Evaluationcopy schreef :
Drie jaar weg. Aards bezit en huis worden verkocht.
Zoals bij velen is het budget (helaas) niet ongelimiteerd. Ik zoek naar een +/- 32-voeter van rond de 30.000 euro en sta overal voor open.
We willen het schip eind volgend seizoen kopen. Waarom? Dan hebben we nog 2 a 3 jaar om het schip ons eigen te maken, nodige upgrades en herstel uit te voeren etc. Begroting hiervoor zal nog een 10 a 15k zijn verspreid over die jaren.
Onzekerheden waar ik mee zit zijn in de trant van:
- Gaan we dat groot genoeg vinden om op te leven voor 3 jaar?
- Kan er genoeg voorraad/diesel/water etc mee?
- Type schip (s-spant of juist een diepgestoken kielkacht zoals Erik recent schreef)
Gewoon lekker basic. Madame zou wel heel graag kunnen douchen aan boord maar ook daar heb ik geen ervaring mee en ik verwacht ook niet teveel van een 20l boilertje eerlijk gezegd)
- Of je en boot groot genoeg vindt om op te leven voor 3 jaar is niet te beantwoorden door anderen dan jullie zelf. Hangt onder meer af van jullie gezondheid, verwachtingen etc. Wanneer jullie relatie in orde is speelt die verder niet zo'n rol, aangezien een 40 voeter op de oceaan maar weinig groter is dan een 30 voeter.
- Wat is genoeg water /voorraad/diesel?
Voor diesel wordt ruwweg gerekend met een voorraad waarmee je zo'n vijf etmalen kunt varen op rustige snelheid, zodat je je kunt verplaatsen door windstiltes. Daarnaast kun je als vuistregel hanteren dat een motor bij dat soort snelheden ongeveer een halve liter per 10 pk motorvermogen verbruikt. Dus een 20 pk motortje zal in die omstandigheden (waarbij niet de volle 20 pk worden aangesproken) ongeveer 1 liter per uur verbruiken, wat zou neerkomen op en mee te nemen dieselvoorraad van 5x24 = 120 liter. Zestig liter in de tank en nog een paar vaatjes (en dan alleen tijdens de lange oversteken).
Voor water tijdens de overtocht kun je rekenen met een minimum van 2,5 liter water per persoon per dag (dis in inclusief koken, afwas, wassen, drinken etc). Langste oversteek met veiligheidsmarge 40 dagen, dus dan heb je minimaal 200 liter water nodig. Tel daar nog en 100 liter noodvoorraad bij op plus een handwatermaker voor als het echt mis gaat, en dan ben je er wel.
Voorraad: je vaart op zee en kunt dus altijd iets te eten vangen. Verder gaat het om basiszaken zoals meel, rijst, pasta, groente, fruit die je over het algemeen voor wat langere tijd inslaat, maar dat is goed weg te stouwen wanneer je de verpakkingen verwijderd. De mens kan ook best lang zonder eten, zet je kaarten liever op genoeg water aan boord. Met blikvoer (vrijwel onvermijdelijk) heb je trouwens ok meteen een hoop extra vocht aan boord, dus dat mes snijdt aan twee kanten).
- Type schip: je bent met twee personen, zorg dan dat je in ieder geval een boot hebt die een beetje aardig voor je is; de oceaan is al heftig genoeg. Hoef je echt niet meteen in een zware stalen langkieler te kruipen, maar ik zou de lichtgewicht racers toch overlaten aan de jonge honden. Je geeft ergens aan dat je niet zo snel hoeft te varen; dat geeft eigenlijk ruimte voor alle boten. De snelheid is voor een groot deel afhankelijk van de lengte van de waterlijn, dus hoe groter het jacht, hoe vlotter en ook hoe soepeler het over het algemeen vaart. Bedenkt verder dat je tijdens een reis rond de wereld al snel 2.000 tot 2.500 kg inlaadt aan water, diesel, persoonlijke spullen, ankergerei, voorraad, zeilen, windvaan etc. Een behoorlijk gewicht dat op een kleine, lichte boot meer invloed heeft op de vaareigenschappen dan op een wat groter, zwaarder jacht.
Voor de rest": zorg dat het een boot is waarop jullie je lekker en veilig voelen, waarin het vertrouwen aanwezig is dat de boot jullie - mits jullie het onderhoud goed op orde hebben - overal heen zal brengen. Dat slaapt onderweg een stuk prettiger dan wanneer je je niet lekker voelt aan boord. En voor de een moet het daarom staal zijn, terwijl de ander zich prima voelt op een hechthouten jachtje.
- Douchen aan boord: met een buitendouche kom je een heel eind, een boiler is op een kleine boot waarschijnlijk ingenomen ruimte die je gaat missen voor andere zaken. Je vaart in de tropen, aan warm water (douchezak) geen gebrek. Douchen onderweg zal wat lastig worden doordat je zuinig zult moeten zijn met water, maar eenmaal aangekomen kun je wat ruimer met het water omgaan.
Voor wat betreft de bootkeuze in combinatie met een wereldreis: verkijk je niet op de afstand en dus de hoeveelheid klappen/bewegingen/belastingen die een boot te verduren krijgt. Dat is en heel ander verhaal dan de grote vakantie op het IJsselmeer of en keer een ruige tocht naar Noorwegen. Het gaat bij lange afstanden uiteindelijk om de gevolgen van vermoeiing, en hoe slapper een boot in elkaar zit, hoe groter die gevolgen kunnen zijn. Laat je aan de andere kant niet gek maken: er wordt in van alles rond de wereld gevaren, van 7 meter hechthout met jong gezin én Deense dog aan boord (over voorraadbeheer gesproken) die relatief probleemloos de wereld omzeilen tot volledig doordachte speciaal voor het doel gebouwde jachten die dan na één oceaanoversteek afhaken 'omdat ze het niet leuk vinden'.
Snelheid en veiligheid: die ene knoop extra gaat zeer waarschijnlijk het verschil niet maken. Sterker, wanneer een boot alleen maar veilig kan varen wanneer deze zo snel is dat je altijd van het water weg kan vluchten als het een keer een beetje spannend wordt, dan zou ik met zo'n boot de oceaan niet op gaan. Fronten op de oceaan zijn groot en bewegen zich over het algemeen veel sneller dan een zeiljacht, dus zorg dat de boot het aankan.
En dan de kiel, iets waar een uitgebreid draadje over loopt waarin vrijwel iedereen vindt dat je daar op moet kunnen vertrouwen: zorg dat je daarop daadwerkelijk kunt vertrouwen. Een kiel moet vast zitten, ook na een keer stevig aan de grond varen. Kijkend naar het beschikbare budget is er ook niet de ruimte om bij een keer vastlopen meten de hele kielconstructie na te gaan kijken, dus zorg gewoon dat deze in orde is en blijft, ook na 30.000 mijl rollen, stampen, een paar keer vastlopen, misschien een ontmoeting met een walvis zie zijn rugvin even wil krabben. En ook de dek rompverbinding, mastondersteuning, puttingbevestiging etc. moeten in orde zijn en vooral ook blijven, ook na een paar jaar zwalken over de oceaan.