Saeftinghe schreef :
Dit kun je lezen als:
Bij hardere wind heb je meer doorhang nodig omdat de ketting strakker komt te staan, dus te weinig gewicht in de ketting/lijn om de schokken te dempen
Zo kun je het inderdaad lezen. Jij bent dan ook een caterny-denker. De bedoeling van het stuk is echter om je er eens anders over na te laten denken; zo is het ook geschreven. Het all-chain anker systeem in het voorbeeld staat recht en anker daar wordt onder een hoek belast. Toch gaat het goed...
-moderne type ankers zijn ontworpen om onder een hoek belast te worden;
-een rekkende lijn vangt schokken op;
-ELK caterny systeem convergeert tot een systeem met vaste normale slope (reken het gegeven voorbeeld maar eens na!). Het vogeltje voegt meer spanning toe dan dat het de hoek bij het anker effectief terugbrengt naar nul;
-ketting voorloop bijft nog steeds nodig, maar alleen om te hepen met ingraven en bescherming van het stuk wat op de bodem ligt.
Wat is volgens jou het verschil tussen (telkens 5 meter diep bv):
1) Een modern anker wat via een lange, rekkende lijn met een slope van 1:10 belast wordt met bv 500 kg
2) Het zelfde anker wat via een snaarstrakke ketting met een slope van 1:10 en 500 kg wordt belast
3) Hoeveel meer winddruk mag het bootje ervaren om het anker in systeem (2) net zo zwaar te belasten als in (1)?
Is dat niet de kern van het vraagstuk?
Als je stelt dat je een anker alleen horizontaal mag belasten dan heb je een slecht en erg onhandig anker. De uitbreekkracht van elk anker neemt natuurlijkerwijs af bij groter wordende hoek: bij slechte ankers extremer dan bij goede ankers.
Volgens mij kun je (bij hetzelfde totaalgewicht) beter massa van de ketting weghalen en in het anker stoppen. Dit alleen bij een modern anker. Een klein, ploegend ipv ingravend anker leeft per definitie op haar ketting. Net als eeuwen geleden...
Interessant trouwens, dat anker zonder steel! Doet me aan een stuntvlieger denken. Alsof het lift ontwikkeld, een vleugel niet met lucht maar zand als medium...