Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meedenken over keuze vertrekkersschip

Meedenken over keuze vertrekkersschip 14 dec 2015 19:13 #689311

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
JohnBerg schreef :
want SSB is wel een heel gedoe.
Overdag vaak niet eens mogelijk!

Oh :) maar ook heel vaak wel mogelijk :)
Laatst bewerkt: 15 dec 2015 15:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 14 dec 2015 20:47 #689345

  • jabe
  • jabe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Dit is (of was) een vertrekker met een taling 32
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 15 dec 2015 07:56 #689398

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 842
Evaluationcopy schreef :
Drie jaar weg. Aards bezit en huis worden verkocht.

Zoals bij velen is het budget (helaas) niet ongelimiteerd. Ik zoek naar een +/- 32-voeter van rond de 30.000 euro en sta overal voor open.
We willen het schip eind volgend seizoen kopen. Waarom? Dan hebben we nog 2 a 3 jaar om het schip ons eigen te maken, nodige upgrades en herstel uit te voeren etc. Begroting hiervoor zal nog een 10 a 15k zijn verspreid over die jaren.

Onzekerheden waar ik mee zit zijn in de trant van:

- Gaan we dat groot genoeg vinden om op te leven voor 3 jaar?
- Kan er genoeg voorraad/diesel/water etc mee?
- Type schip (s-spant of juist een diepgestoken kielkacht zoals Erik recent schreef)

Gewoon lekker basic. Madame zou wel heel graag kunnen douchen aan boord maar ook daar heb ik geen ervaring mee en ik verwacht ook niet teveel van een 20l boilertje eerlijk gezegd)

- Of je en boot groot genoeg vindt om op te leven voor 3 jaar is niet te beantwoorden door anderen dan jullie zelf. Hangt onder meer af van jullie gezondheid, verwachtingen etc. Wanneer jullie relatie in orde is speelt die verder niet zo'n rol, aangezien een 40 voeter op de oceaan maar weinig groter is dan een 30 voeter.

- Wat is genoeg water /voorraad/diesel?
Voor diesel wordt ruwweg gerekend met een voorraad waarmee je zo'n vijf etmalen kunt varen op rustige snelheid, zodat je je kunt verplaatsen door windstiltes. Daarnaast kun je als vuistregel hanteren dat een motor bij dat soort snelheden ongeveer een halve liter per 10 pk motorvermogen verbruikt. Dus een 20 pk motortje zal in die omstandigheden (waarbij niet de volle 20 pk worden aangesproken) ongeveer 1 liter per uur verbruiken, wat zou neerkomen op en mee te nemen dieselvoorraad van 5x24 = 120 liter. Zestig liter in de tank en nog een paar vaatjes (en dan alleen tijdens de lange oversteken).
Voor water tijdens de overtocht kun je rekenen met een minimum van 2,5 liter water per persoon per dag (dis in inclusief koken, afwas, wassen, drinken etc). Langste oversteek met veiligheidsmarge 40 dagen, dus dan heb je minimaal 200 liter water nodig. Tel daar nog en 100 liter noodvoorraad bij op plus een handwatermaker voor als het echt mis gaat, en dan ben je er wel.
Voorraad: je vaart op zee en kunt dus altijd iets te eten vangen. Verder gaat het om basiszaken zoals meel, rijst, pasta, groente, fruit die je over het algemeen voor wat langere tijd inslaat, maar dat is goed weg te stouwen wanneer je de verpakkingen verwijderd. De mens kan ook best lang zonder eten, zet je kaarten liever op genoeg water aan boord. Met blikvoer (vrijwel onvermijdelijk) heb je trouwens ok meteen een hoop extra vocht aan boord, dus dat mes snijdt aan twee kanten).

