TheoBakker schreef :
Toch wel typisch: de laatste jaren komen in buitenlandse test de bavaria 's steevast als goede zeilers uit de bus. O.a. in australie/n.z. hoek maar ook in Chesapeake Bay worden de Bav''s steevast goed ontvangen qua zeilen. Zelf hebben we ook dit jaar weer goede ervaringen met onze Bav42, bv in onze klasse bij het rondje noord holland 4e gezeilde tijd en 8e op handicap (klasse van 36 boten).
Een eerdere bav van ons, een bav 350, was idd bij licht weer zeer gevoelig inzake de vlakheid/bolling van het grootzeil.
We hebben ook nog een cayenne 12.50/42ft, (type pol. scherenkruiser ala de net zo incourante aphrodite 101). Die Cay. is met wedstrijdbemanning en complete racezeilenset sneller dan de Bav, maar gewoon tourend langzamer, dit omdat het teveel werk is om volledige tuigage te varen. Bakstagen bv zijn met touren weggebonden.
Al die freaks zijn van hetzelfde dna die 30 jaar lang volgehouden hebben dat je alleen maar met een stalen tweemaster van 10,5 m1 de wereld rond kon.
Helaas maar waar een nieuwe Bav is gewoon sneller dan de meeste productiebootjes van 25 jaar geleden. En vaak ook iets sneller dan soort/tijdsgenoten mits de goede kiel en zeilvoering is gekozen.
Ander voorbeeld: windsurfen - vorig jaar mijn laatste sx slalom shape weer ingeruild voor een freeride. Op de freeride ben ik gewoon net zo snel terwijl op de slalom je continu extreem dure vinnen moest wisselen om de snelheid er uit te blijven halen. Het gaat dus net als bij zeilen hoe snel je als recreant met gemiddelde inspanningen zeilt, niet de snelheid die je kan halen met die ene windkracht met de juiste bemanning. Ik zie zelf dat de Bavaria daar het meeste ontwikkelwerk in heeft zitten.
En kijk gewoon de ranglijsten eens na van allerlei zeilwedstrijden op binnenwater en wadden, best redelijk aantal bavjes die het best goed doen.
Apart betoog inderdaad.
We hebben het hier over een recente bav 32, de oudere bav's en sowieso langere hebben andere zeileigenschappen, ben zelf ook wel gecharmeerd van de eerste modellen.
Dus die Bavaria die is sneller dan de Cayenne als die Cay niet met volledig tuig vaart
. Sja dan is de bavaria ook sneller dan de VO65 als beide solo varen en er op de VO daardoor geen zeilen gezet kunnen worden
.
Mits de goede kiel en zeilvoering zijn gekozen kan een bavaria sneller zijn dan... Daar zit nu juist de crux dat bavaria dit normaal niet verkiest en andere merken wel.
Dus Bavaria's kom je veel tegen en doen het goed in wedstrijden... Ik kom ze daar zelden tegen, laat staan goed presterend.
Kijk eens naar de uitslag van de 24 uurs, dit geeft toch een goed beeld van wedstrijd zeilend en in de tocht goed presterend binnenwater en wadden.
www.kustzeilers.nl/php_24uurs/uitslag_2015.html
In compleet ORC 1-2-3-4 en de beste prestaties tocht (denk bij elkaar 120 schepen) toch wel enkel 1 Bavaria 44, ken het schip en die is sneller gemaakt dan standaard en is een 44 voeter.