Beste Forummers,
Met veel plezier ben ik lid van de Vegakring. Het is een actieve vereniging van eigenaren van de Albin Vega zeilboot. In de kring gaat ons het lot van de Vega vanzelfsprekend aan ons hart.
Met dit als achtergrond ontving ik een bericht.
Het gaat over de Cantilene. Het is een complete Albin Vega, te koop. De eigenaar raakte op leeftijd en is overleden. De boot is de laatste tijd verkommerd. Nu zoekt de testamentair executeur een oplossing. Deze vraag belandde bij de Vegakring, die er verder geen ander belang bij heeft dan dat het past om de schepen te behouden.
Er is een taxatie gedaan waaruit onderstaande objectieve indruk is samengesteld.
Mijn indruk: Als je tijd en ruimte hebt dan kun je voor bijna niets zeilen. Been there, done that. De onderste foto is mijn Vega, deze was net zo als de Cantilene en is 8 jaar ouder.
De sterke punten van dit project zijn dat de basis delen, zeilen, uitrusting etc. er allemaal al zijn en dat de kerndingen bij een vega, zoals osmosevrij zijn, goed zijn. Kortom, zeker de moeite waard. Als ik niet hoefde te werken zou ik het zelf aanpakken.
Hieronder de beschrijving en foto's. Bij interesse graag een persoonlijk bericht, ik geef dan graag de contactpersoon. Er zijn ook een fotoverslag en een volledig taxatierapport beschikbaar. De motor ziet er compleet en net uit, Volvo Penta 7A, in de antivries, maar kon niet gecontroleerd vanwege lege accu's.
Tot slot: vanzelfsprekend hopen wij, als Vega kring, hiermee een nieuw enthousiast lid te verwelkomen bij onze wedstrijden en bijeenkomsten!
Toelichting op de beoordeling V3311 Cantilene
De Vega 331 behoort tot de laatste serie die gebouwd is, is voorzien van de zwaardere 13PK motor en de nieuwe dek layout. Het schip kent geen noemenswaardige beschadigingen aan romp en interieur. Echter het schip kent een dermate groot achterstallig onderhoud, zowel romp en interieur, dat vele uren nodig zijn om het schip weer in zekere gangbare en bruikbare staat te krijgen.
Het feit dat het schip in basis origineel en in takt is, maakt het tot een casco dat opnieuw ‘afgebouwd’, gerenoveerd moet worden.
A. Binnenwateren (Friese meren)
Een raming leerde mij dat als het schip in de huidige, schoongemaakte staat veilig op het binnenwater gebruikt gaat worden het ca. 160 uur vergt en ca. € 2.500 - 3.000,- aan materiaal. Met name bedoeld als dagzeiler, te vergelijken met een open boot.
B. Ruimwater en totale renovatie
Het schip in zeewaardige staat brengen met daarbij behorende hedendaagse apparatuur, goede (nieuw grootzeil en genua) zeilen, lopend en staand want er veel meer bij komt kijken.
Een totale cleaning en renovatie van romp en interieur (bijv. alle interieurhoutwerk demonteren, kaalhalen en 5 x lakken) is dan in uren de grootste klus. Financieel zijn dat de zeilen a. € 2.800. Met alle kleine en grote klussen en materiaal bij elkaar aanzienlijk.
Van huidige staat naar hedendaags zeewaardig raam ik op 340 uur en ca. € 11.500 aan materiaal.
In beide gevallen alleen te doen door een liefhebber die in een paar jaar in fasen het schip in zijn gewenste staat brengt afhankelijk van het vaargebied.
Blijft dat de motor niet controleerbaar was. Daarover kan geen uitspraak gedaan worden.
Over de verkoopprijs durf ik geen uitsprak te doen, slechts zoals dat heet ‘wat de gek er voor geeft’
Advies: tegen elk aannemelijk bod.
Hoe het is:
Hoe het kan worden:
Details: