Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: * Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?*

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 10:43 #681713

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Beste Forummers,

Met veel plezier ben ik lid van de Vegakring. Het is een actieve vereniging van eigenaren van de Albin Vega zeilboot. In de kring gaat ons het lot van de Vega vanzelfsprekend aan ons hart.
Met dit als achtergrond ontving ik een bericht.

Het gaat over de Cantilene. Het is een complete Albin Vega, te koop. De eigenaar raakte op leeftijd en is overleden. De boot is de laatste tijd verkommerd. Nu zoekt de testamentair executeur een oplossing. Deze vraag belandde bij de Vegakring, die er verder geen ander belang bij heeft dan dat het past om de schepen te behouden.

Er is een taxatie gedaan waaruit onderstaande objectieve indruk is samengesteld.
Mijn indruk: Als je tijd en ruimte hebt dan kun je voor bijna niets zeilen. Been there, done that. De onderste foto is mijn Vega, deze was net zo als de Cantilene en is 8 jaar ouder.

De sterke punten van dit project zijn dat de basis delen, zeilen, uitrusting etc. er allemaal al zijn en dat de kerndingen bij een vega, zoals osmosevrij zijn, goed zijn. Kortom, zeker de moeite waard. Als ik niet hoefde te werken zou ik het zelf aanpakken.

Hieronder de beschrijving en foto's. Bij interesse graag een persoonlijk bericht, ik geef dan graag de contactpersoon. Er zijn ook een fotoverslag en een volledig taxatierapport beschikbaar. De motor ziet er compleet en net uit, Volvo Penta 7A, in de antivries, maar kon niet gecontroleerd vanwege lege accu's.

Tot slot: vanzelfsprekend hopen wij, als Vega kring, hiermee een nieuw enthousiast lid te verwelkomen bij onze wedstrijden en bijeenkomsten!


Toelichting op de beoordeling V3311 Cantilene

De Vega 331 behoort tot de laatste serie die gebouwd is, is voorzien van de zwaardere 13PK motor en de nieuwe dek layout. Het schip kent geen noemenswaardige beschadigingen aan romp en interieur. Echter het schip kent een dermate groot achterstallig onderhoud, zowel romp en interieur, dat vele uren nodig zijn om het schip weer in zekere gangbare en bruikbare staat te krijgen.

Het feit dat het schip in basis origineel en in takt is, maakt het tot een casco dat opnieuw ‘afgebouwd’, gerenoveerd moet worden.

A. Binnenwateren (Friese meren)
Een raming leerde mij dat als het schip in de huidige, schoongemaakte staat veilig op het binnenwater gebruikt gaat worden het ca. 160 uur vergt en ca. € 2.500 - 3.000,- aan materiaal. Met name bedoeld als dagzeiler, te vergelijken met een open boot.

B. Ruimwater en totale renovatie
Het schip in zeewaardige staat brengen met daarbij behorende hedendaagse apparatuur, goede (nieuw grootzeil en genua) zeilen, lopend en staand want er veel meer bij komt kijken.
Een totale cleaning en renovatie van romp en interieur (bijv. alle interieurhoutwerk demonteren, kaalhalen en 5 x lakken) is dan in uren de grootste klus. Financieel zijn dat de zeilen a. € 2.800. Met alle kleine en grote klussen en materiaal bij elkaar aanzienlijk.
Van huidige staat naar hedendaags zeewaardig raam ik op 340 uur en ca. € 11.500 aan materiaal.

In beide gevallen alleen te doen door een liefhebber die in een paar jaar in fasen het schip in zijn gewenste staat brengt afhankelijk van het vaargebied.
Blijft dat de motor niet controleerbaar was. Daarover kan geen uitspraak gedaan worden.

Over de verkoopprijs durf ik geen uitsprak te doen, slechts zoals dat heet ‘wat de gek er voor geeft’
Advies: tegen elk aannemelijk bod.



Hoe het is:



Hoe het kan worden:



Details:


Laatst bewerkt: 13 nov 2015 14:06 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 11:28 #681724

volgens de berekeningen en de huidige verkoopprijzen mag je wel geld toe hebben.
je moet gewoon een liefhebber vinden die er € 875.- voor geeft.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 13:42 #681746

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
De conclusie is dus eigenlijk dat de boot niks waard is.

Zeewaardig maken is geen doen.

Als daysailer kan t net uit als je 'm gratis krijgt en niet te veel voor de uren rekent.