- Type schip: je bent met twee personen, zorg dan dat je in ieder geval een boot hebt die een beetje aardig voor je is; de oceaan is al heftig genoeg. Hoef je echt niet meteen in een zware stalen langkieler te kruipen, maar ik zou de lichtgewicht racers toch overlaten aan de jonge honden. Je geeft ergens aan dat je niet zo snel hoeft te varen; dat geeft eigenlijk ruimte voor alle boten. De snelheid is voor een groot deel afhankelijk van de lengte van de waterlijn, dus hoe groter het jacht, hoe vlotter en ook hoe soepeler het over het algemeen vaart. Bedenkt verder dat je tijdens een reis rond de wereld al snel 2.000 tot 2.500 kg inlaadt aan water, diesel, persoonlijke spullen, ankergerei, voorraad, zeilen, windvaan etc. Een behoorlijk gewicht dat op een kleine, lichte boot meer invloed heeft op de vaareigenschappen dan op een wat groter, zwaarder jacht.
Voor de rest": zorg dat het een boot is waarop jullie je lekker en veilig voelen, waarin het vertrouwen aanwezig is dat de boot jullie - mits jullie het onderhoud goed op orde hebben - overal heen zal brengen. Dat slaapt onderweg een stuk prettiger dan wanneer je je niet lekker voelt aan boord. En voor de een moet het daarom staal zijn, terwijl de ander zich prima voelt op een hechthouten jachtje.

- Douchen aan boord: met een buitendouche kom je een heel eind, een boiler is op een kleine boot waarschijnlijk ingenomen ruimte die je gaat missen voor andere zaken. Je vaart in de tropen, aan warm water (douchezak) geen gebrek. Douchen onderweg zal wat lastig worden doordat je zuinig zult moeten zijn met water, maar eenmaal aangekomen kun je wat ruimer met het water omgaan.

Voor wat betreft de bootkeuze in combinatie met een wereldreis: verkijk je niet op de afstand en dus de hoeveelheid klappen/bewegingen/belastingen die een boot te verduren krijgt. Dat is en heel ander verhaal dan de grote vakantie op het IJsselmeer of en keer een ruige tocht naar Noorwegen. Het gaat bij lange afstanden uiteindelijk om de gevolgen van vermoeiing, en hoe slapper een boot in elkaar zit, hoe groter die gevolgen kunnen zijn. Laat je aan de andere kant niet gek maken: er wordt in van alles rond de wereld gevaren, van 7 meter hechthout met jong gezin én Deense dog aan boord (over voorraadbeheer gesproken) die relatief probleemloos de wereld omzeilen tot volledig doordachte speciaal voor het doel gebouwde jachten die dan na één oceaanoversteek afhaken 'omdat ze het niet leuk vinden'.

Snelheid en veiligheid: die ene knoop extra gaat zeer waarschijnlijk het verschil niet maken. Sterker, wanneer een boot alleen maar veilig kan varen wanneer deze zo snel is dat je altijd van het water weg kan vluchten als het een keer een beetje spannend wordt, dan zou ik met zo'n boot de oceaan niet op gaan. Fronten op de oceaan zijn groot en bewegen zich over het algemeen veel sneller dan een zeiljacht, dus zorg dat de boot het aankan.

En dan de kiel, iets waar een uitgebreid draadje over loopt waarin vrijwel iedereen vindt dat je daar op moet kunnen vertrouwen: zorg dat je daarop daadwerkelijk kunt vertrouwen. Een kiel moet vast zitten, ook na een keer stevig aan de grond varen. Kijkend naar het beschikbare budget is er ook niet de ruimte om bij een keer vastlopen meten de hele kielconstructie na te gaan kijken, dus zorg gewoon dat deze in orde is en blijft, ook na 30.000 mijl rollen, stampen, een paar keer vastlopen, misschien een ontmoeting met een walvis zie zijn rugvin even wil krabben. En ook de dek rompverbinding, mastondersteuning, puttingbevestiging etc. moeten in orde zijn en vooral ook blijven, ook na een paar jaar zwalken over de oceaan.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 15 dec 2015 17:01 #689531

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Zonder verstand van zaken hoor ik ook vaak Contessa 32 langskomen, onafhankelijk waar die ligt :)


PS de grootte is maar net wat je prettig vindt, want de Biga (Contessa 26!) is al jaren onderweg met twee grote Noren aan boord.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 15 dec 2015 17:58 #689565

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
En dan weet ik nog een hele goede te koop staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 15 dec 2015 18:34 #689586

...en dat is niét de mijne :) .
En TS wil een afsluitbare achterkajuit. Dus de Contessa valt dan sowieso al af...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 15 dec 2015 18:35 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 15 dec 2015 18:36 #689588

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Toch nog een suggestie: een baltic 33 of 35? Ik struikelde gisteren over een op internet die erg ruim binnen budget valt. (20 k oid) Of dat qua water etc handig is weet ik niet, maar wel lekker degelijk! ( mits geen ingewaterd balsa dek)
Waarschijnlijk een stomme suggestie door grote voorzeilen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 20 dec 2015 11:43 #690764

- Of je en boot groot genoeg vindt om op te leven voor 3 jaar is niet te beantwoorden door anderen dan jullie zelf. Hangt onder meer af van jullie gezondheid, verwachtingen etc. Wanneer jullie relatie in orde is speelt die verder niet zo'n rol, aangezien een 40 voeter op de oceaan maar weinig groter is dan een 30 voeter.

Ook na 10 jaar zien we elkaar nog erg graag, ik verwacht geen problemen op het gebied van ruimte. Gezien het rondje tropen zullen we de meeste tijd buiten doorbrengen. Onderweg willen we natuurlijk ook geregeld wat landen gaan bezoeken. Doet allemaal niet zo ter zake want vermoedelijk wordt de lengte begrensd door het budget maar rond de 10m heb ik vrede mee. (De door mij beminde Taling 33 bv. is 10,75 maar die 0,75 zit hem voornamelijk in de boegspriet)

- Wat is genoeg water /voorraad/diesel?

150 a 200 liter diesel en 300 liter water. Dat moet passen op deze lengte. (Heb nu op vakantie al 100 liter diesel en 200 liter water mee op 29 voet)
Met blikvoer (vrijwel onvermijdelijk) heb je trouwens ok meteen een hoop extra vocht aan boord, dus dat mes snijdt aan twee kanten).

Precies, het meeste eten bestaat ook grotendeels uit water. Ik ga er ook vanuit dat het nog wel eens regent onderweg om eens wat uitgebreider te kunnen douchen/wassen.
- Type schip: je bent met twee personen, zorg dan dat je in ieder geval een boot hebt die een beetje aardig voor je is; de oceaan is al heftig genoeg. Hoef je echt niet meteen in een zware stalen langkieler te kruipen, maar ik zou de lichtgewicht racers toch overlaten aan de jonge honden.
.

Ik mik inderdaad niet op een lichtgewicht racer, hoewel ik mezelf met midden 30 nog wel een (semi) jonge hond durf te noemen ;)
- Douchen aan boord: met een buitendouche kom je een heel eind, een boiler is op een kleine boot waarschijnlijk ingenomen ruimte die je gaat missen voor andere zaken. Je vaart in de tropen, aan warm water (douchezak) geen gebrek.

Mijn idee. Dit is iets waar ik mijn vrouw van moet overtuigen. Koken doe ik bij voorkeur met een Origo en een boiler aan boord maat allerlei zaken een stuk ingewikkelder. Maar goed, hier ga ik wel voet bij stuk houden, de meeste schepen die ik bekijk (vooralsnog online) hebben het ook niet.
Voor wat betreft de bootkeuze in combinatie met een wereldreis: verkijk je niet op de afstand en dus de hoeveelheid klappen/bewegingen/belastingen die een boot te verduren krijgt. Dat is en heel ander verhaal dan de grote vakantie op het IJsselmeer of en keer een ruige tocht naar Noorwegen. Het gaat bij lange afstanden uiteindelijk om de gevolgen van vermoeiing, en hoe slapper een boot in elkaar zit, hoe groter die gevolgen kunnen zijn. Laat je aan de andere kant niet gek maken: er wordt in van alles rond de wereld gevaren, van 7 meter hechthout met jong gezin én Deense dog aan boord (over voorraadbeheer gesproken) die relatief probleemloos de wereld omzeilen tot volledig doordachte speciaal voor het doel gebouwde jachten die dan na één oceaanoversteek afhaken 'omdat ze het niet leuk vinden'.

Ik heb ook weinig zin om na elke oversteek het halve schip te moeten gaan refitten. Zonder er ooit een meter mee te hebben gevaren, wat ik lees over de bouwkwaliteit van de Talings zit het wel snor qua degelijkheid. De kans dat we het niet leuk vinden is natuurlijk aanwezig. Mijn eega is zelfs de zee nog niet op geweest en is eigenlijk qua zeilen een pure beginneling (ik doe meestal alles). Maar we gaan ons daar niet druk over maken. Als we bij het oversteken van de Golf van Biskaje al merken dat we het niks vinden passen we het plan gewoon aan: lekker kusthoppen rond de Middellandse Zee.
En dan de kiel...

Als ik me niet vergis dan hangt zo'n lange kiel van een Taling nergens aan maar is die gewoon onderdeel van de romp. Van afvallen zal er dan geen sprake zijn. (Als ik iets raars zeg hoor ik dat graag).

Dank voor je uitgebreide antwoord Olav. Ik ben je al wel eens tegengekomen op de Grevelingen, wellicht dat ik je komend jaar nog eens professioneel inschakel voor wat hulp en kennis. Overigens zijn er hier diverse boten genoemd waar ik me zeker nog in ga verdiepen, ik wil niet focussen op één type. (Maar ja zoals zovaak, het gevoel telt ook ergens voor mee en ik kan al heerlijk wegdromen bij het kijken van plaatjes van zo'n mooie Taling ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 20 dec 2015 11:44 #690765

Perseus schreef :
Toch nog een suggestie: een baltic 33 of 35? Ik struikelde gisteren over een op internet die erg ruim binnen budget valt. (20 k oid) Of dat qua water etc handig is weet ik niet, maar wel lekker degelijk! ( mits geen ingewaterd balsa dek)
Waarschijnlijk een stomme suggestie door grote voorzeilen....

Stoere schepen hoor, maar als er al eentje binnen budget valt, ga ik dan niet enorm nat op refit en onderhoudskosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 03 jan 2016 18:24 #694142

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik kan uit ervaring melden dat de Taling zeker geen langzame zeiler is. Loopt al vrij vlot 5-6 knopen, zeker op ruimere koersen is 6-7 knopen vrij gewoon... De 33 is nog iets sneller. Ze bewegen zich prettig in zee gang, zijn solide gebouwd en hebben veel ruimte binnen.
Inderdaad zijn ze ook vaak afgebouwd door eigenaren, de afwerking kan dus varieren.
Het blog van 'Taaltje' is leuk om te lezen, er ligt ook een 33-er te koop in griekenland (steki.nl)
Overigens is een Taling 33 geen taling 32 met boegspriet zoals enige posts geleden werd gezegd.
Eerst was er de taling 30 (9.05 loa), die was wat te liefgierig, dus heeft Cor Taal er een boegspriet op gezet. De Taling 32 (9.85 loa) was geboren. De 33 is van latere makelij.
Er zijn binnen de Taling club altijd mensen bij wie je even mag komen kijken als je intresse hebt. :)
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 03 jan 2016 18:34 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 08:16 #694285

Klinkt goed Moonriver! Ik heb zeker interesse om eens te komen kijken, komend weekend of het weekend daarop ga ik bij een makelaar langs waar een 33 ligt om alvast een beeld te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 08:20 #694287

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Evaluationcopy schreef :
Zoals wel vaker blijkt de kennis hier op het forum vaak van onschatbare waarde. Ik zou hier dan ook graag weer eens gebruik van maken en wel over een komend jaar aan te schaffen schip geschikt voor een rondje rond de bol. Ik had deze wens al langer maar recent is bij de betere helft ook het inzicht gekomen dat daar niet mee gewacht moet worden tot een eventueel pensioen en de bijbehorende hogere leeftijd.
Wow, wat gaaf! :woohoo: Ben echt heel blij voor je :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 09:39 #694311

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6153
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 09:44 #694313

Nee wel echt een 33 en de kajuit-versie zoek ik ook niet meer, onhandige indeling is me al duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 11:10 #694333

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Evaluationcopy schreef :
Perseus schreef :
Toch nog een suggestie: een baltic 33 of 35? Ik struikelde gisteren over een op internet die erg ruim binnen budget valt. (20 k oid) Of dat qua water etc handig is weet ik niet, maar wel lekker degelijk! ( mits geen ingewaterd balsa dek)
Waarschijnlijk een stomme suggestie door grote voorzeilen....

Stoere schepen hoor, maar als er al eentje binnen budget valt, ga ik dan niet enorm nat op refit en onderhoudskosten?

Ik denk dat je voor dat budget idd behoorlijk nat gaat met een Baltic. Maar misschien kun je mazzel hebben. Je kunt natuurlijk altijd nat gaan - ik kocht een boot die bekend stond als één de best onderhouden in de haven, maar ik bleek het onderwaterschip opnieuw te moeten lamineren door verzwakking wegens zware osmose (knap - normaal kan dat niet voorkomen bij Baltics).....

Ik zou het an sich geen stomme suggestie willen noemen, ik ben erg tevreden over mijn Baltic 38DP en het zijn goede zeewaardige jachten. Grote voorzeilen hebben ook voordelen. Je hebt wel een flexibele garderobe nodig. Wij hebben bijvoorbeeld een verwijderbare kotterstag gemonteerd en geïnvesteerd in een kotterzeil dat bovendien gereefd kan worden (traditioneel slabreef), zodat we 54 - 36m2 voor kunnen voeren in licht weer met de rolgenua, en 17 - 10m2 in zwaar weer met het kotterzeil. En die investering brengt me bij het volgende punt:

Jabe - ik zie 0 euro in je budget voor zeilen. Er zijn niet veel mensen die niets aan zeilen zouden hoeven uit te geven. Ten eerste moet je bij jezelf goed te rade gaan wat voor oplossing voor passaatzeilen je gaat kiezen (en heb je bijv geen spi-boom nodig, voor spi of passaatzeil). Ten tweede heb je echt goede oplossingen nodig voor zwaar weer. Let er op dat alleen een rolfok niet geschikt is voor die omstandigheden, het zeilt totaal niet meer (door oprollen) precies wanneer je snelheid in je boot moet houden. Let er ook op dat veel moderne boten dure aanpassingen nodig hebben om een kotterzeil te kunnen voeren - je dek moet wel sterk genoeg zijn voor het plaatsen van een stag. Ten derde moet je je wel realiseren dat 3 jaar continue zeilen gelijk staat aan misschien 20 seizoenen normaal varen. Bovendien krijgen de zeilen veel meer te verduren aangezien met dagzeilen zwaar weer vermeden wordt.

Ikzelf heb geïnvesteerd in zwaarder doek voor mijn grootzeil en genua. Maar dat is een kostbare oplossing.



Onno
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 11:24 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 11:13 #694336

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Jutter schreef :
Pas dan op voor de E sailing verkoper Albert Smit als je interesse in t schip hebt. Hij liegt over andere potentiële kopers om zo de prijs op te drijven. Heb die ervaring met hem. De eigenaar vertelde me dat er helemaal geen andere potentiële kopers waren. Ben afgehaakt en t schip heeft nog 6 maanden te koop gelegen. Dus wees gewaarschuwd.
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 11:18 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 11:17 #694337

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Heb 'm even opgezocht. Ziet er zeker niet slecht uit.

www.botentekoop.nl/zeiljachten/Baltic-33-1978/1616522

Een voordeel van de Baltics is dat het interieur zeer degelijk gemaakt is en normaal gesproken werkt alles nog als nieuw na 40 jaar. Exterieur is ook van kwaliteit maar na 40 jaar weet je nooit hoe goed het nog is.

Je moet natuurlijk ook wel aardig wat investeren in nieuwe apparatuur.

Het heeft ook heel veel voordelen om met je eigen jacht te gaan - je kent het al precies, weet wat er wel/niet werkt. Lijkt mij de beste keuze.


Onno
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 11:23 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 11:25 #694338

Cat-36 schreef :
Jutter schreef :
Pas dan op voor de E sailing verkoper Albert Smit als je interesse in t schip hebt. Hij liegt over andere potentiële kopers om zo de prijs op te drijven. Heb die ervaring met hem. De eigenaar vertelde me dat er helemaal geen andere potentiële kopers waren. Ben afgehaakt en t schip heeft nog 6 maanden te koop gelegen. Dus wees gewaarschuwd.

Ik heb mijn beide schepen particulier gekocht, geen ervaring met jachtmakelaars. Wel met tweedehands autoverkopers ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 11:27 #694339

JazzyO schreef :
Heb 'm even opgezocht. Ziet er zeker niet slecht uit.

www.botentekoop.nl/zeiljachten/Baltic-33-1978/1616522

Een voordeel van de Baltics is dat het interieur zeer degelijk gemaakt is en normaal gesproken werkt alles nog als nieuw na 40 jaar. Exterieur is ook van kwaliteit maar na 40 jaar weet je nooit hoe goed het nog is.

Je moet natuurlijk ook wel aardig wat investeren in nieuwe apparatuur.

Het heeft ook heel veel voordelen om met je eigen jacht te gaan - je kent het al precies, weet wat er wel/niet werkt. Lijkt mij de beste keuze.


Onno

Voor de vuistweg 30k voor schip en 15k opknappen. Bij een schip van 20k wordt het refitbudget dan 25k en dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. Ik hou hem voorlopig op de short-list, dank voor je commentaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 17:01 #694446

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik neem aan dat je deze pagina al kent?
taling.nl/site/talingen-te-koop/

Groet MoonRiver
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 04 jan 2016 19:52 #694515

Jazeker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 25 jan 2016 10:37 #699916

Ik hou het in de gaten, thanks. Heb al een 'short-list' gemaakt van een tiental-schepen (modellen, niet specifieke). Hopelijk komend weekend bij 2 of 3 van die schepen gaan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 29 jan 2016 14:07 #701046

Vandaag de eerste Taling 33 bekeken. Ontzettend stoer schip. Wel kletsnat van binnen en o ja 'het schip heeft osmose'. Voelde sowieso allemaal een beetje gammel, stuurwielstand, buiskappen, alles gaf teveel mee. Inrichting was wel naar wens, daar kan madame wel 'een huisje van maken'.

Om die laatste reden valt de Dehler 34 meteen af. Qua interieur kunnen we daar helemaal niks mee. Te plastic, te sportief.

Voor de grap ook even op een Bavaria '30 uit 2006 gestaan. Ik was echt verbaasd over de kwaliteit van het interieur. Mooie ronde hoeken, overal stevige handgrepen, handrails onder de ramen, degelijk houtwerk overal, voelde helemaal niet 'Ikea'. Wat een berg ruimte ook voor een 30'er. Misschien moet ik de Bavaria's ook maar eens op m'n short-list plaatsen :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 29 jan 2016 14:20 #701049

  • jabe
  • jabe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Now your talkin'EC.

Jabe (die een rondje Atlantic wil maken in z'n Bavaria 33)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meedenken over keuze vertrekkersschip 29 jan 2016 14:47 #701053

JohnBerg schreef :
@jabe: een eerste snelle indruk:
- te weinig reserve materiaal voor de motor
- waar ga je de energie vandaan halen voor een broodbakmachine, waterkoker en inductiekookplaatje?
- slingerzeil hadden we ook, nooit gebruikt
- verstaging alleen iets aan doen als er echt zichtbaar iets aan de hand is, niet preventief vervangen
- 12V ventilatoren niet bij de watersportjuwelier halen
- we hebben ook sateliettelefoon en SSB, maar de sateliettelefoon hebben we niet gebruikt. Dat zat meer tussen de oren. Iets verstandigs regelen met een iemand aan de vaste wal is misschien ook een oplossing.
- Heeft jullie Bav geen onderdekse stuurautomaat?
- We hebben ook windgenerator en zonnepaneleel. Een windgenerator zou ik de volgende keer niet meer doen.
- radar zou ik niet zonder kunnen.
- SSB heel erg aan de prijs, aardplaten zeer discutabel
- PLB heb je midden op de oceaan weinig aan
- reddingsvesten zijn behoorlijk aan de prijs
- reddingsvlot?
- bijboot met BBM?
- Ankergerei?
- zeilgarderobe?
- navigatie?
- AIS?
- pilots

my 2 cents ..

soms blijven mij de adviezen hier verbazen, bakken geld lees ik hier weer aan electronica prut, maar het levens draadje van de boot.......................

Ik zou niet zonder mast kunnen, wel zonder radar :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 29 jan 2016 14:49 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl