afdragen over taxatiewaarde belastingdienst.
Andere optie is dat koper het schip laat aankopen vrij van btw door een lokaal botenbedrijf in zijn stad. Deze verkoopt de boot dan door aan de koper. Het botenbedrijf draagt dan btw af over het verschil inkoop verkoop. Dit bedrag + de kosten van het botenbedrijf zal je als verkoper dan moeten compenseren.