Twee aanmerkingen:
* Niet elke 77 heeft twee kasten. De eerste 77's missen af werf de BB kast. Het schot tegen de punt zit er dan wel, met een grote hap eruit. De BB bank is dan ook langer (kan daar tenminste een volwassene slapen!) en de verspringing in de binnenmal zit er niet.
Hier is al wel wat aan geklust, maar de opening aan BB is origineel! Deze versie oogt een stuk ruimer, maar je mist wel een kast... en de bergruimte hield al niet over.
* Origineel zitten in de latere bouwjaren RVS strips aan het babystag-balkje, die het balkje verbinden met de zijwanden van de kasten. (achter die latjes daar ja, die zijn hol...).
De wanden zitten op hun beurt weer aan de schotten en de binnenschaal vast. Zo wordt de treklast van de babystag nog verder verdeeld. Dat is dan ook het enige, want de wanten staan op de rand, en de mast - zoals gezegd - op de paal.
Het hoofdschot heeft dan ook verder niets te doen anders dan de inhoud van de kast binnen houden, en hangt dus met een paar lullige parkertjes (met van die mooie seventies-kraalringen eronder) aan de binnenschaal. De verbinding van schot met dek is helemaal lachwekkend: een dun latje met twee parkertjes in het dek.
Echter ik vaar nu een paar seizoenen vrij hard wedstrijden zonder de genoemde RVS strips, zonder de trekstangen aan de wanten (waar de mijne uberhaupt te oud voor is) en zonder hoofdschotten, door een half voltooide renovatie. Ik zie nu in de hoeken van de verspringingen in de binnenschaal wel lichte barstjes verschijnen; het "werkt" dus een tikje. Of dat nou komt doordat de schotten toch IETS deden, of simpelweg door "wedstrijdzeilen op en over het randje", dat weet ik niet. Misschien de combinatie. In elk geval lijkt mij niet dat een gewone toerzeiler problemen kan verwachten door het weglaten van die dingen. Ikzelf schroef ze er dit seizoen weer in, al was het maar omdat we op toertochtjes een beetje kastruimte wel kunnen waarderen