@jasper schreef :
Zoals yanmar (yse serie) zwaar, lomp en direct gekoeld.
Maar niet kapot te krijgen en reserve onderdelen ruim voorhandig.
Zo zal het toch ook zijn bij volvo, zoveel als er geplaatst zijn in oudere boten. Hebben dezelfde specificaties als een oudere yanmar (zwaar, lomp en direct gekoeld)
Ik denk dat de beste optie voor TS ligt in het kopen van een boot die niet al te lang geleden een nieuwe motor heeft gekregen.
Alles uit de jaren zeventig - begin jaren tachtig dat nu nog vaart met de originele voortstuwing heeft een oude, direct gekoelde motor, die tegen revisie of vervanging aan zit. Er kan een witte raaf tussendoor lopen waar de eigenaren altijd goed op hebben gepast en die na veertig jaar nog als nieuw is, maar dat is zeldzaam. Bij een originele motor uit die tijd is gezond wantrouwen op z'n plaats.
Er zijn echter ook veel boten uit die tijd, die in de afgelopen vijftien jaar opnieuw zijn gemotoriseerd. Die motoren zullen over het algemeen veel meer state-of-the-art zijn en merendeels indirect gekoeld. Veelal Vetus of een andere Mitsubishi- of Kubota-cloon. Uitstekende motoren. Ik heb er zelf één. Ze lopen rustiger dan de oude motoren (minder trillingen) en ze zijn lichter.
Als ik TS was, zou ik de leeftijd van de motor laten meespelen. Niet het merk.
Als die relatief nieuwe motor er al een paar jaar in staat, komt dat vaak ook niet meer zo sterk in de prijs terug. Een motor waarvan vrij zeker is dat ie nog tenminste 15 - 20 jaar mee kan zonder revisie is echter wel een hele kopzorg minder.
Edit: ik zie trouwens dat TS dat al in haar eerste pots aangeeft: een redelijk recente motor.
Eigenlijk hoeven we haar niet zoveel meer te vertellen, denk ik. Ze heeft vooral aanbiedingen nodig..