Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zou deze boot een goede koop voor mij zijn?

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 06 nov 2016 20:01 #782099

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Voor een rond-de-wereld boot lijkt 60 liter brandstof en 2x50 liter water me wat beperkt...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 06 nov 2016 20:13 #782103

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Lijkt mij ook. Maar zulke dingen zijn toch aan te passen? Of is het beter om dat soort zaken in de basis al goed te hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 06 nov 2016 20:25 #782109

In de regel is het duurder om een boot uit te rusten met nieuwe spullen dan het kopen van een rijk uitgerust schip. Daar staat tegenover dat je je schip kan aanpassen naar eigen inzicht en het valt nog niet mee om het juiste rijk uitgeruste schip te vinden.

Ik vind het een leuk schip in ieder geval en je houdt budget over voor alle dure aanpassingen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 06 nov 2016 20:31 #782111

Zelf heb ik onvoldoende verstand van oceaanwaardige boten om meerdere jaren de wereld rond te zeilen.

Wel weet ik als business controller wat van budgetten en projectbegrotingen.

De inkomsten kant weet alleen jij. De kosten kant kan je als een zogenaamde duivelsdriehoek zien
A =aanschafprijs boot.
M = materiaal en vaarklaar maken
L = levensonderhoud

Een budget van bijv € 2 ton moet je over die drie delen verdelen en een lager A is meer over voor M en L
Ook aan een tiptop boot geef je nog heel wat geld uit aan materiaal voordat het naar jou smaak is ingericht.
Daarnaast is alle navigatie na vijf jaar al bijna niet meer verhandelbaar, wil je nieuw en met garantie dan zal je dat toch allemaal nog aan moeten schaffen. Of je nou een boot uit 1980, 1990 of 2000 koopt.
De romp, mast en interieur gaat decennia mee, dus ouderdom speelt daar geen factor. Ik zou zeggen koop een boot zonder osmose, met genoeg ruimte en lengte. En als er nieuwe zeilen, nieuwe motor en of nieuwe navigatie apparatuur op zit dan scheelt je dat allemaal in latere materiaal kosten.

Daarnaast hou er rekening mee dat je altijd meer kwijt bent aan tijd, kwaliteit of geld om je boot in orde te krijgen. Bouw buffers in en begroot nauwkeurig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 06 nov 2016 20:32 #782112

Ik zou wel kritisch kijken naar de oceaanwaardigheid vh schip: voldoende bergruimte, goed schaalbaar zeilplan, beschutte kuip, ets
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 06 nov 2016 23:00 #782168

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
XanderB schreef :
Lijkt mij ook. Maar zulke dingen zijn toch aan te passen? Of is het beter om dat soort zaken in de basis al goed te hebben?

Zeker het inbouwen van grotere tanks vereist vaak veel aanpassingen in een boot, omdat die dingen meestal niet in een grote ruimte staan, maar juist in een klein hoekje zijn weggestopt. Als je meer vloeistoffen wilt meenemen dan moet je meestal een extra tank elders erbij plaatsen, met alle benodigde leidingwerk erbij. Volgens mij kun je beter kijken naar een boot die op dit punt al aangepast is, en als je dan toch al bezig bent, kijk dan eens naar boten van mensen die de wereld al rond geweest zijn, en hun boot te koop hebben staan.

Kort geleden stond er nog een "Guppy" te koop bijvoorbeeld...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 06 nov 2016 23:51 #782172

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
zo hebben wij dat ook ongeveer gedaan , maar dan met iets meer categorieen

a = aanschaf boot (vul maar in)
b = levens onderhoud onderweg per maand (2500 euro per maand)
c = onvoorziene uitgave / onderhoud aan boot (=30 tot 50% van a)
d = kosten 'thuis' (evt hypotheek , belastingen)
e = schooling kids (5K per kind / per jaar)
f = verzekeringen (ziektekosten & boot) = 10K per jaar

opgeteld

boat 130K (= aanschaf + kleine refit + extra inventaris etc)
living expense 120K
boat costs / maintanance 50K
schooling 40K
Mortgage 20K
Insurance 40K

Grand total for 4 years : 400K euro

ymmv = your milage may vary , het kan veel goedkoper , het kan veel duurder , maar dat is het reken sommetje waar ik naar toe gewerkt heb , je moet namelijk wel een doel hebben en niet jezelf rijk rekenen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 00:04 #782174

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
XanderB schreef :

Ineens zie ik deze boot langskomen. Welliswaar iets ouder, maar erg interessant:
www.yachtfocus.com/gebruikte-b...2043/gibsea-106.html

p.s. op het eerste gezicht ziet het er goed uit , beetje karig uitgerust maar als je denkt daarmee uit de voeten te kunnen , waarom niet ? , wel even een keuring laten doen lijkt me , als de prijs erg ver onder de gangbare marktprijs ligt zou ik hem wel helemaal binnenste buiteste willen keren om te zien waarom hij zo veel goedkoper is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 01:04 #782179

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Voor een wereldreis zou ik eerder een oudere HR, Najad of iets dergelijks aanschaffen.Stabiel, grote brandstoftanks enz... Alleen kijken of de motor en teakdek nog goed zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 01:46 #782181

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
er zit niet eens een autopilot op.
De uitrusting is wat dat betreft nada komma nop.
Dat gaat veel geld (en tijd) kosten om dat aan te leggen, en zoals anderen al zeggen kun je beter uitkijken naar een boot die de benodigde uitrusting al zo'n beetje heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 05:38 #782187

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Er zijn niet zoveel boten te koop die uitgerust zijn voor een wereldreis.
Iedereen die dat soort reizen maakt, is een hele tijd aan het klussen voordat ze kunnen gaan.
Van nagenoeg alle zeilboten zijn tanks te klein, dus dat vind ik geen argument. Oude apparatuur is mogelijk het eerste wat richting vervanging (door staat van dienst) gaat....

Technische staat van romp, tuig, motor is belangrijker dan al het andere wat je kan aanpassen / schaffen.

Met boten als die Gib Sea ga je het mogelijk prima redden. Meeste overige adviezen zijn persoonlijke voorkeuren van de adviseur. Laat je ook niet aanpraten dat een zwaardere boot zeewaardiger is, dat is kul.
Laatst bewerkt: 07 nov 2016 05:40 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 06:02 #782190

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
ReneK schreef :
zo hebben wij dat ook ongeveer gedaan , maar dan met iets meer categorieen

a = aanschaf boot (vul maar in)
b = levens onderhoud onderweg per maand (2500 euro per maand)
c = onvoorziene uitgave / onderhoud aan boot (=30 tot 50% van a)
d = kosten 'thuis' (evt hypotheek , belastingen)
e = schooling kids (5K per kind / per jaar)
f = verzekeringen (ziektekosten & boot) = 10K per jaar

opgeteld

boat 130K (= aanschaf + kleine refit + extra inventaris etc)
living expense 120K
boat costs / maintanance 50K
schooling 40K
Mortgage 20K
Insurance 40K

Grand total for 4 years : 400K euro

ymmv = your milage may vary , het kan veel goedkoper , het kan veel duurder , maar dat is het reken sommetje waar ik naar toe gewerkt heb , je moet namelijk wel een doel hebben en niet jezelf rijk rekenen

Kan op vele manieren en budgetten. Er zijn luitjes die ongekend weinig uitgeven en er zijn luitjes die op St. Maarten mijn maandbudget per avond uitgeven.

Wij zijn inmiddels zo'n 8 jaar onderweg en scharrelen hier en daar wat bij, over die 8 jaar zijn wij vrijwel kostenneutraal gebleken.
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 07:37 #782202

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Tricolor schreef :

Wij zijn inmiddels zo'n 8 jaar onderweg en scharrelen hier en daar wat bij, over die 8 jaar zijn wij vrijwel kostenneutraal gebleken.

ik geloof dat vele dat op dezelfde manier doen met bijscharrelen , ik vraag me af hoe haalbaar dat is met 2 jonge meiden aan boord. We zullen het wel zien :)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 08:03 #782208

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
David567 schreef :
Voor een wereldreis zou ik eerder een oudere HR, Najad of iets dergelijks aanschaffen.Stabiel, grote brandstoftanks enz... Alleen kijken of de motor en teakdek nog goed zijn.

maar dan zit je (lijkt mij?) direct in een heel andere prijsklasse . en mag je alsnog een hoop uitgeven om e.e.a. verder uit te rusten . Verder kun je natuurlijk doen wat een heleboel andere mensen ook doen . Jerrycans op het dek . 60 liter aan boord , 6 jerrycans van elk 20 liter en je hebt 180 liter brandstof . Daar kun je een eind mee pruttelen
Airgead schreef :
er zit niet eens een autopilot op.
De uitrusting is wat dat betreft nada komma nop.
Dat gaat veel geld (en tijd) kosten om dat aan te leggen, en zoals anderen al zeggen kun je beter uitkijken naar een boot die de benodigde uitrusting al zo'n beetje heeft.

stuurautomaat zit er op volgens de beschijving ?

Navigatie en electronica

Navigatieverlichting: Standaard + stoomlicht
Kompas: Standaard
Log/snelheid: GPS Garmin 126 ( 2006 )
Diepte: Seafarer 1986 / Eagle 2008
Wind: Navman 3150 ( 2005 )
Stuurautomaat: Losse stuurautomaat
GPS: Garmin 126 ( 2006 )
Marifoon: Sailtron R80 met Atis


buiten misschien wind / solar voor extra amps , wat heb je verder nog 'echt' nodig ?
maar een reserve automaat kost ook de wereld niet ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 08:13 #782210

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Voor de ze prijs (en daar zit nog wat rek in), een hele goede basis voor wat jij wilt gaan doen.
Onder de kuipbanken heb je plenty ruimte voor grotere tanks etc.
Deze boot heeft bijna geen electroinica en wat er op zit is oud. (ik ben op deze boot geweest in Kortgene)

Zitten een paar (kleine) klusjes aan, maar als je deze voor de bodemprijs meeneemt, heb je een hele geschikte boot!

Dit type (de 106) wordt in Frankrijk veel gebruikt door zeezeilscholen; dit model is 1 van de beste boten die Gibert Marine op de markt gebracht heeft. Er is ook een plus versie van: iets hogere mast (met 2 zalingen ipv 1). Dit ontwerp heeft maar 1 nadeel: met weinig wind vrij langzaam. Vandaar dat er ook die 'plus' versie is. Maar goed: gezien de prijs waar deze boot voor weg kan, kun je die mast en makkelijk nieuw op laten zetten. (zal je PM sturen over de prijs waar deze voor weg gaat!)

Als je de mast zo laat (wat zeker een overweging kan zijn, dan kun je met kleine aanpassing de top aanpassen zodat je een furler kunt monteren (top-down) zodat je een goede code zero + een gennaker kunt varen (ter compensatie van de snelheid bij weinig wind).

Door de (overigens stevige!) constructie is de boot wat zwaarder, en staat het want naar buiten waardoor een genua 1 nodig is om voldoende hoogte te lopen. Een genua 2 (die handelbaarder zou zijn) zit te ver uit de as-lijn van het schip.

De boot heeft ook een buitendouche en dat is met mooi weer best lekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 08:15 #782214

Er ligt een losse ST2000+ aan boord, voor een wereldreis heb je wel wat zwaarders nodig.

Ik ben bij het schip gaan kijken in juni, voor hetzelfde doel, na een tip van voormalig forumlid Aernoudt (die net voor mij is geweest). Ik heb nogal een paar schepen gezien in die weken dus ik weet niet alle details meer, maar in de basis was deze volgens mij dik in orde. Absoluut niet bezuinigd op onderhoud de laatste jaren, de makelaar toonde een enorm dikke map met onderhoudsfacturen, complete historie is bekend. De zeilen waren ook keurig dacht ik. De aanwezige apparatuur was inderdaad oud. Interieur was keurig (kussens bv vernieuwd). In tegenstelling tot mijn First 35 (die het een maand later geworden is) zijn de achterkajuiten wel voorwaardige tweepersoons kooien, neemt wat makkelijker een stelletje mee denk ik. De extra lengte zie je ook terug in de punt. Schip is wel echt en 37-voeter van 11,40m lang, je moet waarschijnlijk wel aan de 12m box/ligplke.

Stuur maar een PB als je meer wilt weten over de mogelijke ruimte in de prijs. Heb ook nog wel wat eigen foto's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 09:59 #782240

Wat voor route heb je in je hoofd? Op je gemakje de kokosnoot route volgen en je hebt er een prima boot aan met wat aanpassingen.
Als je via Kaap Hoorn of de NWpassage wilt dan zou ik toch nog even verder kijken.

Ik zou zelf niet zo snel een boot als 'Guppy' kopen. Die heeft er 40.000 mijl opzitten en is zeer waarschijnlijk weer aan een refit toe, net als de meeste andere boten die terug komen van een wereldreis.

Veel zal ook afhangen van hoe handig je bent. Als je alles moet laten doen dan zal het een hoop geld kosten. Als je alles zelf kunt doen en de tijd hebt om voor te bereiden dan kun je enorm op je budget besparen.
Voor mijn eigen boot houd ik een 'wish list' bij van uitrusting welke ik graag nog zou toevoegen maar niet noodzakelijkerwijs direct nodig heb. Ik kijk regelmatig op Ebay en dat soort sites, en als je geduld heb loop je soms tegen fantastische koopjes aan. Ik heb al regelmatig producten op een Ebay veiling gekocht van winkels die er mee stoppen of failiet zijn gegaan, en dan koop je soms nieuwe spullen voor minde dan een kwart van de prijs. Als je de tijd hebt dan heb je die luxe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 11:48 #782276

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Zover heb ik me kennelijk nog niet verdiept: ik heb geen idee wat de kokosnoot route of de NW-passage is.

Wat ik in gedachten heb is om eerst af te zakken tot Portugal/Marokko, dan richting Brazilie. Van daaruit zou ik heel Zuid-Amerika willen ronden, dan via Midden-Amerika naar de Oost-kust van Noord-Amerika, tot San Francisco. Van daaruit naar Azie. Dan Australie/Nieuw-Zeeland, en van daaruit via Zuid-Afrika terug naar Europa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 12:26 #782288

Dat is een uhm aardig stukje varen :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 12:39 #782295

Uitrusting die al op een boot zegt niet alles. Als apparatuur al wat ouder is wil je toch alles vervangen, bijv totale leidingwerk en pompen.

Ik heb geen plannen voor een wereldomzeiling, maar het stikt van de leuke boeken hierover. Dus dat zou ik zeker doen, blijven drijven is een leuk boek of 'dat nemen ze je nooit meer af'. Daar lees je ook wat meer over de aankoop en het kluswerk. Verder organiseert Zeilen, altijd een jaarlijkse vertrekkersdag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 15:21 #782348

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
De afwezigheid van, o.a., moderne elektronische apparatuur zie ik, als je toch pas in 2025 wilt vertrekken, alleen maar als voordeel. Drukt de prijs en in 2025 zou nieuw en modern spul toch weer verouderd zijn.
Als je de boot nu koopt heb je alle tijd om die te leren kennen en daar de verbeteringen aan te brengen die nodig zijn voor een lange reis.
Door die goed te plannen spreid je kosten, die daardoor goed "bij te houden" zijn.
Zo kun je op het gemakje toe werken naar een boot die klaar en vertrouwd is op het moment dat jij wilt vertrekken.
Lijkt me een ideale situatie om zo een wereldreis voor te bereiden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 07 nov 2016 21:41 #782488

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Mij lijkt 4,5 ton voor 11 meter boot wat aan de lichte kant zeker als je richting Beagle kanaal wil. Maar goed dat is puur gebaseerd op 'papieren wijsheid'. Verder erg leuke boot van buiten en van binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 06:24 #782527

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
A, die boot weegt geen 4,5 ton die moet zwaarder zijn (geen zin om te zoeken hoe zwaar, maar hij is zeker zwaarder als ene J-109)

B, wat heeft gewicht met Beagle kanaal / zeewaardigheid te maken? (lichter van gewicht zie ik juist als veiligheid, afhankelijk van het ontwerp)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 07:48 #782541

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Jedre schreef :
A, die boot weegt geen 4,5 ton die moet zwaarder zijn (geen zin om te zoeken hoe zwaar, maar hij is zeker zwaarder als ene J-109)

B, wat heeft gewicht met Beagle kanaal / zeewaardigheid te maken? (lichter van gewicht zie ik juist als veiligheid, afhankelijk van het ontwerp)

Volgens sailboatdata is de Gib'Sea inderdaad iets zwaarder dan de opgegeven waarde, namelijk 4,8 ton. De J-109 weegt volgens dezelfde site overigens 4,9 ton en is dus zelfs nog iets zwaarder. Ter vergelijking een Dufour 35 uit 1981 weegt 6,3 ton en is nog een stukkie korter.

Mijn voorkeur voor wat meer massa baseer ik op de verhalen en ervaringen van anderen. Als ik kijk wat voor type boten Kaap Hoorn ronden of door het Beagle kanaal gaan, dan zijn dat over het algemeen medium of heavy displacement boten. maar nogmaals dat is niet gebaseerd op eigen ervaringen in die streken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 08:36 #782555

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Als je een meetbrief erbij pakt zul je zien dat ze zwaarder is dan 4,8 ton ;)
Het gegeven alleen al dat er de nodige zeezeilscholen (op de Atlantique) al >15 jaar gebruik van maken geeft ook wel aan dat het stevige bootjes zijn, en die zijn zelden lichtgewicht ;)

Als voorbeeld: de GRE336 weegt 5507 kilo op de ORC club meetbrief. GPH 684.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl