jerry schreef :
Als ik het hele topic nog eens doorlees, rijzen er nog een paar vragen. Spitsgatters zijn mooie boten en in Zweden bouwen ze goede overnaadse schepen. Zitten er echt stalen spanten in? Of alleen maar een paar verstijvingen , bijv bij de puttingen. Ik ken een schip met om en om stalen en houten spanten, maar die is karveel gebouwd en dus gebreeuwd. Zijn die stalen spanten geconserveerd, bijv verzinkt? Dan de bekleding met polyester. Elke bouwer weet dat polyester op hout het hout kan laten verstikken en dus kans op rot geeft, zeker bij overnaadse bouw. De boot is van 1980 en zou toen al met polyester zijn bekleed? Onbegrijpelijk! Wat wel zou kunnen is dat het geen polyester is, maar epoxy met glasvlies. Bij bouw in WoodCore wordt de romp van binnen en buiten met epoxy en glasvlies bekleed. Geldt als een degelijke bouwwijze. Misschien kun je een testje doen om te zien of het toch polyester is. Er is op dit forum wel een chemicus die daar raad op weet. Is het polyester, dan zou ik de boot laten liggen, zelfs voor € 6000.
Beste Jerry, en anderen,
In de afgelopen dagen een werkmarathon achter de rug, dus even weinig tijd om te reageren. Vandaar een wat late reactie.
Jerry, dank voor je vragen. Geweldig dat er dus mensen zijn, die haarfijn aanvoelen hoe (bepaalde) boten gebouwd zijn, je slaat tweekeer de spijker op z'n kop (mijn onervarenheid breekt zich wat op en heb dus nog van alles te leren).
1. Het gaat inderdaad om verstijvingen bij de puttingen en zeker niet om stalen spanten. Bij het schrijven bedacht ik dat deze term passend genoeg was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dank voor je opmerkzaamheid. Omdat ik het niet heel scherp op mijn netvlies heb staan, weet ik niet goed of ze b.v. verzinkt zijn of niet. Maar aan de roestvorming te zien vermoed ik van niet.
2. Ook je opmerking over polyester versus epoxy met glasvlies is, denk ik, terecht. Bij deze boot, echter, is alleen de bekleding aan de buitenkant gedaan. De binnenkant is niet bekleed en kun je vrij goed inspecteren.
De Albertina hebben we losgelaten, mede door de afstand in tijd. We hebben het (niet haar
) laten "bezinken" en denken dat we er niet aan moeten beginnen. Overigens, over bezinken gesproken. Bij Kampen is tijdje geleden een wrak gevonden van een
Kamper Kogge. Dit handelsschip uit de middeleeuwen ligt al zes eeuwen op de bodem van de IJssel en gaat geborgen worden!
Hoe dan ook, we hopen ik dat de huidige eigenaren van de Albertina een goede koper (m/v) vinden die weet hoe met dit mooie schip om te gaan.
Inmiddels kijken we verder om ons heen en hebben tweemaal een
Halberg Rassy 31 Monsun bekeken. Hiervoor heb ik een andere topic aangemaakt.