Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 10:43 #645794

  • sinjoor
  • sinjoor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dag allemaal,

Mijn eerste post, maar ik vond geen gelijkaardige topic dus start ik dit maar.

Ik zou graag een trailerbare boot aanschaffen om zo een groot zeilgebied te hebben. Concreet denk ik aan de Belgische kust, zeeland, maar ook vakantie in de middellandse zee.
Zelf denk ik aan een etap 22 ofzoiets met een inklapbare kiel. Dus voor dagzeilen of een weekend.

Nu mijn vragen:

1. op de Noordzee, kustvaart: is dit een te kleine boot om veilig mee op zee te zeilen...de meeste boten hebben daar flink wat meer lengte. Waarom zijn er niet meer 22 voets op zee?

2. Trailbaarheid...ik heb geen ervaring met caravans en zo, maar hoe moeilijk is het om met zo een boot tot zeg Kroatië te rijden? Is dat iets dat je elk jaar makkelijk kan of is dit echt een uitzonderlijk transport?

Verder info over mezelf, nog geen boot gehad, wel dayskipper en yachtman brevet, dus klaar om een weekend zeiler te worden!

Alle info welkom!
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 10:45 door sinjoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 10:53 #645797

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
De meeste vragen moet je zelf beantwoorden: Hoe comfortabel is deze boot voor de reizen die je op zee wil maken? Hou je dat vol? Die bootjes komen heel ver, maar jij moet in goede conditie blijven. Met een voldoende spartaanse instelling is een kleine boot heerlijk. Pas je vaargedrag aan, let goed op het weer en je kunt ver en veilig varen.

Lees Hansvandersmissen www.bol.com/nl/p/rond-de-friese-zee/1001004001986166/ en Henk Bezemer... www.bol.com/nl/p/vier-zomers-zeilen/9200000021818255/

En op een trailer ben je helemáál mobiel! Ik ben regelmatig als ik lange stukken beuk op weg naar een reisdoel, jaloers op trailersailors.

Hang een behoorlijke radarreflector op (zo'n zeskantig alu ding en géén buismodel!). Zelf zou ik serieus nadenken over een AIS transponder. Accu voeden met een klein zonnepaneel. Dan val je nog méér op!
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 10:57 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 10:53 #645799

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Wat weegt zo'n bootje? De mijne is 22 voet en weegt leeg 1200kg, vol 1500. Mijn bootje heeft vaste kiel, maar stond bij vorige eigenaar op een trailer.
Etap22 ook zoiets?
RonerteB van ZF zeilt met etap22 flink op Noordzee, ik ook. Kan prima ket het juiste bootje en uitrusting.
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 10:58 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 10:57 #645801

Er zijn best meer redelijk zeewaardige trailerbare zeilboten , bijv. de Varianta van 22 voet en leeg 750 kg en inclusief trailer ca. 1250 kg .Zelf meer dan 20 jaar mee gevaren , op Ijsselmeer , wadden , Noord en Oostzee.
Die zijn er zelfs met speciale trailer om overal trailerbaar te zijn.
Je hebt pech, er is er net bij mij in de haven een verkocht inclusief trailer.
Ad


Laatst bewerkt: 23 juli 2015 11:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 11:26 #645813

  • JoostU
  • JoostU's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Op marktplaats stond een half jaar terug een Dehler Varianta incl hierboven afgebeelde trailer. Die mensen gingen er in de zomer mee naar Kroatië en vonden het ''de perfecte trailersailer''.

Misschien is dit ook wat voor je?
www.toerzeilers.nl/trailersail...ef/Tydschr_jan03.pdf
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 11:26 door JoostU.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 11:37 #645815

In Duitsland zie je ze vaker te koop. Daar is het trouwens een eenheidsklasse.
Deze bijv.
www.ebay-kleinanzeigen.de/s-an...r/342754118-211-1788
Al vind ik de prijs nogal stevig. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 12:54 #645827

  • sinjoor
  • sinjoor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik wens jullie allemaal hartelijk te bedanken voor deze nuttige informatie en ben dan ook onder de indruk van de veelheid van kennis in de antwoorden, ik had zelfs geen idee dat er een trailersail vereniging was!

Ik ben ook erg onder de indruk van de snelheid van antwoorden op dit forum. Nogmaals hartelijk bedankt, en als er nog anderen kennis kunnen bijdragen, graag uiteraard!

Zoals reeds door mij gezegd zal het voornamelijk om kustvaart gaan en ga ik er zeker geen zeeën mee oversteken. Gewoon lekker een dagje zeilen en s'avonds veilig aan land in een haventje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 13:25 #645840

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Het is op dit forum al eens eerder gezegd: de boten die in Frankrijk zijn ontworpen zijn vrijwel altijd gemaakt om mee op zee te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 14:04 #645848

jerry schreef :
Het is op dit forum al eens eerder gezegd: de boten die in Frankrijk zijn ontworpen zijn vrijwel altijd gemaakt om mee op zee te varen.

Engeland idem dito.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 15:56 #645876

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
hou goed het totaal gewicht van het bootje en trailer in de gaten
de fabrikanten geven het leeggewicht door
denk even aan een bbmotor, accu, anker met loodlijn, verzin het maar
dat kan dan wel weer gedeeltelijk in de auto, maar ook die heeft weer een max laadgewicht
ook trailers variëren in gewicht
mijn clever 23 ft had ik achter mijn auto met een trekgewicht van 1500 kg gedacht,(Oostzee) gaat niet lukken
wil je via een trailerhelling lanceren, heb je ook een auto nodig met een enorm koppel, anders gaat je auto je boot achterna
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 16:07 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 16:00 #645877

tcdehoog schreef :
hou goed het totaal gewicht in de gaten
de fabrikanten geven het leeggewicht door
denk even aan een bbmotor, accu, anker met loodlijn, verzin het maar
dat kan dan wel weer gedeeltelijk in de auto, maar ook die heeft weer een max laadgewicht
ook trailers variëren in gewicht
mijn clever 23 ft had ik achter mijn auto met een trekgewicht van 1500 kg gedacht,(Oostzee) gaat niet lukken
wil je via een trailerhelling lanceren, heb je ook een auto nodig met een enorm koppel, anders gaat je auto je boot achterna
ton

Op je kentekenbewijs staat je maximale trekgewicht (geremd en ongeremd). Maar het is niet aan te bevelen om dat helemaal te benutten, zeker niet voor lange afstanden en trailerhellingen...

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 23 juli 2015 17:04 #645890

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Vergeet ook niet de nieuwe regels van het rijbewijs B en BE.
Nu met B mag je alles trekken als het maximum gewicht aanhanger+ maximum gewicht auto niet meer is dan 3500kg.
BE mag je nu 3500kg trekken de regels rond ledig gewicht van auto enzo zijn te komen vervallen ik heb in 2014 mijn BE gehaald en toen was er veel verandert net een half jaar te laat.

Betreft koppel van een auto daar is nog veel aan te doen vooral bij diesels bij mijn auto is het koppel verhoogt van 250Nm naar 350Nm dit heeft een heel groot voordeel met het trekken van een caravan of mijn boot trailer..

Een VW touareg mag 3500kg trekken en heeft 4 wiel aandrijving daarna als je hem laat chippen krijg je bij een diesel een behoorlijke koppel winst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 24 juli 2015 07:40 #645985

Setto schreef :
Nu met B mag je alles trekken als het maximum gewicht aanhanger+ maximum gewicht auto niet meer is dan 3500kg.

Nou ja , behalve dan als het gewicht aanhanger meer is dan de auto mag trekken. :dry:
Vandaar dat veel kleinere en kleinere middenklasse auto's nooit aan die 3500 kg komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 24 juli 2015 07:41 #645987

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
In Nieuwpoort gaven ze tot een paar jaar geleden met een etep22 les op de noordzee tot 6bfr..
Mits in goede staat kan een etap22 wel wat verdragen.
Mijn eerste boot was ook een etap22 en heb daar best gekke dingen mee gedaan zonder problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 24 juli 2015 09:04 #646004

Nog een aardig trailerbaar bootje dat wel een beetje aan de onderkant qua lengte zit.
Een Leisure 17 .
En nog zeewaardig ook ( zitten meerdere L17 zeilers hier op het forum) .Is al in 1967 over de Atlantic gezeild door John Adam , de uitvinder en oprichter van Windpilot.www.windpilot.com/n/wind/ho/comp/gesch/
Nog iets lichter dan de Varianta.
www.leisureclubholland.nl/Broc...972%20-%20Folder.pdf
En wil je ook op de wadden heel amkkelijk kunnen droogvallen , neem dan een kimkieler.
Er zitten ook meerdere L17 zeilers op dit forum:
www.zeilersforum.nl/index.php?...me__srmch=&username=
Ad
Laatst bewerkt: 24 juli 2015 09:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 24 juli 2015 11:50 #646047

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Met een Leisure 17 de Noordzee op gaat prima, mits schipper + boot goed zijn voorbereid. Kim of vinkiel, maakt bij deze bootjes qua zeileigenschappen niet uit.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 24 juli 2015 13:00 #646054

  • catri22
  • catri22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
hey sinjoor,

denk ook eens aan een trimaran, licht en veel ruimte op plaats van bestemming, een F22 (corsair) bijvoorbeeld, er zijn ook diverse franse trailerbare trimarans astus of magnum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 15 okt 2015 14:23 #672827

  • catri22
  • catri22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
en? al een keuze gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 15 okt 2015 15:06 #672856

catri22 schreef :
hey sinjoor,

denk ook eens aan een trimaran, licht en veel ruimte op plaats van bestemming, een F22 (corsair) bijvoorbeeld, er zijn ook diverse franse trailerbare trimarans astus of magnum.
p
Foei! Niet schelden hoor, een F22 wordt niet graag Corsair genoemd. Laat Farrier het maar niet horen.

Maar inderdaad, een F22, F24 of iets van Corsair in die maat zijn geweldig zeilende scheepjes, ook op zee en prima trailerbaar.

Als beginnend zeiler sla je hiermee wel de dobber periode over ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 15 okt 2015 18:30 #672944

Ik heb mijn eerste seizoen met een Etap 21i achter de rug. Een echte meevaller. Ik heb de versie met de diepe kiel (bestaat ook in tandemkiel). Ik koos voor deze (kleine) boot omdat ik meestal solo zeil. Aanleggen, afvaren, enz... het lukt allemaal zonder hulp.

Ik heb de boot ook gekocht met in het achterhoofd er mee naar het buitenland te gaan. Daar kom ik echter stilaan van terug. Reden? Om met je boot te kunnen rijden moet ze reisklaar gemaakt worden: mast plat, boot met kraan uit het water halen, reis (extra kosten: hoger brandstofverbruik van je wagen, extra wegenvignet in bepaalde landen, extra tolkosten, enz...). Als je een verre reisbestemming hebt, moet je meestal ook een extra overnachting bijtellen. Ook ter plaatse moet er weer gewerkt worden (reken toch maar een halve dag). Opnieuw kraankosten + aanschaf kaarten van het vaargebied, enz... Eenmaal terug thuis zijn er weer die kraankosten, weer een halve dag werk, enz... Dus een weekje Kroatië impliceert ook 2 werkdagen!

Als je niet verplicht bent om in het hoogseizoen op vakantie te gaan, kan je voor 'normale' prijzen een bootje huren zonder alle zorgen van in/uit het water halen, transport. Als je voor langere tijd (3 weken...) naar het buitenland gaat, kan je wel overwegen om met je eigen boot te gaan.

De versie met de tandemkiel kan vanaf de trailer te water gelaten worden (dus geen kraankosten). Het vaargedrag op zee is quasi identiek (vaart iets minder scherp aan de wind).
Land was created to provide a place for boats to visit.
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 18:53 door sandrover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 15 okt 2015 18:34 #672947

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Prijs is wel om achterover te vallen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 15 okt 2015 18:48 #672953

Ilex schreef :
Prijs is wel om achterover te vallen...
Maar wel waardevast. Je moet er snel bij zijn in deze maat, ze zijn zo weg.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilbaarheid van een trailerbaar 22 voet 15 okt 2015 18:58 #672960

Je moet de markt wel wat verkennen, ook in het buitenland. Verder is het ook een kwestie van goed onderhandelen. Ik kocht een Etap 21i (bj 2001) met vraagprijs 20000 euro aan 12500 euro. Toilet was uitgebouwd, marifoon ook en er moest een nieuwe batterij in. Maar verder na een flinke poetsbeurt prima in orde, geen verborgen gebreken.
Ander voordeel - zoals Noballast zegt - de waardevastheid van dit soort bootjes.
Land was created to provide a place for boats to visit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl