Bedankt voor alle reacties!
Van onderstaande gevraagde eigenschappen blijkt het snel en makkelijk strijken van de mast het grootste probleem.
Dit is voor ons echter ook de belangrijkste eis. We willen het schip graag naast onze woonboot hebben omdat dit het onderhoud en de voorbereiding voor het varen aanzienlijk vereenvoudigd, bovendien hebben we niet altijd een auto ter beschikking om met kinderen en spullen naar een ligplaats te rijden.
Uit de eerder gestelde heb ik zoveel mogelijk weggestreept, en hou ik het volgende over:
Vaargebied: Markeermeeer, IJselmeer, randmeren, later ook de wadden.
Geschikt voor een familie met twee jonge kinderen voor tochten van maximaal een paar dagen.
Mijn budget is 20.000 Euro.
Het schip hoeft niet in nieuwstaat te zijn, maar wel goedgebouwd en vaarklaar, geen klusboot.
10 makkelijk strijkbare mast, doorvaart hoogte is 3.2 meter
8 aparte afsluitbare toilet
9 geen metalen schip maar polyester / GRP oid (ivm onderhoud)
6 hefkiel oid om droog te kunnnen vallen / bij strandjes te komen
5 eenvoudige zeilvoering
Uit een ander draadje haal ik dat sommige schepen ontworpen zijn om de mast makkelijk te strijken, en het bij andere schepen mogelijk is om een vaste opstelling te maken om het eenvoudig te kunnen doen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...trijkbare-mast#20585
In het laatste geval lijkt het belangrijk dat de mastvoet hoog genoeg op de opbouw staat, en er geen vaste buistent is zodat het geheel ver genoeg achterover kan. Een slingerwant en A-frame (vast opgestelde bokkepoten?) lijken me dan een goede investering.
Ik raak de draad een beetje kwijt bij de eisen aan de tuigage: Moet in alle gevallen de giek los of kan het ook terwijl de giek (en liefst zeil in lazybag) blijven zitten? Is een rolfok een probleem?
Het liefst natuurlijk een schip met aangepaste tuigage waar alleen de voorstag gelost hoeft te worden en de mast gekanteld kan worden
Uit het draadje kom ik bij de volgende schepen terecht:
Dehler 31, handboek gevonden, met vaste opstelling. Dit kan kennelijk ook met een Dehler Optima 92
Tes 678, lijkt niet echt kinderveilig met de open achterzijde van de kuip
Bij veel andere schepen kunnen ook aanpassingen gedaan worden, maar heb het idee dat het aanzienlijk lastiger wordt vanaf ongeveer 26 voet scheepslengte.
Nog meer suggesties?