Dit is het soort verhalen dat we de komende jaren wel meer gaan horen: oude schepen, bouwmateriaal dat eeuwig meegaat, maar het ontwerp niet, vergrijzende, en uitstervende schippers.

De erfgenamen mogen blij zijn als je geen €1000,- sloopkosten mogen betalen om er vanaf te komen.

Als ik zo oud ben, zal mijn boot ook zoveel waard zijn. Dat heb ik al ingecalculeerd.

En de linkse politiek maar zeggen: pluk ze kaal, die rijke bootbezitters!

(PS: voor de goede orde, ik stem ook links)
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 13:42 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 13:44 #681748

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
je hebt PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 13:56 #681749

Als de huidige eigenaar of de executeur testementair er nou eens een hogedrukspuit over halen is de kans dat hij hem kwijt raakt misschien ietsje groter.
Om iets in deze staat te koop te zetten is wel erg naief.
Ad
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 13:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 13:59 #681750

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Naief, maar wel eerlijk. Liever zo dan half opgelapt. Zo zie je ook wel eens schade auto's te koop staan die al op de trekbank hebben gestaan om de schade iets minder groot te laten lijken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 14:02 #681751

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
idd,

twee dagen werk aan besteden in de zin van er een hd reiniger overheen trekken en een dagje er op poetsen dan ziet het er al HEEL anders uit.
Vervolgens voor 500 euro aan een jong iemand verkopen die heeft er dan nog jaren een leuk eerste bootje aan.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 14:22 #681757

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Hallo Joop, grappig om je reactie te lezen.

Dergelijke(negatieve)reacties voorzag ik al, daarom had ik er een foto van mijn boot bijgedaan. Ooit in dezelfde staat. Technisch misschien nog slechter, ik moest een nieuw motorblok (vond ik overigens voor 300 euro en een mastondersteuning (zit hier al in) en gaan we er lekker op vakantie mee, 3 weken langs de wadden. Ik krijg verbaasde steiger-reacties als "komt hij net uit de doos ofzo?"

Voor de rest: super veel plezier gehad tijdens opknappen, sleutelen, schilderen en nu heerlijk varen. Voor weinig :-) En inderdaad: de spuit doet al wonderen!

(berichten kan ik komend weekend moeilijk opvolgen)
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 14:50 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 15:20 #681770

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
hallo Artemis,

Ik zeg niet dat t niet kan, ik vraag me af of het nog economisch is. Gezien de hudige markt voor schepen en de benodigde werkzaamheden.

Wie mij beter kent, weet dat ik op de meeste zaken een technische blik heb. Dus, ja t kan. Maar zou ik er als koper aan beginnen? Nope. Dan moet de koopprijs we heeeeel aantrekkelijk zijn.
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 15:22 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 15:35 #681775

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
valt wel mee hoor, er zit zo op het eerste oog nog voldoende potentie in om er mee aan de gang te gaan. het is inderdaad veel achterstallig onderhoud.

met veel zelf doen en geen uren tellen is het schip wel interessant om op te knappen, en het is een zeer goede basis. je moet dit namelijk voor jezelf doen, en niet voor de winst

Nou heb ik iets met dit soort ontwerpen en deze tijdsperiode dus misschien bekijk ik het rooskleuriger als een ander.
Dit is voor mij met recht een poly classic.

Maar inderdaad het hangt een beetje van de prijs af. Als die goed is voel ik er wel wat voor.
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 15:37 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 15:49 #681778

Dus als je eur 12000 en een heleboel tijd besteed krijg je een boot die eur 9000 waard is. Daarbij kan de motor mee of tegenvallen. Doen of niet doen? Is dat echt de vraag?
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 15:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 15:54 #681781

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Maar geldt dat niet voor alle boten, Nachtvlinder?

Ik bedoel, we geven allemaal geld uit aan aanpassingen, verbeteringen en wat we maar aan boord willen hebben. Dat geld is ook grotendeels weg, of dacht je alles terug te krijgen bij verkoop?

Voor iemand die goed kan klussen en er plezier aan beleeft kan het toch zeker de moeite waard zijn - mits de erfgenamen begrijpen dat dit meer "goed tehuis gezocht is voor" dan "te koop aangeboden".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 16:01 #681784

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
Nachtvlinder schreef :
Dus als je eur 12000 en een heleboel tijd besteed krijg je een boot die eur 9000 waard is. Daarbij kan de motor mee of tegenvallen. Doen of niet doen? Is dat echt de vraag?

Ik snap niet zo goed waar die € 12000,- op gebaseerd is. Op 'laten doen' of zo? Jammer genoeg zijn de fotootjes van het interieur wat klein, maar alles heeft nog een mahoniebruine kleur en ziet er van een afstandje nog bruikbaar uit. Als je verhalen over restauratiekosten van dergelijke aard gaat rondstrooien schrik je mensen meer af, dan dat je ze verleidt om er nog wat energie in te steken. De Vega-kring staat een restauratie tot nieuwstaat voor ogen, geloof ik, maar alles wat nodig is is iemand die wat tijd heeft en voor weinig geld wil zeilen

De marktwaarde is inderdaad klein maar de potentie om er boot van de te maken waarmee nog een tijdje kan worden gezeild is volgens mij best wel aanwezig.
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 16:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 16:05 #681786

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
lodewijk stegman schreef :
Ik snap niet zo goed waar die € 12000,- op gebaseerd is.

In het door TS gepostte rapport staat €11.500, ik denk dat €500 meer niet echt een dealbreaker zal zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 16:08 #681787

Espiritu schreef :
Maar geldt dat niet voor alle boten, Nachtvlinder?

Ik bedoel, we geven allemaal geld uit aan aanpassingen, verbeteringen en wat we maar aan boord willen hebben. Dat geld is ook grotendeels weg, of dacht je alles terug te krijgen bij verkoop?

Voor iemand die goed kan klussen en er plezier aan beleeft kan het toch zeker de moeite waard zijn - mits de erfgenamen begrijpen dat dit meer "goed tehuis gezocht is voor" dan "te koop aangeboden".

Ja dat geldt bijna voor elke uitgave die je in je boot stopt. Maar in dit geval koop je voor eur 2500 én 340 h minder een kant-en-klare Vega volgens deze taxateur.

Die eur 11500 lijkt me wel aan de hoge kant trouwens. Waar dat precies vandaag komt??
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 16:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 16:28 #681795

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Nachtvlinder schreef :
Die eur 11500 lijkt me wel aan de hoge kant trouwens. Waar dat precies vandaag komt??[/quote]


Als je de te vervangen zaken nieuw besteld gaat het best hard hoor:

- setje zeilen
- staand en lopend want
- electra nieuw
- talloze potjes van het een en het ander
- stalling
- setje meters en een marifoon
- water en gas systeem
- kachel
- nieuwe kussens en gordijnen

Je zit er zo maar op.

Maar als het je allemaal niet te sjiek hoeft en je scharrelt hier en daar wat bij elkaar via marktplaats kan het voor een stuk minder en ligt hier in de basis een prima scheepje waar iemand nog heel veel plezier aan kan beleven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 16:32 #681797

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
de vraagprijzen voor een complete vega beginnen rond de 4500, dan heb je wel een complete en zeilende vega in goede staat maar geen bijzondere verder.

dat zijn echter vraagprijzen, en het is winter.

komt er concreet op neer dat dit schip idd relatief scherp moet gaan want als je het enkel om een vega gaat is een redelijke kopen als basis goedkoper

je bent dus inderdaad op zoek naar een handige hobbyist en het is meer te doen om het schip een goed 2e leven te geven. Anders kan je hem beter aan een sloper geven. wat ik in dit geval echt zonde vind.

en waar die 11500 vandaan komt? Ik denk van iemand met een roze bril.
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 16:34 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 17:32 #681815

Tja , een setje meters en een marifoon kun je natuurlijk kopen voor in totaal €2000 - €3000 maar ook voor €500-€1000.
En voor zeilen geldt ook zoiets .
En al die potjes ; ja als je de hele boot wilt schilderen ben je zo €1000 aan potjes e.d. kwijt.
Maar of dat echt nodig is zie je pas na een hogedrukbeurt .
En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.
Ik denk dat het voor de helft ook wel kan.
Maar dat zal altijd nog meer zijn dan de verkoopwaarde ooit kan worden.
Maar bij welke boot verdien je het erin geinvesteerde geld dan wel terug? Dat geldt heelaas alleen voor de werf (hoop ik voor ze) ;) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 19:56 #681869

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Ik lees hier interessante meningen. Het komt erop neer: je kunt het zo
gek maken als jezelf wilt. Zo ging het bij mij ook en in de loop der jaren ben ik ook op dat bedrag gekomen, zij het dat er een nieuwe kuiptent en buiskap bij zijn gekomen. (3k)

Uurtjes mag je niet tellen en je moet handig inkopen en het werk spreiden. In mijn geval over 7 jaren en ik ben nog lang niet klaar.

taxateur zegt dat je voor pakweg 2k kunt zeilen en 12k mag uittrekken voor einde spectrum...

Hoe de motor is: dat is zo na te gaan, accuutje mee. Boot ligt vlakbij sneek, ook niet het einde van de wereld. De Schotten etc zijn prima, alleen vies.
Laatst bewerkt: 13 nov 2015 19:59 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 13 nov 2015 20:53 #681893

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Tsja.....als je een bootje van een zekere ondergang wil redden moet je het imo niet zo aanpakken.

Begin eens met het schip leeg te halen, alle rotzooi in de container te mieteren en de hoge drukreiniger er over te halen. Kijk eens of je die motor aan de praat kan krijgen. Dan schep je tenminste een beeld van de potentie van het schip.

En dan voor heel weinig van de hand doen aan iemand die met weinig geld en veel tijd er nog iets van wil maken. Dat gaat nog genoeg kosten, maar voor sommige is het de enige manier om een net scheepje bij elkaar te sparen. Economisch gezien niet rendabel, maar wel heel bevredigend om te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 14 nov 2015 23:13 #682040

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik snap het niet helemaal.

Er komen hier allerlei doem scenario's voorbij terwijl ik in de openings post een bootje zie dat gewoon nog in de gelcoat zit en HEEEEEL erg vuil is.

Zoals ik eerder al zei. Geeft het ding eerst eens een grondige sopbeurt, ros er een middag een poetsmachine overheen en een kwart fles 3M en kijk eens wat je dan werkelijk hebt.

Staand en lopend want, zelfde verhaal. Besteed een paar uurtjes aan het contoleren en schoonmaken van mast en verstaging en mieter het lopend want in de wasmachine. Iedereen loopt altijd maar te roepen dat die verstaging vervangen moet worden ed maar das ook enkel omdat de verz. maatsch. dat graag willen. Zo lang er geen rare rafels en haken aan zitten is het 9 van de 10 keer gewoon nog prima bruikbaar.

Zou me niets verbazen als er een prachtig glimmend rompje onder die laag groene drek vandaan komt.

was in mijn geval iig wel zo.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 14 nov 2015 23:16 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 15 nov 2015 08:35 #682057

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
koko schreef :
Tsja.....als je een bootje van een zekere ondergang wil redden moet je het imo niet zo aanpakken.

Begin eens met het schip leeg te halen, alle rotzooi in de container te mieteren en de hoge drukreiniger er over te halen. Kijk eens of je die motor aan de praat kan krijgen. Dan schep je tenminste een beeld van de potentie van het schip.

En dan voor heel weinig van de hand doen aan iemand die met weinig geld en veel tijd er nog iets van wil maken. Dat gaat nog genoeg kosten, maar voor sommige is het de enige manier om een net scheepje bij elkaar te sparen. Economisch gezien niet rendabel, maar wel heel bevredigend om te doen.

STOP !
Begin eerst eens met het ship leeg te halen. maar mieter niets in de container voordat je zeker bent dat het waardeloos is !
De rest van het verhaal geloof ik graag.
In de container mieteren kan altijd nog, maar net dat ene ding waarvan je geen flauw benul hebt waarvoor het zou kunnen dienen, kan een essentieel en niet te vervangen onderdeel zijn.
Zeker als het totaal onbekend is, aan de kant leggen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 15 nov 2015 10:40 #682086

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Ik heb ervaring met het opknappen van een Albin Vega en deze lijkt niet slecht. Helemaal eens met hscharft en Tony2920. Schoonmaken en alles nakijken. Waarschijnlijk kun je er volgend zeilseizoen zo mee het IJsselmeer op zonder veel kosten.

Ik heb mijn handen vol aan een ander bootje, anders zou ik de Cantilene graag willen overemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 15 nov 2015 13:23 #682122

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Aan wie is dat "stop, schoonmaken" gericht?

Niet dat ik het er niet mee eens ben, maar aangezien de eigenaar blijkbaar een erfgenaam is die er niet naar om kijkt verder wordt het een beetje lastig.

Ook leest de beste m/v hier naar alle waarschijnlijkheid niet, dus ... :lol:
Laatst bewerkt: 15 nov 2015 13:28 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

* Wie maakt de "Cantilene" weer zeewaardig?* 15 nov 2015 16:19 #682176

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zo als ik ook naar Artemis heb aangegeven per PB, ik neem haar graag over als project om weer helemaal op orde te maken en lekker mee te gaan zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl